Utvärdering, Panigale i STK 1000 - hur ser framtiden ut?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Jag har inte följt eller sett några hela race från FIM STK 1000, dock är jag väldigt intresserad över hur panigalen har debuterat i år. Det ser inte helt fel ut på resultatlistan, men beror det mer på föraren/teamen än hojen? Hade man kunnat ha lika bra resultat med gamla hojen?

Hänger 1199 med på rakorna?

Sen undrar jag också, vad är det för reglemente som gäller i STK när det gäller modifiering på hojarna. Vad får man modifiera? Helsystem, programvara, däck, fjädring? Måste väl använda original gaffelben/stötdämpare bara med andra fjädrar om ens det?

Vad brukar dessa hojar ha för effekt i princip? De toppar ju väldigt mycket på rakorna, mer än vad en gathoj med helsystem och mappning.

Hur ser sen framtiden ut i WSBK tror ni? 1199 racern i BSB har varit allt annat än framgångsrik. I händerna på Carlos Checa så är det ju lite dåligt om den gör sämre ifrån sig i WSBK än vad 1098R gjorde. I STK så funkar den bevisligen helt okej...

Vad tror/tycker ni?

I BSB har dom haft problem att anpassa hojen till enhets ecun, och ingen av toppförarna har kört en.

Det är ofta ganska dålig korrelation mellan hur bra en gatcykel är original och i raceutförande. Även i en standardklass är de flesta kringprodukterna utbytta eller modifierade.

Ett utmärkt exempel är KTM RC8R. Nedsmetad med fina komponenter från fabrik men ändå inte konkurrenskraftig i de flesta nationella mästerskap. Men i IDM så satsar toppteam på den och vips så vinner man och cykeln spöar BMW S1000RR som i originalutförande är mycket snabbare...

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back