Vägar vid uppkörning på Tullinge

jonassheiakh

Våga vägra bulten MC
Gick med
24 May 2009
Ort
Årsta
Hoj
Buell XB12SS ,Honda CBR 929RR Streetfighter -00, Ducati 749 Dark -04, Hornet -08 SÅLD
Uppkörning avklarad! Mycket trevligt :)

Lite kaotiskt dag dock, började med att crasha på bromsprovet på körskolan 2timmar innan uppkörningen (första gången broms i regn), crashade hjälmen o allt. Så det var bara att låna en hjälm från trafikskolan med SVART visir, och spöregn=kan inte ha visiret nere, och eftersom jag har glasögon så var det en intressant uppkörning med ungefär 0meters sikt :)

Iaf, uppkörningen gick hyffsat bra med tanke på omständigheterna.

Jag fick endast köra följande väg.

Ut från området vid "grustrafik" skylten, ner mot bulten genom S-kurvan, och som föregående talare nämnde, området är nu 70 förutom runt S-kurvan.

Ner till bulten rakt över korsningen in på grusvägen och vände en bit in. Tillbaka mot tullingen och körde vänster i första t-korsningen innan själva bostadsområdena, och sen bara ner till uppkörningsplatsen igen.

Väldigt kort uppkörning, men trevligt att klara den iaf :)

Lycka till alla andra :)
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Klarade oxå uppkörningen på Tullinge idag.

Fick "El" som säkerhetskontroll.
Lågfartsbana med "serpentinen och vändningen"
Högfartsbana
Bromsning i 70 och 90.

Krypet gick över förväntan, tyckte nästan själv att jag körde aningen fort, men det blåste halv storm så det kanske var därför. Han sa bara "snyggt kört".

Högfartsbanan körde jag ner en kon i försök 1. Andra var mitt livs bästa åk på den anan.

Hela "manöverdelen" avklarad på max 10 min.
Körde sen ut via en banände från flygfältet. Hamnade mitt på Pålhemsvägen ungefär. (inspektören upplyste själv om att det är70 där då skyltar saknas när man kör ut där).

Höll ca 45-50 i S-kurvan. Inga klagomål på det.

Körde bort till "Bulten", svängde vänster mot Tungelsta, blev sen ombedd att vända. Tog det säkra före det osäkra och brassade bort till Bed&Breakfast där jag vet att det finns en infart som man kan köra in och vända på.

Körde sen bara tillbaka samma väg och direkt till uppsamlingsplatsen. Inga konstigheter alls.

Man blir dock lite "besviken" när allt som "händer" är att han sa: Körningen är godkänd. Sen var det klart. :)

Manöverbitarna måste ni såklart sätta efter konstens alla regler även på Tullinge. Men receptet, eller iaf mina tips för en godkänd uppkörning där är följande:

Håll tempo: Helst 70 hela tiden. Om det kommer en alltför skarp kurva där du måste sakta ner, gasa då upp till 70 så fort det går.

Skär kurvorna.
Om man kört mkt MC tidigare så känns det ibland löjligt att köra med värsta kurvtekniken i kurvorna där när man "bara" kör 70. Men gör det ändå, och gå ut mkt åt höger/vänster innan svängen. Såg i backspegeln att han kollade det noga.

Utfarter.
Det finns ett fåtal utfarter längs landsvägen där. Även såna där oddsen att nånting kommer utåkande är försvinnande små. Jag "markerade" att jag kollade på alla dem genom att vrida huvet sjukt mkt. För att visa att jag hade "koll". Jag tror att det är bra att va övertydlig att man sett dem, då en del i princip kommer rakt ut från skogen,så titta "in" på dem för att se att inget kommer där.

Sakerna ovan är egentligen det enda jag tänkte på när jag körde.
Det gick vägen, och jag fick inga kommentarer alls efteråt om att jag borde ha tänkt på nåt eller liknande. Så känns vettigt.
 
Last edited:

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Uppkörning avklarad! Mycket trevligt :)

Lite kaotiskt dag dock, började med att crasha på bromsprovet på körskolan 2timmar innan uppkörningen (första gången broms i regn), crashade hjälmen o allt. Så det var bara att låna en hjälm från trafikskolan med SVART visir, och spöregn=kan inte ha visiret nere, och eftersom jag har glasögon så var det en intressant uppkörning med ungefär 0meters sikt :)

Iaf, uppkörningen gick hyffsat bra med tanke på omständigheterna.

Jag fick endast köra följande väg.

Ut från området vid "grustrafik" skylten, ner mot bulten genom S-kurvan, och som föregående talare nämnde, området är nu 70 förutom runt S-kurvan.

Ner till bulten rakt över korsningen in på grusvägen och vände en bit in. Tillbaka mot tullingen och körde vänster i första t-korsningen innan själva bostadsområdena, och sen bara ner till uppkörningsplatsen igen.

