Utgångshastighetens betydelse för toppfarten

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Vid en första anblick känns resonemanget att en högre utgångshastighet ur en kurva ger högre toppfart i slutet på en raka logiskt. Men är det verkligen så?

Med tanke på diskussionen om Marquez i den här tråden drog jag mig till minnes en helt annan tråd för ett par år sedan där en person (kanske var flera) hävdade att utgångshastigheten hade väldigt lite med toppfarten att göra (inom rimliga gränser). Om jag inte minns fel hade de dataloggar som visade att föraren/na nådde ungefär samma topphastighet oavsett utgångshastigheten.

Någon som minns tråden?
Någon som vet mer om ämnet?

Ju längre raka desto mindre skillnad i toppfart. Tid att tjäna finns ju under den sträcka du fortfarande har högre fart än den som kör långsammare ut ur kurvan.

Ja, toppfarten har i princip ingenting med utgångshastigheten att göra, bara om raksträckan är väldigt kort.

Aerodynamiken är ju en viktig aspekt i ämnet. Om Marquez har överlägsen fart i slutet av rakorna behöver det inte betyda att han har trimmat motorn. Ifall luftmotståndet minskas 1%, då ökar toppfarten 1%. Ifall man vill öka toppfarten med 1% genom att trimma motorn, då krävs det 3% högre effekt.

Förarna med högst toppfart har antagligen både lågt luftmotstånd och friska motorer.

När motorcyklarna närmar sig toppfarten, då ger luftståndet stora skillnader i acceleration. Säg att två hojar ligger jämsides i 250km/h. Den ena har 120hk motor, och 119hk luftmotstånd. Den andra har 119hk motor, och 116hk luftmotstånd. Då kommer den andra accelerera 3ggr så snabbt.

Aerodynamiken är ju en viktig aspekt i ämnet. Om Marquez har överlägsen fart i slutet av rakorna behöver det inte betyda att han har trimmat motorn. Ifall luftmotståndet minskas 1%, då ökar toppfarten 1%. Ifall man vill öka toppfarten med 1% genom att trimma motorn, då krävs det 3% högre effekt.

Förarna med högst toppfart har antagligen både lågt luftmotstånd och friska motorer.

När motorcyklarna närmar sig toppfarten, då ger luftståndet stora skillnader i acceleration. Säg att två hojar ligger jämsides i 250km/h. Den ena har 120hk motor, och 119hk luftmotstånd. Den andra har 119hk motor, och 116hk luftmotstånd. Då kommer den andra accelerera 3ggr så snabbt.

Nej. Det var fel precis allt.

Nej. Det var fel precis allt.
Tack för ett trevligt inlägg. Det var en allvarlig anklagelse. Jag blir osäker på det jag skrev om att 1% lägre luftmotstånd ger 1% högre toppfart (EDIT: det jag tänkte på var att 1% lägre luftmotstånd med 1% svagare motor ger samma toppfart). 1% / 3% gäller även för luftmotståndet. Annars ser jag jag inga fel, vilket betyder att du har mycket att förklara.

Last edited:
1,01^3 = 1,0303 = ca 1,03. Det var därför jag skrev att 1% fartskillnad kräver 3% högre effekt. Jag menade inte att det är ett linjärt förhållande mellan fart och effekt.

Är toppfarten verkligen relevant? Man drevar väl inte så att man ligger på varvstopp sexan alls? Antar att TS menar högsta uppnådda hastighet på aktuell raksträcka och resonerar utifrån det.

Då måste det ju vara så att den hoj med högst utgångshastighet bibehåller hastighetsövertaget över hela rakan förutsatt att effekt/vikt/luftmotstånd/drevning är densamma och därmed tjänar tid. De ska ju ha enhetsmotorer/ecu så min gissning är att det är en kombination av lätt och skicklig förare/team (setup) samt sura/avundsjuka motståndare :D

Därmed inget snack om att uppkörningen Marquez gjorde från sista plats var imponerande och jag kan nästan förstå att det leder till såna här antaganden (fusktråden)

Men som tidigare nämnts, är rakan oändlig så spelar ju inte utgångshastigheten någon roll för själva toppfarten, bara tiden det tar att nå dit.
Båda begreppen nämns ju i första inlägget.

Last edited:
Denna fråga är intressant, men inte helt lätt att besvara. Man måste först definiera vad som menas med "utgångshastighet ur kurva". Menar man hastigheten man håller precis då man börjar lägga på gas, alltså väldigt nära den lägsta hastighet man håller mitt i sväng...? Eller menar man hastigheten man håller då hojen kan räknas som helt upprätt, alltså flera sekunder efter "mitt i sväng"...? Eller menar man något mitt emellan...?

Min egen erfarenhet är att hög lägsta hastighet mitt i sväng sällan kan översättas till hög hastighet på rakan och inte heller till kort tidsåtgång för att tillryggalägga rakan. Man kan få en hög lägsta hastighet mitt i sväng genom att åka linjer som delvis "saboterar" accelerationen under den sista delen av sväng och således får man varken hög hastighet på rakan eller kort tidsåtgång för att tillryggalägga rakan. Om detta är bra eller dåligt går inte heller att säga. Det är naturligtvis tiden för hela varvet som är viktig, inte tiden för enskilda kurvor eller rakor.

Min egen erfarenhet är dock att hastigheten man håller då hojen kan räknas som helt upprätt direkt reflekteras i den tid det tar att tillryggalägga rakan (inte nödvändigtvis hadtigheten på rakan då den ofta bestäms av när och var man bromsar). Detta handlar ju bara om ganska rätlinjig acceleration från en högre hastighet istället för en lägre hastighet.

Uttrycket: Att ta höjd,,, är ju ett effektivt sätt att få med sig mer fart ut ur en kurva jämfört med den som ligger före och som kan vara svår att komma förbi, tar man höjd på någon så får man högre fart ut på nån raksträcka. Torparn på Sviestad är en kurva som jag gillar att ta höjd i och det är väldigt effektivt sätt att komma om den som ligger för.
Svenska banors rakor är ju inte så långa så jag kommer till varvstopp på 6:an och då är det ju fördel att få till en hög utgångshastighet.

På svenska banor med relativt korta rakor så måste väl ändå farten man får med sig ut på rakan vara viktig för vilken hastighet man kommer upp i på rakan i kombination med när man börjar bromsa.

Denna fråga är intressant, men inte helt lätt att besvara. Man måste först definiera vad som menas med "utgångshastighet ur kurva". Menar man hastigheten man håller precis då man börjar lägga på gas, alltså väldigt nära den lägsta hastighet man håller mitt i sväng...? Eller menar man hastigheten man håller då hojen kan räknas som helt upprätt, alltså flera sekunder efter "mitt i sväng"...? Eller menar man något mitt emellan...?

Min egen erfarenhet är att hög lägsta hastighet mitt i sväng sällan kan översättas till hög hastighet på rakan och inte heller till kort tidsåtgång för att tillryggalägga rakan. Man kan få en hög lägsta hastighet mitt i sväng genom att åka linjer som delvis "saboterar" accelerationen under den sista delen av sväng och således får man varken hög hastighet på rakan eller kort tidsåtgång för att tillryggalägga rakan. Om detta är bra eller dåligt går inte heller att säga. Det är naturligtvis tiden för hela varvet som är viktig, inte tiden för enskilda kurvor eller rakor.

Min egen erfarenhet är dock att hastigheten man håller då hojen kan räknas som helt upprätt direkt reflekteras i den tid det tar att tillryggalägga rakan (inte nödvändigtvis hadtigheten på rakan då den ofta bestäms av när och var man bromsar). Detta handlar ju bara om ganska rätlinjig acceleration från en högre hastighet istället för en lägre hastighet.
Jo, i min lilla värld inbillar jag mig att högsta kurvhastighet ofta innebär både försiktigare sista fas av inbromsningen och att jag är lite senare på gas ut ur kurvorna. Definitionen är väl kanske när hojen är så upprätt att man kan lägga på full gas, där har vi utgången. Och den som vill, kan och vågar gå på full gas tidigast torde nog ändå ha högst toppfart, eller i alla fall tillryggalagt kortast sträcka innan denne når sin toppfart? I alla fall så länge inte utgångsfarten är markant lägre än för en "kurvhastighetsfantom".

I tråden om Ben Spies gled snacket in på körstil och olika karakteristik mellan förarna. Att vissa förare (t ex Dovi) är duktiga på att bromsa har vi pratat om, men vet Du om det finns någon i eliten som generellt sett är lite snabbare än andra när det gäller hög kurvhastighet, någon annan som är bra på att gå på gas tidigare etc? Kort sagt - går det via telemetrin att påvisa skillnad mellan förarnas körstil? Eller är dom så jämna som varvtiderna indikerar?

Last edited:
Jag kan komma ut ur en kurva med min moppe i 40 km/h. I samma kurva kommer jag ut med min hoj i 30 km/h. Detta innebär inte att moppen kommer ha högre hastighet i slutet på rakan. Så till trådstartaren vill jag bara säga: Det är verkligen inte så!!!!

Moderator! Lås tråden! Ämnet färdig disskuterat!

(Men detta är ju sporthoj, så här kommer det att gå on and on and on and.....)

Jag kan komma ut ur en kurva med min moppe i 40 km/h. I samma kurva kommer jag ut med min hoj i 30 km/h. Detta innebär inte att moppen kommer ha högre hastighet i slutet på rakan. Så till trådstartaren vill jag bara säga: Det är verkligen inte så!!!!

Moderator! Lås tråden! Ämnet färdig disskuterat!

(Men detta är ju sporthoj, så här kommer det att gå on and on and on and.....)
Frågeställningen var, för att använda ditt eget exempel, att du kommer ut ur kurvan på din motorcykel i 35 km/h ena gången och 38 km/h andra gången. Kommer du att ha olika toppfart om du bromsar på exakt samma ställe och hur stor är isf skillnaden?

P€RRA;5672569 skrev:
Frågeställningen var, för att använda ditt eget exempel, att du kommer ut ur kurvan på din motorcykel i 35 km/h ena gången och 38 km/h andra gången. Kommer du att ha olika toppfart om du bromsar på exakt samma ställe och hur stor är isf skillnaden?

Frågeställningen var:
"Vid en första anblick känns resonemanget att en högre utgångshastighet ur en kurva ger högre toppfart i slutet på en raka logiskt. Men är det verkligen så?"

Kan vi vara överens om det?

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...