Vägar vid uppkörning på Tullinge

Özcan

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
1980 Honda CB900F
Jag körde runt alla vägarna med bilen idag, har ingen aning om hur jag ska kunna hålla skyltade hastigheter på t.ex lidavägen och s-kurvan, det var ju stundtals sandlådor, skymda kurvor överallt, backrön, tjälskador etc etc. Blir väl att plocka fram ett set med cojones och våga våga
 

godisbiten

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2009
Ort
Sverige
Hoj
Kawasaki z750 -09
Jag körde runt alla vägarna med bilen idag, har ingen aning om hur jag ska kunna hålla skyltade hastigheter på t.ex lidavägen och s-kurvan, det var ju stundtals sandlådor, skymda kurvor överallt, backrön, tjälskador etc etc. Blir väl att plocka fram ett set med cojones och våga våga

det går inte att ta s-kurvan i 70 :)
 

Naesholm

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Kramfors
Hoj
Sexförti!
Ni som kört upp i Tullinge, vilken (om ni har) körskola har ni kört hos? Något tips i Haninge/Farsaområdet?
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Ni som kört upp i Tullinge, vilken (om ni har) körskola har ni kört hos? Något tips i Haninge/Farsaområdet?

Jag körde för Farsta trafikskola i Väster Haninge och jag tyckte dom var grymma. 1500:-/3H.

+1 på den, dock rekomenderas egna kläder :näsblod

Fy för att vara i typ 3'e passet på dagen efter 2 andra svettats in kläderna så dom är varma och fuktiga när man skall i dem :zpy
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Hört bra om dom, vet du vad de har för hojar nuförtiden?

Jag körde ju för dom förra sommaren och då hade dom några BMW och Kawas...Miss_A vet vad det är för sorter så fråga henne. :rolleyes:
Jag kände mig säker med dom, bra lärare som gjorde att jag klarade långsamma på första lektionen. :yoparty
 

Naesholm

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Kramfors
Hoj
Sexförti!
Jag körde ju för dom förra sommaren och då hade dom några BMW och Kawas...Miss_A vet vad det är för sorter så fråga henne. :rolleyes:
Jag kände mig säker med dom, bra lärare som gjorde att jag klarade långsamma på första lektionen. :yoparty

Det blev Farsta, körde första lektion idag som gick grymt bra.
Trevliga lärare var det också. Nu blir det Risk 2 på lördag sen är det bara att kötta! :yoparty
 

mcgudinnan

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Stockholm
Hoj
04,Honda CBF600
Tack för alla tips om uppkörningen vid Tullinge! Jag har varit handledare till 4 privatister nu de sista 2åren och vi har haft stor hjälp av kartorna och skisserna som finns här.:)

När det gäller vägverkets inspektörer i tullinge är det väldigt trevliga och proffsiga. Det är en myt att man inte kan köra upp som privatist... Så tveka inte att köra upp privat! Det är många tusenlappar att spara genom att köra upp privat.

Några tips för er som inte tagit mckort ännu!
Åk till stadium, intersport eller jula mfl. och köp koner där, ca 20 stycken är lagom så att du kan göra riktiga banor. Skriv ut på vv.se exakta författningssamlingen så ser du hur banorna ska vara med riktiga mått. Dessutom ser du här att du alltid börjar med säkerhetskontrollen därefter; leda mc, lågfartsbanan, högfartsbanan sist bromsning.
Ta dig tid att läsa vad som gäller och bygg din bana rätt!

Det finns många seriösa videor på nätet vad det gäller ex säkerhetskontrollen på youtube och även när det gäller manöverbanorna...

Bra övningsställen är exempelvis Willys älvsjö som har en stor parkering och vid utkanten är du inte i vägen för ngn. Eller coopforum bromma på kvällen som har belysning:)

När det gäller bromsprovet så kom ihåg att inte bromsa med fotbromsen förrän du nästan är helt stilla stående. Detta gäller speciellt högfartsbanan och 90 bromsprovet..

Sedan sist men inte minst reka området innan du kör upp, speciellt ut mot LIDA där det är gropigt och 70 väg. Det är val av rätt spår som gäller för att köra bra här! Kör ut mot lida minst 5 gånger då kan du vägen.
Lycka till och hoppas dessa ord ger ngn ngt vettigt
 

Bågenovis

Ny medlem
Gick med
5 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen hoj
Någon som skall köra upp nästa vecka?