Väldigt kort uppkörning, men trevligt att klara den iaf :)

Lycka till alla andra :)
Kul, då klarade vi båda två. Jag körde kl 11,15 och det regnade. Hade du Christian från Södertälje kontoret en mörk kille. Jag körde nämligen samma som du. Regn o rusk och nervöst som fan.

Illa med din vurpa innan men tur att det gick bra trots det.
Tänkte på dig o din kompis på morgonen då min bilskolärare berättade om de nya hastigheterna i området och hoppades att ni oxå fick info om det.

Ja ja det blev körkort i varje fall, hur gick det för din kompis... Någon av er skulle ha kl 11 och jag 11,15 och det var en kille som höllt på när jag kom men röd, vinröd hjälm tror jag...

Klarade oxå uppkörningen på Tullinge idag.

Fick "El" som säkerhetskontroll.
Lågfartsbana med "serpentinen och vändningen"
Högfartsbana
Bromsning i 70 och 90.

Krypet gick över förväntan, tyckte nästan själv att jag körde aningen fort, men det blåste halv storm så det kanske var därför. Han sa bara "snyggt kört".

Högfartsbanan körde jag ner en kon i försök 1. Andra var mitt livs bästa åk på den anan.

Hela "manöverdelen" avklarad på max 10 min.
Körde sen ut via en banände från flygfältet. Hamnade mitt på Pålhemsvägen ungefär. (inspektören upplyste själv om att det är70 där då skyltar saknas när man kör ut där).

Höll ca 45-50 i S-kurvan. Inga klagomål på det.

Körde bort till "Bulten", svängde vänster mot Tungelsta, blev sen ombedd att vända. Tog det säkra före det osäkra och brassade bort till Bed&Breakfast där jag vet att det finns en infart som man kan köra in och vända på.

Körde sen bara tillbaka samma väg och direkt till uppsamlingsplatsen. Inga konstigheter alls.

Man blir dock lite "besviken" när allt som "händer" är att han sa: Körningen är godkänd. Sen var det klart. :)

Manöverbitarna måste ni såklart sätta efter konstens alla regler även på Tullinge. Men receptet, eller iaf mina tips för en godkänd uppkörning där är följande:

Håll tempo: Helst 70 hela tiden. Om det kommer en alltför skarp kurva där du måste sakta ner, gasa då upp till 70 så fort det går.

Skär kurvorna.
Om man kört mkt MC tidigare så känns det ibland löjligt att köra med värsta kurvtekniken i kurvorna där när man "bara" kör 70. Men gör det ändå, och gå ut mkt åt höger/vänster innan svängen. Såg i backspegeln att han kollade det noga.

Utfarter.
Det finns ett fåtal utfarter längs landsvägen där. Även såna där oddsen att nånting kommer utåkande är försvinnande små. Jag "markerade" att jag kollade på alla dem genom att vrida huvet sjukt mkt. För att visa att jag hade "koll". Jag tror att det är bra att va övertydlig att man sett dem, då en del i princip kommer rakt ut från skogen,så titta "in" på dem för att se att inget kommer där.

Sakerna ovan är egentligen det enda jag tänkte på när jag körde.
Det gick vägen, och jag fick inga kommentarer alls efteråt om att jag borde ha tänkt på nåt eller liknande. Så känns vettigt.


Då är vi 2 st till på vägarna i Tyresö nu. Kul o Grattis. Jag trog mig i tisdags i regn o rusk på Tullinge. Det gick väldigt enkelt, undrar om det har med regnet att göra att dom kortar ner.
Min MC från bilskolan hade en backspegel som var som en vissen blomma som sloknade hela tiden sen var det lite annat strul med MC:n. Trist men det gick ju bra. :banana
 
Last edited:

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Jag körde upp idag, men jag kuggade. Fel placering vid högersvängar, tänk på det! Sen så vare en älg som satt på vägkanten, men jag körde lite långsamt sen så sprang den iväg. Det var också en anledning till varför jag kuggade. Jag hatar älgar! :huvet

Fick köra upp med Christian, jättesnäll och bra kille. :)

Jag körde oxå med honom... verkligen lugn o bra
 

Cirrus

Guest
Spännande läsning

Hade otur i trafiken på min uppkörning i Barkarby denna vecka :( och har efter ca 50 samtal till Vägverket, fått tag på en uppkörning i Tullinge nästa vecka... Vill helst köra i Barkarby igen, men hittar ingen tid! Tullinge... Någon som vet vad trenden är i år? Har morgontid... vad tror ni, vilka rutter? Jag är helt vilse i området!!! :va :va
 
Last edited:

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Hade otur i trafiken på min uppkörning i Barkarby denna vecka :( och har efter ca 50 samtal till Vägverket, fått tag på en uppkörning i Tullinge nästa vecka... Vill helst köra i Barkarby igen, men hittar ingen tid! Tullinge... Någon som vet vad trenden är i år? Har morgontid... vad tror ni, vilka rutter? Jag är helt vilse i området!!! :va :va

Det finns massor med info om det på denna tråd, t o m kartor som jag skrev ut och åkte till området för att kolla. Dom stämde exakt in på min uppkörning den 2 juni. Så du hittar allt här på tråden... även under körkort 2009 men mest här

Lycka till
 

Cirrus

Guest
Det finns massor med info om det på denna tråd, t o m kartor som jag skrev ut och åkte till området för att kolla. Dom stämde exakt in på min uppkörning den 2 juni. Så du hittar allt här på tråden... även under körkort 2009 men mest här

Lycka till

Ska koka en stor kopp kaffe och läsa igenom hela tråden.. Tack!
 

curling82

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2009
Ort
Södertälje
Hoj
Sv 650 2002, Kawasaki Zx6r 1999
Körde upp den 23/6 men kuggade pga att jag körde för mesigt på grusväg samt dålig placering i kurvor på landsväg. Några tips till förbättring eller nåt att tänka på? Ps grymt bra tråd
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Körde upp den 23/6 men kuggade pga att jag körde för mesigt på grusväg samt dålig placering i kurvor på landsväg. Några tips till förbättring eller nåt att tänka på? Ps grymt bra tråd

Nu skrev du inte var du kommer att köra upp, men då du verkar bo Södertälje så gissar jag på Tullinge.

När jag körde upp där så behövde jag inte köra grusväg, det som "gäller" på grusväg dock är att hålla i sig mer med benen och inte krampaktigt hålla i styret och försöka parera precis allt som händer. Hojen kommer att "åla" lite, men det känns värre än det är.
Många körskolelärare släpper t om styret för att bevisa just den poängen att hojen inte helt plötsligt kommer att svänga åt nåt helt annat håll.. (släpp dock inte styret på uppkörningen) :)

Det absolut viktigaste på grus är dock att hålla lite gas hela tiden, hojen blir grymt mkt stabilare då.. så fort man slår av på gasen så börjar den jävlas.

Vad gäller landsväg så är detta den absolut största biten vid uppkörning på Tullinge. (i princip det enda jag körde där oxå).

1. Gå långt ut mot kanterna och skär kurvan. Detta är det absolut viktigaste. Du ska va "nyfiken". Det handlar egentligen om att skaffa sig så mkt fri sikt som möjligt. Dvs köra säkert och inte chansa. I högerkurvor lägger du dig så nära mittlinjen du kan utan att köra över den. Kolla så långt fram du kan, och när du har fri sikt genom kurvan så "skär" du den, dvs kör bara rakt igenom den. Likadant vid vänstersväng, men då ska du ligga så långt ut mot vägkanten som du vill.

Det känns lite ovant i början, och har man övningskört mkt så känns det onödigt. Men det enda man ska göra på uppkörningen är att va EXTREMT tydlig att man hajar poängen. Vad man själv tycker om det är oviktigt.

2. Tempo. Det är 70, du ska hålla 70, inte långsammare. Jag höll på skita på mig i början för att det kändes alldeles för fort. Men det har bara med vana och teknik att göra. (nu går det betydligt mkt fortare än så utan att ens behöva skära kurvorna) :)
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Bifogade en värdelös illustration på hur du "skär" kurvor.
Även om den är förenklad så bör du kunna se principen.

Gör sådär, och var överdrivet tydlig så kuggar du inte på kurvteknik.
Tänk oxå på att gå ut mot kant/mittlinje i god tid före kurvan.
Det visar att du kan planera din körning.
 

Bifogat

  • kurvskärning.JPG
    kurvskärning.JPG
    32 KB · Visningar: 1,558

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Körde upp den 23/6 men kuggade pga att jag körde för mesigt på grusväg samt dålig placering i kurvor på landsväg. Några tips till förbättring eller nåt att tänka på? Ps grymt bra tråd

Vem fick du ifrån vägverket??
 

198

vinter nu igen...
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Åkers Styckebruk
Hoj
2010 BMW K1300S
Så roligt att läsa alla inlägg och minnerna från dagen i juni för 2½ år sedan kommer tillbaka.

Började med att det blev lite stressigt från körskolan i Södertälje
Väl framme i vid flygfältet efter en snabb repetion av vägarna runt Tullinge blev det en stunds nervös väntan och stekhätt var det också.

Säkerhetskontroll, inga problem
Jag missade ett av bromsprovet och fick ta om det, men inga problem med det.
Sen var bar det iväg ut över byggarbetsplatsen (blev alltså lite grusvägskörning där)
Ut på vägen ner mot slingerbulten, efter grustaget skulle jag göra en vänding, enkel vänstersväng = inga möten och in på en liten grusväg och vände.
Ut på vägen igen och kommer i fatt en grusbil, då denna släpper ifrån sig lite löstgrus håller jag ett bra avstånd.
Får order av inspektören att köra om då jag anser det vara lämpligt, eftersom det är 70 väg på sträckan och grusbilen kommer upp i över 80 efter ett litet tag så blev det aldrig aktuellt.
Sen genom villa området med högerregelkontroll och tillbaka till flygfältet.
Där möts jag av min lärare som ger mig tummen upp medans jag skakar på huvudet eftersom jag trodde jag missat. Men jag var godkänd på första försöket och fick extra plus för min extra bra bromsning i 90 ;-) som jag gjorde bra två gånger i rad...

Pustade ut en stund innan jag fick köra själv tillbaka till skolan i södertälje eftersom läraren väntande på en annan uppkörande elev som också klarade sig.

Varför läraren gav tummen upp, jo inspektören hade redan giviet tecken på att jag var godkänd.

Oj vilka minnen och så många mil det blivit sedan dess.

Inspektören var Christian, trevlig och lugn och mycket skicklig på att plocka upp koner...
 

nejin

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1998, Yamaha, R1
Om typ tio dagar så är det min tur. Någon som har kört upp i år i Tullinge som kan tillföra ngt nytt?
 

Palaxx

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2010
Ort
Stockholm
Hoj
-08 GSXR
JAAA Äntligen!!!
Klarade uppkörningen idag ute i Tullinge!
Fantastisk känsla!

Tack alla som skrivit i denna tråd, mycket bra skrivet som jag hade nytta av.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
grattis! Var det ni som körde där mellan ca 13:30 och 15:00 ~? Jag höll nämligen själv på att öva krypkörning och högfartsbanan där, ute på det nya området för oss =) gick bra som fan så nu vill man bara köra upp... :tuttar
 

KinOO

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Ort
oak island
Hoj
Rc8R-11 & Crf 450-07
Fan va skönt äntligen var de klart!! :yoparty

13:00 på Tullinge, fick köra liknande som tidigare i tråden dvs. landsväg, sen grusvägen mot hacksjön, sen landsväg igen vände vid infarten till grustaget, tillbaka hela vägen och sen krypkörning i villaområden intill mötesplatsen.

Allt gick bra och förarprovaren eller vad dom heter var mycket bra och lugnande. (man var ju rätt nervös :p)

/KinOO
 

Palaxx

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2010
Ort
Stockholm
Hoj
-08 GSXR
Jag körde vid 14:00. Ska inte sticka under stolen med att jag också var as nervös. Men Inspektörerna gav ett lugnande intryck och efter Krypkörningen började det lätta smått.

Jag fick köra ut från flygfältet så man kommer ut direkt på Västerhaningevägen, köra hela den ner mot stopp skylten, där tog jag höger och körde en bit , för att sedan göra en vänstersväng in på en lång grusväg. Efter ett tag på den fick jag vända och köra en annan grusväg tillbaka och sen ut på stora vägen igen, sen vänster upp och tillbaka till start.
 

Newbornkano

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Trosa
Hoj
GSX 1400 -03
dags imorgon

Hejsan.

ska köra upp i morgon i Tullinge.
Någon som har något nytt att tillägga, nya skyltar, hastighetsregler mm?

annars en kanontråd....
 

nejin

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1998, Yamaha, R1
Failade vid Tullinge två gånger. Första gången på att jag ffa inte växlade ner ordentligt och saktade ner ordentligt vid korsningar och dylikt och för att jag gjorde banan svängar. Andra gången för att jag saktade ner för mycket vid kurvorna, lite ironi där :) så glöm inte bort de sakerna.

Sen finns det ett litet misstag som i vart fall jag gjorde. Om man får vända vid gruvan eller vad det nu är, så blir det 30 precis innan. När jag hade vänt så hade jag glömt det helt och hållet och drog upp till 70 direkt. Rent praktiskt så spelar det ju ingen roll då jag passerat själva utfarten och det är just på grund av den som 30 skylten finns när stora lastbilar kör ut, men spelar ju inte så stor roll för kontrollanten hur det praktiskt fungerar, kvarstår ju fortfarande att jag körde 70 på 30 sträcka.

Men nu har jag kortet i vart fall :)
 

FrankBlack

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2010
Ort
-
Hoj
-
Tänkte bara passa på och tacka alla som medverkat i den här tråden för alla tips och kommentarer. Har haft kortet i en dryg vecka nu (gick på andra försöket), och har redan avverkat ett par hundra mil! :D
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top