Utrustning Supermotard

Tror hålet är 10 mm på insidan, ha aldrig ett mindre hål som utlopp.
Water weatter elle biltema vattenpumpssmörjning till kylaren.

då va hojjen nästan helt nerplockad efter dagen.. kollade vevhusventilationen och orginalslangen kommer jag spara intakt å köpa ny slang.. har en fråga om uppsamlingskärlen.
letade lite bland gamla burkar här hemma och hittade dessa.. (bild1)

rymmer 250g (=ml) vatten styck.
på reglementessidan så stog det att uppsamlingskärl skulle vara 0.5 liter.
är det i ett och samma kärl eller kan man dela dom på 250 st?

en fråga till.
tog av kedlan och tänkte lägga den i ett bad så skiten får lösa upp ordentligt.
blev då lite fundersam..
när ja körde cross förr så la man ner kedjan i lacknafta eller motorolja..
lever samma filosofi kvar att man ska de? =)

edit: klipper till med en bild som ja fick ihop den över natten.. ;)

Bifogat

• _MG_9339.jpg
    _MG_9339.jpg
    246.8 KB · Visningar: 110
  • IMG_0332.jpg
    IMG_0332.jpg
    238.6 KB · Visningar: 134
Last edited:
mer frågor.. är en tjatig jävel..
kör ni med 10w-40 eller 5w-40 till 4t maskinerna?
behöver man termostaten eller kan man fimpa och orginal slangarna med silicon slangar?

Last edited:
å vart fan får man tag på luftburksplasten färdigperforerad...?
blir tokig.. finns i massa kit men hittar den inte som lös plastdel..

Så har de grejjats lite idag.. bytt slang till vevhusventen och provdragit den. framför motorn under kröken och mot ramen på vänstersidan.
Blev en fin båge av alltihopa så det inte ska bli nått onödigt motstånd.
luftslangen drar ja upp en bit bakom kylet på vänstersidan.

fixade pluggningen till förgasaren med.. en rörstump med siliconad bult i.

kvällen går åt till att borra hålen i kärlet och få dit bakre uppsamlingskärlet.

slänger me lite bilder.

Bifogat

• IMG_0334.jpg
    IMG_0334.jpg
    237.7 KB · Visningar: 89
  • IMG_0342.jpg
    IMG_0342.jpg
    242.2 KB · Visningar: 91
  • IMG_0343.jpg
    IMG_0343.jpg
    243.6 KB · Visningar: 101
Tjena på er.. har en fråga om drevning som ja funderat över..
hur pass olika är banorna i sverige?
behöver man en himlans uppsättning drev eller klarar man sig på ett par få?
har 13, 14 fram och 42 bak.. borde ja fixa lite större drev bak?
typ 48, 50?

Så har de grejjats lite idag.. bytt slang till vevhusventen och provdragit den. framför motorn under kröken och mot ramen på vänstersidan.
Blev en fin båge av alltihopa så det inte ska bli nått onödigt motstånd.
luftslangen drar ja upp en bit bakom kylet på vänstersidan.

fixade pluggningen till förgasaren med.. en rörstump med siliconad bult i.

kvällen går åt till att borra hålen i kärlet och få dit bakre uppsamlingskärlet.

slänger me lite bilder.

plugga förgasaren?:va

Tjena på er.. har en fråga om drevning som ja funderat över..
hur pass olika är banorna i sverige?
behöver man en himlans uppsättning drev eller klarar man sig på ett par få?
har 13, 14 fram och 42 bak.. borde ja fixa lite större drev bak?
typ 48, 50?

jag har åkt samma drevning hela året. allt från pytteliten gokartbana till linköpings mongobana som är ruggigt snabb. 14/45 och jag använde knappt 6an ens på linköping. kommer åka 14/48 i år tror jag.

så lägg dig där nånstans så klarar du dig fint. har du en 6växlad låda spelar det ingen roll att du har två växlar kvar efter längsta rakan. går du upp för mycket blir det ett jävla växlande ist.

jag vet iofs inte om utväxlingen i lådan skiljer något mellan smren och excn men jag tror dom är hyfsat lika.

plugga förgasaren?:va

jag har åkt samma drevning hela året. allt från pytteliten gokartbana till linköpings mongobana som är ruggigt snabb. 14/45 och jag använde knappt 6an ens på linköping. kommer åka 14/48 i år tror jag.

så lägg dig där nånstans så klarar du dig fint. har du en 6växlad låda spelar det ingen roll att du har två växlar kvar efter längsta rakan. går du upp för mycket blir det ett jävla växlande ist.

jag vet iofs inte om utväxlingen i lådan skiljer något mellan smren och excn men jag tror dom är hyfsat lika.

plugga förgasaren där vevhusventilationen gick in =)

ska fixa mig ett 45 och ett 48 drev och se vilket som funkar bäst, tackar för tipset!

Jag brukar köra med lite tjockare olja i cykeln till Supermoto än cross. Q8 15w50 är vad jag använder. 20 liters billigt på Swedol. Inbillar mig att motorn går varmare på supermoto än cross och därför vill jag kompensera lite....rätt eller fel, inte vet jag? Har inte kört några 4-takts ras än iaf....

Jag brukar köra med lite tjockare olja i cykeln till Supermoto än cross. Q8 15w50 är vad jag använder. 20 liters billigt på Swedol. Inbillar mig att motorn går varmare på supermoto än cross och därför vill jag kompensera lite....rätt eller fel, inte vet jag? Har inte kört några 4-takts ras än iaf....

tänkte likadant.. ja har köpt 15w50 olja.. rätt eller fel.. vet inte men de kan ju inte vara skadligt iaf =)

plugga förgasaren där vevhusventilationen gick in =)

ska fixa mig ett 45 och ett 48 drev och se vilket som funkar bäst, tackar för tipset!

Nu har inte jag mekat särskilt mycket RFS men inte fasen går vevhusventen in i förgasaren. Akta dig så du inte gör nåt knas :)

Nu har inte jag mekat särskilt mycket RFS men inte fasen går vevhusventen in i förgasaren. Akta dig så du inte gör nåt knas :)

jag håller med. aldrig varit med om det.

fattar inte heller vad det är du kan ha pluggat. antingen är det en dräneringskanal = inte bra eller oxå har du gjort årets tavla och pluggat soppaingången:D

jag håller med. aldrig varit med om det.

fattar inte heller vad det är du kan ha pluggat. antingen är det en dräneringskanal = inte bra eller oxå har du gjort årets tavla och pluggat soppaingången:D

Slangen gick från vevhuset till muffen innan förgasaren , så det kändes som vevhusventen , hawk har bara lute otur när han skall yttrycka sig i skrift ;)

Slangen gick från vevhuset till muffen innan förgasaren , så det kändes som vevhusventen , hawk har bara lute otur när han skall yttrycka sig i skrift ;)

Det verkar å andra sidan vettigt :tummenupp

jaja.. inte direkt in i förknasaren.. kunde vart tydligare.. ;)
hör ju mer eller mindre till förgasaren.. i min hjärna ;)

nån som har en bra handlare på de små sketna klämmorna från dräneringen från förgasaren?
såg att de saknades..

Last edited:
Hur stort behöver kärlet vara för kyl skvallerslangen?
bra eller anus att köra det i samma kärl som vevhusventen?
(sitter ju ändå där i fram)

kör dom inte i samma. kokar motorn skickar du förmodligen in vatten i motorn.

jag har faktiskt ingenting till kylvattnet. för att bygga ett kärl som funkar måste volymen vara jävligt stor för att det inte ska pressa ut vattnet ur vacumgången. har du bara vatten och waterwetter i kylet anser jag att det är ok. besiktningsgubbarna brukar gnälla lite men efter lite tjöt så har det alltid funkat.

kör dom inte i samma. kokar motorn skickar du förmodligen in vatten i motorn.

jag har faktiskt ingenting till kylvattnet. för att bygga ett kärl som funkar måste volymen vara jävligt stor för att det inte ska pressa ut vattnet ur vacumgången. har du bara vatten och waterwetter i kylet anser jag att det är ok. besiktningsgubbarna brukar gnälla lite men efter lite tjöt så har det alltid funkat.

ungefär som ja kalkylerade... hut stor måste behållaren va igentligen.. tillsammans med vevhusventen va bara en ide...
å lite hett vatten på banan spelar ju inte nån jätteroll igentligen.. gasa mer så brukar de reda ut sig ;)
är ju inte glykol i.. de kan ju bli rejält halt..
skiter i kärl till kylet..
tack för tipset ;)

...och hur ofta kokar en supermoto-hoj?
Det enda gången jag vet att det hänt är ju i princip när folk tror att det funkar som en bil där man kan ut o starta & sen gå in o äta frulle och klä på sig.

Jag har aldrig fått någon av mina hojar att koka och skulle således aldrig ha några betänkligheter och blanda slangarna från kyl med vevhus/eller förgasarkärl.

...och hur ofta kokar en supermoto-hoj?
Det enda gången jag vet att det hänt är ju i princip när folk tror att det funkar som en bil där man kan ut o starta & sen gå in o äta frulle och klä på sig.

Jag har aldrig fått någon av mina hojar att koka och skulle således aldrig ha några betänkligheter och blanda slangarna från kyl med vevhus/eller förgasarkärl.

du tjörbörnar för lite:krama

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back