Välbetalt yrke?

ft skrev:
Vänta nu... du får inga pengar kvar p g a skatten men du får för mycket pengar kvar för att de pengar alla får om de blir arbetslösa skall räcka för din levnadsstandard? :va

:rofl :tummenupp

Gladh - alla SH.com-politikers skräck!

Huh?..

ft skrev:
Hade du skrivit att man skall se över vilket bistånd man ger var, till vilka och hur så hade jag kanske lyssnat istället för att bara skriva av det hela som ett uttryck för vidrigt människoförakt. Jag väljer att anta att det är en provokation. Säg att jag har rätt är du snäll?

Du har fel, jag utvecklade det igår i Miljöpartiet tråden - kolla den.

ft skrev:
Kan jag gå med på om de anpassas efter inkomsten. Alla har lika rätt till sjukvård i det samhälle jag vill vara med och bygga. Varför skall de med lägre inkomst betala bra mycket mer, relativt sett*?

Jaha, ska låginkomsttagare ha rabatt i mat och klädaffären också? Det är ju även det nödvändiga ting, som alla borde ha rätt till.

ft skrev:
Ingen debatt där. Däremot kommer det att bli en intressant debatt den dag motprestationerna skall definieras. DET är inte en lätt fråga.

Det finns massor med skit att göra, sopa e4:an t.ex.

ft skrev:
Lysande. Tvinga kvinnorna (ja just ja, det kan ju bli mannen också... tror någon på det?) i låginkomstfamiljerna att vara hemma.

Det handlar inte om tvång. Barnomsorg har alltid kostat, och gör det fortfarande. Maxtaxan är så pinsamt så man tror inte det är sant, plötsligt överutnyttjas barnomsorgen. Ingen kan någonsin dra tillbaks det heller, så funkar Sverige.

ft skrev:
Nya kvastar tack! Bort med denna lekstuga för hobbypolitiker! Låt de överblivna administratörerna fylla i rapporterna på polismyndigheten istället, så kanske vi får se poliser ute på gatorna i stället för enbart längs E4 också!

Korrekt.

ft skrev:
Japp! Det skall löna sig att köra bil! Mer trafikstockning till folket! Fler trafikleder! Mer SUV:er! Det kommer dessutom att bli billigare att bygga väg när försurningen frätt bort alla de irriterande klippor som man idag måste spränga bort!

Det skulle väl fortfarande vara billigare för de flesta att åka kommunalt?

ft skrev:
Helt klart. Vad tror de där människorna som inte har mycket pengar att de är egentligen? De tycks se det som en självklarhet att deras barn skall få utbilda sig och lära sig läsa!

Lära sig att läsa har vi skolor till.

ft skrev:
Jag är personligen övertygad om att många som idag är sjukskrivna är det på felaktiga grunder.

Korrekt

ft skrev:
Invandring.........Visst skall allt gå att debattera i en idealisk värld men just i detta forum kan det nog vara lika bra att komma överens om att låta det stanna här.

Vi kan hoppa över det om du vill.

ft skrev:
*) Överhuvudtaget borde många avgifter i det offentliga inkomstanpassas. Ta lönen, dra av grundkostnaden för att leva med hänsyn taget till antal barn, ort och så vidare, dela överskottet på antalet arbetstimmar per månad och bestäm hur många arbetstimmar det skall kosta att gå till läkaren, köra 25 km/h för fort, ha barnen i dagis o s v. För en del kommer det att bli gratis och för andra att kosta skjortan, men det kommer att äta en lika stor del av överskottet för alla.

Det tycker jag inte är en särskilt bra idé.

ft skrev:
(Ja, du är svår att ta på allvar med en del av de förslag du kommer med. Men som sagt, jag väljer att anta att det är provokation.)

Ibland provocerar jag, inte i det här fallet. :confused:

Jag skulle vilja be dig också att försöka vara lite mer konsekvent. Nästan alla dina texter var skriven i positiv anda, det blir rörigt med ironi blandat med seriositet. Tack. :Bugar

korvgubbe skrev:
80% av hushållen skulle inte ha råd med alla de hojar du har!
jag sålde min Honda VFR VTEC års-2002 fklass 7 och köpte mig en ducati monster fklass 5 och en honda xr400r, och dom två tillsammans är billigare än min förra VFR TEC som jag hade, för er som inte vet så kostar en VFR ungefär samma som en Yamahaa R1:a

orsaken till att dom står under "hoj" är ifall någon vill fråga om erfarenheterna av dom hojjarna

DwD
Först och främst grattis till att du hittat en sysselsättning som ger dig lön nog att både ha mat på bordet, MC i garaget och bensin i tanken. Det är dyrt att leva och vår hobby är kapitalförstörelse så det står härliga till. Hoppas förövrigt att du trivs med din sysselsättning.

30-50000 i månadsinkomst är inte dåligt alls. Det innebär att du får den stora "förmånen" att betala statlig inkomstskatt bland annat. Dock är det precis som du skriver inte en tillräcklig lön för att bosätta sig på Djursholm. Det som gör skattesystemet inkonsekvent är att när du kommit upp i tillräckligt hög inkomst kan du "planera bort" stora delar av din skattebörda. Skogsfastigheter är poppulärt på sistone (så har även Göran insett). Det innebär att den allra rikaste delen av Sveriges inkomsttagare/förvaltare undkommer det skattetryck som du upplever. Likaväl som vi borde se till att de skattekronor som kommer in till staten används så effektivt som möjligt, borde vi också se till att täppa igen de hål som planeringsmässigt kan nyttjas om du har mkt stor förmögenhet.

Att skatteskalan är progresiv är för mig en självklarhet.

gladh

gladh skrev:
DwD
Först och främst grattis till att du hittat en sysselsättning som ger dig lön nog att både ha mat på bordet, MC i garaget och bensin i tanken. Det är dyrt att leva och vår hobby är kapitalförstörelse så det står härliga till. Hoppas förövrigt att du trivs med din sysselsättning.

30-50000 i månadsinkomst är inte dåligt alls. Det innebär att du får den stora "förmånen" att betala statlig inkomstskatt bland annat. Dock är det precis som du skriver inte en tillräcklig lön för att bosätta sig på Djursholm. Det som gör skattesystemet inkonsekvent är att när du kommit upp i tillräckligt hög inkomst kan du "planera bort" stora delar av din skattebörda. Skogsfastigheter är poppulärt på sistone (så har även Göran insett). Det innebär att den allra rikaste delen av Sveriges inkomsttagare/förvaltare undkommer det skattetryck som du upplever. Likaväl som vi borde se till att de skattekronor som kommer in till staten används så effektivt som möjligt, borde vi också se till att täppa igen de hål som planeringsmässigt kan nyttjas om du har mkt stor förmögenhet.

Att skatteskalan är progresiv är för mig en självklarhet.

gladh
"planera bort" hur menar du då? vad gör dom exakt?

gladh skrev:
Skogsfastighet räknas inte som förmögenhet.

gladh
ok men då är det för att dom vill bli förmögenhetsbeskattade och investerar sin förmögenhet, men det löser ju inte så mycket vad gäller beskattningen på inkomsten

Chris Ash skrev:
Du skrev:
Hur vill du se till att de skärper sig? Genom att dra in bidragen? Vad vill du genomföra för reformer och vad tycker du egentligen? Är det så svårt att svara på?

JA, genom att dra in bidragen. Se till att dom får jobba för pengarna, alternativt får hjälp på vägen så dom sedan kan jobba för pengarna. Uppfostran kallas det för.

Själv då? Du har kommit med lika mycket konstruktivt i denna tråden som knarkarna jag försörjer.

Hur mycket skatt betalar du själv / år?

Domifuling skrev:
Hur mycket skatt betalar du själv / år?

Blir han en sämmre människa om han betalar lite i skatt? Är högavlönade mer värda och bättre människor än lågavlönade?

gladh

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back