Utdömd kompressor

Tror jag inte, jag tror det räcker med vanligt plåttak som man sätter fast ordentligt i en ram, det kommer deformeras, bucklas ut och äta upp all rörelseenergi. Tror jag.

Tror man inte det så finns det ju andra lösningar på sprängskydd.
Det bör räcka med sträckmetall i två lager för att ta stöten från blåst tank, sprängbur för truck och lastbilshjul pallar 10 bar men de ser lite svällda ut efteråt och de har en plåt, däcksidan är mjukare än tanken därav dubbla plåtar. Men det är billigare med en ny trycktank och man slipper plötsligt tryckfall. :)
 
Man kan ju bygga nåt slags sprängskydd som man har kompressorn i så går den ju använda. Kan ju bli ljuddämpad samtidigt så man slipper det där ständiga brummandet.

Ska du ha den ute under det där plåttaket du beskrev så sätt upp lite plåtväggar runt om också.

Från en täthetskontroll av en kylanläggning i en butik. Min sagesman lämnade den nyanställde att sköta Nitrogen stående på utsidan av kylteknikrummet. Själv gick han in för att lyssna efter läckor (det här var säkert för 50 år sedan, går inte till så här nuförtiden, Arbetsmiljöverket har tänkt till) När han är därinne börjar den ovala hermetiska kompressorn ändra form och bli rund. Han beslutar sig då för att lämna rummet och det gör ovandelen på kompressorn också.
Och det råkar vara så praktiskt att det finns ett hål i taket som ovandelen kan försvinna ut genom.
Aldrig återfunnen. Men den landade väl någonstans i Limhamn. Eller Öresund.
Ska man skydda sig mot en dålig tank så föreslår jag en barriär av sandsäckar. Sånt man ser på krigsfilmer.
Eller armerad betong.
Och då blir det billigare med en frisk ny kompressor.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-OL-20-24-2000033889/
Du kan ju ta tanken...
 
Last edited:
Är kompressorn fräsch så köp en ny tank i lagom storlek :tummenupp
 
Från en täthetskontroll av en kylanläggning i en butik. Min sagesman lämnade den nyanställde att sköta Nitrogen stående på utsidan av kylteknikrummet. Själv gick han in för att lyssna efter läckor (det här var säkert för 50 år sedan, går inte till så här nuförtiden, Arbetsmiljöverket har tänkt till) När han är därinne börjar den ovala hermetiska kompressorn ändra form och bli rund. Han beslutar sig då för att lämna rummet och det gör ovandelen på kompressorn också.
Och det råkar vara så praktiskt att det finns ett hål i taket som ovandelen kan försvinna ut genom.
Aldrig återfunnen. Men den landade väl någonstans i Limhamn. Eller Öresund.
Ska man skydda sig mot en dålig tank så föreslår jag en barriär av sandsäckar. Sånt man ser på krigsfilmer.
Eller armerad betong.
Och då blir det billigare med en frisk ny kompressor.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-OL-20-24-2000033889/
Du kan ju ta tanken...

Nitrogen? Det är ganska stor skillnad på en kvävgasflaska med 200 bar och en kompressortank med 8 bars tryck.
 
Nitrogen? Det är ganska stor skillnad på en kvävgasflaska med 200 bar och en kompressortank med 8 bars tryck.

Du har så rätt. Men så högt som i Nitrogenflaskan blir inte trycket.
Den totala volymen ökar ju när flaskan kopplas till något annat.

Med en vanlig luftkompressor har jag sett foto på hur det gick när en ändhatt på ett DN50 rör släppte under läckagekontroll med vanlig luftkompressor.
Ändhatten slog ett prydligt runt hål i gipskivan på väggen.
Och normalt tryck vid täthetskontrollerna av VVS -rör på firman är 3 bar.
 
Vem har 8 bar i sin dykartub?

Man kör med lite högre tryck vid provtryckningen än anlutning till kommunala dricksvattennätet.
En 300 bar lufttank tippar jag kontrolleras fylld med vatten med ett tryck på MINST 1,43 x 300 = 429 bar
under 30 minuter. Eller ännu högre tryck under kortare tid.
 
Du har så rätt. Men så högt som i Nitrogenflaskan blir inte trycket.
Den totala volymen ökar ju när flaskan kopplas till något annat.

Med en vanlig luftkompressor har jag sett foto på hur det gick när en ändhatt på ett DN50 rör släppte under läckagekontroll med vanlig luftkompressor.
Ändhatten slog ett prydligt runt hål i gipskivan på väggen.
Och normalt tryck vid täthetskontrollerna av VVS -rör på firman är 3 bar.
Halvt bar luft kör man nuförtiden. Fegt jag vet, nya bestämmelser. Folk har gjort sig illa när kopplingar släppt eller nåt
 
Nitrogen? Det är ganska stor skillnad på en kvävgasflaska med 200 bar och en kompressortank med 8 bars tryck.
Jag har befunnit mig cirka 50 meter från en rörkoppling som small med 200 bar kväve i. Tryckstöten var inte nådig, spillde ut kaffet i fikatältet. Tror provtryckarna skulle fylla i 0,2 bar men tömde flaskan. Behöver det tilläggas att dom fick sparken?
 
Halvt bar luft kör man nuförtiden. Fegt jag vet, nya bestämmelser. Folk har gjort sig illa när kopplingar släppt eller nåt

Är företaget inte Akrediterat hos SWEDAC för tryckprovning med gas kan jag tänka mig max 0,5 bar (orkar inte kolla i AFS 2006:8 var gränsen går) men många företag är ackrediterade för tryckprovning med gas till betydligt högre tryck, tex 60 bar. Men hur högt "man" får trycka beror dock till slut på vad den enskilde tryckprovaren har erfarenhet, utbildning och utrustning till, se AFS 2006:8 3 §
Erfarenhet får man genom att tillsammans med erfarna kollegor göra provtryckningar.

Det ironiska är att man får pumpa bildäck till betydligt högre tryck än 0,5 bar !
Utan ackreditering !
 
Last edited:
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top