Vända cylindern på tvåtaktare?

En tvåtaktare byggs alltid så att man har avgasporten på den ej belastade sidan. Dvs motorn ska rotera i samma riktning som avgasporten ligger. Så om du vill vända på cylindern måste också rotationsriktningen ändras. Iaf om du inte vill ha betydligt kortare livslängd.

Rotationsriktningen verkar vara ganska vanlig åt andra hållet också.

Tex yamaha bytte rotationsriktning på sin 250 produktionsracer mellan -80 och -81 men den stora layouten på hoj med rör/förgasare etc var oförändrad.

Några år senare vände man på cylindrarna ungefär som syns på senare bild, samma rotationsriktning.


Kollar man på fabrikarna vände de rotationsriktningar och cylindrar oftare än förarna bytte kallingar :galen
 
Är de bara jag som tycker de e konstigt att det inte är på detta sett motorcyklar byggs?
luftintag/direktinsug framtill och raka rör bakåt för avgas utan onödiga vinklar.


Btw. Watoosh: Tittade din byggtråd för xr´n just. Vart riktigt tjusigt, det gjorde du bra.
 
Jag vill också åka tvåtakt. Ska de va så djävla dyra o svåra att få tag på för :(
 
Leta upp nån gammal MZ racer från 70-talet. De roterade motorn bakåt och hade slidmatning om jag inte missminner mig.
 
Rotationsriktningen verkar vara ganska vanlig åt andra hållet också.

Tex yamaha bytte rotationsriktning på sin 250 produktionsracer mellan -80 och -81 men den stora layouten på hoj med rör/förgasare etc var oförändrad.

Några år senare vände man på cylindrarna ungefär som syns på senare bild, samma rotationsriktning.


Kollar man på fabrikarna vände de rotationsriktningar och cylindrar oftare än förarna bytte kallingar :galen

Om du säger det så viker jag mig vad gäller motorcykelracingtvåtaktare. Du tycks ju ha rätt bra koll på dessa :D

På tvåtaktdieselar och tändkulor och andra lågvarviga vänd- och tvärspolade tvåtaktare ligger så gott som alltid avgasporten/portarna på den minst belastade sidan. Eftersom jag noterat detsamma på iaf på tvåtakts gathojar så var jag nog alltför säker.

Men det är ju ofta inte som man tror när man kommer till racingmotorer.
Kan man få högre prestanda till priset av lite mindre marginaler så leder det ju ju där ofta till okonventionella lösningar.
Tack för lektionen.

/J
 
Är de bara jag som tycker de e konstigt att det inte är på detta sett motorcyklar byggs?
luftintag/direktinsug framtill och raka rör bakåt för avgas utan onödiga vinklar.


Btw. Watoosh: Tittade din byggtråd för xr´n just. Vart riktigt tjusigt, det gjorde du bra.

Mjo, håller med dig, men det finns en tråd om just det, det verkar som att det finns för mycket nackdelar :confused:
Här är länk till tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=193118&highlight=varf%F6r+%E4r+motorn

OT: Tack för det min gode man! Hör av dig om du är på ön och vill provköra! :tummenupp

Detta var ju bara en bild men min kompis hittade den på nåt forum också, tror jag, med TZR kuts o sånt...

Porr!!

Okej :huvet Hade varit gött med lite info!

Jag vill också åka tvåtakt. Ska de va så djävla dyra o svåra att få tag på för :(

Icke!
RD500: http://www.blocket.se/pitea/Rd_500_21827761.htm?ca=19&w=3
RD350 YPVS: http://www.blocket.se/skaraborg/Yamaha_RD_350_LC_Ypvs_21342952.htm?ca=19&w=3

TJÖP Å TJÖR!
 
