Utrustning Supermotard

Jag tänkte höra jag fick ett par beggade slicks med måtten 120/60-17 och 160/63-17 men när jag kollade måtten på mina nuvarande motarddäck så var de måtten 120/70-17 och 160/60-17 kommer de slicksen jag fick passa?
 
Jag tänkte höra jag fick ett par beggade slicks med måtten 120/60-17 och 160/63-17 men när jag kollade måtten på mina nuvarande motarddäck så var de måtten 120/70-17 och 160/60-17 kommer de slicksen jag fick passa?

Ja de passar...
 
nö inte korkad... :)

de nya däcken är typ 10% lägre i fram och 3% högre i bak än orginal däcken.
vet inte hur mkt man känner av detta, särskild om man inte har körd så mkt olika däck.
 
Last edited:
nö inte korkad... :)

de nya däcken är typ 10% lägre i fram och 3% högre i bak än orginal däcken.
vet inte hur mkt man känner av detta, särskild om man inte har körd så mkt olika däck.


jag kör på all möjlig dynga och märker i princip ingen skillnad alls. just nu kör jag på ett 170 däck på min 5" fälg och det är väl samma syndrom som att åka 160 däck på en 4,25" fälg. det funkar men det är inte optimalt.

Dock är det ganska skönt att åka på samma däck eftersom man efter ett tag känner sig trygg med ett däck. Men märke och modell spelar lika stor roll som den lilla storleksskillnad dom olika märkena har.
 
jag kör på all möjlig dynga och märker i princip ingen skillnad alls. just nu kör jag på ett 170 däck på min 5" fälg och det är väl samma syndrom som att åka 160 däck på en 4,25" fälg. det funkar men det är inte optimalt.

Dock är det ganska skönt att åka på samma däck eftersom man efter ett tag känner sig trygg med ett däck. Men märke och modell spelar lika stor roll som den lilla storleksskillnad dom olika märkena har.

Aaa... däck e viktigt. Om man inte heter Ola. Ljungberg köpte ett beggat däck av Lind tror jag det va. Sen efter ett par träningsheat så gav han det till Eifrém som krängde på det, och han vann hela skiten resten av den dagen. :D
 
Aaa... däck e viktigt. Om man inte heter Ola. Ljungberg köpte ett beggat däck av Lind tror jag det va. Sen efter ett par träningsheat så gav han det till Eifrém som krängde på det, och han vann hela skiten resten av den dagen. :D


nu ska vi inte blanda in odödliga varelser här. eifrem var en klass för sig. slirkoppling!?!?! har jag vart å pillat på kopplingen i 30 år så går det inte sluta göra det, så varför lägga 10 lök på en koppling?
 
nu ska vi inte blanda in odödliga varelser här. eifrem var en klass för sig. slirkoppling!?!?! har jag vart å pillat på kopplingen i 30 år så går det inte sluta göra det, så varför lägga 10 lök på en koppling?

Aaaa... skönt alla odödliga har slutat. Nu blir man kung igen. :)

Slirkoppling behöver man inte, det underlättar bara. En genväg till snabbare framsteg. Rätt fjädring är nog det som är absolut viktigast på en motard, sen chassie, bromsar, däck, osv.... Men prio 1 är rätt fjädring om man bara får välja en komponent.
 
Rätt fjädring är nog det som är absolut viktigast på en motard, sen chassie, bromsar, däck, osv.... Men prio 1 är rätt fjädring om man bara får välja en komponent.

Har letat men inte funnit...en lite guide för hur man som nyägare till första motarden skall ställa in sin fjädring, nån som har länk till sådan? Eller vill offra sig och skriva en?
Gäller en KTM 625 SMC -05 för min del.
 
Nu när det blivit lite blandat i den här tråden så ställer jag också lite frågor.

Är hemskt sugen på att börja träna och tävla i supermotard då jag tror att jag skulle tycka det är skit kul:yoparty

Men vad skall man satsa på för något då? Funderade på en lv-reggad 525a men det kanske är lättare att va med och tävla i 450 klassen?

525an är väl inte riktigt lika service benägen som 450is är? Fattar ju självklart att man skall serva mycket på 525an med då det är tävlingsmaskin men 450in går väl ändå "hårdare"?

Säg att jag köper en enduro som är lv-reggad och kastar på sm däck och allt som behövs för att få tävla och träna så har jag förstått att orginal framdämpningen inte är att hurra för till supermotard åka? Man vill väl alltså ha styvare? Men nu äre så att jag typ inte väger någonting (64kg för tillfället ungefär) kommer jag behöva fixa framdämparna eller bara styva upp så mycket det går?

Tror det var alla frågor för tillfället och tackar på förhand om det nu är någon som orkar svara på alla frågor :tungan :Bugar
 
Nu när det blivit lite blandat i den här tråden så ställer jag också lite frågor.

Är hemskt sugen på att börja träna och tävla i supermotard då jag tror att jag skulle tycka det är skit kul:yoparty

Men vad skall man satsa på för något då? Funderade på en lv-reggad 525a men det kanske är lättare att va med och tävla i 450 klassen?

525an är väl inte riktigt lika service benägen som 450is är? Fattar ju självklart att man skall serva mycket på 525an med då det är tävlingsmaskin men 450in går väl ändå "hårdare"?

Säg att jag köper en enduro som är lv-reggad och kastar på sm däck och allt som behövs för att få tävla och träna så har jag förstått att orginal framdämpningen inte är att hurra för till supermotard åka? Man vill väl alltså ha styvare? Men nu äre så att jag typ inte väger någonting (64kg för tillfället ungefär) kommer jag behöva fixa framdämparna eller bara styva upp så mycket det går?

Tror det var alla frågor för tillfället och tackar på förhand om det nu är någon som orkar svara på alla frågor :tungan :Bugar


du tävlar i en och samma klass vilken storlek du än kör (max 750cc tror jag det är). Open och SM. I open är allt från hårt satsande till glada amatörer och nyfikna nybörjare.

Fjädring utformad för supermoto är att föredra men en crosscykel kan du komma ganska långt på. En enduro däremot tycker jag du bör göra nånting åt ganska omgående för att inte cykeln skall vara begränsningen i din utveckling. Det går att lämna iväg och få även en endurofjädring ombyggd. Vad det kostar vet jag dock inte.

Angående service så är det samma sak med alla. Kolvbyten och sådant skiljer mellan olika märken men oljan skall bytas efter ca 5 timmar i typ alla cyklar som lämpar sig. Dock är det inget problem, det tar 10 minuter att byta olja.
 
Nu när det blivit lite blandat i den här tråden
Säg att jag köper en enduro som är lv-reggad och kastar på sm däck och allt som behövs för att få tävla och träna så har jag förstått att orginal framdämpningen inte är att hurra för till supermotard åka? Man vill väl alltså ha styvare? Men nu äre så att jag typ inte väger någonting (64kg för tillfället ungefär) kommer jag behöva fixa framdämparna eller bara styva upp så mycket det går?
Tror det var alla frågor för tillfället och tackar på förhand om det nu är någon som orkar svara på alla frågor :tungan :Bugar


En enduro på bana är som en lång, bänglig kamel. Som en hal, slingrig ål. Ingen höjdare alltså. Så nog behöver du fixa fjädringen för att få ordning på cykeln. Jag väger flera kilo mindre än dig, så 64 eller ej, få ordning på den ev. blivande kamelen! :tummenupp
 
Tack för svaren! :Bugar

En ålkamel är inget man vill ha på banan:tungan

I sådana fall lär det säkerligen bli en 525a om det blir av :) Eller är det mer värt att köra på typ en Husa 650? Tycker ju dock att 525an är snyggare..

Skall nog nämligen flytta till tokholm i höst och kommer nog inte kunna ha kvar en "sportis" (om man nu kan kalla mitt gamla härk de) pga försäkringspriser och så. Motard har aldrig varit ett alternativ här på min lilla ö heller då inte vägarna lämpar sig för det och dom jag åker med kör sport eller street.

Men finns det någon bana i närheten av Stockholm med träningstider för motarder? Här på finns det bara smc knix körningar varannan vecka vilket blir lite för lite för att det skall va värt med motard här.



En enduro på bana är som en lång, bänglig kamel. Som en hal, slingrig ål. Ingen höjdare alltså. Så nog behöver du fixa fjädringen för att få ordning på cykeln. Jag väger flera kilo mindre än dig, så 64 eller ej, få ordning på den ev. blivande kamelen! :tummenupp

du tävlar i en och samma klass vilken storlek du än kör (max 750cc tror jag det är). Open och SM. I open är allt från hårt satsande till glada amatörer och nyfikna nybörjare.

Fjädring utformad för supermoto är att föredra men en crosscykel kan du komma ganska långt på. En enduro däremot tycker jag du bör göra nånting åt ganska omgående för att inte cykeln skall vara begränsningen i din utveckling. Det går att lämna iväg och få även en endurofjädring ombyggd. Vad det kostar vet jag dock inte.

Angående service så är det samma sak med alla. Kolvbyten och sådant skiljer mellan olika märken men oljan skall bytas efter ca 5 timmar i typ alla cyklar som lämpar sig. Dock är det inget problem, det tar 10 minuter att byta olja.
 
Slänger upp en fråga till ang däck så här runt midnatt.

har 17*5" bakfälg ska man satsa på 150/60 eller 160/60?
 
160 (bridstone 165 funkar oxå)

Skönt att det är fler än jag som sitter uppe sent, åt för mycket godis förrut :(

har en bakfälg till men kommer ej ihåg måtten... 4.25 kanske.... framfälgarna har jag inte en susning på vad det är för mått.
 
Skönt att det är fler än jag som sitter uppe sent, åt för mycket godis förrut :(

har en bakfälg till men kommer ej ihåg måtten... 4.25 kanske.... framfälgarna har jag inte en susning på vad det är för mått.


det går att åka 160 på en 4,25a oxå men blir inte optimalt. hittar du billiga däck, köp. fundera inte så mycket för så jävla noga är det inte.

fram är i 9 fall av 10 3,5".
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top