Utlandsregga, bra eller anus?

"om du skiter i ersättning och dylikt för hojen så kan du lika gärna köra oförsäkrat och spela dum när du blir stoppad för böterna är inte speciellt höga och TFF går in och betalar eventuella trafikskador vid en olycka du är vållande till."
Är du dum eller blev det bara fel när du tänkte/skrev?

Oavsätt om han är dum eller tänkte/skrev fel har han ju rätt...

För ett par år sedan vet jag att det kostade 800 att köra oskattat, obesiktigat och oförsäkrat (gälde bil då, men måste vara samma på MC).Det är väll chockhöjt (:rolleyes:) nu till 1600kr tror jag...Sen vet jag inte vad som händer vid en eventuell olycka om man blir vållande. Trafikförsäkringsföreningen betalar säkert skadorna, men dom kan nog försöka kräva den vållande på endel av pengarna efteråt.Å andra sidan, om en MC förare är vållande till en olycka där den andra parten får ersättning från TFF, hur stor sanolikhet är det att den vållande är i livet och kan bli ersättningsskyldig...

Medborgarskap betyder något vid kontroll. Du uppger inte personnummer och även om du har en perm uppehållstillståndsmärke i passet kollar de inte ofta vart du är skriven. Prata : "Mej vara här kompis och hälsa !"

Det gjorde (och gör) att min kompis som är skriven här kör Polsk reggad / Polsk försäkrad hoj och bil år efter år och aldrig har minsta problem med det. En Svensk medborgare skulle kontrolleras rätt omgående.

Ja är man bosatt i sverige men har utländskt medborgarskap kan man säkert lura polisen på det sättet.Trådskaparen skulle ju tydligen vara skriven utomlands och ha hojjen reggad i samma land där han var skriven, borde ju inte vara några problem även om han har svenskt medborgarskap...Han måste ju få besöka släkt och venner även om han är Svensk medborgare!

Medborgarskap betyder något vid kontroll. Du uppger inte personnummer och även om du har en perm uppehållstillståndsmärke i passet kollar de inte ofta vart du är skriven. Prata : "Mej vara här kompis och hälsa !"

Det gjorde (och gör) att min kompis som är skriven här kör Polsk reggad / Polsk försäkrad hoj och bil år efter år och aldrig har minsta problem med det. En Svensk medborgare skulle kontrolleras rätt omgående.

Jag har en tyskregistrerad bil och är här i Sverige och hälsar på ganska ofta.
Jag har blivit stoppad i poliskontroller ett par gånger,
och dom har överhuvudtaget aldrig kommenterat detta. Trots körkortskontroll.

Med utländskt medborgarskap är det måhända lättare att komma undan med
att köra utländsk bil men rent teoretiskt borde han ha en svensregistrerad bil om han är skriven här. Teoretiskt alltså. I verkligheten, vwem skall kolla det?

Jag har ju kört svenskregistrerade fordon i ett annat land i några år, vilket jag
egentligen inte borde få, men det är ingen som har brytt sig om det heller.
Inte i EU iallafall.

När man blir stoppad av polisen i ett annat land visar man sitt svenska pass och svenska körkort och sen så är det bra med det.
I andra länder har dom inte tillgång till alla register direkt som polisen har i sverige. Så dom kan inte kolla det direkt. Det skulle vara om man gör nåt djävligt dumt och det görs en noggrannare genomgång möjligen.

Ja är man bosatt i sverige men har utländskt medborgarskap kan man säkert lura polisen på det sättet.Trådskaparen skulle ju tydligen vara skriven utomlands och ha hojjen reggad i samma land där han var skriven, borde ju inte vara några problem även om han har svenskt medborgarskap...Han måste ju få besöka släkt och venner även om han är Svensk medborgare!

Precis!

Last edited:
Hmm, ja lite diffust verkar det vara, tycker att medborgarskap inte ska han något att göra då man får behålla sitt svenska nuförtiden om man har ett till, men kan förstå om man dyker upp med något utlandsreggat och visar svenskt pass, svenskt körkort och utan "Kompis träffar i Sverigett" kan vara något som polisen stör sig på...