Kör ett litet lyft på den här tråden då jag själv är intresserad av ämnet. Funderar lite på att dra igång det eviga RD-projektet som jag förbättrar lite då och då när andan faller på, och vill då istället göra något lite mer radikalt... En rejäl motorgenomgång med lite fräs och puts kunde ju smaka fint, och då kom jag att tänka på det här med vända cylindrar... Egentligen känns det ju ganska naturligt med förgasarna framför cylindrarna och raka expansionskammare bakot på en tvåtaktare då inluften kommer mer rakt på och trycks genom förgasarna (även om luffarturboeffekten är liten så är väl minimalt jobb att föredra, eftersom ökat arbete leder till effektförluster? Kan inte tänka mig mycket mindre jobb för en förgasare än att få luften itryckt sig...:D) och avgaspulserna kan gå rakt bakåt (vilket jag tänker borde hjälpa expansionskamrarna att verka mer effektivt, eftersom ljudpulserna inte böjs av eller deformeras utan behåller sin stående vågform. Återigen kanske effekten är försumbar, men det kan väl inte skada rent teoretiskt?). Men sen är det ju det här med det praktiska genomförandet, håller motorn för en simpel cylindervändning?:va Mina cylindrar är så vitt jag vet helt symmetriska, så egentligen borde de gå att trycka dit på fel håll utan alltför mycket jobb. Men hur blir det då, som Jörgen pratade om, med rotationsriktningar vs merbelastade avgasportssidor etc?:va Bilden som länkades tidigare, med RD-motorn i deltaboxramen var ju bara så fet, uppdragna pipor och allt! Fan vad sugen på ett dylikt idiotbygge man blev:D
Så fortsätt gärna diskutera:)
 
Vända cylinder

Jag håller ju på med en hel del tvåtaktsracing och både i 50 cc racing old style och karting 100 cc och där är det väldigt vanligt med att vända cylindern.
Det fungerar klockrent om man ser till att transferportar osv. anpassas med varandra..
Sen med bakåtriktade rökrör så behöver inte stingern gå ut längst bak utan den kan lika gärna komma ut i midjan utan problem med sämre effekt som vissa tycks tro..
tycker
Roffe:tummenupp
 
Kylningen blir ju sämre på avgassidan (men det kanske redan tagits upp i trån) sen om man inte vill ha direktinsprutningen från framhjulet kan det ju bli trångt med luftfilter där framme.

Tänkte du bara vända på cylindern eller tänkte du att även motorn skulle gå baklänges?
 
Jag håller ju på med en hel del tvåtaktsracing och både i 50 cc racing old style och karting 100 cc och där är det väldigt vanligt med att vända cylindern.
Det fungerar klockrent om man ser till att transferportar osv. anpassas med varandra..
Sen med bakåtriktade rökrör så behöver inte stingern gå ut längst bak utan den kan lika gärna komma ut i midjan utan problem med sämre effekt som vissa tycks tro..
tycker
Roffe:tummenupp

Förstår. Hur är det med hållbarheten på dylika motorer, lever de väldigt mycket kortare på grund av den vända cylindern eller lever de bara allmänt kort tid oavsett cylinderhåll?:D
Jag har nog tänkt dra rören rekt bak, inklusive stingers och allt. Hade varit ganska porrigt med rör som mynnar vid bakcutsen, ungefär som de bakre rören gör på RD500, och helt rensat nere vid sidorna:tuttar

Kylningen blir ju sämre på avgassidan (men det kanske redan tagits upp i trån) sen om man inte vill ha direktinsprutningen från framhjulet kan det ju bli trångt med luftfilter där framme.

Tänkte du bara vända på cylindern eller tänkte du att även motorn skulle gå baklänges?

Sant, fast min motor är ju vattenkyld så jag tänker att det inte borde spela någon roll... Varmare avgasrör borde ju tvärtom bara få upp avgastempen och snabba på gasevakueringen lite, vilket väl inte kan vara negativt? Snabba avgaser är väl eftersträvansvärt?:va

Bara cylindrarna, låta motorn rotera i samma riktning som tidigare men vända cylinderpaket och kolvar och ha knasarna framför istället. För visst borde det inte påverka motorns rotationsriktning att vända cylindrarna? man kommer ju få samma takt och samma tider på upp och nedgång som innan. Motorn märker väl inte av åt vilket håll avgasport och insug pekar?:va Däremot tänkte jag på det Jörgen sa om ökade belastningar på avgassidan etc men som någon annan verkade hävda att det inte var relevant. Hur ligger det egentligen till med den saken?
 