Hej! Bra info inför uppkörning i denna tråd. Skall köra upp nästa vecka. Har prelbokat en hyrbil och tänkte åka ut och reka lite på Söndag. Är det fler här som skall köra upp nästa vecka? Isf kanske vi kan reka tillsammans?
 

IPJT

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia rs 125 - 07 (krashad), Yamaha YZ250 F 2009
Jag kommer nu och bryter den långa tystnaden :)
Tack för alla inlägg! Varit till stor nytta.
Själv har jag uppkörning 31/5 alltså på tisdag i Tullinge. Börjar nu bli lite nervös.
Har några frågor!
1. Läser om hur viktig kurvtekniken är! Har kört vägarna där uppkörningen sker. I de flesta kurvorna är det rätt så dålig sikt enligt mig. Vågar man verkligen skära så mycket då? I tex en vänstersväng: Skär du mycket och det kommer en bil är du kaputt eftersom att överkroppen lutar. Eller i en högersväng kan det ju komma en forjängare. Hur ska man hanskas med detta?
2. Undrar även vilka hastigheter som gäller direkt utifrån området där uppkörningen startar? Menar båda vägarna ut. Alltså huvudinfarten och utfarten från manöverbanan? Är det 70 på båda ställena? Kom ihåg att vara uppdaterade så ni inte säger vad som va för 3 år sen om de skulle ändrat :)
Mkt tacksam för svar!
Jag meddelar på måndag hur det gick!
Hälsningar Ian
 

Foxxen

Dunderräv
Gick med
14 Nov 2007
Ort
Johanneshov
Hoj
YAMAHA FZ6-N S2 ABS -09
Jag kommer nu och bryter den långa tystnaden :)
Tack för alla inlägg! Varit till stor nytta.
Själv har jag uppkörning 31/5 alltså på tisdag i Tullinge. Börjar nu bli lite nervös.
Har några frågor!
1. Läser om hur viktig kurvtekniken är! Har kört vägarna där uppkörningen sker. I de flesta kurvorna är det rätt så dålig sikt enligt mig. Vågar man verkligen skära så mycket då? I tex en vänstersväng: Skär du mycket och det kommer en bil är du kaputt eftersom att överkroppen lutar. Eller i en högersväng kan det ju komma en forjängare. Hur ska man hanskas med detta?
2. Undrar även vilka hastigheter som gäller direkt utifrån området där uppkörningen startar? Menar båda vägarna ut. Alltså huvudinfarten och utfarten från manöverbanan? Är det 70 på båda ställena? Kom ihåg att vara uppdaterade så ni inte säger vad som va för 3 år sen om de skulle ändrat :)
Mkt tacksam för svar!
Jag meddelar på måndag hur det gick!
Hälsningar Ian
1. Strax inför vänstersväng håller du dig långt till höger vilket gör att du ser längre fram i kurvan. Tänk på att det ska flytta på och inte se ryckigt ut.
Skär sedan kurvan utan att hamna med kroppen utanför mittlinjen.
2. Åk ut och reka området, notera vilka hastigheter det är på de olika sträcken. Genom att köra i området några gånger lär du dig känna igen dig och kommer att vara mycket mer säker på tisdag!

Lycka till nu!!!
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
1. Läser om hur viktig kurvtekniken är! Har kört vägarna där uppkörningen sker. I de flesta kurvorna är det rätt så dålig sikt enligt mig. Vågar man verkligen skära så mycket då? I tex en vänstersväng: Skär du mycket och det kommer en bil är du kaputt eftersom att överkroppen lutar. Eller i en högersväng kan det ju komma en forjängare. Hur ska man hanskas med detta?

Kurvtekniken i just Tullinge -> mot bulten kan du i 9/10 fall glömma för det är kass sikt och det kommer lastbilar i 100 stup i ett. Kör med huvudet och visa att du kan hantera fordonet på ett säkert sätt.
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06

IPJT

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia rs 125 - 07 (krashad), Yamaha YZ250 F 2009
Skulle någon vilja vara jättebussig och ge mig antingen koordinater eller pricka ut på en karta vart denna S-kurva alla pratar om ligger? :p
Tack :)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top