Utlandstjänst erfarenheter ?

Så länge jag har möjlighet och de vill ha mig kommer jag att åka på mission.

Det är ju inget fel i det, problemet är ju Sveriges del som nation i det hela, en gång i tiden på närmare håll(Finland) så gick Sverige inte in som nation men det var fritt för frivilliga att organisera sig och delta.

Det är ju inget fel i det, problemet är ju Sveriges del som nation i det hela, en gång i tiden på närmare håll(Finland) så gick Sverige in som nation men det var fritt för frivilliga att organisera sig och delta.

Utlandstjäntgöring är frivilligt lr har jag missat något?

Eller du menar att Sverige som nation skall hålla ig borta? Det är väl ett politiskt beslut och grundar väl sig i vad Sverige som nation har för åtaganden.

För min del så tycker jag det är ganska själviskt att säga att vi inte har något där att göra. Svenska försvaret har en hel del bra kompetens och personal som gör mer nytta på en mission än om dem skulle springa i svenska skogar och leka krig. Man kanske inte räddar världen, men det kanske inte är målet heller. Kan man göra skillnad för någon stackare så är det iaf värt det. :tummenupp

Vi utbildar mycket bra soldater i Sverige, och att låta all den övning som dem får gå till spillo är ju bara dumt. Nej, mer folk på uppdrag och se till att visa framfötterna. :yoparty

jag funderar på att åka, men hade på bekanta nere nyss och dem vill inte skriva på igen...
man hör att sverige inte har bästa förutsättningarna och resurserna o få ta hjälp av andra länder osv..känns så där...
sen en annan sak..har ni respektive hemma eller har ni vart singlar som åkt ner?
Jag har testat bägge delarna och det fungerar. Att ta hjälp av andra nationer är ju hela grejen med ett internationellt samarbete. Det fungerar utmärkt, och jag har ingen gång sett tecken på något annat.
Nu är vi ju inte där under FNflagg.
http://www.isaf.nato.int/
Dock med mandat från FN. Få människor tänker på (eller ens brys sig om) att denna missionen fortlöper under samma styrelseform som insatsen i Kosovo gjorde/gör. Kanske för att det inte är lika politiskt trendigt att prata om de som lever i Balkan, det är ju så -93 på något sätt...
Haha, det är alltså ingen som vet varför Sverige är i Afghanistan, man har bara beslutat att utöka antalet soldater på plats.
Vi har väl aldrig varit där för att jaga Talibanen, utan vi är väl där för att ge säkerhet och trygghet till lokalbefolkningen. Med detta menas att man är ute och rör på sig, syns, och på så sätt skänker lugn till områden. Vill inte buset ge sig av utan att slåss, så slår vi tillbaka. Det är inget konstigt med det. Genom att stötta landets egna säkerhetsstyrkor (militär, polis mm), sampatrullera och genomföra andra operationer tillsammans, så skapar vi bättre förutsättningar för dem att själva ta hand om landet sen när vi drar oss tillbaka. Detta är ett upplägg som jag tror starkt på. Hade gärna sett den här militärfria utopin som folk pratar om där man kan åka in med lärare, läkare och annat bistånd då det är just dessa delar som behövs och inte soldater. Men vem ska stå för säkerhet? Blackwater? Nej, vi alla som är där gör på det stora hela ett bra jobb även om det medför en del incidenter. Precis som på vilket annat arbete som helst.

Dessutom så kan det vara rätt värt att vara i länder som dessa då man uppskattar att 80-90% av allt heroin som finns i Europa har sitt ursprung i just Afghanistan, och vad kostar inte det våra samhällen. Antingen får man behandla brännskador, eller så kan man släcka elden.

Vi har väl aldrig varit där för att jaga Talibanen

det är väl tveksamt om det inte var det de första 45 som åkte 2001 gjorde.

Dock med mandat från FN.

så skapar vi bättre förutsättningar för dem att själva ta hand om landet sen när vi drar oss tillbaka.

Det är inte riktigt samma sak som att vara där under FN-flagg.

Just nu rustar USA upp 30 000 man till, frågan är vad soldater under svenska flagg har där att göra, läkare etc. fungerar alldeles utmärkt som hjälp.

Men vem ska stå för säkerhet? Blackwater? Nej, vi alla som är där gör på det stora hela ett bra jobb även om det medför en del incidenter. Precis som på vilket annat arbete som helst.

Inget illa sagt om det ni gör, det är bara under vilket flagg som har betydelse, det kunde lika gärna vara via Blackwater som man är där.

