Utomlands - räserhjälte, I Sverige - konstig människa

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag har sett det tidigare, lite grann liksom, men det blev tydligt nu, under MotoGP:t på Assen; I Sverige, när man säger att man kör Roadracing, då är man mysko, ofta inte så lite mysko heller! Utomlands, där är man räserhjälte!
Jag har märkt det tidigare, på tävlingar på Assen, där man ställer upp på Boxengasse (heter det så på riktigt eller har ni bara hittat på det, Jorpes och Axxexx?), alltså gridshow fast längs depågatan, och folk ganska så vördnadsfullt kommer fram och ber en signera program och TACKSAMT tar emot et fancard om man har det. Samma när jag körde EM i Most, Tjeckien, där flera stod lite på avstånd och betraktade RÄCERFÖRARNA!!!:Bugar
Nu då, under MotoGP:t, så stärktes RÄSERHJÄLTE-tesen, för där såg jag intressanta saker. John Johannesson hade via Igelhammar (såklart!) skaffat en affisch för tävlingen till sin 8 årige son, och tyckte SÅKLART att det skulle vara fint med en autograf av NÅGON MotoGP förare på den. Vi förare kunde få ett tillfälligt specialpass för att få access till MotoGP-depån, så vi travade in. Vi är ju inte som Daniel Igelhammar (Vi störade alltså INTE in i ALLA depåboxar och KRÄVDE att det skulle signera affischen, utan strosade runt lite planlöst. Framför Rossis och Lorenzos trailers stod en grupp människor (med guide) och väntade. ”Tänk om det är en sån där VIP-tur och Rossi ska komma ut och heja och skriva autografer” tänkte vi och knappt hann vi tänka detta förrän Rossi klev ut och kom fram.
Folk knödde på och så även vi. Det var då det hände; en av de som stått längst fram kommer mot oss genom leden. Mannen är en gubbe i min ålder, typ 50, och han har fått en autograf på skärmen till sin keps.
Och han är helt spastisk!!!:fakta Han var helt salig, som om gud uppenbarat sig för honom! Jag tror han var italienare, för han bara tjöööt och grät om vartannat:
- Madre Mia, Mamma mia, bla bla bla bla oooooooooooiiiiiiiiiiiiiiiiioooooooo och han kramade sin keps och kunde nastan inte gå. Och grät. Jag kan inte se att NÅGON vuxen man kunde vara lyckligare, han var helt salig!:brinnerup

Nästa spaning kom efter målgång av Supersport-racet. Min vana trogen så vinkade jag till funtionärerna som VERKLIGEN vinkade tillbaka, ofta med händerna högt över huvudet. KUL, tyckte jag och vinkade ännu gladare till nästa postering som var mitt framför en läktare full med folk. Och när jag vinkade VINKADE HALVA LÄKTAREN TILLBAKA!!!:3freak ”GRYMT” tänkte jag och vinkade mig blodig hela varvet, kastade slängpussar, OCH MASSOR AV MÄNNISKOR VINKADE OCH APPLÅDERADE TILLBAKA!!!:kär Jag var inte Rossi, jag vann inte utan kom 25:a, men Jag var RÄSERHJÄLTE! 10-20000 åskådare vinkade till mig där jag rullade tillbaka till depån!!!:fakta Haja!!!

Och någonstans tror jag att här ligger en del av skillnaden till varför racing i Sverige sker från rostiga Renault Master och utomlands från semitrailers; vi svenska förare är inte räserhjältar alls, vi är bara konstiga, och definitivt inte på det sätt som en vanlig midpack-rider är i Holland och i ännu högre grad säkerligen är i medelhavsländerna. Det är inte konstigt det går lättare att ragga spons utomlands….

