Vända frambromsar?

Konstruktionen är dels en följd av USD-gafflarna. På dessa ger radialinfästningar en mer ändamålsenligt infästning om man vill avsluta gaffelrörest glidyta lång ned. Sedan ger det tydligen även en styvare och mer neutral infästning av oket. Med vanliga infästningar (som på gamhojarna ovan) så blir det lättare reaktionskrafter som får oket att vrida sig ngt över skivan och gör bromsarna olinjärare. Kraftlinjen blir tex inte rak genom skruvförbandet när skruvarna ligger tvärs kraftriktningen. Jag var nyfiken själv när jag såg radialmonterade ok och frågade ISR-Acke om vad fördelarna var.
Första anledningen köper jag.
Resten låter som efterkonstruktioner/fantasier.
Antagligen är det sant, men jag har svårt för att tro att det skulle göra någon större skillnad.

Acke skall naturligtvis pyssla med sådant.
Racehojjar skall ha det.
På ordinära sporthojjar är det nog mest posörpoäng.
Plus att det är lite kul att slänga ut peningar på sådant man aldrig kommer att utnyttja fullt ut - Bara för att ha.
 
Acke sa ju även att om oket sitter fast så sitter det fast, oavsett infästning. Jag tror det bara är blaha, blaha.
 
Första anledningen köper jag.
Resten låter som efterkonstruktioner/fantasier.
Antagligen är det sant, men jag har svårt för att tro att det skulle göra någon större skillnad.

Acke skall naturligtvis pyssla med sådant.
Racehojjar skall ha det.
På ordinära sporthojjar är det nog mest posörpoäng.
Plus att det är lite kul att slänga ut peningar på sådant man aldrig kommer att utnyttja fullt ut - Bara för att ha.

Tycker du låter lite bitter. Man måste låta tekniken utvecklas framåt! :tummenupp
 
Tycker du låter lite bitter. Man måste låta tekniken utvecklas framåt! :tummenupp

Därför jappsen inte har ABS?

Finns ju fabrikat som har haft det i 20 år.

Klart; får man välja tar man ju radialmonterat före ABS. Viktigare tekniksprång och vem vil ha bromsok som viker sig?
Någon som råkat ut för detta förresten?
 
Tycker du låter lite bitter. Man måste låta tekniken utvecklas framåt! :tummenupp
Nejdå.
Skeptisk och nyfiken.
Nya inovationer brukar promotas med en massa tramsfördelar.
Jag är nyfiken på vilka de verkliga fördelarna är.

Vi som är tillräckligt gammla kommer ihåg skivbromsarnas inträde på motorcyklarna.
Beskrevs som magiska ankare som upphävde fysikens lagar.
I verkligheten tog det fem-sex år innan skivbromsarna var lika bra som en riktigt bra trumma..
 
Är det inte så, att man kan göra skruvförbanden klenare=lättare, eftersom de sitter längre ut från rotationscentrum och därmed upplever minder skjuvkrafter vid radialmontering?

En som också undrar :va
 
Vart just ut och kolllade på RDn och tyckte att både placering och vinkilg såg bra likt ut jämfört med R6an,storleken skiljde ju lite då men annars vart det bra likt placeringsmässigt.

Det är inte ett alltför nytt påfund eller?

Henrik
 
Vilken hand är god dag-handen då?

DOH!:huvet

Den bjuder Jag fanimej på!:rofl

Hmmmm... för mig är ju skivan rund iaf.. borde inte spela nån större roll
:va

I teorin: Om materialet inte flexar det minsta så spelar det ingen roll men lite, om en knappt märkbart så finns det flex vilket gör att oket bakom gaffeln nyper åt skivan medans oket framför (efter) bara hasar (lätt överdrivet)

I praktiken tror Jag inte man märker skillnad. Inte Jag jalla fall.
 
Last edited:
Vart just ut och kolllade på RDn och tyckte att både placering och vinkilg såg bra likt ut jämfört med R6an,storleken skiljde ju lite då men annars vart det bra likt placeringsmässigt.

Det är inte ett alltför nytt påfund eller?

Henrik
Bromsoken har suttit likadant (ungefär) från åttiotalet till tvåtusentalet.
 
Bromsoken har suttit likadant (ungefär) från åttiotalet till tvåtusentalet.

Jo,och vid närmare granskning såg jag att nedre fästpunkten låg 4-5cm över navet och inte mitt i,blev lite lurad av storleksskillnaderna.

Gör dom centimetrarna sådan skillnad eller är det lite kejsarens nya kläder?

Borde det inte räcka med kraftigare gods om flexning är problemet? Går ju åt lite extra material bara för att få ut oket så det går att sänka det så tycker inte ens viktskillnaden skulle motivera det.

Men va fan,jag bara tycker och tänker utan beräkning så man ska väl bara hålla käft.

Henrik
 
Första anledningen köper jag.
Resten låter som efterkonstruktioner/fantasier.
Antagligen är det sant, men jag har svårt för att tro att det skulle göra någon större skillnad.

Acke skall naturligtvis pyssla med sådant.
Racehojjar skall ha det.
På ordinära sporthojjar är det nog mest posörpoäng.
Plus att det är lite kul att slänga ut peningar på sådant man aldrig kommer att utnyttja fullt ut - Bara för att ha.

Jag tror ändå att du kan förstå tanken med snedvridningen när man har ett skruvförband med två flänsar som ligger om lott i kraftriktningen.
Naturligtvis skulle jag inte sukta efter radialmonterade ok på en hoj som min, med spagettigaffel och sladdrig ram.
 
Jag tror ändå att du kan förstå tanken med snedvridningen när man har ett skruvförband med två flänsar som ligger om lott i kraftriktningen.
Naturligtvis skulle jag inte sukta efter radialmonterade ok på en hoj som min, med spagettigaffel och sladdrig ram.
Nej.
Infästningen blir i mina ögon inte stadigare för att bultarna sitter på ett annat håll.
Jag kan inte se att fästpunkten/hävarmen flyttas automatiskt beroende på det heller.

Jag menade allvar med sista delen.
Visst skulle det vara skoj med ISRs värsta radialmonterade ankare på din hoj.
Helst med fälgmonterad skiva.
Då får du dessutom fästpunkterna mitt för skivan om du vill.

Inget konstigt med det.
Om jag inte har helfel, så är det ju en Buellkonstruerad ram du åker runt på.
 
Kan det inte ha något att göra med gaffelvinkel och tyngdpunkt, som i sin tur gör att inte gaffeln vill falla åt sidan.
Sen att få den ofjädrade vikten så långt ner som möjligt.

Nu har jag inte sovit så mycket så kanske helt galet.
 
Nej.
Infästningen blir i mina ögon inte stadigare för att bultarna sitter på ett annat håll.
Jag kan inte se att fästpunkten/hävarmen flyttas automatiskt beroende på det heller.

Jag menade allvar med sista delen.
Visst skulle det vara skoj med ISRs värsta radialmonterade ankare på din hoj.
Helst med fälgmonterad skiva.
Då får du dessutom fästpunkterna mitt för skivan om du vill.

Inget konstigt med det.
Om jag inte har helfel, så är det ju en Buellkonstruerad ram du åker runt på.


Jag provar att förklara på ett annat sätt då.

Ta två plattjärn och lägg ändarna omlott. Borra två hål och skruva ihop de bägge plattstålen med mutter och skruv så att de nu istället bildar ett nästan dubbelt så långt plattjärn tillsammans. Sätt sedan upp dem i en dragprovmaskin. Innan brott kommer du att se att hela förbandets vridits, så att kraften väg blivit rak isf den Z-förskjutning som förut var fallet mellan de bägge plattstålens symmetrilinjer. Det är denna reaktionskraft som vrider ett traditionellt fastsatt bromsok ngn över skivan, man kan ibland se det som en ojämn svagt diagonal förslitning på beläggen i 4- och 6-kolvsok.

Vill man ha symmetri med skruvarna tvärs kraftlinjen så måste man göra att arrangemang med gaffel på ena plattstålet. Som tex i änden på en vantskruv.

Jo det är riktigt. 1993 års sportsterram var den sista ramen som Eric ritade åt HD innan han gick gick till Buell
 
Last edited:
Hmm, är de inte så enkelt att de äldre infästningarna så utsattes skruvförbandet för skjuvkrafter, med s.k. radial-ok så blir de en jävla blandning av både skjuv och dragkrafter då man använder bromsen.

Skulle jag konstruerat en infästning så skulle den påminna om hur överfallet som håller framaxeln på en Honda RC-30.
Att oket skulle sitta typ fast i en typ av klyka i godset på gaffelbenet å sedan säkrat med en skruv för att bara hållas på plats.
De skulle gå idiotfort å ta bort oket för att byta hjul oxå.

Det vill säga att de största krafterna går mellan ok och klykan på gaffelbenet å inte genom nå skruvförband.

Dyrt? mja, de skulle bli färre delar...
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top