Dessutom så kan det vara rätt värt att vara i länder som dessa då man uppskattar att 80-90% av allt heroin som finns i Europa har sitt ursprung i just Afghanistan, och vad kostar inte det våra samhällen. Antingen får man behandla brännskador, eller så kan man släcka elden.

Det är en helt annan problematik som man vanligtvis inte löser med närvaro av soldater från andra länder.

Last edited:
det är väl tveksamt om det inte var det de första 45 som åkte 2001 gjorde.
Vad jag vet så var det i början CIMIC-enheter som var på plats, med stöd från NSE
(CIMIC = Civil-Military Co-Operation NSE = National Support Element)

från mil.se

Historik

Sverige har deltagit i Isaf sedan årsskiftet 2001/2002. Uprsprungligen var Isafs uppgift att stödja säkerheten i regionen runt huvudstaden Kabul. I början utgjordes det svenska bidraget av en underrättelseenhet, senare övergick bidraget i en enhet för civilmilitär samverkan (CIMIC, Civil Military Cooperation). Sverige har från början också deltagit med personal till Isafs högkvarter i Kabul.

Det är inte riktigt samma sak som att vara där under FN-flagg.

Just nu rustar USA upp 30 000 man till, frågan är vad soldater under svenska flagg har där att göra, läkare etc. fungerar alldeles utmärkt som hjälp.
Det jag pekar på är att det inte är första gången i närtid, ej heller sista som någon annan håller i trådarna. Kosovo, Tchad och den senare delen av Bosnien när man inte bar blå basker längre har varit av liknande karaktär där Kosovo var/är precis likadant (dvs NATO-ledning med FN-mandat).

Inget illa sagt om det ni gör, det är bara under vilket flagg som har betydelse, det kunde lika gärna vara via Blackwater som man är där.
Jag förstår precis, det är helt klart sämre med nationsbundna soldater som lyder under internationella lagar och regler och som inte kan bete sig hur som helst än ett löst packe folk som skjuter på allt som rör sig så fort de känner sig hotade.

Det är en helt annan problematik som man vanligtvis inte löser med närvaro av soldater från andra länder.
ISAF har nästan helt fått bort opiumodlingen i den norra delen av Afghanistan och fått bönderna att ersätta det med grödor som är likvärdiga i tålighet, odlingsbarhet och inkomst. Detta har man ju givetvis gjort med militär närvaro. Bara för att det är soldater så betyder det inte att de aktivt krigar, utan kan lösa snudd på vilken uppgift som helst (och ibland även sådana som vanligt ouniformerat folk inte kan lösa) fast med ett bättre självskydd.

Last edited:
Jag förstår precis, det är helt klart sämre med nationsbundna soldater som lyder under internationella lagar och regler och som inte kan bete sig hur som helst än ett löst packe folk som skjuter på allt som rör sig så fort de känner sig hotade.

Det sa jag inte men hur och vad man löser är väl upp till NATO(eller USA) i det här fallet, det är ju dom som dragit igång det hela.

Vad jag vet så var det i början CIMIC-enheter som var på plats, med stöd från NSE
(CIMIC = Civil-Military Co-Operation NSE = National Support Element)

Det stämmer bra det - jag var själv med i den första officiella missionen.

Men för att glädja KGK så ser det i dags läget ut som om jag inte kommer att åka till Affe utan till Georgien på mission, men det finns säker de som tycker att svenskarna inte har där att göra heller.

Men för att glädja KGK

det är inte vad du som person gör som är haken utan återigen vad Sverige som nation gör då man representerar 9 miljoner i ett litet land med ex. svensk flagg, bara du gör det du vill så är det helt ok, åker du med Black Water skulle jag inte bli mer ledsen för det.

det är inte vad du som person gör som är haken utan återigen vad Sverige som nation gör, bara du gör det du vill så är det helt ok, åker du med Black Water skulle jag inte bli mer ledsen för det.

Vad tycker du att Sverige finns i Georgien då, alltså som nation?

Vad tycker du att Sverige finns i Georgien då, alltså som nation?

är det under FN så är det helt ok, är det under ex. NATO med svensk flagg så är det väl lika som affe, mindre bra.

Vilken tur att Jan vet.

Sa han det, som jag tolkar så verkar han lika frågande.

"Vi ska inte längre fånga Usama bin Ladin. Vi ska inte befria den afghanska kvinnan eller hjälpa landets småflickor att gå i skolan. Vi ska inte bygga upp demokratin. Vi ska givetvis inte skydda oss själva mot afghanska eller pakistanska terrorattacker. Så för Sveriges del återstår alltså ingen krigsorsak.

Vi befinner oss därmed i ett blodigt krig utan att veta varför och definitivt utan att kunna vinna."

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...