Utdömd kompressor

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tror jag inte, jag tror det räcker med vanligt plåttak som man sätter fast ordentligt i en ram, det kommer deformeras, bucklas ut och äta upp all rörelseenergi. Tror jag.

Tror man inte det så finns det ju andra lösningar på sprängskydd.
Det bör räcka med sträckmetall i två lager för att ta stöten från blåst tank, sprängbur för truck och lastbilshjul pallar 10 bar men de ser lite svällda ut efteråt och de har en plåt, däcksidan är mjukare än tanken därav dubbla plåtar. Men det är billigare med en ny trycktank och man slipper plötsligt tryckfall. :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Man kan ju bygga nåt slags sprängskydd som man har kompressorn i så går den ju använda. Kan ju bli ljuddämpad samtidigt så man slipper det där ständiga brummandet.

Ska du ha den ute under det där plåttaket du beskrev så sätt upp lite plåtväggar runt om också.

Från en täthetskontroll av en kylanläggning i en butik. Min sagesman lämnade den nyanställde att sköta Nitrogen stående på utsidan av kylteknikrummet. Själv gick han in för att lyssna efter läckor (det här var säkert för 50 år sedan, går inte till så här nuförtiden, Arbetsmiljöverket har tänkt till) När han är därinne börjar den ovala hermetiska kompressorn ändra form och bli rund. Han beslutar sig då för att lämna rummet och det gör ovandelen på kompressorn också.
Och det råkar vara så praktiskt att det finns ett hål i taket som ovandelen kan försvinna ut genom.
Aldrig återfunnen. Men den landade väl någonstans i Limhamn. Eller Öresund.
Ska man skydda sig mot en dålig tank så föreslår jag en barriär av sandsäckar. Sånt man ser på krigsfilmer.
Eller armerad betong.
Och då blir det billigare med en frisk ny kompressor.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-OL-20-24-2000033889/
Du kan ju ta tanken...
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Är kompressorn fräsch så köp en ny tank i lagom storlek :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Från en täthetskontroll av en kylanläggning i en butik. Min sagesman lämnade den nyanställde att sköta Nitrogen stående på utsidan av kylteknikrummet. Själv gick han in för att lyssna efter läckor (det här var säkert för 50 år sedan, går inte till så här nuförtiden, Arbetsmiljöverket har tänkt till) När han är därinne börjar den ovala hermetiska kompressorn ändra form och bli rund. Han beslutar sig då för att lämna rummet och det gör ovandelen på kompressorn också.
Och det råkar vara så praktiskt att det finns ett hål i taket som ovandelen kan försvinna ut genom.
Aldrig återfunnen. Men den landade väl någonstans i Limhamn. Eller Öresund.
Ska man skydda sig mot en dålig tank så föreslår jag en barriär av sandsäckar. Sånt man ser på krigsfilmer.
Eller armerad betong.
Och då blir det billigare med en frisk ny kompressor.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-OL-20-24-2000033889/
Du kan ju ta tanken...

Nitrogen? Det är ganska stor skillnad på en kvävgasflaska med 200 bar och en kompressortank med 8 bars tryck.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nitrogen? Det är ganska stor skillnad på en kvävgasflaska med 200 bar och en kompressortank med 8 bars tryck.

Du har så rätt. Men så högt som i Nitrogenflaskan blir inte trycket.
Den totala volymen ökar ju när flaskan kopplas till något annat.

Med en vanlig luftkompressor har jag sett foto på hur det gick när en ändhatt på ett DN50 rör släppte under läckagekontroll med vanlig luftkompressor.
Ändhatten slog ett prydligt runt hål i gipskivan på väggen.
Och normalt tryck vid täthetskontrollerna av VVS -rör på firman är 3 bar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vem har 8 bar i sin dykartub?

Man kör med lite högre tryck vid provtryckningen än anlutning till kommunala dricksvattennätet.
En 300 bar lufttank tippar jag kontrolleras fylld med vatten med ett tryck på MINST 1,43 x 300 = 429 bar
under 30 minuter. Eller ännu högre tryck under kortare tid.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Du har så rätt. Men så högt som i Nitrogenflaskan blir inte trycket.
Den totala volymen ökar ju när flaskan kopplas till något annat.

Med en vanlig luftkompressor har jag sett foto på hur det gick när en ändhatt på ett DN50 rör släppte under läckagekontroll med vanlig luftkompressor.
Ändhatten slog ett prydligt runt hål i gipskivan på väggen.
Och normalt tryck vid täthetskontrollerna av VVS -rör på firman är 3 bar.
Halvt bar luft kör man nuförtiden. Fegt jag vet, nya bestämmelser. Folk har gjort sig illa när kopplingar släppt eller nåt
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nitrogen? Det är ganska stor skillnad på en kvävgasflaska med 200 bar och en kompressortank med 8 bars tryck.
Jag har befunnit mig cirka 50 meter från en rörkoppling som small med 200 bar kväve i. Tryckstöten var inte nådig, spillde ut kaffet i fikatältet. Tror provtryckarna skulle fylla i 0,2 bar men tömde flaskan. Behöver det tilläggas att dom fick sparken?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Halvt bar luft kör man nuförtiden. Fegt jag vet, nya bestämmelser. Folk har gjort sig illa när kopplingar släppt eller nåt

Är företaget inte Akrediterat hos SWEDAC för tryckprovning med gas kan jag tänka mig max 0,5 bar (orkar inte kolla i AFS 2006:8 var gränsen går) men många företag är ackrediterade för tryckprovning med gas till betydligt högre tryck, tex 60 bar. Men hur högt "man" får trycka beror dock till slut på vad den enskilde tryckprovaren har erfarenhet, utbildning och utrustning till, se AFS 2006:8 3 §
Erfarenhet får man genom att tillsammans med erfarna kollegor göra provtryckningar.

Det ironiska är att man får pumpa bildäck till betydligt högre tryck än 0,5 bar !
Utan ackreditering !
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top