Kan vara ett plus att ha utländskt körkort kanske?

Schysst att ni delar med er era erfarenheter hursomhelst, uppskattas..

En av dom sämsta rubrikvalen på länge om du menar att du ska importera en hoj!

England är ett bra val med mkt beg dock så är dom högerstyrda...

:D:tummenupp Najs änser:yoparty

Hmm, ja lite diffust verkar det vara, tycker att medborgarskap inte ska han något att göra då man får behålla sitt svenska nuförtiden om man har ett till, men kan förstå om man dyker upp med något utlandsreggat och visar svenskt pass, svenskt körkort och utan "Kompis träffar i Sverigett" kan vara något som polisen stör sig på...

Kan vara ett plus att ha utländskt körkort kanske?

Schysst att ni delar med er era erfarenheter hursomhelst, uppskattas..

Det är inget problem. Du har förstått saken helt korrekt.
Medborgarskap har inget med saken att göra.

Enda andra tips jag kan ge är att ringa vv. Dom kommer ge dig rätt
svar. Vilket, btw. är det svar jag med andra redan gett dig!

Lycka till!

Edit: IoM måste vara ett trevligt ställe att bo!

Edit: För övrigt kan jag tilläga: Enligt svenska regler måste du registrera om
ditt fordon inom(eller max) 7 dagar efter avflyttning från sverige. Detsamma
gäller vid flytt till Sverige från annat land.

Vilket är lite lustigt. Därför i Tyskland och Schweiz har man ett år på sig. Och detta skall tydligen vara den gällande EUroparegeln. Som vanligt har Sverige undatag från regler.

En annan intressant regel gäller montering av dragkrok. I EU är regeln att är bilen godkänd för dragkroksmontage är det bara att montera. Ingen ny registreringsbesiktning som i Sverige. Montaget måste naturligtvis vara fackmannamässigt utfört.
Ytterligare ett svenskt untantag från gällande EU regler. Mankan lätt få för sig att undra Varför??

Last edited:
Det är inget problem. Du har förstått saken helt korrekt.
Medborgarskap har inget med saken att göra.

Enda andra tips jag kan ge är att ringa vv. Dom kommer ge dig rätt
svar. Vilket, btw. är det svar jag med andra redan gett dig!

Lycka till!

Edit: IoM måste vara ett trevligt ställe att bo!

Edit: För övrigt kan jag tilläga: Enligt svenska regler måste du registrera om
ditt fordon inom(eller max) 7 dagar efter avflyttning från sverige. Detsamma
gäller vid flytt till Sverige från annat land.

Vilket är lite lustigt. Därför i Tyskland och Schweiz har man ett år på sig. Och detta skall tydligen vara den gällande EUroparegeln. Som vanligt har Sverige undatag från regler.

En annan intressant regel gäller montering av dragkrok. I EU är regeln att är bilen godkänd för dragkroksmontage är det bara att montera. Ingen ny registreringsbesiktning som i Sverige. Montaget måste naturligtvis vara fackmannamässigt utfört.
Ytterligare ett svenskt untantag från gällande EU regler. Mankan lätt få för sig att undra Varför??

För att Sverige är ett djävla förmyndarland såklart!:DFinns ju hur många sånadär exempel som hälst på regler som bara fins till för reglernas skull.Antar att alla byrokrater som avlönas av våra skattepengar måste ha nått att göra för att inte få för långtråkigt mellan fikarasterna:rolleyes:

Iom är ok, låg kriminalitet, bra politik, riktigt bra och samhällseffektiva lagar, rena motsatsen till Sverige på det viset men tyvärr lika bra väder som i Regnland.

Flyttar dit för fartrestriktionernas skull :yoparty
...säger vi.

Tror du har rätt Peppe men får väll ringa VV och bekräfta, ska bara ta en sjuttis innan, brukar alltid bli lite roligare.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT