Skulle skriva en artikel till skolan som handlade om en företeelse eller risk som involverar en myndighet, en organisation samt ett företag.
Jag valde att skriva om ämnet regskylt fram på hojar.
Myndighet - Vägverket
Organisation - SMC
Företag - McRF (hojimportörernas branschorganisation)
Artikeln är enbart ett skolarbete.
OBS. Den kommer inte att publiceras!! OBS.
Hade varit kul med lite kommentarer! Bra, dålig, för lång, för kort osv...
Here goes...
---
Registreringsskylt på motorcyklar
Mer än 50 motorcyklister omkom i trafiken under 2006. I år kom Vägverket med förslag på registreringsskylt fram på motorcyklar. Alla är dock inte överens om att det är den bästa åtgärden för att få ner dödsolyckorna. (ingress)
Varje år omkommer ett antal motorcyklister runt om i landet. Den nollvision som gäller för antalet döda i trafiken innefattar inte bara bilister, utan alla som trafikerar våra vägar. I år har olika åtgärder diskuterats för att sänka antalet döda motorcyklister, bland annat har registreringskylt fram på motorcyklar förts fram som förslag från Vägverket. Förslaget ledde till livliga diskussioner bland motorcyklister.
Bland de organisationer som fick möjlighet att tycka till utifrån en remiss från Vägverket finns Sveriges MotorCyklister (SMC) samt Moped- och Motorcykelbranschens Riksförbund (McRF). Bägge dessa organisationer visade sig vara negativt inställda till förslaget.
Tanken är god
Syftet med förslaget är att kunna registrera även motorcyklister i fartkameror och på så vis få ner farterna hos förarna.
-Tanken är god menar Per Johansson, VD på McRF, men påpekar att tillverkarna av motorcyklar idag har en enorm marknad som förhindrar att varje land kan ställa enskilda krav på en motorcykels utformning. Att tvinga fast en skylt fram på en motorcykel som inte är anpassad för det kan påverka aerodynamiken och därigenom väghållningen negativt. Det skulle alltså bli svårare att kontrollera fordonet i högre hastigheter, något som inte är eftersträvansvärt hos McRF.
Istället vill man se någon form av digital registrering, kanske ett datorchip i motorcykeln som går att läsa av när föraren passerar en fartkamera. Men sedan kvarstår problemet med identifiering av föraren, något som inte går så länge han eller hon använder hjälm.
Ett slag i luften
SMC anser att skylt fram på motorcyklarna är ett slag i luften om det är dödsantalet man vill få ner, då endast fyra av 55 dödsolyckor i år har skett på vägar med fartkameror. Av dessa har dessutom ingen skett på grund av för hög hastighet, istället har det varit våt vägbana, traktor med släp och vajerräcke som varit orsak till den allvarliga utgången för förarna.
Maria Nordqvist på SMC är kritisk till Vägverkets brist på hänsyn till motorcyklister i det totala vägtransportsystemet. Hon menar att av de motorcyklister som dör i trafiken är andelen unga män som kör sporthoj mindre i år än förut, mycket tack vare utbildning och kurser annordnade av SMC. Här får förarna lära sig hur man hanterar sin motorcykel, kurvtagning och bromsteknik. I år är det istället en större andel grupp medelålders förare som omkommit. Återigen tror Nordqvist att utbildning hade kunnat bidra till att få ner dödsantalet. Ett förslag med olika punkter på åtgärder, där utbildning av motorcyklister finns med, har skickats till Vägverket.
-Men enbart utbildning av motorcyklister räcker inte, påpekar Nordqvist. Det handlar om att börja innefatta motorcyklarna i nollvisionen från Vägverkets sida. När man bygger en ny väg bör den vara mc-anpassad redan från start. Som exempel så sätts det i Sverige upp vajerräcken på otaliga vägar. Dessa omtalade vajerräcken är förbjudna i Holland medan Norge valt att inte längre sätta upp fler, då de orsakar mer skada än nytta för motorcyklister vid en olycka. I Sverige har nu ett samarbete mellan SMC och Vägverket inletts för att undersöka möjliga ”mc-vänliga” räcken.
Hastigheten är boven
Ansvarig på Vägverket, Kjell-Åke Sjödin, säger att avsikten med skylt fram på motorcyklar inte enbart är för att kunna registrera fordonen med fartkameror. En tydlig skylt fram hade även kunnat underlätta identifiering från polisens sida, till exempel vid möte med en motorcyklist som kör vårdslöst eller inte håller hastighetsgränsen.
Sjödin menar att det ofta är hastigheten som är boven i dramat.
-Det vet man ju, när man kör på en 110-väg. Det är nästan inga motorcyklister som håller hastigheten.
Han pekar på det faktum att en motorcyklist är betydligt mer oskyddad än en bilist. Hastigheten orsakar värre skador på den som kör motorcykel än den som sitter i sin bil, med bältet på.
Hur Vägverket tänker fortsätta nu när alla remissvar har kommit in vet Sjödin inte än. Majoriteten av de tillfrågade var negativt inställda till förslaget.
Alla vill minska antalet döda i trafiken, det är hur man vill göra det som skiljer sig åt. Skylt eller utbildning, det får framtiden utvisa. Att debatten fortsätter råder det ingen tvekan om.
Text: Ola Birgander
Jag valde att skriva om ämnet regskylt fram på hojar.
Myndighet - Vägverket
Organisation - SMC
Företag - McRF (hojimportörernas branschorganisation)
Artikeln är enbart ett skolarbete.


Hade varit kul med lite kommentarer! Bra, dålig, för lång, för kort osv...
Here goes...

---
Registreringsskylt på motorcyklar
Mer än 50 motorcyklister omkom i trafiken under 2006. I år kom Vägverket med förslag på registreringsskylt fram på motorcyklar. Alla är dock inte överens om att det är den bästa åtgärden för att få ner dödsolyckorna. (ingress)
Varje år omkommer ett antal motorcyklister runt om i landet. Den nollvision som gäller för antalet döda i trafiken innefattar inte bara bilister, utan alla som trafikerar våra vägar. I år har olika åtgärder diskuterats för att sänka antalet döda motorcyklister, bland annat har registreringskylt fram på motorcyklar förts fram som förslag från Vägverket. Förslaget ledde till livliga diskussioner bland motorcyklister.
Bland de organisationer som fick möjlighet att tycka till utifrån en remiss från Vägverket finns Sveriges MotorCyklister (SMC) samt Moped- och Motorcykelbranschens Riksförbund (McRF). Bägge dessa organisationer visade sig vara negativt inställda till förslaget.
Tanken är god
Syftet med förslaget är att kunna registrera även motorcyklister i fartkameror och på så vis få ner farterna hos förarna.
-Tanken är god menar Per Johansson, VD på McRF, men påpekar att tillverkarna av motorcyklar idag har en enorm marknad som förhindrar att varje land kan ställa enskilda krav på en motorcykels utformning. Att tvinga fast en skylt fram på en motorcykel som inte är anpassad för det kan påverka aerodynamiken och därigenom väghållningen negativt. Det skulle alltså bli svårare att kontrollera fordonet i högre hastigheter, något som inte är eftersträvansvärt hos McRF.
Istället vill man se någon form av digital registrering, kanske ett datorchip i motorcykeln som går att läsa av när föraren passerar en fartkamera. Men sedan kvarstår problemet med identifiering av föraren, något som inte går så länge han eller hon använder hjälm.
Ett slag i luften
SMC anser att skylt fram på motorcyklarna är ett slag i luften om det är dödsantalet man vill få ner, då endast fyra av 55 dödsolyckor i år har skett på vägar med fartkameror. Av dessa har dessutom ingen skett på grund av för hög hastighet, istället har det varit våt vägbana, traktor med släp och vajerräcke som varit orsak till den allvarliga utgången för förarna.
Maria Nordqvist på SMC är kritisk till Vägverkets brist på hänsyn till motorcyklister i det totala vägtransportsystemet. Hon menar att av de motorcyklister som dör i trafiken är andelen unga män som kör sporthoj mindre i år än förut, mycket tack vare utbildning och kurser annordnade av SMC. Här får förarna lära sig hur man hanterar sin motorcykel, kurvtagning och bromsteknik. I år är det istället en större andel grupp medelålders förare som omkommit. Återigen tror Nordqvist att utbildning hade kunnat bidra till att få ner dödsantalet. Ett förslag med olika punkter på åtgärder, där utbildning av motorcyklister finns med, har skickats till Vägverket.
-Men enbart utbildning av motorcyklister räcker inte, påpekar Nordqvist. Det handlar om att börja innefatta motorcyklarna i nollvisionen från Vägverkets sida. När man bygger en ny väg bör den vara mc-anpassad redan från start. Som exempel så sätts det i Sverige upp vajerräcken på otaliga vägar. Dessa omtalade vajerräcken är förbjudna i Holland medan Norge valt att inte längre sätta upp fler, då de orsakar mer skada än nytta för motorcyklister vid en olycka. I Sverige har nu ett samarbete mellan SMC och Vägverket inletts för att undersöka möjliga ”mc-vänliga” räcken.
Hastigheten är boven
Ansvarig på Vägverket, Kjell-Åke Sjödin, säger att avsikten med skylt fram på motorcyklar inte enbart är för att kunna registrera fordonen med fartkameror. En tydlig skylt fram hade även kunnat underlätta identifiering från polisens sida, till exempel vid möte med en motorcyklist som kör vårdslöst eller inte håller hastighetsgränsen.
Sjödin menar att det ofta är hastigheten som är boven i dramat.
-Det vet man ju, när man kör på en 110-väg. Det är nästan inga motorcyklister som håller hastigheten.
Han pekar på det faktum att en motorcyklist är betydligt mer oskyddad än en bilist. Hastigheten orsakar värre skador på den som kör motorcykel än den som sitter i sin bil, med bältet på.
Hur Vägverket tänker fortsätta nu när alla remissvar har kommit in vet Sjödin inte än. Majoriteten av de tillfrågade var negativt inställda till förslaget.
Alla vill minska antalet döda i trafiken, det är hur man vill göra det som skiljer sig åt. Skylt eller utbildning, det får framtiden utvisa. Att debatten fortsätter råder det ingen tvekan om.
Text: Ola Birgander