Utbildning STCC & Pro Superbike = Läs på!

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
2x R-1000
Intro,
Efter att läst flertalet mer eller mindre kloka inlägg runt STCC & Pro Superbike på SH upplever jag att det emellanåt behövs lite fakta. DVS inte skrivelser från någon "tror", "ev vet", "möjligen", "har hört" osv - utan klar information runt de evenemang som idag är den bästa möjligheten för i de närmaste all Bil & Roadracing i Norden.

Varför
Sorligt nog läser jag att många av inläggen runt STCC/Pro SBK har en ofattbar negativ klang, men förmodligen är det Svenska Jantelagen som många i mellanmjölkens land växt upp med - som här får blomma ut(?) Självklart är INGET felfritt men - låt oss fokusera på att se möjligheterna och i så fall FÖRBÄTTRA och GÖRA något KONSTRUKTIVT istf racka ned och dissa saker som ... man oftast inte ens vet något om, eller tagit del av på plats...

Kort STCC:
  • STCC är ett affärsdrivande företag inom motorsport och marknadsför ett mästerskap för bilar och MC i Sverige/Norden
  • STCC säljer sitt eventupplägg till flertalet banägare/arrangörer (Mantorp, Knutstorp, Falkenberg, Karlskoga osv)
  • Själva tävlingarna arrangeras av resp banägare/klubb

Intäkter & kostnader
  • STCC jobbar med och betalar all marknadföring + administerar all tävlingsverksamhet och jobbar med stora parterns som vill synas i mästerskapet.
  • STCC köper TV produktionen + sändningstid för mästerskapet från produktionsbolag & TV operatörer.
  • Vissa lokal marknadsföring betalas av resp arrangör ber på överenskommelse.
  • Alla biljettintäkter el försäljning tillfaller ARRANGERANDE klubb - DVS STCC har INGEN intäkt - även om det så kommer 100 000 betalande åskådare(!)
  • STCC tar ut en tävlingsavgift för resp serieanmäld förare (fn 12800,- + 6% moms för Pro SBK)
  • För var deltävling betalar en PRO SBK förare fn 3200,- + 6% moms till arrangerande klubb.

Vad får man för pengarna?
En deltagare får bla biljettvärden för ca 10 000,- men - framför allt - tillgång den marknadsplattform som innebär att man kan köra racing - och få betalt för det! OBS! Detta i sig kräver arbete från sitt team el dig som förare. Som förut - inget kommer utan arbete, men den som jobbar med sin marknadsföring och kan köra hoj - har en bra framtid här jämfört alla andra tävlingsserier!

Det går fel i STCC!?
Ja visst, det går fel även i det mästerskap som är det "bästa" som finns idag. Orsakerna är (precis som på din arbetsplats) flera, men det är oftast arrangerande klubb som är för oerfaren, har otur eller rent ut sagt - skiter i blå lådan. En utmaning är funktionärer som är inhyrda är vana m bilracing, det leder ibland till problem när MC körs i samma event.

Tycka om eller inte?
Visst, det är fritt att tycka/skriva vad man vill på nätet. Men om ev kritik inte framförs konstruktivt och till RÄTT MOTTAGARE leder den absolut inte framåt. Om du gillar sporthoj/racing ber jag ta ett tänk på vilket ansvar du har att påverka. Valet är ju ditt mellan att agera/skriva konstruktivt (leder till engagemang och RESULTAT) eller negativt (leder ingenstans, men förstör ofta andras initiativkraft)

Övrigt,
Vet inte hur länge denna tråden är "i livet" men önskar du läsare på SH tar en minut och kikar på den nästa gång man vill skriva sina "sanningar" om STCC/Pro SBK(?)

Tack för din uppmärksamhet

/Eric Hulth
Pro Superbike

Last edited:
Erik, du skriver mycket bra om STCC, du är en av deras bästa marknadsförare. Men vissa detaljer behöver justeras lite:
1. Eventupplägget är så styrt att det är svårt för den arrangerande klubben att göra det lönsamt. Det finns ingen tid i schemat för egna varianter, allt styrs från toppen.
2. Ekonomi. Försök inte göra gällande att STCC inte tjänar pengar på sina tävlingar. Fakta i det fallet är att det kostar 250 000 plus 25% moms att köpa paketet för arrangerande klubb. Kalkylerna för att få lönsamhet i eventet baseras allt för ofta på de hitte-på-publiksiffror som presenteras efter tävlingarna. Det stämmer däremot att STCC inte har betalt per åskådare.

Min åsikt är att med nuvarande upplägg kommer STCC att självdö inom några få år. Det sportsliga får allt för ofta offras på altaret för att hålla tv-tider. Detta är inte hållbart i längden. Lösningen på den knuten är kanske att ha tv-sändning i efterhand? Direktsändningen tar dessutom bort en stor del av ströpubliken.

Det finns säkert fler punkter att ta upp i detta sammanhang, men dessa anser jag är de som är viktigast att åtgärda om STCC ska överleva.

Jo det är sant! Och det är bra för alla... att STCC visar svarta siffror

Arrangemang,
Delar inte din uppfattning att det inte går att göra mera pga tidsschema. Jag själv är oerhört förvånad att man inte från arrangörshåll förstått att bygga på eventen med tex kvällsunderhållning, lokala handelsträffar, musik/öl/mat-tält etc. Det går att göra mycket mer även dagtid för en arrangör och som man inte behöver själva banan för. Vet ej men jag tror det det mkt försiktiga satsningen beror på att man inte vågar riska en enda krona av intjänad biljettintäkt(?)
Oavsett så måste man satsa för att våga vinna. Samtidigt som alla vet att en regndag kan förstöra ett halvårsjobb + pengar i rök för arrangörsklubben - om den kommer på fel helg... Ingen lätt ekvation att alltid gå vinnande ifrån om man inte erbjuder alternativ.

TV-produktion mm
Korrekt att TV tider styr - det är en såld produktion som skall levereras och tiderna ÄR med det vitala att hålla.

Visst - det inkräktar på evenemanget ibland, så är det all form av direktsänd/direktproducerad TV. Men som alla nog förstår är att TV ÄR en hörnsten för hela STCC evenemanget. Note - att härifrån acceptera en "lägre" säkerhet är att skjuta sig helt huvudlös. Säkerheten är mkt hög, även om det som sagt sker misstag m Knutstorp i färskt minne.

Framtid,
Till viss del håller jag med om att STCC/Pro SBK kan tappa publik på sikt, precis som fotboll, hockey och ALL form av arena/publiksport gör nu. Varför - jo för att konkurrensen om publiken är idag oerhörd, och den blir bara tuffare! Men det är en spännande utmaning att skapa NYA aktiviteter som kan locka den NYA publiken som jag önskar till ett Pro SBK evenemeng/STCC. Vi/Pro SBK får möta 10 000 "ny publik" på Stadion nu på söndag - detta kommer bli kul att se om det har effekt på intresset. För övrigt har Dif & Allsvenskan exakt samma "problem" eller potential (beror på inställningen) att behålla publiken som motorsverige haft i flera år.

Övrigt,
Jag sticker gärna ut hakan här och jag gillar att folk blir engagerade - det leder alltid till resultat. Ingen kan veta allt, men alla vet något - och tillsammans har man ibland ett fullständigt facit. DVS! om man vill samarbeta och vill nå resultat. Just förmågan/förståelsen att samarbeta inom RR / motorlägren skulle må oerhört mycket bättre av om alla som sade sig vilja göra något - också gjorde det....

Ser inte mig som bästa ambassadören för STCC, det är inte mitt bolag. Däremot är jag oerhört angelägen om att det som är bra idag - blir ännu bättre i morgon. För dagen är STCC det oavkortat bästa motorevent som finns i Skandinavien och desto fler besökare/partners som kommer hit - desto större är möjligheterna för ALLA som utövar någon form av motorsport att växa.

/Eric

Last edited:
Eftersom jag är en av dem som brukar skriva vad jag tycker om ditten och datten istället för att knyta näven i fickan och gnälla där ingen hör gissar jag att jag är en av dem du tänker på i inledningen av ditt inlägg.

Personligen struntar jag som publik (på plats eller i TV-soffan) i vem som bär ansvaret för vad. Jag har betalt för en produkt som gång på gång inte lever upp till det man kan förvänta sig. Att se 20 killar åka på led bakom en SC gång på gång kan jag få göra gratis på vilken bandag som helst. Att det styrs av att TV-tider måste hållas struntar jag också i, det är STCCs problem. De har sålt ett paket som inte tillåter förseningar och där det är helt uppenbart att vissa klasser prioriteras högre än andra. ViaSat som sänder direkt har 2 kanaler (ViaSat Sport och ViaSat Motor) som de kan hoppa mellan så jag köper inte att tiderna måste hållas stenhårt. MotoGP har de tex inga problem med att sända i 2 timmar extra om det skulle behövas.

Jag var för bara något år sedan övertygad om att sporten roadracing skulle tjäna massor på att köra ihop med STCC-bilarna men den bilden har jag tyvärr fått omvärdera den senaste tiden. Den sport vi visar upp kommer knappast att locka publik eller nya utövare när loppen hanteras som de gör av en minst sagt tveksam tävlingsledning. Bilarna verkar vara det som gäller och hojarna ska stå med mössan i hand och vara tacksamma för att de får vara med, om det blir tid över.

Att försöka sälja en produkt som inte lever upp till förväntningarna brukar aldrig leda till något positivt. Mitt tips är att Pro Superbike ser till att få ordning på sina tävlingar i första hand för att sedan sälja produkten.

P.s Det där med jantelagen kan du nog skrota. Vem som helst, med elitlicens och lite vilja, kan ställa upp i Pro Superbike, det är ingen elitserie vi pratar om direkt.

detta kommer bli en lång tråd:D

varför får privat cupen låna bilbucklorna till pallen, fota lite sen lägga tillbax
grejerna...
e dom inte värda simborgarmärket typ eller en lite blomma i allafall för den härliga körningen dom presterar utan feta sponsorer osv...

bara lite nyfiken:rolleyes:

Last edited:
Om man ser det stora problemet som att fansen inte är tillräckligt insatta i hur bra allt egentligen är då dröjer det nog innan vi kommer att bjudas på bättre race. :rolleyes:

Om man ser det stora problemet som att fansen inte är tillräckligt insatta i hur bra allt egentligen är då dröjer det nog innan vi kommer att bjudas på bättre race. :rolleyes:

Håller med...

Jag skiter i vem och varför det blivit fel.. Men jag konstaterar att det Mantorp och Knutstorp var helt värdelösa race för mig som åskådare. Att pro superbike som ska va bäst i sverige kan misslyckas så kapitalt två gånger av tre i år är fan inget annat än skandal.

Lågvattenmärket är nära - läser vi samma tråd?

Tog en stud men sen kom div tyckande och prisbucklor som missats, produkten inte färdig, osv. Återigen utan att veta fakta utan man har "hört att" osv. Precis sådana inlägg som leder rakt ned i avloppet - eller..? Väx upp (säger jag som aldrig verkar göra det) lägg saker du inte vet el kan påverka nu åt sådan, el ännu bättre - ta reda på fakta.

Jantelag - man läser & tolkar som man vill och vi verkar ha en potentiell vinnare till jantelagen redan nu... Återigen ett bra bevis på att tråden verkar behövas - men läs + tänk innan man svarar brukar vara en bra - om man vill bli bättre?

Valet är fritt - antingen letar man fel - eller ser man utmaningar att förbättra.
Verkar vara någon hysteri att allt som rör största RR-klassen måste klara "perfektionistkontrollen". Tyder på engagemang - det är bra! ...Men för tusan vi talar om ett motorevent - detta är ingen färdiginspelad DVD el Mp3 spelare du köper, det är ett publikevent. Jämför med musikevent för fler artister där du gillar ett band - men kanske inte bryr dig om övriga(?)

Publiken vill se alla race, inkl MC. Och ja - det har skitit sig ett par gånger för mycket tycker jag också. Men vi är på ett bilevent där Pro SBK är en av supportklasserna som är TV sänd/prioriterad. Att här tala el jämföra med serier som tex MotoGp är löjligt - vi är inte där ännu. Jag jobbar för att komma dit (med Svenska mått) men låt oss inse att Sverige har lika många invånare som en mellanstor stad i Europa. En jämförelse av RR utövare och sport etc har vi en jätteutmaning med bara Tysklands IDM mästerskap, men - du/ni behöver inte göra den större än vad den redan är.

Eftersom jag inte känner er som tycker att det är "ofärdig/dålig produkt + dåliga race" så bjuder jag in er alla till Falkenberg. Min okunskap har nämligen fött en uppfattning att många som skriver/tycker här aldrig varit på ett Pro SBK /STCC race-event.

Vill inte raljera här - men väl ge dig/er en utmaning att vara med och förbättra. För det kan bli bättre. Men att osorterat (och till fel mottagare) kasta smuts leder inte framåt för någon - ens för de snabbaste förarna vi har i landet.

Min mail: eric_hulth@hotmail.com

Mvh

/Eric

Tog en stud men sen kom div tyckande och prisbucklor som missats, produkten inte färdig, osv. Återigen utan att veta fakta utan man har "hört att" osv. Precis sådana inlägg som leder rakt ned i avloppet - eller..? Väx upp (säger jag som aldrig verkar göra det) lägg saker du inte vet el kan påverka nu åt sådan, el ännu bättre - ta reda på fakta.

Jag skulle tro att 90% av dom som läser och skriver i race forumet visst har varit på STCC, SM och SO tävlingar.

Vi förstår att STCC är bra om man ska kunna dra in pengar på sitt tävlande.

Men varför funkar inte just det som borde va prio ett? Det viktigaste måste ju va att racen kan genomföras på ett bra och säkert sätt!

När man tittar på tv från Mantorp eller Knutstorp så är det ju ett skämt med all SC och när folk springar omkring på gridden i mantorp och berättar för förarna att det visst är racestart direkt. Vi som var publik på plats i mantorp hade ingen aning om att det var den riktiga starten som gick.

Jag tycker dom ska skippa livesändningen om det ska få sådana här konsekvenser.

Bra Eric, tyvärr har det strulat en del i år och det är trist, efteråt finns det ofta en bra förklaring varför det gick fel, men det är alltid lätt att vara efterklok med facit i handen.

Strulet på Knudan började när asfalten inte höll måttet pga värmen, funkisarna lydde TL som lydde vad som är bestämt, ingen bärgar förens det är ok, i detta fall köres SC för förarnas & funkisarnas egen säkerhet.

Detta gör att man slipper rödflagg och omstart, tv tiden tillåter inte att racet försenas så därför finns oftast inget utrymme för omstart (Falkenberg -08).

Pro-SBK är som sagt en supportklass till STCC och visst är det häftigt med live-tv, dock är säkerheten viktigare än allt annat.

Håller tummarna att resten av racen blir riktigt bra. :tummenupp

Många som skriver ang Pro SBK är tävlingsförare med erfarenhet av rejsing, själv är jag en amatör som gillar att titta på rejsing. MotoGP, WSBK, Pro SBK osv. Jag har sett det live och på TV. Jag struntar blankt i om det är fel pokaler som delas ut eller om det är direktsändning på TV. Jag vill se rejsing! ..och helst tät sådan!
Att se en SC snurra varv efter varv får mig att börja gäspa och surfa SH istället. Om ni börjar med att få till ett race med flyt så kommer det andra mer eller mindre automatiskt.

Det lockar inte att dra med familjen till nästa Pro SBK-rejs eftersom risken finns att det än en gång kommer att bli 75% karavankörning bakom SC.

Det kanske låter bittert, men trots det så är jag en av de som verkligen predikar för vänner och bekanta hur kul roadracing är.
Eric, du gör en grym insats!

som tidigare medverkande arrangör som funktionär lägger jag här min lilla input..

Det gnälls väldigt ofta väldogt mycket på funktionärer.
Funktionärer som ställer upp helt ideéllt, som står ute i heltäckande klädsel i stekhet sol eller spöregn. Som får mat, som man oftast får kasta i sig....
Och som en racedag arbetar mellan ca 06:00 och 17:00 eller liknande.

Att träna på att berga bilar osv i race-incidents, hur lätt är det ??
mycket folk är med som funkis en eller 2 ggr per år MAX !
många är bara med ett par gånger, ofta är det som sagt helt färska funktonärer runt banan. givetvis står en ny funktionär inte ensam, men hur lätt är det att få rutin på ALLT som man skall kunna ?
För att öva en sådanhär grej, måste man hyra banan, en del av er kanske vet vad det kostar att hyra banor en dag... plus hjulastare å grejor...
sen är det är inte speciellt mycket ekonomi kvar
plus att funtionärerna kanske måste ta ledigt från jobb och liknande för att kunna genomföra detta, det finns många eldsjälar som ställer upp.
Men jag tror att dessa eldsjälar kommer att försvinna efterhand...
har själv tappat en hel del gnista att ständigt ställa upp när man inte alltid ens får ett tack tillbaka.

Att sedan inte samma regler och flaggningar gäller för bil & mc gör ju inte det hela lättare....

Nu har jag mest erfarenhet av att ha medverkat i line-up, start/mål förfarande samt depå, men har varit en del runt banan med..

Väldigt ofta frångår man en del av race-schemat på grund av en incident just för att hålla tider, och förvirringren verkar total...
inte alltid så konstigt att allt blir stirrigt när informaton skall ut på 2 minuter till låt säga 20 team...

Ibland måste posteringschefen på en plats runt banan ta eget beslut under racet, pga crasch t.ex. eftersom TL inte ser eller hinner ta beslut innan nästa gäng fordon kommer farande in i farozonen. Ibland blir det tokigt, men det är oftast taget för att undvika en livsfarlig situation.

Ställ gärna upp som funtionär en gång på ett större event med olika klasser och minutschema...

Sen tycker jag också att det är selt sjuka priser på inträde mm mm
vad kostar det, 200:- i inträde per pers, och då ingår inte ens läktarplats, den kostar 250:- till !!

Har aldrig betalat inträde till STCC änsålänge som sagt, då jag har arbetat... men ligger det inte där FÖR EN DAG !!
Det tycker inte jag är skäligt pris för den ändå ganska korta underhållning man får, det ökar iallafall inte publikhavet...

//Andreas
Som varit funkis på Sturup mestadels, men även Knutstorp, Falkenberg ocg Kinnekulle.

Hade inte tänkt skriva nåt alls för at inte klaga på allt arbete som ändå läggs ner på detta och dom kanske lär sig så småningom. Men eftersom du ber om synpunkter kommer här lite feedback. Först, Eric du är grymt duktig och hade jag ett företag och behövde säljare/marknadsförare skulle jag anställa dig. Konserverad gröt skulle slå Coca cola i dina händer.
Tyvärr måste jag hålla med samtliga ovan i kritiken. Så som det sköts är det rent löjeväckande och kommer inte föra RR sverige framåt. Kommentatorerna pinsamma och tyvärr även kameraplaceringen/produktionen då man på en högupplöst 40" TV knappt kan urkilja vem som är vem. Hojarna får 1 livepass 20min i TVrutan och inga repriser som övriga klasser!? Fattar inte hur förarna orkar ställa upp på denna fars. Men skam den som ger sig, nu kan det bara bli bättre:)

E d inte ganska enkelt... Dom som jobbar idiellt...(gratis)...Hade vi en riktig bana i Sverige så hade vi 100.000. åskådare för ETT race...o biljett pris på boende,mat, osv,genererar i mer pengar. den kommun som greppar att motorsport kan luffta kommunens budet är en vinnare!... o med de pengarna kan miljöpartiet dra så åt helvete så att alla dredlocks blir raka...
mvh terje.

KUL! men vi åker den Svenska stilen,,,,,,vi blir intre bättre förren vi får åka me eliten....

Last edited:
som tidigare medverkande arrangör som funktionär lägger jag här min lilla input..

Det gnälls väldigt ofta väldogt mycket på funktionärer.
Funktionärer som ställer upp helt ideéllt, som står ute i heltäckande klädsel i stekhet sol eller spöregn. Som får mat, som man oftast får kasta i sig....
Och som en racedag arbetar mellan ca 06:00 och 17:00 eller liknande.

//Andreas
Som varit funkis på Sturup mestadels, men även Knutstorp, Falkenberg ocg Kinnekulle.
Ni funkisar är motorsportens hjältar, utan er så har vi ingenting, keep up the good work.

:tummenupp

/Micke HMS/SVEMO Södra

Vad jag vet så har klassen Pro SBK SM status!

Då skall väl det inte kallas för motorevent eller evenemang eller publikshow!

Utan det är Svenska mästerskapen och där skall Sveriges snabbaste roadracing förarare koras på ett rättvist sätt.

Men det är det som är problemet, det räcker med att kliva in på området så inser man att det hela är en stor cirkus där det sportsliga inte kommer i första hand utan det gör just showen!!!!

Låt Pro SBK köras ihop med vanliga SM och där delas det ut SM-poäng och sedan kan man ha show ihop med STCC för att kunna ragga sponsorer och eventuellt locka mer publik till riktiga SM-tävlingar!

Vad jag vet så har klassen Pro SBK SM status!

Då skall väl det inte kallas för motorevent eller evenemang eller publikshow!

Utan det är Svenska mästerskapen och där skall Sveriges snabbaste roadracing förarare koras på ett rättvist sätt.

Men det är det som är problemet, det räcker med att kliva in på området så inser man att det hela är en stor cirkus där det sportsliga inte kommer i första hand utan det gör just showen!!!!

Låt Pro SBK köras ihop med vanliga SM och där delas det ut SM-poäng och sedan kan man ha show ihop med STCC för att kunna ragga sponsorer och eventuellt locka mer publik till riktiga SM-tävlingar!
Kanske skulle det bli bättre racing men på bekostnad av mycket annat.

SM i RR på Knudan brukar ha ca:300 i publik, jag tror inte det kommer fler även om man hade haft Pro i SM, då lär sponsorerna bli besvikna.

STCC har mycket större publik och bättre mediaövervakning än RR SM, dessutom är det inte fel att synas hos hos bilfolket.

Last edited:
Stcc tycker jag har väldigt svårt för att lyssna.-
Körde i JTCC klassen förra säsongen och då diskuterade vi med ledningen ang däck.
Vi körde på rdäck från pirreli som var totalt livsfarliga innan man fick upp tempratur i dem. (resultat sinnessjuka start crasher)
Och i regn skall vi inte snacka. Vatten planing på rakan i falkenberg :tummenupp.
Funktionärerna är svårt att klaga på då det ofta är banan som står för dessa, och visst ibland missar dem att flagga vid en olycka eller liknande.

Med tanke på vad det kostar att delta i prosuperbike , camarocup , jtcc , radical samt stcc så borde detta vara betydligt bättre.
Min egna personliga åsikt är att dem är fruktansvärt sega med beslut och ändringar tyvärr. Men har hört från andra att dem är på bättrings fronten.

Hej Eric,

Eftersom jag tillhör dem som är giftigast i kritiken vill jag passa på att klargöra några saker:

Jag är själv med som aktiv i arrangerade klubb i Linköping, LMS, nu senast som funktionärsansvarig på SM. Jag vet hur en tävling fungerar men jag är inte så erfaren att jag själv skulle ta på mig ansvaret för tävlingsledning än - det ligger längre fram i tiden.

Jag tycker Pro Superbike är ett skithäftigt arrangemang med allt som hör därtill, ditt jobb är fantastiskt, med tv-sändningar och reportage och nu även Stockholm Stadion-eventet. Därför tycker jag det är synd och skam att racen ser ut som de gör - för din skull och för förarnas skull men framförallt för sportens framtids skull. För det ser inte bra ut, det är klart och tydligt att tävlingsledningen inte vet vad de ska göra och hur de ska gå till väga. Jag klagade tidigare på funktionärerna och det vill jag vidhålla på Knutstorp och Mantorp, de jobbade för långsamt men detta kommer antagligen uppifrån så funktionärerna själva har förmodligen gjort det de skulle. Men bara för man jobbar ideellt betyder väl inte att man är felfri? Eller orörbar?

Det som måste ske är att RoadRacingen sker på RoadRacingens villkor - när en hoj kraschar kan man racea runt hela banan utom just där så varför bryta racet? Och Safety Car är för mig att bryta racet, det är en dum lösning, det går fortare att bara rulla bort hojen och så slipper förarna göra nystart på kalla däck och man håller tidsschemat. Detta måste gå fram till tävlingsledningen, vi kan inte ha en tävlingsledning som inte kan nåt om MC-racing, det funkar inte. Onekligen inte.

Som jag ser det finns det bara två lösningar om vi ska undvika sportsligt självmord: Dra ur hojåkningen från STCC eller styr upp så att tävlingsledningen under hojracen är tävlingsledare utbildade av SVEMO, inte SBF. Och se till att de har auktoritet.

Hej Eric,

Som jag ser det finns det bara två lösningar om vi ska undvika sportsligt självmord: Dra ur hojåkningen från STCC eller styr upp så att tävlingsledningen under hojracen är tävlingsledare utbildade av SVEMO, inte SBF. Och se till att de har auktoritet.

Tävlingsledaren är utbildad med rätt behörighet. Jag är ganska säker på att det är Harald Stensrud som är TL på samtliga race.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra