Vända cylindern på tvåtaktare?

Kul tråd, jag har en prilla RS och en RGV och tre RD motorer, nått kul ska det bli av det till sommaren, har funderat runt det här med att vända och ännu galnare motorbyggen, men på motorfronten nöjer jag mig med renovering, lite trim och pipor som går ut ihop på samma sida.
Krutet ska läggas på kåpor etc, ska försöka hinna med att göra egna.

Ja just därför! Snacka om att folks skulle :va wtf? :)

Dessutom får du chansen att när någon frågar: "Varför har du cyllen bak och fram för" svara: "Va fan säger du? Trofan pipan var svår att få dit".

Ja jo, det hade ju i och för sig varit något... Men nja...:D

Kul tråd, jag har en prilla RS och en RGV och tre RD motorer, nått kul ska det bli av det till sommaren, har funderat runt det här med att vända och ännu galnare motorbyggen, men på motorfronten nöjer jag mig med renovering, lite trim och pipor som går ut ihop på samma sida.
Krutet ska läggas på kåpor etc, ska försöka hinna med att göra egna.

Visst är det något speciellt med vända cylindrar?:banana
9070.jpg
post-2-98011-30th_May_2005_001__Large_.jpg
Restoration9.jpg
RD350bakvänd.jpg
TZR250.jpg
TZ--REVERSE097-1.jpg
Du råkar inte ha en extra gaffel och sving till RS:en att sälja mig?:D
Ska du gjuta glasfiber då, eller du kör all out med kolfiber? Gjuta i plugg eller "frihand?:)

Last edited:
Ja jo, det hade ju i och för sig varit något... Men nja...:D

Visst är det något speciellt med vända cylindrar?:banana
View attachment 346676
View attachment 346677
View attachment 346678
View attachment 346679
View attachment 346680
View attachment 346681
Du råkar inte ha en extra gaffel och sving till RS:en att sälja mig?:D
Ska du gjuta glasfiber då, eller du kör all out med kolfiber? Gjuta i plugg eller "frihand?:)

Inget att sälja tyvärr, en av 250 hojarna säljs kanske när jag konstaterat vilken jag vill ha RD motor i.
Glas blir det nog, kol till bakdel om den blir självbärande, tar jag fram nytt så blir det att jag lermodellerar fram det (om tid finns), alternativt moddar andra kåpor, men eg borde jag bara köra som det är, har ett annat stort projekt som ska få all min tid.

Du märker ju om den värmenyper eller inte :) Ja Jörgen får gärna utveckla vad han menade med slitaget det vore kul att veta.

Nu kanske jag är ute på hal is (har inte labbat med att köra någon motor baklänges) men iom att du startar motorn genom att snurra den framåt och tändningen tänder där den ska så kommer den snurra på samma håll oavsett vilket håll du har cylindern på.

Det är att att kolvens trycksida hamnar mot avgasporten om man har denna akterut och veven roterar åt samma håll som bak- och framhjulet. Tänk på hur vevstaken står i förbränningstakten. Detta ger upphov till en tvärkraft.

Man kan ju dock göra tvärtom, det är bara det att marginalerna minskar. Runt avgasporten är smörjfilmen som sämst. Som intygats av andra i tråden så fungerar det ju i flera exempel.

Det är av samma orsak som man föredrar att lägga notchen i den bakre kolven på V-twinnar. Samma på stjärnmotorer och W-motorer. Men vill ha bäst smörjning och stöd på kolvens trycksida. Man kan mao se rotationsriktning på motorn genom att se hur man vänt notcharna.

Last edited:
Det är att att kolvens trycksida hamnar mot avgasporten om man har denna akterut och veven roterar åt samma håll som bak- och framhjulet. Tänk på hur vevstaken står i förbränningstakten. Detta ger upphov till en tvärkraft.

Det är av samma orsak som man föredrar att lägga notchen i den bakre kolven på V-twinnar. Samma på stjärnmotorer och W-motorer. Men vill ha bäst smörjning och stöd på kolvens trycksida. Man kan mao se rotationsriktning på motorn genom att se hur man vänt notcharna.

Tror du att det blir ett problem stort nog att märkas om man vänder cyllarna på min hoj?

Man kan ju dock göra tvärtom, det är bara det att marginalerna minskar. Runt avgasporten är smörjfilmen som sämst. Som intygats av andra i tråden så fungerar det ju i flera exempel.

Det är problem som bräckliga V-Twinnar har.
Två takts racingmotorer bryr sig inte om sånt trams!!
:D

Tror du att det blir ett problem stort nog att märkas om man vänder cyllarna på min hoj?

Ingen aning. Bäst är nog att höra med ngn som provat. Det är ju helt avhängigt hur den motortypen gillar det eller ej. Sånt beror ju på an massa saker. Smörjfilmen, vevstaksförhållande, kolvens diameter/höjdförhållande, storlek och placering på portar etc.

Det är problem som bräckliga V-Twinnar har.
Två takts racingmotorer bryr sig inte om sånt trams!!
:D

Inge vrid, rod ratio på över 2.0.... och varvtal som en gasturbin, då blir det ju inte mycket sidkraft från stakarna :D

Last edited:
Ingen aning. Bäst är nog att höra med ngn som provat. Det är ju helt avhängigt hur den motortypen gillar det eller ej. Sånt beror ju på an massa saker. Smörjfilmen, vevstaksförhållande, kolvens diameter/höjdförhållande, storlek och placering på portar etc.

Inge vrid, rod ratio på över 2.0.... och varvtal som en gasturbin, då blir det ju inte mycket sidkraft från stakarna :D

Roffe verkar ju tro att det ska funka, om än att det blir pyssligt... Menb pyssel är ju alltid kul, ett projekt som man inte behöver göra något på är väl meningslöst?:va :D

Man får väl prova och se helt enkelt, tänkte ta mina extra motordelar att experimentera med så ifall det skiter sig kan jag sätta tillbaka originalen:)

Eftersom det uppenbarligen går på andra motorer så lär det ju fungera även på din motor med mycket mindre effektuttag. Samt väldigt små portar i cylindern vilket i sin tur ger många och breda stödytor för kolven.

Ok, så man ska ge fan i att porta och vända cyllarna samtidigt?

Inget att sälja tyvärr, en av 250 hojarna säljs kanske när jag konstaterat vilken jag vill ha RD motor i.
Glas blir det nog, kol till bakdel om den blir självbärande, tar jag fram nytt så blir det att jag lermodellerar fram det (om tid finns), alternativt moddar andra kåpor, men eg borde jag bara köra som det är, har ett annat stort projekt som ska få all min tid.

Ok, synd.
Förstår. Lermodell är coolt som fan, sånt skulle jag vilja lära mig fast det funkar väl inte direkt på hobbynivå kan jag tänka mig...:rolleyes:
Ok, vadå för nåt?:)

Last edited:
Ok, synd.
Förstår. Lermodell är coolt som fan, sånt skulle jag vilja lära mig fast det funkar väl inte direkt på hobbynivå kan jag tänka mig...:rolleyes:
Ok, vadå för nåt?:)

sving på ebay:
http://www.ebay.co.uk/itm/Aprilia-R...81?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item19c97f81a9

lermodellering kräver kunskap, konstiga verktyg och maskiner, leran är dyr och nja, men visst kan man prova, men det är enklare att ta fram former på andra sätt om man inte har ovanstående.
Annars kan du ju studera det, tvåårig utbildning.(sen livslångt lärande)

ejaaeeh, jag bygger en hoj :)
1000cc4taktegendesignochmassacoolamenkanskeonödigatekniskalösningarpåden.

(va fan kan man inte skriva hur många tecken som helst ihop utan att få ett mellanslag automatiskt)
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

hä, tydligen inte

Last edited:
sving på ebay:
http://www.ebay.co.uk/itm/Aprilia-R...81?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item19c97f81a9

lermodellering kräver kunskap, konstiga verktyg och maskiner, leran är dyr och nja, men visst kan man prova, men det är enklare att ta fram former på andra sätt om man inte har ovanstående.
Annars kan du ju studera det, tvåårig utbildning.(sen livslångt lärande)

ejaaeeh, jag bygger en hoj :)
1000cc4taktegendesignochmassacoolamenkanskeonödigatekniskalösningarpåden.

(va fan kan man inte skriva hur många tecken som helst ihop utan att få ett mellanslag automatiskt)
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

hä, tydligen inte

Håller redan koll på den:tummenupp Samma kille säljer även en gaffel som jag håller ett öga på, frågan är bara vad frakt och dylikt ska komma att kosta...:gnissla

Jo, jag har ju lite vana av plastmodellering och formgivning (fogskum och varianter av styrofoamplast) men lernodellering är ju en lite annanh nivå...:D Tro jag skippar det tills vidare och håller mig till mina enklare metoder, även om det vore tufft:tummenupp

Låter tufft, byggtråd på det?:)

Nej:D

Om jag inte minns fel har bl.a. gathojen Honda NS400R avgasporten rakt bakåt på den bakre cylindern (för övrigt en jävligt tuff hoj).
Tror det ser ut något såhär:
800px-Motorcycles-Honda-MVX250F-Engine_01.JPG

För övrigt, om du skall vässa din RD så gör det häftigaste du kan göra med en tvåtaktare: Bygg om till direktinsprutning.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti