Vägverkets kampanj för att minska klass 7-olyckorna

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Hittat HÄR! men kopierar ut texten:

Krafttag mot mc-olyckor

Att köra motorcykel blir allt populärare och i takt med detta ökar även antalet motorcykelolyckor. År 2002 dödades 37 personer i motorcykelolyckor och under 2003 låg motsvarande siffra på 46 personer för hela landet. Sju motorcykelförare har omkommit i år varav sex hittills i april.

För att minska antalet olyckor har Vägverket tagit initiativet till ett samarbete där hela motorcykelbranschen engagerar sig. En av aktiviteterna är en rikstäckande informationskampanj som startar under slutet av april. Syftet med kampanjen är att öka motorcykelåkarnas riskmedvetande och visa på goda förebilder.

Förebilderna i kampanjen är tävlingsförarna i roadracing Peter Lindén och Carolina Riedel (burkslav i sidvagn) samt mc-polisen Karl-Magnus Niklasson. De hjälper till att sprida kampanjmaterialet i olika sammanhang och uppmanar alla motorcykelförare att använda skyddsutrustning, öva körteknik på bana och ta det lugnt på vanliga vägar.

Vilka riktar sig kampanjen till?

Kampanjen riktar sig i första hand till de som kör klass 7- motorcyklar, det vill säga sportmotorcyklar som normalt har en motorstyrka på över 100 hästkrafter samt en vikt inklusive förare på cirka 300 kg. Denna fordonstyp är överrepresenterad vid dödsolyckor. I Stockholms län inträffade 2002-2003 12 dödsolyckor och vid nio av dessa olyckor var en så kallad klass 7 - motorcykel inblandad.

Olycksstatistiken visar att det är erfarna förare som står för de flesta av dödsolyckorna. Snittåldern för personer som omkom i dödsolyckor under 2003 var 32 år (hela landet).

Vad händer sedan?

Den informationskampanj som nu påbörjas är bara en liten del av samverkansgruppens arbete som fortsätter efter kampanjen. Gruppen arbetar exempelvis med utbildnings- och försäkringsfrågor samt förutsättningar för nya motorbanor.

Folder och affischer HÄR!


edit/

Fika/prata med Trafikpolisen och Vägverket hos SMC-Stockholm onsdag 5 maj från kl 18.00

Lite mer i anknytning till vägverkets projekt....

Onsdag 5 maj från klockan 18 är Trafikpolisen och Vägverket på plats hos SMC-Stockholm. Bla info om den kampanj och folder som tagits fram som en del i försöket att minska mc-olyckorna. Så, kom in på en fika och snacka lite med dom!

Går av stapeln inne hos SMC-Sthlm eller ute på fikaplatsen om vädret är OK!

Karta till huset där Rapido och SMC-Sthlm håller till finns HÄR!

slut edit/

/B
 
Last edited:
Sweedo skrev:
Synd bara att våra "kära" försäkringsbolag inte inser nyttan med att köra på bana. :huvet :mad: :(

Precis de biter sig själva i svansen. Men om snittåldern fär alla dödsvurpor är 32 varför får vi "snorungar" betala högre försäkringar? är det av gammal vana eller förutfattade meningar? :brinnerup
 
Teo skrev:
Precis de biter sig själva i svansen. Men om snittåldern fär alla dödsvurpor är 32 varför får vi "snorungar" betala högre försäkringar? är det av gammal vana eller förutfattade meningar? :brinnerup

Otroligt bra fråga.
 
Teo skrev:
Precis de biter sig själva i svansen. Men om snittåldern fär alla dödsvurpor är 32 varför får vi "snorungar" betala högre försäkringar? är det av gammal vana eller förutfattade meningar? :brinnerup




Jooo....en olycka där föraren är 54 år och två andra olyckor där ålden är 23 år respektive 21 år. Alltså är 66% risk att åldern är mellan 20-25 år vid en olycka.
Hemska tanke men man kan vinkla mycket med stattestik

/N
 
Teo skrev:
Precis de biter sig själva i svansen. Men om snittåldern fär alla dödsvurpor är 32 varför får vi "snorungar" betala högre försäkringar? är det av gammal vana eller förutfattade meningar? :brinnerup
För att de flesta olyckor inte har dödlig utgång !! Så betala "snorunge" :lol
 
Fika/prata med Trafikpolisen och Vägverket hos SMC-Stockholm onsdag 5 maj från kl 18.00

Lite mer i anknytning till tråden....

Onsdag 5 maj från klockan 18 är Trafikpolisen och Vägverket på plats hos SMC-Stockholm. Bla info om den kampanj och folder som tagits fram som en del i försöket att minska mc-olyckorna. Så, kom in på en fika och snacka lite med dom!

Går av stapeln inne hos SMC-Sthlm eller ute på fikaplatsen om vädret är OK!

Karta till huset där Rapido och SMC-Sthlm håller till finns HÄR!

/B
 
Teo skrev:
Precis de biter sig själva i svansen. Men om snittåldern fär alla dödsvurpor är 32 varför får vi "snorungar" betala högre försäkringar? är det av gammal vana eller förutfattade meningar? :brinnerup


Rätt TEO,jag betalar åxå sjukt hög premie för min R1:a hela 2896kr för helförsäkring/helår :rofl :rofl
 
Bra initiativ tycker jag!


De dom där jävla 30-åringarna som gör att de e så dyrt o försäkra, fy faan för er!!!


:D
 
Statistik är oftast förbannad dikt. Att bara ta en siffra som presenteras i en utredning som sanning utan att väga in alla parametrar är väldigt dumt.
Precis som Nysse säger kan en faktor på den höga sida väga upp flera på den låga sidan.
Sedan är det faktiskt oftast så att man börjar inse sin dödlighet när man blir lite äldre, men man kan fortfarande råka ut för dårar som genar i kurvor eller göra förarmisstag... :(
 
HanneZ skrev:
Bra initiativ tycker jag!


De dom där jävla 30-åringarna som gör att de e så dyrt o försäkra, fy faan för er!!!


:D
Vårda ditt språk !! De har trots lämnat detta jordeliv. Ge de istället en tanke när du gränslar moppen next time !
 
Silwer skrev:
Ni missuppfattar det är skenförsäkrande 57 åriga gubbar från Korpulombolo som ställer till det för oss.

Det undrar jag iofs. När det gäller folk som dör så brukar de vara rätt säkra på åldern på föraren. Så det spelar ingen roll vem fordonet är försäkrat på.
 
Silwer skrev:
Ni missuppfattar det är skenförsäkrande 57 åriga gubbar från Korpulombolo som ställer till det för oss.
Vid en dödsolycka är det väl ändå (oftast) föraren som dör oavsett vem som är ägare eller? :va :confused:
 
Nysse skrev:
Jooo....en olycka där föraren är 54 år och två andra olyckor där ålden är 23 år respektive 21 år. Alltså är 66% risk att åldern är mellan 20-25 år vid en olycka.
Hemska tanke men man kan vinkla mycket med stattestik

/N
Precis :fakta

32 är en väldigt låg snittålder och gruppen 18-24 är klart överrepresenterad.
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top