Utomlands - räserhjälte, I Sverige - konstig människa

Hmmmmm.... är det så? Som exempel kan väl våra storheter i friidrott, skidåkning (både på längden och tvären), simning och snowboard alla leva gott på det de gör och håller en skaplig hjältestatus i folks ögon. Eller?

Jag vill nog hävda att det är en påverkansnyckel iaf. Vilken individuell sport är stor på nationell nivå?

Hade vi haft förare som stått på pallen på VM-nivå år efter år så hade nog intresset varit större också (Jmf alpint etc). Men när intresset för jävla innebandy (är det ens en riktigt sport?) får mer medialt utrymme än RR på elitnivå, då är nåt galet.

Stog på 9ans posering under SM helgen på Falken... Nu kommer jag inte ihåg hur många som körde, MEN det är en väldigt liten del av förarna som verkligen visar sin uppskattning!!

Du är ett föredöme på många sett....

//Mathias

TACK!:tummenupp

Motorsport var otroligt populärt i Sverige på 60 och 70-tal. Jag var själv på Dalslands Ring tillsammans med 17000 andra 1970. Och förarna var hjältar i mina ögon, och i andras också (tror jag)! Och fram tills Ronnie Peterson dog var racing VIKTIGT. Men sedan gick det åt ett annat håll. Crossen samlar väl dock ok publik även i Sverige, iaf när VM går. Eller?

Jag vet inte vad som hände med det svenska motorsportintresset från 80-talet och framåt. Förmodligen en kombination av uteblivna framgångar eftersom vi inte hade några deltagare längre internationellt, förlorade GPn i Sverige eftersom banorna inte byggdes om för att uppfylla de nya kraven och ett vikande tittarintresse. Jag vet dock inte vad som ledde till vad eller vilken faktor som drev det.

Cross kanske drar publik men jag tror ändå det är försvinnande lite i det stora sammanhanget.

Räserförare i Sverige skulle kunna ha en betydligt högre status. Men det förutsätter att det tas pallplatser i MotoGP och Superbike eller AMA och att folk inte kör som galningar på hoj ihop med annan trafik:fakta

Stog på 9ans posering under SM helgen på Falken... Nu kommer jag inte ihåg hur många som körde, MEN det är en väldigt liten del av förarna som verkligen visar sin uppskattning!!

Du är ett föredöme på många sett....

//Mathias

Tack!:tummenupp

Jag vill nog hävda att det är en påverkansnyckel iaf. Vilken individuell sport är stor på nationell nivå?

Men är inte det något som ligger i sakens natur att lagsporter har fler supporters? Det spelas i serier där du kan gå och titta ofta och därför bygga upp en lagkänsla. Speedway har ju fortfarande skapliga supporterskaror. Med individuella sporter är ju det ofta fler utövare på gång samtidigt men vid färre tillfällen....

Hade vi haft förare som stått på pallen på VM-nivå år efter år så hade nog intresset varit större också (Jmf alpint etc). Men när intresset för jävla innebandy (är det ens en riktigt sport?) får mer medialt utrymme än RR på elitnivå, då är nåt galet.

Jo.... men att innebandy har 100 gånger fler utövare spelar kanske en viss roll, det du spelar är du ofta intresserad av.

Att vi inte har en utövare på god VM-nivå, som skulle generera TV-tid, spelar nog väldigt mycket större roll. Tror jag.

Mika Kallios bravader brukar nämnas i tv-sporten, medan pallplaceringar kan belönas med en liten videosnutt. I tidningarna är det en notis, alternativt en kort artikel. Ajo-stallet skrivs det mest om i motortidningar. Inhemska tävlingar skrivs det om när finska mästarna korats. Jag tror det krävs en längre tid av framgång, för att en sport skall väcka intresse utanför den lilla kretsen. Med lång historia, så kan även den minsta marginalsporten (backhoppning) bli stor lokalt.

F1 är förstasidesstoff kring loppen, medan Räikkönen är det hela tiden. Rally är god tvåa, långt efter F1, men får hyffsat med tv-tid och spaltmillimetrar. I båda sporterna har Finland haft toppförare i flera decennier. För bilförarnas del så finns det kapital och support när de tar steget internationellt. Gamla förare och vissa storbolag ser till att förarplatser finns.

Kanske OT, men tråden fick mig att tänka på min yngsta dotter. I hennes ögon är jag en RIKTIG RÄJSINGHJÄLTE :hej

När jag skulle köra upp för A-kortet för två år sedan var hon 5 år. Jag lämnade henne på dagis och kramade hejdå och sa att nu ska mamma iväg och ha uppkörning för hoj. Hon svarade "Lycka till mamma, hoppas du klår Simoncelli!" Tror aldrig jag kommer glömma den kommentaren. Hon tror fortfarande att jag är i toppklass att klå grabbarna i MotoGP. Rockmorsan kan hon tydligen :yoparty

Ungar är så förjävla härliga på så sätt, går All-In och som förälder är man bättre än Simoncelli :D

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman