Vägar vid uppkörning på Tullinge

Jag körde runt alla vägarna med bilen idag, har ingen aning om hur jag ska kunna hålla skyltade hastigheter på t.ex lidavägen och s-kurvan, det var ju stundtals sandlådor, skymda kurvor överallt, backrön, tjälskador etc etc. Blir väl att plocka fram ett set med cojones och våga våga
 
Jag körde runt alla vägarna med bilen idag, har ingen aning om hur jag ska kunna hålla skyltade hastigheter på t.ex lidavägen och s-kurvan, det var ju stundtals sandlådor, skymda kurvor överallt, backrön, tjälskador etc etc. Blir väl att plocka fram ett set med cojones och våga våga

det går inte att ta s-kurvan i 70 :)
 
Ni som kört upp i Tullinge, vilken (om ni har) körskola har ni kört hos? Något tips i Haninge/Farsaområdet?
 
Ni som kört upp i Tullinge, vilken (om ni har) körskola har ni kört hos? Något tips i Haninge/Farsaområdet?

Jag körde för Farsta trafikskola i Väster Haninge och jag tyckte dom var grymma. 1500:-/3H.

+1 på den, dock rekomenderas egna kläder :näsblod

Fy för att vara i typ 3'e passet på dagen efter 2 andra svettats in kläderna så dom är varma och fuktiga när man skall i dem :zpy
 
Hört bra om dom, vet du vad de har för hojar nuförtiden?

Jag körde ju för dom förra sommaren och då hade dom några BMW och Kawas...Miss_A vet vad det är för sorter så fråga henne. :rolleyes:
Jag kände mig säker med dom, bra lärare som gjorde att jag klarade långsamma på första lektionen. :yoparty
 
Jag körde ju för dom förra sommaren och då hade dom några BMW och Kawas...Miss_A vet vad det är för sorter så fråga henne. :rolleyes:
Jag kände mig säker med dom, bra lärare som gjorde att jag klarade långsamma på första lektionen. :yoparty

Det blev Farsta, körde första lektion idag som gick grymt bra.
Trevliga lärare var det också. Nu blir det Risk 2 på lördag sen är det bara att kötta! :yoparty
 
Tack för alla tips om uppkörningen vid Tullinge! Jag har varit handledare till 4 privatister nu de sista 2åren och vi har haft stor hjälp av kartorna och skisserna som finns här.:)

När det gäller vägverkets inspektörer i tullinge är det väldigt trevliga och proffsiga. Det är en myt att man inte kan köra upp som privatist... Så tveka inte att köra upp privat! Det är många tusenlappar att spara genom att köra upp privat.

Några tips för er som inte tagit mckort ännu!
Åk till stadium, intersport eller jula mfl. och köp koner där, ca 20 stycken är lagom så att du kan göra riktiga banor. Skriv ut på vv.se exakta författningssamlingen så ser du hur banorna ska vara med riktiga mått. Dessutom ser du här att du alltid börjar med säkerhetskontrollen därefter; leda mc, lågfartsbanan, högfartsbanan sist bromsning.
Ta dig tid att läsa vad som gäller och bygg din bana rätt!

Det finns många seriösa videor på nätet vad det gäller ex säkerhetskontrollen på youtube och även när det gäller manöverbanorna...

Bra övningsställen är exempelvis Willys älvsjö som har en stor parkering och vid utkanten är du inte i vägen för ngn. Eller coopforum bromma på kvällen som har belysning:)

När det gäller bromsprovet så kom ihåg att inte bromsa med fotbromsen förrän du nästan är helt stilla stående. Detta gäller speciellt högfartsbanan och 90 bromsprovet..

Sedan sist men inte minst reka området innan du kör upp, speciellt ut mot LIDA där det är gropigt och 70 väg. Det är val av rätt spår som gäller för att köra bra här! Kör ut mot lida minst 5 gånger då kan du vägen.
Lycka till och hoppas dessa ord ger ngn ngt vettigt
 
Någon som skall köra upp nästa vecka?

Hej! Bra info inför uppkörning i denna tråd. Skall köra upp nästa vecka. Har prelbokat en hyrbil och tänkte åka ut och reka lite på Söndag. Är det fler här som skall köra upp nästa vecka? Isf kanske vi kan reka tillsammans?
 
Jag kommer nu och bryter den långa tystnaden :)
Tack för alla inlägg! Varit till stor nytta.
Själv har jag uppkörning 31/5 alltså på tisdag i Tullinge. Börjar nu bli lite nervös.
Har några frågor!
1. Läser om hur viktig kurvtekniken är! Har kört vägarna där uppkörningen sker. I de flesta kurvorna är det rätt så dålig sikt enligt mig. Vågar man verkligen skära så mycket då? I tex en vänstersväng: Skär du mycket och det kommer en bil är du kaputt eftersom att överkroppen lutar. Eller i en högersväng kan det ju komma en forjängare. Hur ska man hanskas med detta?
2. Undrar även vilka hastigheter som gäller direkt utifrån området där uppkörningen startar? Menar båda vägarna ut. Alltså huvudinfarten och utfarten från manöverbanan? Är det 70 på båda ställena? Kom ihåg att vara uppdaterade så ni inte säger vad som va för 3 år sen om de skulle ändrat :)
Mkt tacksam för svar!
Jag meddelar på måndag hur det gick!
Hälsningar Ian
 
Jag kommer nu och bryter den långa tystnaden :)
Tack för alla inlägg! Varit till stor nytta.
Själv har jag uppkörning 31/5 alltså på tisdag i Tullinge. Börjar nu bli lite nervös.
Har några frågor!
1. Läser om hur viktig kurvtekniken är! Har kört vägarna där uppkörningen sker. I de flesta kurvorna är det rätt så dålig sikt enligt mig. Vågar man verkligen skära så mycket då? I tex en vänstersväng: Skär du mycket och det kommer en bil är du kaputt eftersom att överkroppen lutar. Eller i en högersväng kan det ju komma en forjängare. Hur ska man hanskas med detta?
2. Undrar även vilka hastigheter som gäller direkt utifrån området där uppkörningen startar? Menar båda vägarna ut. Alltså huvudinfarten och utfarten från manöverbanan? Är det 70 på båda ställena? Kom ihåg att vara uppdaterade så ni inte säger vad som va för 3 år sen om de skulle ändrat :)
Mkt tacksam för svar!
Jag meddelar på måndag hur det gick!
Hälsningar Ian
1. Strax inför vänstersväng håller du dig långt till höger vilket gör att du ser längre fram i kurvan. Tänk på att det ska flytta på och inte se ryckigt ut.
Skär sedan kurvan utan att hamna med kroppen utanför mittlinjen.
2. Åk ut och reka området, notera vilka hastigheter det är på de olika sträcken. Genom att köra i området några gånger lär du dig känna igen dig och kommer att vara mycket mer säker på tisdag!

Lycka till nu!!!
 
1. Läser om hur viktig kurvtekniken är! Har kört vägarna där uppkörningen sker. I de flesta kurvorna är det rätt så dålig sikt enligt mig. Vågar man verkligen skära så mycket då? I tex en vänstersväng: Skär du mycket och det kommer en bil är du kaputt eftersom att överkroppen lutar. Eller i en högersväng kan det ju komma en forjängare. Hur ska man hanskas med detta?

Kurvtekniken i just Tullinge -> mot bulten kan du i 9/10 fall glömma för det är kass sikt och det kommer lastbilar i 100 stup i ett. Kör med huvudet och visa att du kan hantera fordonet på ett säkert sätt.
 
Skulle någon vilja vara jättebussig och ge mig antingen koordinater eller pricka ut på en karta vart denna S-kurva alla pratar om ligger? :P
Tack :)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top