Öppet förslag till arrangörer av roadracingtävlingar...

Vi är olika

Eric, du säger en del bra saker men din / er approach var ju uppenbarligen inte heller nått vidare i med allt las ner. Jag tror inte du vet lösningen mer än vad vi gör. Vi vet bara idag vad som inte fungerar och vad som inte lockar folk till / tillbaka till roadracingen (tävlingsformatet).

För att få proffs måste vi skapa dom via ungdomssatsning samt coaching, men det löser inte problemet idag eller kommande år. Vi måste locka folk till att välja tävling före bandagar. Där ligger problemet just nu, tror jag. Även jag som tävlat många år och tyckt om det skulle välja bandagar i huvudsak om jag köpte hoj igen. Det är för att det helt enkelt inte kräver lika mycket tid från hus o hem, men även att det inte kostar lika mycket och man har nästan lika kul för halva pengen och man får grymt mycket mer körtid.

En miss av arrangörerna sista 5 åren var ju att man tog in en fler och fler klasser och man fick mindre och mindre körtid. Detta klagades det på massor. Folk drar dit man får mest ut av pengarna.

Slå bandagskonceptet, så har man kommit en god bit på vägen.

Tex 2 dagarsläger, enbart tex 2 klasser 600 o 1000. En dag träning / kval, andra dagen warm up plus race.

Då skulle man kunna komma på morgonen, köra som en "bandag" med mycket körning sen dag två race, för de som vill.

Finns massor med alternativ mot dagens upplägg.

Nån borta köpa ut adresserna till alla dom tävlat i sverige senaste åren och helt enkelt fråga vad man inte tycker om och vad man istället tycker bore bättre.

Man kan tycka detta vore ett enkelt jobb svemo redan borde gjort (och som jag skrivit om förr).

Johnny, Perra
Uppenbarligen har vi olika utgångspunkter för hur vi skriver,
Du (J + P) tycks stå på den sida av de 99,4% av forumläsarna som kör hoj på bana för att det är kul. Jag finns på den andra: De ca 0,6% här som ser racingen som en sport där utövarna skall ges de bästa förutsättningarna för att både skapa sund tillväxt på ungdomssidan och ett nationellt konkurrensstarkt seriemästerskap. Starkt mästerskap för de som framöver vill spänna bågen ute i stora världen. Och VIKTIGT – att alla har MÖJLIGHET att utöva sin sport med kommersiell potential för att INTE behöva betala sin körning med egen plånbok.

Att kunna skilja på sport & hobbykörning är nog det som tydligast verka skilja våra åsikter här,
De som vill ha mer körtid för pengarna & kul på bana har trots allt ett redan bra utbud för detta: ERF, bandagskörning el klubbmästerskap. DVS de som du tycker saknas finns bevisligen redan. Sen blir rekryteringen av nya förare rätt skev när snittåldern på licenskurserna är +30 år. Vi har trots det ett par härliga ljusglimtar på ungdomssidan som från Minimoto axlat större utmaningar & hoj och snart finns på SM-gridden.

Problemet med mycket el lite körtid för utövarna stavas ju PENGAR,
Mer körtid till färre klasser/förare = dyrare per st & omvänt. Jag hävdar fortf att det är fel utgångspunkt när förare diskuterar start el inte beroende av hur mkt körtid tävlingsschemat innehåller.

Pro SBK Experience
Vi såg inga framtidsutsikter att fortsätta projektet då det saknades förmågor med vilja. Rätt el fel approach vet jag inte vad du far efter(?) Ambitionen med PSE var att få förare att våga anta en utmaning, trigga dem att blomma ut genom tuffare motstånd och avdramatisera en start i Pro SBK som kostnadskrävande. Dock, som vilken verksamhet som helst utan säker framtid beslöt vi att lägga det på is, ett trist beslut men helt korrekt med facit i hand. Vi hade helt enkelt för få förare med större ambitioner.

Hoppas vi kan undvika att gå i polemik om vem av oss som sitter på facit eller har ”rätt” om HUR sporten skall få fler i publik & utövare. Min fasta ståndpunkt är exakt som tidigare i inlägget ovan där resp. punkt behöver justeras – och utan publikintresse finns ingen bättre framtid i sikte HUR bra än en tävlingshelg organiseras för förarna. Vem tror vi får fler att börja tävla i RR när den största vinningen inför tomma läktare är en Pommac på podiet & till priset utav ett länsat personkonto?
Hur gärna vi än vill och tycker si el så om RR har vi ändan bak – är sporten så ointressant att arrangörer inte ser inkomster för publik/mat media så får DU som förare betala för allt. Det är inte svårare än så egentligen.

Notis,
Uttrycken och tanken ”nån borde” leder INGENSTANS. Att försöka ge idéer livskraft innebär att de MÅSTE landa hos en funktion/person/organisation som antar uppdraget. Som skrivet redan – skapa gärna förslag & idéer men se till att föreslå VEM/Vilka som bör utföra dem. Denna ”någonannan” finns helt enkelt inte!

Tror inte vi är osams om att vi vill få fler att utöva & intressera sig för RR. Vi har nog bara olika synsätt och erfarenhet på hur situationen för sporten kan komma till en högre nivå.

/Eric

Så du satsar på dom 0,6 och inte de 99.4%:en? Det blir nog bra det. Lycka till.

Fakta: När vi har en ordentlig grund med minst 200-300 s.k utövare på olika nivåer (som bär licens). Kan vi säkert skörda 5-10 st, kanske fler, "proffs" som du pratar om. Men det är långt in i framtiden att ens fundera på. Vi måste börja om och erbjuda nått attraktivt.

Ta BoTT som exempel, de har lyckas locka förare pga charmen av vad BoTT står för. Det satsar även på nya roliga saker som att köra utomlands, man har gemensamt tält för att underlätta / göra det billigare för dom som ska tävla. Det är nytänk och det som gör att BoTT idag är den klass om troligen stått sig bäst sen den kom till.

Att försöka driva en idé att de som slutat eller funderar på att sluta, ska jobba ännu mer, och spendera ännu mer för att få köra sin sport..., det är dömt att misslyckas och skapar än mer segretion mellan "styrande" och de faktiska utövarna. Ser man inte det, och satsar på de 0,6% av ca 200 potentiella förare, så kanske man borde ta sig en funderare.

Det behövs nån som tittar på hur det ser ut idag och ser hur man kan kanalisera dessa till att börja tävla. Men lockar man enbart med att man måste agera som ett proffs, och att man ska skaffa massa sponsorer, då kommer det inte fungera. Punkt.

Sporthoj.com drog igång en rejäl "era" av Roadracing-förare ca 2003-2004. Folk snackade om det på forum (sånt du inte tycker om), det var sjukt kul tid, folk skrev massor av rejsrapporterar på SH efter racen. Det skapades ett medialt intresse som var snudd på unikt. Då las den stora grund som gjorde RR "stort" i Sverige pga att det var så sjukt många "rookisar" som ville köra. Minns ni inte när det var så många rookisar att folk inte ens fick vara med, eller kvalades ut...!

Alla dessa förare har idag slutat av olika anledningar. Troligen mest ekonomiskt, men även att man bildrat familj eller gått vidare, eller rent av tröttnat på MC.

Ska vi få till nått liknande igen så måste vi inrikta oss på den stora majoriteten och anpassa konceptet efter DOM, inte påtvinga dom nått ouppnåerligt (ja, de flesta anser det eller är inte intresserad av annat än pynta ur egen ficka. Det har alltid varit så).

Nu orkar jag inte förklara mer. Fortsätts det i samma visa och repetering av samma sak (jag kommer iaf med nya förslag och idéer), så ger jag faktiskt upp. Förhoppningsvis är det andra som läser (men som inte kommenterar) som håller med och kanske funderar på börja rejsa, eller återkomma till racingen.

Njae x2

Så du satsar på dom 0,6 och inte de 99.4%:en? Det blir nog bra det. Lycka till.

Fakta: När vi har en ordentlig grund med minst 200-300 s.k utövare på olika nivåer (som bär licens). Kan vi säkert skörda 5-10 st, kanske fler, "proffs" som du pratar om. Men det är långt in i framtiden att ens fundera på. Vi måste börja om och erbjuda nått attraktivt.

Ta BoTT som exempel, de har lyckas locka förare pga charmen av vad BoTT står för. Det satsar även på nya roliga saker som att köra utomlands, man har gemensamt tält för att underlätta / göra det billigare för dom som ska tävla. Det är nytänk och det som gör att BoTT idag är den klass om troligen stått sig bäst sen den kom till.

Att försöka driva en idé att de som slutat eller funderar på att sluta, ska jobba ännu mer, och spendera ännu mer för att få köra sin sport..., det är dömt att misslyckas och skapar än mer segretion mellan "styrande" och de faktiska utövarna. Ser man inte det, och satsar på de 0,6% av ca 200 potentiella förare, så kanske man borde ta sig en funderare.

Det behövs nån som tittar på hur det ser ut idag och ser hur man kan kanalisera dessa till att börja tävla. Men lockar man enbart med att man måste agera som ett proffs, och att man ska skaffa massa sponsorer, då kommer det inte fungera. Punkt.

Sporthoj.com drog igång en rejäl "era" av Roadracing-förare ca 2003-2004. Folk snackade om det på forum (sånt du inte tycker om), det var sjukt kul tid, folk skrev massor av rejsrapporterar på SH efter racen. Det skapades ett medialt intresse som var snudd på unikt. Då las den stora grund som gjorde RR "stort" i Sverige pga att det var så sjukt många "rookisar" som ville köra. Minns ni inte när det var så många rookisar att folk inte ens fick vara med, eller kvalades ut...!

Alla dessa förare har idag slutat av olika anledningar. Troligen mest ekonomiskt, men även att man bildrat familj eller gått vidare, eller rent av tröttnat på MC.

Ska vi få till nått liknande igen så måste vi inrikta oss på den stora majoriteten och anpassa konceptet efter DOM, inte påtvinga dom nått ouppnåerligt (ja, de flesta anser det eller är inte intresserad av annat än pynta ur egen ficka. Det har alltid varit så).

Nu orkar jag inte förklara mer. Fortsätts det i samma visa och repetering av samma sak (jag kommer iaf med nya förslag och idéer), så ger jag faktiskt upp. Förhoppningsvis är det andra som läser (men som inte kommenterar) som håller med och kanske funderar på börja rejsa, eller återkomma till racingen.

Det sätts nog alldeles för stor tilltro till att det här forumets reella resultat har en påverkan för att antalet utövare?

Läser lite osäkert på vilka proffs eller förutsättningar du påtalar, mitt förhållningssätt är att alla som utövar sporten även är fullt kapabla till att få finansiering till den - oavsett vilken nivå de befinner sig på. Visst, det måste finnas ett mästerskap som lockar fler än utövarna själva…

Siffror,
Lite tilltänk på siffrorna så genererar ”dina” 99,4% du vill satsa på nära 0-intresse för RR. Omvänt står 0,6% för ~600 utövare vilket stämmer rätt ok med antalet licenser. Och SH har ju hängt med ett antal år nu så det är ingen fluga vi skriver om. Oavsett vilka du el jag väljer att satsa på så är jag ute efter resultat av satsningar – inte ngt önsketänkande. Jag är dock FÖR att 100% av forumläsarna bör vare den målgrupp som skulle lockas av roadracing. Men som vi ser är det nu bara knappa procenten som är det, dvs ha inte för hög tilltro till att forum & trådar genererar nya förare el publik etc. Det krävs andra saker & aktiviteter.

Jag hyser en stor ödmjukhet för läsarnas intressen,
Om vi kan bli fler som förstår vad som skulle få dem att intressera sig för RR & följare så innebar det att vi slapp tjafsa om bristen av densamma.

Visst, under de år som du hänvisar till 03-04 fanns stort intresse för RR och STCC/Supersport samt SO blev riktigt bra mästerskap då. Dessutom fanns instegsklass till låg kostnad t ex. 250 Std. Ber dig & andra ändå överväga utifall SH var orsak till att så många nya förare uppstått. OM det varit så skulle vi idag behöva kvotera vilka som ens fick ta ut sina licenser ;-)

Och – jag tycker tydligen mycket på/om forum, främst frågasätter jag väl varför det kommer så oerhört lite resultat ur dem i förhållande till antalet tyckanden och inlägg som görs. Forum är bra, bara det att tilltron till att nå resultat är alldeles för hög från dem och få verkar inse att oavsett idé så krävs det engagemang som sträcker sig längre än att knappa på tangentbordet.

Som sist – vi verkar ha samma mål – fast olika vägar att ta oss dit

/E

Det sätts nog alldeles för stor tilltro till att det här forumets reella resultat har en påverkan för att antalet utövare?...

Läser lite osäkert på vilka proffs eller förutsättningar du påtalar, mitt förhållningssätt är att alla som utövar sporten även är fullt kapabla till att få finansiering till den - oavsett vilken nivå de befinner sig på. Visst, det måste finnas ett mästerskap som lockar fler än utövarna själva…

Siffror,
...Jag är dock FÖR att 100% av forumläsarna bör vare den målgrupp som skulle lockas av roadracing. Men som vi ser är det nu bara knappa procenten som är det, dvs ha inte för hög tilltro till att forum & trådar genererar nya förare el publik etc. Det krävs andra saker & aktiviteter...

...Om vi kan bli fler som förstår vad som skulle få dem att intressera sig för RR & följare så innebar det att vi slapp tjafsa om bristen av densamma...

Visst, under de år som du hänvisar till 03-04 fanns stort intresse för RR och STCC/Supersport samt SO blev riktigt bra mästerskap då. Dessutom fanns instegsklass till låg kostnad t ex. 250 Std. Ber dig & andra ändå överväga utifall SH var orsak till att så många nya förare uppstått. OM det varit så skulle vi idag behöva kvotera vilka som ens fick ta ut sina licenser ;-)

Och – jag tycker tydligen mycket på/om forum, främst frågasätter jag väl varför det kommer så oerhört lite resultat ur dem i förhållande till antalet tyckanden och inlägg som görs...

Som sist – vi verkar ha samma mål – fast olika vägar att ta oss dit
Eric, när det gäller SVEMO och RR brukar jag undvika att kommentera, jag tävlar inte själv och är för gammal för att ens tänka tanken på att börja - veteranföreningen förlitar sig fullt och fast på Mozzberk... Du får ursäkta om jag i inlägget använder felaktiga eller föråldrade benämningar och fokusera på budskapet:)

Men - inte menar Du väl att det är förarnas, amatörernas eller "bandagsklientelets" fel att sporten för en sån tynande tillvaro? Inte kan Du eller SVEMO på fullaste allvar tro att om vi gör tävlingsverksamheten ännu dyrare kommer bredden att öka, publiken att strömma till och företagen bli mer intresserade av att sponsra evenemang med pengar som saknas på grund av att mc-försäljningen dalar?

I så fall har Ni - och vi - problem.

Vad jag kunnat IAKTTA från läktarplats, från bandagsdepåer och licenskurser är ett antal unga människor (tyvärr redan för gamla för en internationell karriär) som upptäckt bankörningen, inspirerats av de tävlande som agerar föråkare, blivit rejält duktiga och satsat alla pengar och tid de inte hade, aldrig fick och aldrig skulle komma att få på en sunkig skåpbil, en avdankad räcer-600 eller litermaskin och kastat sig med liv och lust in i Rookie-träsket. En del har deltagit i enstaka tävlingar, andra hela säsonger och några gjort lysande resultat.

Problemet blir att nu åker ex A-förare i Rookie hur många år som helst och tiderna avskräcker de jag talar om från att ens försöka. Steget mellan bandagskung i licensgruppen och instegsklassen blir för stort.

Sedan en dag tar pengarna slut. Man träffar en tjej, vill bo i en anständig lgh eller hus eller helt enkelt leva för något annat än att harva på i serien.

Hur den situationen ska förändras genom att vi tvingar förarna till ännu större satsningar och ännu dyrare/mer tidskrävande aktiviteter har jag svårt att se? Allt annat oförändrat?

Tar vi i stället sikte på de riktigt unga så ser vi vissa ungdomssatsningar från enskilda individer eller klubbar/föreningar (ex RR-fabriken etc). Men i jämförelse med t ex verksamheten i Motocross-klubbarna i landet förefaller ju det vi erbjuder närmast som ett sandkorn i öknen. Återigen - dyrt, långt mellan banorna och ett saknat helhetsgrepp.

Häri ligger ju kanske en del i problemet - Hur ska tvåhjulsverksamheten i Sverige hänga ihop? Finns det ett samband eller en samverkan mellan Motocross/Minimoto/Motard/RR? Om inte - vore det önskvärt? Hur fungerar RR i Sverige, hur kan en ungdom (inkl föräldrar) med motorintresse matchas fram? Vilka arrangemang finns, hur blir man till slut Svensk Mästare? Svaret på de frågorna kan ingen enskild förare ge, det måste ett förbund, en organisation eller en sammanslutning förpacka och leverera - Strategin för att en dag bli BÄST I Sverige! Sponsorer, finansiärer och intressenter för serieaktiviteterna måste organisatören bidra med.

När en genomtänkt strategi väl finns framme - är det dags för de potentiella förarna att göra sitt. Att jaga sponsorer, att marknadsföra eventen och visa på sina egna långsiktiga ambitioner för sponsorerna kräver att det finns en nationell strategi att visa upp.

Så därför hoppas jag innerligt att Du inte menar att det är rätt väg för RR-Sverige att börja med det sista steget? Tråden började med konkreta förslag på hur RR kunde göras mer medialt, lättillgängligt och publikvänligt. Ta till Er förslagen. Ta ett förutsättningslöst samtal med en mindre grupp av de riktigt tunga namn som finns inom RR-scenen och klura på hur en riktigt slagkraftig strategi skulle kunna se ut. Less is more - samla resurserna och arrangera hellre ett par-tre riktigt tunga event per år (Karlskoga, A-torp?) där slaget om KRONAN står än att pytsa ut en massa mindre evenemang som ingen utom de närmast sörjande kan följa på distans.

Då kan forumen diskutera evenemangen, publiken i god tid boka in dessa event, mc-handlarna förlägga demo-dagar och lagerförsäljning i anslutning till de dagarna.

Det kanske till och med skulle gå att skaka fram 5 minuters TV-tid till evenemanget :)

Men som sagt - om både förbund och förare är missnöjda och publiken är fullständigt ointresserade, då krävs det mer än att bara jobba hårdare i samma hjulspår...

Mina 2p, lycka till med funderingarna:)

Last edited:
Erik ja SH hade enorm påverkan 2003-2004 då det var som störst och rookie-basen fylldes till bredden mycket tack vare SH. Senare år nej. Men din misstro till internet som ett ställe att diskutera verkar dåligt grundad och man undrar ju varför du ens fortsätter skriva här i med att du säger att forum ändå är inget värt.

Du / svemo / arrangörer bör vara mer lyhörda om åsikter som även vädras via forum. Annars tas inte hela spektrat av åsikter in.

Men antar det kräver mer tid (som de inte vill lägga) från de som till slut bestämmer och som ändå aldrig kommer lyssna eller för den delen ändra åsikt.

Johnny, Perra
Uppenbarligen har vi olika utgångspunkter för hur vi skriver,
Du (J + P) tycks stå på den sida av de 99,4% av forumläsarna som kör hoj på bana för att det är kul. Jag finns på den andra: De ca 0,6% här som ser racingen som en sport där utövarna skall ges de bästa förutsättningarna för att både skapa sund tillväxt på ungdomssidan och ett nationellt konkurrensstarkt seriemästerskap. Starkt mästerskap för de som framöver vill spänna bågen ute i stora världen. Och VIKTIGT – att alla har MÖJLIGHET att utöva sin sport med kommersiell potential för att INTE behöva betala sin körning med egen plånbok.

Att kunna skilja på sport & hobbykörning är nog det som tydligast verka skilja våra åsikter här,
De som vill ha mer körtid för pengarna & kul på bana har trots allt ett redan bra utbud för detta: ERF, bandagskörning el klubbmästerskap. DVS de som du tycker saknas finns bevisligen redan. Sen blir rekryteringen av nya förare rätt skev när snittåldern på licenskurserna är +30 år. Vi har trots det ett par härliga ljusglimtar på ungdomssidan som från Minimoto axlat större utmaningar & hoj och snart finns på SM-gridden.

Problemet med mycket el lite körtid för utövarna stavas ju PENGAR,
Mer körtid till färre klasser/förare = dyrare per st & omvänt. Jag hävdar fortf att det är fel utgångspunkt när förare diskuterar start el inte beroende av hur mkt körtid tävlingsschemat innehåller.

Pro SBK Experience
Vi såg inga framtidsutsikter att fortsätta projektet då det saknades förmågor med vilja. Rätt el fel approach vet jag inte vad du far efter(?) Ambitionen med PSE var att få förare att våga anta en utmaning, trigga dem att blomma ut genom tuffare motstånd och avdramatisera en start i Pro SBK som kostnadskrävande. Dock, som vilken verksamhet som helst utan säker framtid beslöt vi att lägga det på is, ett trist beslut men helt korrekt med facit i hand. Vi hade helt enkelt för få förare med större ambitioner.

Hoppas vi kan undvika att gå i polemik om vem av oss som sitter på facit eller har ”rätt” om HUR sporten skall få fler i publik & utövare. Min fasta ståndpunkt är exakt som tidigare i inlägget ovan där resp. punkt behöver justeras – och utan publikintresse finns ingen bättre framtid i sikte HUR bra än en tävlingshelg organiseras för förarna. Vem tror vi får fler att börja tävla i RR när den största vinningen inför tomma läktare är en Pommac på podiet & till priset utav ett länsat personkonto?
Hur gärna vi än vill och tycker si el så om RR har vi ändan bak – är sporten så ointressant att arrangörer inte ser inkomster för publik/mat media så får DU som förare betala för allt. Det är inte svårare än så egentligen.

Notis,
Uttrycken och tanken ”nån borde” leder INGENSTANS. Att försöka ge idéer livskraft innebär att de MÅSTE landa hos en funktion/person/organisation som antar uppdraget. Som skrivet redan – skapa gärna förslag & idéer men se till att föreslå VEM/Vilka som bör utföra dem. Denna ”någonannan” finns helt enkelt inte!

Tror inte vi är osams om att vi vill få fler att utöva & intressera sig för RR. Vi har nog bara olika synsätt och erfarenhet på hur situationen för sporten kan komma till en högre nivå.

/Eric

Nu har jag läst i flera år om hur du ser på RR och vad du anser att det behövs göras för att det ska bli nordens svar på Moto GP.
Hur tycker det att det går med dina idéer ?

Min högst personliga åsikt att det inte resulterat i ett skit mer än bla bla bla bla.....
Kliv ner från berget, sluta mer eller mindre avfärda alla andras förslag som nonsens och till sist käka en rejäl poition självinsikt kryddat med en nypa ödmjukhet.

Macke och Swedie kommer med realistiska förslag som är genomförbara idag och på den nivån svensk RR idag befinner sig.
Face it, dagsläget suger.
MEN för att ändra på det få först med fotfolket, roten till ett brinnande interesse.
Gatåkare på hojforum, glada bandagsåkare, RR klubbar som kan arbeta ihop och inte kasta plastspadar i sandlådan.
SEN kommer degen och paraplybrudarna och då kan du också vara med och le !

Testa och skicka ut världens bästa soldater och krigsstrateger utan att dom har trossen med sig.
Kommer gå sådär....

Gatgrupp? Inte på en träning.
Är det det som är viktigt?

För mig i alla fall.
Jag har 15 mil eller mer till banor och anser mig inte kunna ha en ren banhoj motiverbart hemma.
Min försäkring gäller inte vid träning inför tävling eller tävling.

Hur den försäkrningen fungerar ifall jag tar licens vet jag inte, gissar att en nitisk typ kan hävda att all banåkning efter det är "träning inför tävling"?

Jag upplever alltså att jag hamnar i något slags vacuum där rena bandagar för gatåkare är enda möjligheten att komma någon vart och målet är som sagt att köra någon snorbillig serie om jag upptäcker någon typ av talang i mig.

Mellangrabben börjar visa intresse for RR för övrigt men jag vet inte riktigt vad man kan göra där.
Tvåtakt har fått nog av sedan crosstiden, funkar en Kawa 300cc?
Jag skulle kunna gå med ARC och om han kör också blir det enklare att ta sig tiden.

Jag tror personligen att tillväxtproblemet ligger på flera plan och att förgubbningen kommer fortsätta.
Lite flummigt flerplanssvar. Tänker mest via fingrarna. Fast jag är nykter i alla fall. Ett tag till.

Komments

@ Roffe S.
Du har viktiga frågeställningar och utan att svara på alla så är jag inte ngn Svemofunktion utan en frustrerad racingälskare som noterat att vägen framåt för Svensk RR har ”åt h-vete” fel kurs. Tillika har alltför många utövare en onödig inställning att ”själv är bäste dräng” och verkar med det ha svårt att samarbeta för ngt som inte bara gynnar det egna intresset.

Helt rätt – jag anger inte bandagsarrangörer som orsaken till att det är ”dåligt”,
Runt ekonomi har mitt budskap sedan länge varit detsamma – utövarnas kostnader skall INTE betalas av egen plånbok. Visst, en önskedröm att just alla RR piloter skall utöva sin sport gratis m möjlighet till inkomster. Anser dock att målet måste alltid finnas där – att inte behöva finansiera sin körning till 100% av egen lön. Finns en rad orsaker till VARFÖR detta är så viktigt - fler företag & organisationer måste få kännedom om sporten för att skapa intresse & vara potentiella partners. Och främst – en RR karriär byggd av egna pengar blir inte långlivad – hur djäkla många varvrekord som utövaren än sätter.

Ekonomi & jämförelse,
Ta en objektiv jämförande titt på ungdomarna i STCC juniorklasser (eller övriga klasser) och ifrågasätt dig som tycker 150 000,- i racebudget är tufft, här går starten på 730 000,-/säsong. Vad tror vi då om de fjuniga 17-åringarna tycker om 2-hjuls racing & kostnader? Mer intressant är dock HUR de förhåller sig till sin budget och VAD de gör åt densamma.

Ang strategi & framtid,
Det du söker finns ju redan i form av Svemo, det finns bra ungdomssatsningar ofta drivna utav egna föräldraintressen. Problemet du & jag mfl. uppmärksammat är just livskraften och synbarheten av desamma.

Jag förespråkar ett större mått av ärlighet & självinsikt
Ett av grundproblemen är fortf att sporten har alldeles för lågt publikintresse idag. Johnny & andra må tycka att SH är fantastiskt & utomordentligt bra forum med massor av hojintressenter och målgruppen för RR sport (som delvis borde finnas här) men SH genererar ingen mätbar publik till SM. Däremot finns en god möjlighet att lära vad som behövs för att vi får de 99,4% besökarna t siten RR-intresserade, försök att tillvarata den.

• Och EXAKT vad jag påtalat nu i de sista trådsvaren, att fortsätta i samma hjulspår som idag ger ingen förändring. När ingen är nöjd av förbund utövare eller arrangör – vem/vilka har då mest att vinna på att engagera sig?

@ Swedie
Som sagt är jag ute efter resultat och förändring. Omvänt tycks du fortf ha svårt att acceptera att hur många tryck som än görs på tangentbord (oavsett forum) så måste ändå ev. förslag skickas till rätt mottagare annars uteblir resultatet. Och de som ytterst bestämmer är emellanåt ju du & jag = Svemo. Litet engagemang in … lite ut…

@ Pucken,
Du verkar ju framsynt & läskunnig(?) Du tycker situationen för Svensk RR i dagsläget är katastrofal, vilket jag håller med om. Men hur du många ord du än använder är jag inte delaktig i resultatet - utan har DÄREMOT påtalat orsaker till varför det ser ut som det gör - och föreslagit åtgärder. Åtgärder som naturligtvis inte alla håller med om – men de som provat dem vet att de fungerar & kör nu i större serier och inte enbart m egna medel.

Tycker det är rejält onödigt att trilla ned på sandlådenivå och tjafsa om vilken teori som är ”bäst”. Konstaterar att den som tycks ha levt i många år nu, om fokus på att ”någonannan” ska lösa mina utövarproblem m taskiga arrangemang, dyra startavgifter, få sponsorer & ingen publik el mediatäckning – den ÄR inte fruktsam varken för RR, hockey eller el knyppling. Och som förut – därmed INTE sagt att det är föraren som skall göra allt! Men OM ngn mätbar förändring skall till fr t ex. Svemo så MÅSTE det finnas en högre grad av engagemang än idag.

Och för att låna dina ord: Om inte fotfolket vill engagera sig FÖR en förändring så sker just ingenting - hur bra idé eller vem avsändaren än är. Och det är här jag med tydlighet vill få fler att inse att den enda du med säkerhet kan förändra - är dig själv, sen är frågan OM du vill göra det?

Vi kan bolla inlägg så tangentborden formligen glöder och dela ut misfits till varandra– faktum kvarstår – fler behöver hålla i spaden och engagera sig längre än sin egen körning OM dagens situation skall kunna förändras.

/E

Jag har pratat om att SH genererat förare åren 2003-2004 troligen även fler år. Inget annat.

Tyvärr verkar det ju vara fel personer som till slut kontaktar svemo med åsikter som få delar. Kanske därför det till slut gått åt skogen med svensk RR och att man inte lyckats behålla utövarna.

I med att ingen gör som du säger att man ska göra, så är det bevis på att det faktiskt behövs ett organ som tar hand om relationen mellan utövarna och svemo. Det verkar ju inte fungera så bra i dagsläget med att klubbarna sköter detta. De har alldeles för många egna agendor som ska gynna dom och deras bana. För i dagsläget är det ju så att majoriteten av de klubbar som utövarna är med i är även banägare.

Och du kommer nu säga ja men skapa detta organ då, nej... Jag är inte intresserad eller kunnig nog. Nån vacker dag kanske nån kommer med en säck pengar och gör det som behövs. "nån annan" får göra det. Och risken är ju att det aldrig kommer ske eller ta väldigt lång tid. Kanske så lång tid som det tar för sporten att återbygga sig själv under kassa förhållanden.

Det är en uppgiven situation skapad av år av fel vägval, antagligen.

...så är jag inte ngn Svemofunktion utan en frustrerad racingälskare som noterat att vägen framåt för Svensk RR har ”åt h-vete” fel kurs. Tillika har alltför många utövare en onödig inställning att ”själv är bäste dräng” och verkar med det ha svårt att samarbeta för ngt som inte bara gynnar det egna intresset...
Tack för vettigt och bra svar:) Jag hade uppfattat att Du var verksam inom Svemo, och här kanske något av bekymret finns? Jag sitter själv verksam med ett par bollar i SMC:s bollhav och försöker därför hänga med hjälpligt i vad som händer och sägs bland annat på detta forum. Det är inte bara jag, flera medlemmar är betydligt mer engagerade och ibland får vi enligt oss själva mer eller mindre obefogade skopor skit, det händer också att vi kryper hem med svansen mellan benen och funderar igenom vårt arbete.

Det kunde kanske vara klokt om någon från Svemos sektion gjorde detsamma, feedback och respons blir så mycket snabbare. Det går att utvärdera vad som sägs, det behöver inte vara de som hörs mest som har de viktigaste synpunkterna och tankarna.

Mmm, individualister och informellt ledarskap utövas och frodas ofta i en miljö där den formella organisationen är otydlig. Har förarna en site där rykande aktuell info och presentationsmaterial kan laddas ned, historiken kan utläsas och planerade/pågående evenemang följas blir det lättare att kräva ordning i leden och vrida nosen i rätt riktning. Kanske?
...Helt rätt – jag anger inte bandagsarrangörer som orsaken till att det är ”dåligt”, Runt ekonomi har mitt budskap sedan länge varit detsamma – utövarnas kostnader skall INTE betalas av egen plånbok. Visst, en önskedröm att just alla RR piloter skall utöva sin sport gratis m möjlighet till inkomster. Anser dock att målet måste alltid finnas där – att inte behöva finansiera sin körning till 100% av egen lön. Finns en rad orsaker till VARFÖR detta är så viktigt - fler företag & organisationer måste få kännedom om sporten för att skapa intresse & vara potentiella partners. Och främst – en RR karriär byggd av egna pengar blir inte långlivad – hur djäkla många varvrekord som utövaren än sätter.

Ekonomi & jämförelse,
Ta en objektiv jämförande titt på ungdomarna i STCC juniorklasser (eller övriga klasser) och ifrågasätt dig som tycker 150 000,- i racebudget är tufft, här går starten på 730 000,-/säsong. Vad tror vi då om de fjuniga 17-åringarna tycker om 2-hjuls racing & kostnader? Mer intressant är dock HUR de förhåller sig till sin budget och VAD de gör åt densamma......
Bra - Vi är överens om nödvändigheten av en professionell hållning. Men i min värld är en av skillnaderna att STCC redan gjort ett hästjobb för den fjunige fyrhjulsåkaren genom sin marknadsföring av serien, sitt häftiga material på TV/video och sina event/partners. RR-adepten har i sammanhanget ingenting att komma med och är hänvisad till att dra lasset själv. Ska Din modell funka - behövs väl en "cirkus" även för RR-scenen? Talar vi Svemo nu eller behövs en extern kraft, modell STCC?

...Ang strategi & framtid,
Det du söker finns ju redan i form av Svemo, det finns bra ungdomssatsningar ofta drivna utav egna föräldraintressen. Problemet du & jag mfl. uppmärksammat är just livskraften och synbarheten av desamma.

Jag förespråkar ett större mått av ärlighet & självinsikt
Ett av grundproblemen är fortf att sporten har alldeles för lågt publikintresse idag. Johnny & andra må tycka att SH är fantastiskt & utomordentligt bra forum med massor av hojintressenter och målgruppen för RR sport (som delvis borde finnas här) men SH genererar ingen mätbar publik till SM. Däremot finns en god möjlighet att lära vad som behövs för att vi får de 99,4% besökarna till siten RR-intresserade, försök att tillvarata den.
  • Och EXAKT vad jag påtalat nu i de sista trådsvaren, att fortsätta i samma hjulspår som idag ger ingen förändring. När ingen är nöjd av förbund utövare eller arrangör – vem/vilka har då mest att vinna på att engagera sig?
Men Eric - När det gäller strategi och framtid kanske resursen finns i Svemo men jag saknar just den tydlighet, det marknadsföringsmaterial och den informationskanal som gör STCC-fjunisen så framgångsrik! Den strategi som ska vara så tydlig att förarna och teamen bara har att välja mellan att hoppa på tåget eller ägna sig åt något annat. Forumet eller forumen är en del där man snabbt kan hämta upp feedback och idéer samt få någon form av kvittens på det jobb som läggs ned. Seriöst har jag, som förmodligen mer än genomsnittligt intresserad mc-åkare och forummedlem skitsvårt att hitta tävlingskalendrar, resultatlistor, länkar, webbradioadresser etc. När Perra körde R1000 gjorde han själv en resultatlista/leaderboard som jag kunde följa, när Skalman och Nr18 sitter i radiohytten (vilket dom gör på ett förträffligt vis) är arrangemanget spårbart via denna site! Annars hittar jag nada - klubbarna orkar kanske helt enkelt inte marknadsföra för en större publik?

Det måste väl ses som en svaghet i strukturen och ett fundamentalt hinder för att öka publikintresset? Och likaså svårt att påverka från enskilda klubbar eller förare när kompassriktningen saknas?

För att dra det till sin spets - Satsa allt på ett kort, kör en stor showdown på Karlskoga - "Battle Of The Beasts", låt klubbarna kvala fram sina bästa förare, ta in några wildcards, stäng av någon vägslinga för provkörning av huvudsponsorns hojar, sälj TV-rättigheterna för nu ska årets Svenska Mästare koras! One chance only... I pauserna mellan heaten skjutsar riktigt duktiga förare runt VIP-gäster ett varv, ta in några från publiken också på bönpallarna. Wheelie i starten, stoppie när varvet körts, filma och överräck DVD när de omtumlande lyckliga lämnar depån. Kör en Sporthojs-Ironbutt med målgång innan stora finalen, möjlig att följa via webb och tracker etc, låt en partner arrangera hojfestival och camping etc...

Ja, jag vet inte, vi är överens om det sista citatet och ovanstående radikala förslag skulle i alla fall underlätta marknadsföringen - både för förbund, sponsorer och förare...

Men - nu lär inget av vad vi säger ni denna eller annan tråd nå någon inom Svemo, så detta får bli mina sista 2p. Ha en fin sommar:)

Last edited:
Vill ju även citera Fredrik Watz (hoppas hans rehab går bra!) summering av hans deltagande på LMS förra året. Det SÄGER EN HEL DEL och bekräftar vilket KAOS och fullständigt oense alla är inom svensk RR idag, och som högst troligen är orsaken till den situation vi är i idag:

Superbikeklassen i Sverige detta år är en av de rörigaste som någonsin har uppfunnits skulle jag tro.... Såhär funkar det, alla förare kör samma race, men i detta race finns det tre olika klasser och mästerskap som alla får poäng i olika mästerskap osv osv - galet svårt att förklara då vi knappt inte förstår hur det funkar själva. Men i alla fall, till prisutdelningen ska det totalt delas ut 9 pokaler i samma klass??? Så det blev såhär på lördagens prispall - Pro Superbike kör om SM poäng och där blev det Backlund överst, Fredrik på andra plats och Lukas Ockelfelt på tredje. Superbike Challenge kör inte om SM poäng utan är en Cup, och där blev pallen Plassen på första plats, Krille på andra och Petjo på tredje....... Sen finns det något som kallas Privatförarcupen också, men där har vi ingen förare så den hoppar vi över :) Rörigt är bara förnamnet och detta måste väl ändå ändras till nästa år....

Inte blir det bättre 2013 när Mike Luff annonserat ut klubbracing oxå..., ingen Pro Superbike alls..., osv osv...

Och kan nu meddela att SH slog besökarrekord förra veckan med över 100.000 unika enligt Google Analytics.

Men SH skulle ju troligen såklart ändå inte ha någon mätbart effekt på publik till RR-tävlingar...

Arrangörerna, Svemo, klubbarna etc har haft minst 15 år på sig att skapa en vettig kommunikationsväg med förare och publik med hjälp av "nya" tekniska plattformar.

Antingen vill de inte eller så är de korkade. Jag vet inte vilket som är värst...

Vad enkelt det är att tala om hur något ska göras. Synd bara att ingen vill göra som man säger.

Denna diskussion har sett likadan ut så länge jag kan minnas. Erik är en av de få som åtminstone försökt att göra något konkret. Jag säger inte att han har rätt i allt han skriver, men han går åtminstone från ord till handling. Allt för många tror att det räcker att kommunicera lite på SH så löser det alla problem. Riktigt så enkel är dessvärre inte denna värld....

Problemet är kanske att det är samma gamla rävar som fortfarande arrangerar RR. Man ser inte skogen för alla träd.

Trist att se 519 medlemmar, flertalet "kända" profiler och insatta, väljer att inte skriva eller ta del och kanske bara yttra sin åsikt.

Tar vi inte ens en diskussion på ett internetforum, så kommer det ju aldrig bli nått av med vare sig Erics dröm eller nått annat som kommer bättra på RR-sporten.

Vad enkelt det är att tala om hur något ska göras. Synd bara att ingen vill göra som man säger.

Denna diskussion har sett likadan ut så länge jag kan minnas. Erik är en av de få som åtminstone försökt att göra något konkret. Jag säger inte att han har rätt i allt han skriver, men han går åtminstone från ord till handling. Allt för många tror att det räcker att kommunicera lite på SH så löser det alla problem. Riktigt så enkel är dessvärre inte denna värld....

Fast den här förminskningen av att folk faktiskt ändå VILL diskutera problemet, fast via ett forum. Det är liksom rätt dumt det med när det inte finns några andra alternativ. Svemo är ju inte direkt i framkant med att visa hur man göra sin röst hörd, inte heller klubben. Det är ett förlegat sätt som fortfarande används. Man måste vara pro-aktiv i dagens samhälle. Kräva in åsikter helt enkelt, se till att man VET vad utövarna tycker och tänker.

Eric försökte, misslyckades av olika anledningar. Jättebra att han försökte, men han fortsätter med den taktik som uppenbarligen inte fungerade. Hans vision gick / går inte genomföra med en allt för liten skara utövare där vi inte har folk som kan bli "proffs" med ett gäng sponsorer. Vi är inte england, vi är lilla Sverige där motorsport är nått fult och dumt i mångas ögon.

Som sagt, diskussionen har funnits länge = Många har klagat länge. Och INGEN har lyssnat. Vi har nu den situation vi själva skapat. Men inte är det utövarnas fel enbart, utan jag tycker skulden mycket ligger på de stora RR-arrangörerna som inte har varit lyhörda på förändringar som behövts göras i dåliga ekonomiska tider, men även bristande intresse eventuellt.

Kan vi lista vilka personer som idag tar BESLUT om hur RR i Sverige ska se ut? Så kanske det är en bra start så folk som läser här och inte vill visa sin nuna, kan ta upp problemet direkt med dom som bestämmer hur det ska fungera.

Det är inte fel att diskutera, det har jag aldrig sagt. Om du tolkar mitt inlägg som att jag förminskar nåt får stå för dig, jag bara konstaterar att alla har synpunkter, men ingen är beredd att göra något konkret.
De som beslutar inom svensk RR är ganska få, namnen känner du till likaväl som jag. Mike, Fredrik H, Tony, Patrik M, Rikard Stillert. Jag har säkert glömt nån. Ingen av dessa är omöjlig att diskutera och komma överrens med sålänge man har en hyffsad ton, men om man klampar in med åsikten att "allt jag säger ska genomföras" blir man nog ganska besviken på utfallet av diskussionen.
Alla ovan uppräknade tror jag skulle bli glada för konkreta förslag på förbättringar, både ur förarperspektiv och publikperspektiv. Se bara till att ladda upp med bra argument för det man föreslår, så kan det leda ganska långt.
Under mina år på Anderstorp har vi provat olika saker, till exempel att dela publikintäkten med förarna, websändningar, rabattkuponger på inträdet, en-krona där företag står för inträde, osv. Vissa saker har gått bra, andra har varit resultatlösa. Jag har för tillfället slut på energi, och har inte heller ett arbete som gör det möjligt att hitta på såna dumheter längre, men nån gång i framtiden ska jag ge mig på att försöka arrangera det optimala racet, både ur förar och publikperspektiv. Idéerna finns fortfarande, det saknas bara ork just nu.

Tack ja jag själv har lagt av. Jag vill ju egentligen bara ur det här reta fram en reaktion, men en Ny reaktion. Inte samma gamla vanliga. Vi måste analysera hur det ser ut idag och ta fram en handlingsplan som är förankrad hos alla parter. Man gör inget tills alla är ombord. Så det inte blir en massa enmanssatsningar som bara kör slut på vissa individer som som till slut inte orkar mer...

De som beslutar inom svensk RR är ganska få, namnen känner du till likaväl som jag. Mike, Fredrik H, Tony, Patrik M, Rikard Stillert. Jag har säkert glömt nån. Ingen av dessa är omöjlig att diskutera och komma överrens med sålänge man har en hyffsad ton, men om man klampar in med åsikten att "allt jag säger ska genomföras" blir man nog ganska besviken på utfallet av diskussionen.
Det jag undrar är varför dessa personer inte är aktiva i det här forumet på i princip daglig basis? Här kan de nå både förare och publik men viljan verkar inte finnas. Allt ska lösas via fysiska möten, över telefon osv.

Istället för att kolla med förarna vad de tycker roddar man i arrangemangen och hittar på saker som man tror ska bli bra men som oftast möts med missnöje. Det är dömt att misslyckas och det sorgliga är att de gör samma misstag år efter år efter år efter....

P€RRA;5803704 skrev:
Det jag undrar är varför dessa personer inte är aktiva i det här forumet på i princip daglig basis? Här kan de nå både förare och publik men viljan verkar inte finnas. Allt ska lösas via fysiska möten, över telefon osv.

Istället för att kolla med förarna vad de tycker roddar man i arrangemangen och hittar på saker som man tror ska bli bra men som oftast möts med missnöje. Det är dömt att misslyckas och det sorgliga är att de gör samma misstag år efter år efter år efter....

Dessa människor har arbeten att sköta. Alla har inte arbeten som tillåter 12 timmars SH-bevakning. Då är telefon ett ypperligt redskap att använda.
Allt inom svensk rr löses inte genom att hänga här. Man ska dessutom ha klart för sig att rr-tävlingar är en liten del av klubbar/banägares verksamhet. Om en bana har 18 till 20 helger per säsong är sm endast en av dessa. Därför kan man inte ha en heltidsanställd sporthojsbevakare.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti