Utlandsregga, bra eller anus?

Gick med
17 Jun 2009
Hoj
GSXR-750 K6
Okej så är sugen på en ny hoj, men funderar på att köpa en utomlands istället av självklara skäl.

Tänkte höra vad folk här tycker om det, tankar, funderingar, kärlek, hat? Saker att tänka på?

Hur ska du bära dig åt för att regga den utomlands?

En av dom sämsta rubrikvalen på länge om du menar att du ska importera en hoj!

England är ett bra val med mkt beg dock så är dom högerstyrda...

Använd sökfunktionen och skriv, importera hoj, import, etc etc du kommer få träffar

Ska du köra permanent med en utlandsreggad hoj i Sverige så går du bet på det.

Enligt VtrL, SFS 2001:558.
"16 § Den som har sitt egentliga hemvist i Sverige och som
förvärvat ett fordon som avses i 12 § men som inte är
registrerat här, får under en vecka från det att fordonet
fördes in i Sverige bruka fordonet med stöd av en giltig
utländsk registrering. Detta gäller dock endast den som inte
yrkesmässigt tillverkar, transporterar eller handlar med
motordrivna fordon eller med släpfordon."

Försäkra en så hoj är bara att glömma.

En av dom sämsta rubrikvalen på länge om du menar att du ska importera en hoj!

England är ett bra val med mkt beg dock så är dom högerstyrda...

Vilket ju självklart medför en del andra bekymmer då gasen och bromsar sitter på vänster sida medans koppling och växelförare sitter på höger sida.
:D

Är du dum eller hade du bara otur när du tänkte? Ska du bo i Sverige och ha hojen reggad utomlands, på vem då isåfall? Och varför skulle det bli bättre vid en eventuell olycka menar du? Det kommer garanterat strula till det hela för dig och jag har svårt att se att du kommer få den ersättning du har rätt till om de kommer på dig.

Tjejens syrra bor i Norge men har svenskreggad bil och jag kan säga att de ser inte med blida ögon på det hela om du torskar. Hennes pojkvän vågar inte köra bilen just av den anledningen, nu är det förvisso snällare i Sverige men lagen fungerar inte riktigt som du uppenbarligen tror.
Och om du skiter i ersättning och dylikt för hojen så kan du lika gärna köra oförsäkrat och spela dum när du blir stoppad för böterna är inte speciellt höga och TFF går in och betalar eventuella trafikskador vid en olycka du är vållande till.

Edit/ Ingen kan vara så dum så nu när jag tänker efter, så menar TS att han ska importera en hoj för att få den billigare kanske?
Isåfall, kör på. Privatimportera är inte svårt alls och du kan spara pengar på det men med dagens marknad så är det försumbart om man ser till försäkring samt andrahandsvärde.

Last edited:
Ok, en av mina närmaste polare har inte bara en hoj reggad i Polen utan en bil också. Han har gjort på detta vis sedan kanske 4 år och det har aldrig varit problem. Han har blivit stoppad vid kontroller och det har aldrig någonsin varit ett problem, likaså med bilen. Han är Polsk medborgare och hojen är registrerad på hans far i Polen. Det är en gixxer K7 som han köpt i USA och reggat i Polen. Bilen är en risig Golf Diesel och den är reggad på hans mor i Polen. Trafikförsäkringar på båda kostar en spottstyver där borta. Förra året hade han en Ninja av nyare modell, köpt i Tyskland och reggad i Polen också den reggad och försäkrad i Polen.

Det får tilläggas att hojarna kostade betydligt mindre än motsvarande i Sverige. Jag minns inte exakt men gixxern hade nästan ett skämtpris medan skicket var i det närmaste perfekt.

Last edited:
Tack för svaren. Håller med att tråden var lite förvirrande, intressanta kommentarer i alla fall.

Så här är det, utan att avslöja för mycket f.r.o.m. denna månad är jag skriven i Isle of Man och inte längre bosatt i Sverige. Både försäkring och priser på hojar där borta är ett skämt jämfört med motsv i Sverige. Saken är att jag med största sannolikhet kommer köra den här i Sverige också. Funderar lite på hur det ligger till om en "utlänning" kommer till Sverige med sin hoj och kör med den här, om det finns begränsningar på tidslängd motsv och om någon haft bra/dålig erfarenhet av något liknande.

Medborgarskap är oväsentligt har jag för mig, viktigare i de aktuella bestämmelser som gäller i denna fråga är vart man är skriven och officiellt bosatt.

"om du skiter i ersättning och dylikt för hojen så kan du lika gärna köra oförsäkrat och spela dum när du blir stoppad för böterna är inte speciellt höga och TFF går in och betalar eventuella trafikskador vid en olycka du är vållande till."
Är du dum eller blev det bara fel när du tänkte/skrev?

Om du är skriven i Isle Of Man och har en hoj som är reggad i Isle Of Man så är du ju bara här som turist... svårare än så borde det inte vara.

Tack för svaren. Håller med att tråden var lite förvirrande, intressanta kommentarer i alla fall.

Så här är det, utan att avslöja för mycket f.r.o.m. denna månad är jag skriven i Isle of Man och inte längre bosatt i Sverige. Både försäkring och priser på hojar där borta är ett skämt jämfört med motsv i Sverige. Saken är att jag med största sannolikhet kommer köra den här i Sverige också. Funderar lite på hur det ligger till om en "utlänning" kommer till Sverige med sin hoj och kör med den här, om det finns begränsningar på tidslängd motsv och om någon haft bra/dålig erfarenhet av något liknande.

Medborgarskap är oväsentligt har jag för mig, viktigare i de aktuella bestämmelser som gäller i denna fråga är vart man är skriven och officiellt bosatt.

Medborgarskap är viktigt.

HockeyJojje har rätt. I denna fråga är inte medborgarskap viktigt, utan
precis som han säger var man är skriven är det som räknas.

Medborgarskap betyder något vid kontroll. Du uppger inte personnummer och även om du har en perm uppehållstillståndsmärke i passet kollar de inte ofta vart du är skriven. Prata : "Mej vara här kompis och hälsa !"

Det gjorde (och gör) att min kompis som är skriven här kör Polsk reggad / Polsk försäkrad hoj och bil år efter år och aldrig har minsta problem med det. En Svensk medborgare skulle kontrolleras rätt omgående.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!