väder och skvaller Gälleråsen 6-7 / 9

Om du inte har lämnat in en protest till tävlingsledningen mot beslutet, så kan du i stället spara dina pengar och använda till något du kan ha mer nytta av!

Det tas inte upp något fall för vädjan, om inte det funnits en protest med i bilden.


Dom sa att vi kunde lämna in vädjan inom 4 dagar, men inget om nån protest...
 
Nån som vet hur man gör en vädjan?/#65

Normalt sett skall du ju lämna en protest på plats. Om det blir avslag på den kan man skicka en vädjan till Svemo. Vill de vara "tuffa" kan de med andra ord hävda att det inte finns någon avslagen protest att göra vädjan mot. Men ring och prata med Hansson eller Stillert till att börja med. Detta rör ju ganska många så det vore väl förnuftigt om de tog upp det till diskussion ändå.
 
tävlingsledningen sa till oss att om vi ville kan vi skicka in en vädjan

Exakt. Domaren på Åsen sa att SVEMO kan ändra domarnas beslut. Jag frågade
- Är det någon mening? Finns det någon chans att den går igenom?
- Ja, SVEMO har tagit konstiga beslut förr, men särskilt stor chans tror jag inte du har, blev svaret.

Skriv ned din version, skicka till SVEMO tillsammans med 400 kr. Antar att det kan vara praktiskt att utanpå kuväret skriva vad det gäller, typ "Vädjan ang. Superstock 600 Karlskoga 7 sept" så det kommer till rätt person. Detta ska vara gjort inom 5 dagar.
 
Exakt. Domaren på Åsen sa att SVEMO kan ändra domarnas beslut. Jag frågade
- Är det någon mening? Finns det någon chans att den går igenom?
- Ja, SVEMO har tagit konstiga beslut förr, men särskilt stor chans tror jag inte du har, blev svaret.

Skriv ned din version, skicka till SVEMO tillsammans med 400 kr. Antar att det kan vara praktiskt att utanpå kuväret skriva vad det gäller, typ "Vädjan ang. Superstock 600 Karlskoga 7 sept" så det kommer till rätt person. Detta ska vara gjort inom 5 dagar.

Ok då är det bara hoppas :)

Ok, jag omformulerar frågan. Vad är det som varit så dålig innan i år över huvudtaget?:va

men med det så menar jag inte att det vart fel iår:tummenupp
 
Last edited:
"Oljeflaggan" var väl ute hela tiden efter varv 4, eller?

Nja.... så var det väl inte? Oljeflaggen kom väl ut efter nästan alla kraschat, på varv 7 eller 8? Tror jag. Den liksom ersatte gulflaggen...

Om du inte har lämnat in en protest till tävlingsledningen mot beslutet, så kan du i stället spara dina pengar och använda till något du kan ha mer nytta av!

Det tas inte upp något fall för vädjan, om inte det funnits en protest med i bilden.

Om det är så så är det ju lustigt att domaren inte nämde något om att jag skulle lämna in protest utan sa att en vädjan var "the way to go".:va
 
Last edited:
Exakt. Domaren på Åsen sa att SVEMO kan ändra domarnas beslut. Jag frågade
- Är det någon mening? Finns det någon chans att den går igenom?
- Ja, SVEMO har tagit konstiga beslut förr, men särskilt stor chans tror jag inte du har, blev svaret.

Skriv ned din version, skicka till SVEMO tillsammans med 400 kr. Antar att det kan vara praktiskt att utanpå kuväret skriva vad det gäller, typ "Vädjan ang. Superstock 600 Karlskoga 7 sept" så det kommer till rätt person. Detta ska vara gjort inom 5 dagar.

RIng och kolla istället för att lägga 400 bagare i ett kuvert, skulle tro att de hellre vill ha in detta på något konto, dessutom behöver ju du någon form av kvittens för att du skickat pengarna.
Men som sagt enligt NT15.2.1 "vädjorätt" står det att man först måste lämnat en protest (samt 300:-). Ring och kolla så ni slipper slänga iväg en massa pengar i onödan.
 
Nja.... så var det väl inte? Oljeflaggen kom väl ut efter nästan alla kraschat, på varv 7 eller 8? Tror jag. Den liksom ersatte gulflaggen...

Där har du kanske rätt i alla fall.:tummenupp Trodde du menade att det inte var någon flagga ett tag och att oljeflaggan kom ut senare...Dansken gick väl av på varv sju så det kan ju stämma att oljeflaggan kom ut efter det...(Han kraschade alltså under gulflagg?)
 
Har det framkommit varför den vita hojen som låg i ytterkant av ejes nästan hela sst600 loppet inte togs bort? För oss på läktaren framstod det som att den hojen var anledningen till gulflagg där en stor del av tiden men ändå flyttades den inte undan.

Angående att köra rakt fram i ejes när det gulflaggas där så gjorde jag också det under kvalet, absolut inte för att jag körde för fort eller inte kunde svänga men det kändes säkrare eftersom jag inte såg någon uppenbar anledning till att det flaggades. Hade jag blivit diskad pga det så hade mina protester hörts över hela karlskoga och jag hade ställt upp på startlinjen vad än någon idiot till domare hade sagt. MEN det kanske fanns någon skillnad i hur det såg ut när jag valde escapen och när den som blivit diskad gjorde det...

Totalt sett måste jag ändå tacka Luff & Co, alla funktionärer som ändå fått den här helgen att funka så bra. Synd vi inte fick köra team challange men var ju inte mycket att göra med olja på banan.

I norska mästerskapen har de tydligen krav på att ha någon form av skydd för motorkåporna så att de inte ska gå sönder och söla ut olja så lätt, kanske något att ta efter i det svenska reglementet till nästa år?
 
I norska mästerskapen har de tydligen krav på att ha någon form av skydd för motorkåporna så att de inte ska gå sönder och söla ut olja så lätt, kanske något att ta efter i det svenska reglementet till nästa år?

De va ja som la olja sista r1000 kvalet då jag fick framhjulssläpp i inbromsningen av hårnålen. Jag hade kolfiberskydd över generator kåpan och kanade ändå bara typ 10 meter i regn. Men vilket jävla skräp till kolfiber. 2 mm tjockt men höll inte för ngåot. dom missuppfattade nog mig funkisarna för dom trodde all olja rann ut. de var "bara" 0.5-1 liter som rann ut men å andra sidan även lite olja blir hal i regn. Nu är iaf förstärkt kåpa beställd!! tråkigt på bikechallange......
 
I norska mästerskapen har de tydligen krav på att ha någon form av skydd för motorkåporna så att de inte ska gå sönder och söla ut olja så lätt, kanske något att ta efter i det svenska reglementet till nästa år?

Så är det i EM också! En mycket bra ide! Sedan undrar jag hur bra de där kolfiberskydden är... I USA!!!! där har de tjocka fina grejor i Smidd aluminium som man kan kana omkring i 8 minuter MINST innan de går sönder. BRA GREJER!

RIng och kolla istället för att lägga 400 bagare i ett kuvert, skulle tro att de hellre vill ha in detta på något konto, dessutom behöver ju du någon form av kvittens för att du skickat pengarna.
Men som sagt enligt NT15.2.1 "vädjorätt" står det att man först måste lämnat en protest (samt 300:-). Ring och kolla så ni slipper slänga iväg en massa pengar i onödan.

Jag ska ringa imorrorn!:tummenupp
 
Last edited:
Har det framkommit varför den vita hojen som låg i ytterkant av ejes nästan hela sst600 loppet inte togs bort? För oss på läktaren framstod det som att den hojen var anledningen till gulflagg där en stor del av tiden men ändå flyttades den inte undan.


De ville ikke flytte sykkelen for de det lakk olje. Det var det de sa der. Men det gir ingen mening. Oljen rant ut i gresset uansett....

Enda en feil som banemannskapet gjorde...
 
* 6.2.4 Flaggor som används på posteringar:
Gulflagg, svängande Visas på minst två posteringar. Hinder på eller
vid sidan av banan, var beredd stanna. Omkör
ning förbjuden till dess grön flagga passerats eller
nästkommande postering även om den är
obemannad. Omkörning av mycket långsammare
förare tillåten, om denna har brutit tävling eller
träningspass och är på väg till bandepå. Förare
skall indikera detta med tydligt uppsträckt arm.


Detta är från svemos regler... Var hittar man den (påhittade) 1 varv och 40 sek regeln? efter snabbaste varv under gulflagg? Någon varit med om det innan på Race? //Meck på Karlskoga
 
* 6.2.4 Flaggor som används på posteringar:
Gulflagg, svängande Visas på minst två posteringar. Hinder på eller
vid sidan av banan, var beredd stanna. Omkör
ning förbjuden till dess grön flagga passerats eller
nästkommande postering även om den är
obemannad. Omkörning av mycket långsammare
förare tillåten, om denna har brutit tävling eller
träningspass och är på väg till bandepå. Förare
skall indikera detta med tydligt uppsträckt arm.


Detta är från svemos regler... Var hittar man den (påhittade) 1 varv och 40 sek regeln? efter snabbaste varv under gulflagg? Någon varit med om det innan på Race? //Meck på Karlskoga


Mycket bra fråga som jag själv ställde men ingen verkar ha svaret.
 
* 6.2.4 Flaggor som används på posteringar:
Gulflagg, svängande Visas på minst två posteringar. Hinder på eller
vid sidan av banan, var beredd stanna. Omkör
ning förbjuden till dess grön flagga passerats eller
nästkommande postering även om den är
obemannad. Omkörning av mycket långsammare
förare tillåten, om denna har brutit tävling eller
träningspass och är på väg till bandepå. Förare
skall indikera detta med tydligt uppsträckt arm.


Detta är från svemos regler... Var hittar man den (påhittade) 1 varv och 40 sek regeln? efter snabbaste varv under gulflagg? Någon varit med om det innan på Race? //Meck på Karlskoga

japp japp, det är nog dags med mellantider ute på banan så det blir sektiontider så e det lättare o kolla om vi släpper av vid gulflaggssektionen eller?:va
 
Får väl ta och lätta upp den regeldiskussionstyngda tråden med lite bilder som jag hann ta mellan regnskurar och däcksbyten.
 

Bifogat

  • SH1.JPG
    SH1.JPG
    206.5 KB · Visningar: 39
  • SH8.JPG
    SH8.JPG
    191.8 KB · Visningar: 42
  • SH7.jpg
    SH7.jpg
    179.1 KB · Visningar: 39
  • SH6.JPG
    SH6.JPG
    173.1 KB · Visningar: 31
  • SH5.JPG
    SH5.JPG
    165 KB · Visningar: 36
  • SH4.JPG
    SH4.JPG
    157 KB · Visningar: 32
  • SH3.JPG
    SH3.JPG
    174.4 KB · Visningar: 38
  • SH2.JPG
    SH2.JPG
    186 KB · Visningar: 34
Några till...
 

Bifogat

  • SH16.JPG
    SH16.JPG
    216 KB · Visningar: 104
  • SH15.JPG
    SH15.JPG
    227.4 KB · Visningar: 82
  • SH14.JPG
    SH14.JPG
    179.7 KB · Visningar: 33
  • SH13.JPG
    SH13.JPG
    122.9 KB · Visningar: 35
  • SH12.JPG
    SH12.JPG
    174.7 KB · Visningar: 30
  • SH11.JPG
    SH11.JPG
    194.4 KB · Visningar: 41
  • SH10.JPG
    SH10.JPG
    204.3 KB · Visningar: 35
  • SH9.JPG
    SH9.JPG
    179.3 KB · Visningar: 34
Och ett par till...
 

Bifogat

  • SH17.JPG
    SH17.JPG
    224.5 KB · Visningar: 40
  • SH18.JPG
    SH18.JPG
    155.8 KB · Visningar: 49
Om det nu var så att förutsättningarna var sådana att vissa förare i gjorde sitt bästa varv under gulflagg och ändå höll igen så är det en skandal.
Jag tycker personligen att dom förare som drabbades av domslutet ska överklaga till Svemo.
Regler är bra men när dom missbrukas så suger det, var i regelboken står det att förarna losar ett varv + 40 sekunder?:arsele
 
Hörde att några blev diskade i R600 för att de burnat efter målgång. Var inte det ganska hårt straff? Eller burnade de i idealspår?
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top