Last edited:
Sant, fast min motor är ju vattenkyld så jag tänker att det inte borde spela någon roll... Varmare avgasrör borde ju tvärtom bara få upp avgastempen och snabba på gasevakueringen lite, vilket väl inte kan vara negativt? Snabba avgaser är väl eftersträvansvärt?:va

Bara cylindrarna, låta motorn rotera i samma riktning som tidigare men vända cylinderpaket och kolvar och ha knasarna framför istället. För visst borde det inte påverka motorns rotationsriktning att vända cylindrarna? man kommer ju få samma takt och samma tider på upp och nedgång som innan. Motorn märker väl inte av åt vilket håll avgasport och insug pekar?:va Däremot tänkte jag på det Jörgen sa om ökade belastningar på avgassidan etc men som någon annan verkade hävda att det inte var relevant. Hur ligger det egentligen till med den saken?

Du märker ju om den värmenyper eller inte :) Ja Jörgen får gärna utveckla vad han menade med slitaget det vore kul att veta.

Nu kanske jag är ute på hal is (har inte labbat med att köra någon motor baklänges) men iom att du startar motorn genom att snurra den framåt och tändningen tänder där den ska så kommer den snurra på samma håll oavsett vilket håll du har cylindern på.
 
Du märker ju om den värmenyper eller inte :) Ja Jörgen får gärna utveckla vad han menade med slitaget det vore kul att veta.

Nu kanske jag är ute på hal is (har inte labbat med att köra någon motor baklänges) men iom att du startar motorn genom att snurra den framåt och tändningen tänder där den ska så kommer den snurra på samma håll oavsett vilket håll du har cylindern på.
Just nu är den så fett bestyckad att den inte blir särskilt varm oavsett, men det är väl i och för sig sant:D

Jo, jag tror inte att något annat ska gå liksom... Du har ju trots allt kolven i samma läge i förhållande till vändlägena och portarna oavsett om cylindern sitter framåt eller bakåt, det ska väl inte spela någon roll... Tror jag...:va Hur jag än vrider och vänder på det i huvudet kan jag inte se att det är fel, motorn är väl egentligen inte medveten om vilket håll cylindrarna sitter på som sagt... Så länge allt befinner sig på rätt plats vid rätt tidpunkt (kolv i förhållande till vändlägen, portar, svänghjul etc), vilket det bör göra oavsett om kolv och cylinder sitter baklänges, så ska motorn gå framåt.
 
Har du provat mäta upp och se var dina expansionskammare slutar om du drar dom rakt bakåt från cylindrarna? RD350 är ju ganska lågvarvig och har därmed ganska långa pipor.

De jag har nu (micronen jag köpte av dig) slutar ju typ vid bakre hjulaxeln, så kanske... Sen är det inte bara en estetisk fråga gällande rördragningen, tycker mest det vore rejsigt med en RD-replica av de gamla omvända TZR-racehojarna... Så rören får gärna sluta där de slutar liksom, men jag tror inte att de skulle bli alldeles för hemskt långa. Om man nu ska välja ett tema för en ombyggnation så varför inte något sånt liksom?:) Ypvs:en vet jag har asymetriska cylindrar, så en sån hade det inte gått med. Men min är ju en vanlig gammal LC, och jag tror att cylindrarna är ganska symetriska... Krävs ju säkert lite småfix för att få det att lira, men ingen enorm operation skulle jag tro...

Sen tänkte jag ju också ge motorn en liten styrketår, så då kanske varvet hamnar lite högre upp och de avstämda piporna ska då kortas ner något vilket kan bli väldigt lagom... Jag spekulerar bara än så länge, man kan ju först kolla om det är teoretiskt möjligt och sen börja med mätningar och experiment för att se om teori kan bli praktik:)
 
Last edited:
Förstår. Hur är det med hållbarheten på dylika motorer, lever de väldigt mycket kortare på grund av den vända cylindern eller lever de bara allmänt kort tid oavsett cylinderhåll?:D
Jag har nog tänkt dra rören rekt bak, inklusive stingers och allt. Hade varit ganska porrigt med rör som mynnar vid bakcutsen, ungefär som de bakre rören gör på RD500, och helt rensat nere vid sidorna:tuttar

Om cylindern är vänd åt ena eller andra hållet har inget med hållbarhet att göra.Däremot är det viktigt att ha bra längd på kolven så att den får bra support överallt utan att kantra.
En sak ska du väldigt klart för dig om du ska ha två fetrör strax under röven... det blir J*****igt varm till gränsen olidligt kan jag säga.
Sen kommer nästa problem och det är ride hight...
för att allt ska få plats och fungera och med tanke på en RDs varvtals register så kommer båda bellysarna att landa över bakdäcket.
Det blir ett annat läge med en racingmotor med kortare rökrör..
jäkligt olämpligt på alla vis..
Nu vill jag inte vara negativ men det är inte helt okomplicerat..
Sen när det gäller förgasarplaceringarna så krockar det med ramrör kylare framdäck osv...
Mycke pill blire..
:D:tummenupp
 
Om cylindern är vänd åt ena eller andra hållet har inget med hållbarhet att göra.Däremot är det viktigt att ha bra längd på kolven så att den får bra support överallt utan att kantra.
En sak ska du väldigt klart för dig om du ska ha två fetrör strax under röven... det blir J*****igt varm till gränsen olidligt kan jag säga.
Sen kommer nästa problem och det är ride hight...
för att allt ska få plats och fungera och med tanke på en RDs varvtals register så kommer båda bellysarna att landa över bakdäcket.
Det blir ett annat läge med en racingmotor med kortare rökrör..
jäkligt olämpligt på alla vis..
Nu vill jag inte vara negativ men det är inte helt okomplicerat..
Sen när det gäller förgasarplaceringarna så krockar det med ramrör kylare framdäck osv...
Mycke pill blire..
:D:tummenupp

Oroa dig inte, okomplicerat trodde jag aldrig att det skulle vara:) däremot visste jag inte om det över huvud taget var möjligt att helt sonika vända cylindrarna bakochfram, hade en aning om att det borde gå men man är ju ingen expert liksom...:tummenupp
Angående kolvlängd så hade jag tänkt använda originalkolvar (eller motsvarande i alla fall), de går väl lika långt ner både fram och bak och bör således inte vara några problem att sätta bak och fram. Eller menar du att man behöver ännu längre kolvskjört vid vändning?
Sen tänkte jag plasta kolfiberkåpor, de bör väl isolera något? Om inte annat får jag ha ett lager glasfiberull under sadeln:D
Du menar ungefär såhär?
http://www.siegertyamaha.com/MotorradVerk/9070.jpg
Det är ganska gott om plats mellan hjul och resten av hojen där bak, så jag tror att det bör gå... Gatanpassade rör blir ju inte hur tjocka som helst heller, så förhoppningsvis kan det funka:) Micronrören jag har nu är ju som sagt ganska korta, slutar ganska precis vid bakre hjulaxeln inklusive stinger och dämpare, så kör jag bara en liknande design på rör så sticker de nog inte ut helt överjävligt mycket bakom heller:)
Säkerligen väldigt olämpligt ja, men ack så porrigt det ser ut och så rejsigt det är:D :tuttar
Yes, och den biten funderar jag på hur man ska lösa... I och med att jag inte testat att vare sig provmäta eller vända och titta efter ännu vet jag inte riktigt hur gott om plats jag har, men det är en bit fram till kylaren och sedermera däcket så med lite trixande ska det nog gå att klämma in... Fan vet om man får plats med filter dock, men då får jag väl hitta på något annat:D
Tack för tips och råd, uppskattas:tummenupp

Vänd bara på ena cylindern! :)

That makes no sense at all...:D
 
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top