Domifuling skrev:Den du räddar överlever, men vem av dom väljer du?
Hahaha, visst gör det? Skämt åsido, låt oss fortsätta.
Jag förstår inte hur man inte värdesätter, det är mitt problem och verkar även vara erat då jag inte får några raka svar. Jag ser dagligen bevis på att regeringen och andra mjäkiga "vi får inte värdesätta människor" värdesätter just människor. Jag förstår inte heller hur det skall fungera ifall man inte får värdesätta, med andra ord, sätta värde. Varför är det fel att sätta värde på en människa? Det förstår jag inte heller. Mycket jag inte förstår av ert tänkande, eller är det ert tänkande eller hakar ni bara på massan?
Förklara hur man i ovanstående situation (du vet där 2 dör och man väljer vem som överlever) inte värderar och om man värderar, va det dåligt gjort?
I fallet vem man väljer att rädda i en nödsituation, så skulle jag i första hand rädda den som chansen är störst för att överleva. Är skadorna liknande väljer jag nog efter det den som är yngre före den äldre. Det inte för att jag värderar den yngre mer, utan för att den yngre inte haft chansen att leva lika länge. D.v.s kvinnor och barn först.. Dock skulle plånboken på den nödställde inte spela någonsom helst roll.