Det är bra att tävlingsledningen sätter ner foten när inte förare respekterar gulflagg.
Men i det här fallet är det en dommarskandal.
Första 4 varven va det ju ett pärlband av hojjar som krigade om platserna. Inte lätt att göra så bra varvtid då.
Efter varv 8 flaggades det olja. Och vid varv 10 börade varvningarna. Inte så lätt att göra sina snabbaste var då heller.
Kvar finns varv 5-7. Då var det gulflagg och förarna körde tider som ligger ca 1 sek långsammare än sina personbästa. Pga att dom kör lungt vid gulflagg förbi ejjes.
Förarna har alltså kört med respekt förbi gulflaggen (förutom den föraren som körde om vid gulflaggen, och han borde straffas). Men efter som dom inte lyckades lägga några snabba varv som motsvarar deras egna nivå dom första 4 varven när det var klunga, och heller inte från varv 8 och framåt när det var olja på banan samtidigt som dom skulle köra om varvningar, så ska dom alltså straffas.
Skandal i stora mått.
Till dom förare som blev drabbade av det här beslutet kan jag bara säga att den ursprungliga resultatlistan är den som gäller i mina ögon. Jävligt bra kört grabbar.
Och mera konstigt blir det om man kollar vilka förare som inte fick straff.
Kristoffer Rosenlund krigade med Lukas Ockelfeldt under hela racet.
Kristoffer gjorde sitt näst snabbaste varv under gulflagg någon tiondel långsammare än sitt snabbaste. Men han fick inget straff. Luckas fick straff.
Samma med Jörgen Andersson. Näst snabbaste varv under gulflagg. Inget straff där heller.
Martin Pärtelpoeg som vann enligt nya tabellen körde dom flesta varven på 1.09 tider. Men lyckades köra 4 varv på 1.08 tider. Varav 1 eller 2 st på gulflagg.
Det snabbaste av dom 4st 1.08 tiderna va dock inte på gulflagg. Och han klarar sig från straff.
Min bedömning är att samtliga förare har tagit det en aning lugnare förbi gulflaggen. Dessvärre har olja och varvningar gjort att dom tvingats till ännu långsammare varvtider på dom varven det inte var gulflagg.
Överklaga beslutet och ta tillbaka era poäng
Sen tycker jag att både Martin , Jörgen och Kristoffer kört både fort och bra. Och jag missunnar inte era poäng. Men man ska förtjäna dom på banan, inte via regelvidriga beslut.