Utlandstjänst erfarenheter ?

Sen är väl en stor del utav penningfrågan att man faktiskt inte behöver göra slut på några varför man kan ha en ordentlig slant med sig hem när man är färdig.

Har en kompis som ska åka ner i egenskap av plutonsbefäl och han sa att man har en grundlön på ca 25 000kr, men utöver det också risktillägg av alla möjliga slag + mycket mer som gör att lönen landar allt mellan 30 och 60 000kr.
Om man är stamanställd i FM så går man på ett annorlunda lönesystem än oss vanliga där ekvationen för slutlönen ser ut enligt följande: I-lön (den grundllön man har) x 1.3 + 8000. Utöver detta så får alla utlandstillägg på 3000/månad + risktillägg som jag tror är på 7000/månad (eller så var det högre) + traktamente.

Summa summarum, din vän bör tjäna 25000x1.3+8000= 41000 i grundlön när han är i Afghanistan. Med tillägg så blir det strax över 50k i månaden och sen trakt på det. En bra slant ;)

När jag var nere som förare/skytt på sisu hade jag ca 21000 i grundlön. Av traktamentet försvann det mesta eftersom vi fick mat och "husrum". Sen hade vi missiontillägg eller risktillägg på 3000 i månaden som var skattefria.
Summa sumarum så fick jag ut 18-19 lök efter skatt varje månad, jag hyrde ut lägenheten i sverige, hade inga billån eller annat så det enda jag gjorde av med var fickpengar. Så jag sparade åtminstone 15 lapp i månaden de 6 månader jag var nere iväg.

Men det fanns ju dom som brände allt dom fick och inte kom hem med några slantar alls... Jag hade nästan 100 tusen sparade.. Snål smålänning :)

Stämmer, inte helt fel med +20 och sol på julafton inte ;)

Jo, så har jag med haft innan om missionen bara varit 6 månader men nu verkar det ha spårat ur. Kanske rättar till sig igen lag om tills ni kommer ner :tungan

Määä, nu skaru inte vara sån, 2+3 skulle funka finfint för mig.

Prästen ni har nu e en gammal KS10 polare till mig, hon har kört hoj hon med

jasså har ni Gudstjänster, krigsritualer m.m, en del säger ju att det är ett heligt krig :D

Prästen gör så mycket mer än håller gudtjänster.

Vi har inte bara präst, vi har läkare,sjuksyrra,jurister,ekonomer, sjukgymnaster, kockar, HR samt en hel masa andra yrkeskategorier.

En fråga bara, varför att du sååå anti och nedlåtande mot oss som har gjort mission och mot de som vill åka?

En fråga bara, varför att du sååå anti och nedlåtande mot oss som har gjort mission och mot de som vill åka?

Nu har du missförstått, jag är inte en sekund anti mot er som vill åka, däremot tycker jag att Sverige som nation är ute på hal is som inte befinner sig där under FNs flagg, många svenskar är emot insatserna.

inte sen början av 1800-talet har Sverige varit så nära krig som i Afghanistan

http://playrapport.se/video/1784096

Psykologen talar

http://playrapport.se/video/1784101

Last edited:
jag funderar på att åka, men hade på bekanta nere nyss och dem vill inte skriva på igen...
man hör att sverige inte har bästa förutsättningarna och resurserna o få ta hjälp av andra länder osv..känns så där...
sen en annan sak..har ni respektive hemma eller har ni vart singlar som åkt ner?

Vad menar du med bästa förutsättningar och resuser?

Man tar alltid hjälp av andra nationer om det finns möjlighet, både olika former av jobbutbyte men även materiel.

Två gånger har jag varit singel och två gånger har jag varit sambo - det funkar.
Men det är jobbigt för båda parter.

Det är ju det som är mindre bra.

Förvisso, men om håller sig långt borta från jänkarna så brukar det funka hyggligt.

Sit jag var i Affe så fick vi inte åka med jänkarna i deras bilar eller ha en jänkare i svenskflaggad bil.

I Kosovo hade vi inte någon amerikanskflagga på campen trots att det bodde jänkare där.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...