Erics 1000s
Ny medlem
Vi är olika
Johnny, Perra
Uppenbarligen har vi olika utgångspunkter för hur vi skriver,
Du (J + P) tycks stå på den sida av de 99,4% av forumläsarna som kör hoj på bana för att det är kul. Jag finns på den andra: De ca 0,6% här som ser racingen som en sport där utövarna skall ges de bästa förutsättningarna för att både skapa sund tillväxt på ungdomssidan och ett nationellt konkurrensstarkt seriemästerskap. Starkt mästerskap för de som framöver vill spänna bågen ute i stora världen. Och VIKTIGT – att alla har MÖJLIGHET att utöva sin sport med kommersiell potential för att INTE behöva betala sin körning med egen plånbok.
Att kunna skilja på sport & hobbykörning är nog det som tydligast verka skilja våra åsikter här,
De som vill ha mer körtid för pengarna & kul på bana har trots allt ett redan bra utbud för detta: ERF, bandagskörning el klubbmästerskap. DVS de som du tycker saknas finns bevisligen redan. Sen blir rekryteringen av nya förare rätt skev när snittåldern på licenskurserna är +30 år. Vi har trots det ett par härliga ljusglimtar på ungdomssidan som från Minimoto axlat större utmaningar & hoj och snart finns på SM-gridden.
Problemet med mycket el lite körtid för utövarna stavas ju PENGAR,
Mer körtid till färre klasser/förare = dyrare per st & omvänt. Jag hävdar fortf att det är fel utgångspunkt när förare diskuterar start el inte beroende av hur mkt körtid tävlingsschemat innehåller.
Pro SBK Experience
Vi såg inga framtidsutsikter att fortsätta projektet då det saknades förmågor med vilja. Rätt el fel approach vet jag inte vad du far efter(?) Ambitionen med PSE var att få förare att våga anta en utmaning, trigga dem att blomma ut genom tuffare motstånd och avdramatisera en start i Pro SBK som kostnadskrävande. Dock, som vilken verksamhet som helst utan säker framtid beslöt vi att lägga det på is, ett trist beslut men helt korrekt med facit i hand. Vi hade helt enkelt för få förare med större ambitioner.
Hoppas vi kan undvika att gå i polemik om vem av oss som sitter på facit eller har ”rätt” om HUR sporten skall få fler i publik & utövare. Min fasta ståndpunkt är exakt som tidigare i inlägget ovan där resp. punkt behöver justeras – och utan publikintresse finns ingen bättre framtid i sikte HUR bra än en tävlingshelg organiseras för förarna. Vem tror vi får fler att börja tävla i RR när den största vinningen inför tomma läktare är en Pommac på podiet & till priset utav ett länsat personkonto?
Hur gärna vi än vill och tycker si el så om RR har vi ändan bak – är sporten så ointressant att arrangörer inte ser inkomster för publik/mat media så får DU som förare betala för allt. Det är inte svårare än så egentligen.
Notis,
Uttrycken och tanken ”nån borde” leder INGENSTANS. Att försöka ge idéer livskraft innebär att de MÅSTE landa hos en funktion/person/organisation som antar uppdraget. Som skrivet redan – skapa gärna förslag & idéer men se till att föreslå VEM/Vilka som bör utföra dem. Denna ”någonannan” finns helt enkelt inte!
Tror inte vi är osams om att vi vill få fler att utöva & intressera sig för RR. Vi har nog bara olika synsätt och erfarenhet på hur situationen för sporten kan komma till en högre nivå.
/Eric
Eric, du säger en del bra saker men din / er approach var ju uppenbarligen inte heller nått vidare i med allt las ner. Jag tror inte du vet lösningen mer än vad vi gör. Vi vet bara idag vad som inte fungerar och vad som inte lockar folk till / tillbaka till roadracingen (tävlingsformatet).
För att få proffs måste vi skapa dom via ungdomssatsning samt coaching, men det löser inte problemet idag eller kommande år. Vi måste locka folk till att välja tävling före bandagar. Där ligger problemet just nu, tror jag. Även jag som tävlat många år och tyckt om det skulle välja bandagar i huvudsak om jag köpte hoj igen. Det är för att det helt enkelt inte kräver lika mycket tid från hus o hem, men även att det inte kostar lika mycket och man har nästan lika kul för halva pengen och man får grymt mycket mer körtid.
En miss av arrangörerna sista 5 åren var ju att man tog in en fler och fler klasser och man fick mindre och mindre körtid. Detta klagades det på massor. Folk drar dit man får mest ut av pengarna.
Slå bandagskonceptet, så har man kommit en god bit på vägen.
Tex 2 dagarsläger, enbart tex 2 klasser 600 o 1000. En dag träning / kval, andra dagen warm up plus race.
Då skulle man kunna komma på morgonen, köra som en "bandag" med mycket körning sen dag två race, för de som vill.
Finns massor med alternativ mot dagens upplägg.
Nån borta köpa ut adresserna till alla dom tävlat i sverige senaste åren och helt enkelt fråga vad man inte tycker om och vad man istället tycker bore bättre.
Man kan tycka detta vore ett enkelt jobb svemo redan borde gjort (och som jag skrivit om förr).
Johnny, Perra
Uppenbarligen har vi olika utgångspunkter för hur vi skriver,
Du (J + P) tycks stå på den sida av de 99,4% av forumläsarna som kör hoj på bana för att det är kul. Jag finns på den andra: De ca 0,6% här som ser racingen som en sport där utövarna skall ges de bästa förutsättningarna för att både skapa sund tillväxt på ungdomssidan och ett nationellt konkurrensstarkt seriemästerskap. Starkt mästerskap för de som framöver vill spänna bågen ute i stora världen. Och VIKTIGT – att alla har MÖJLIGHET att utöva sin sport med kommersiell potential för att INTE behöva betala sin körning med egen plånbok.
Att kunna skilja på sport & hobbykörning är nog det som tydligast verka skilja våra åsikter här,
De som vill ha mer körtid för pengarna & kul på bana har trots allt ett redan bra utbud för detta: ERF, bandagskörning el klubbmästerskap. DVS de som du tycker saknas finns bevisligen redan. Sen blir rekryteringen av nya förare rätt skev när snittåldern på licenskurserna är +30 år. Vi har trots det ett par härliga ljusglimtar på ungdomssidan som från Minimoto axlat större utmaningar & hoj och snart finns på SM-gridden.
Problemet med mycket el lite körtid för utövarna stavas ju PENGAR,
Mer körtid till färre klasser/förare = dyrare per st & omvänt. Jag hävdar fortf att det är fel utgångspunkt när förare diskuterar start el inte beroende av hur mkt körtid tävlingsschemat innehåller.
Pro SBK Experience
Vi såg inga framtidsutsikter att fortsätta projektet då det saknades förmågor med vilja. Rätt el fel approach vet jag inte vad du far efter(?) Ambitionen med PSE var att få förare att våga anta en utmaning, trigga dem att blomma ut genom tuffare motstånd och avdramatisera en start i Pro SBK som kostnadskrävande. Dock, som vilken verksamhet som helst utan säker framtid beslöt vi att lägga det på is, ett trist beslut men helt korrekt med facit i hand. Vi hade helt enkelt för få förare med större ambitioner.
Hoppas vi kan undvika att gå i polemik om vem av oss som sitter på facit eller har ”rätt” om HUR sporten skall få fler i publik & utövare. Min fasta ståndpunkt är exakt som tidigare i inlägget ovan där resp. punkt behöver justeras – och utan publikintresse finns ingen bättre framtid i sikte HUR bra än en tävlingshelg organiseras för förarna. Vem tror vi får fler att börja tävla i RR när den största vinningen inför tomma läktare är en Pommac på podiet & till priset utav ett länsat personkonto?
Hur gärna vi än vill och tycker si el så om RR har vi ändan bak – är sporten så ointressant att arrangörer inte ser inkomster för publik/mat media så får DU som förare betala för allt. Det är inte svårare än så egentligen.
Notis,
Uttrycken och tanken ”nån borde” leder INGENSTANS. Att försöka ge idéer livskraft innebär att de MÅSTE landa hos en funktion/person/organisation som antar uppdraget. Som skrivet redan – skapa gärna förslag & idéer men se till att föreslå VEM/Vilka som bör utföra dem. Denna ”någonannan” finns helt enkelt inte!
Tror inte vi är osams om att vi vill få fler att utöva & intressera sig för RR. Vi har nog bara olika synsätt och erfarenhet på hur situationen för sporten kan komma till en högre nivå.
/Eric