När jag var på GP på Catalunya nu så var det också tydligt att ALLA är hjältar. Wild card föraren i Moto3 som var långt efter de andra fick applåder och hyllningar på alla varv och stor respons av alla efter racet för man förstår vad det innebär, hur svårt det är och vilken dröm det är som uppfylls. Man uppskattade ALLA förare. :)

Mozz, du är väl rejshjälte häromkring iaf. :tummenupp:fakta

När jag läste rubriken för tråden så tänkte jag att det måste handla eller vara skrivet av mozz :)
Sverige är förstört av miljöpartister och fotbollshuliganer men när den globala uppvärmningen börjar märkas och vi också har sommar hela året kommer vi ha betydligt bättre förutsättningar.

Du är min hjälte med, kung mozz :yoparty alltid trevligt att läsa dina anekdoter :)
Titta gärna in i den svarta Spoonvalley racing bussen nästa gång så blir det nog en fika iaf.

Det har väl inte så lite att göra med vilka sporter som är populära i landet i fråga? Prova säg att du är hockeyproffs så lär du få en del undrande blickar i Holland :)

På tyska är boxengasse depågatan i allmänhet, inte gridshowen i synnerhet :)

Last edited:
Sänkandet av svensk RR har ju pågått successivt under många år, medan man i övriga världen nått hjältestatus.

Dels kan vi säkert skylla en del på sossarna och "folkhemmet" med föreningsfrihet och en kultur som gjort lagsport till det enda rätta. Dels miljömaffian som gjort oss till onda ärkeskurkar. Men till stor del har vi oss själva att skylla för att vi mer eller mindre aktivt valt att gömma oss i rostiga zigenar-bussar istället för att ställa upp på gator och torg.

Så Mozz, TACK för att du med klass visar RR-Sverige hur det borde se ut. Om fler följer din väg så kan vi vända trenden.. Nu tjör vi!

Men Mozz, våga inte ens fundera på en utlandsflytt. Du är ju våran räserhjälte! :)

Jag körde med en gathoj första året i rocky 600, så självklart tutade jag för att glädja alla flaggisar. Rätt uppskattat tror jag, de peka och skrattade i allafall... :glömdet

Last edited:
Stog på 9ans posering under SM helgen på Falken... Nu kommer jag inte ihåg hur många som körde, MEN det är en väldigt liten del av förarna som verkligen visar sin uppskattning!!

Du är ett föredöme på många sett....

//Mathias

Stog på 9ans posering under SM helgen på Falken... Nu kommer jag inte ihåg hur många som körde, MEN det är en väldigt liten del av förarna som verkligen visar sin uppskattning!!

Du är ett föredöme på många sett....

//Mathias

Jag vinkar alltid efter ett race, med döden som insats då armarna är helt trasiga... står alltid redo för att skriva autograf med har bara skrivit 2 till två 6 åriga tvillingar på knutstorp :D

Det har väl inte så lite att göra med vilka sporter som är populära i landet i fråga? Prova säg att du är hockeyproffs så lär du få en del undrande blickar i Holland :)

Motorsport var otroligt populärt i Sverige på 60 och 70-tal. Jag var själv på Dalslands Ring tillsammans med 17000 andra 1970. Och förarna var hjältar i mina ögon, och i andras också (tror jag)! Och fram tills Ronnie Peterson dog var racing VIKTIGT. Men sedan gick det åt ett annat håll. Crossen samlar väl dock ok publik även i Sverige, iaf när VM går. Eller?

Sänkandet av svensk RR har ju pågått successivt under många år, medan man i övriga världen nått hjältestatus.

Dels kan vi säkert skylla en del på sossarna och "folkhemmet" med föreningsfrihet och en kultur som gjort lagsport till det enda rätta.

Hmmmmm.... är det så? Som exempel kan väl våra storheter i friidrott, skidåkning (både på längden och tvären), simning och snowboard alla leva gott på det de gör och håller en skaplig hjältestatus i folks ögon. Eller?

Hmmmmm.... är det så? Som exempel kan väl våra storheter i friidrott, skidåkning (både på längden och tvären), simning och snowboard alla leva gott på det de gör och håller en skaplig hjältestatus i folks ögon. Eller?

Det är rätt. Det är bara motorsporten som är i skugglandet. Jag känner bara till EN svensk förare ;)

Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande