Utbildning STCC & Pro Superbike = Läs på!

Kanske skulle det bli bättre racing men på bekostnad av mycket annat.

SM i RR på Knudan brukar ha ca:300 i publik, jag tror inte det kommer fler även om man hade haft Pro i SM, då lär sponsorerna bli besvikna.

STCC har mycket större publik och bättre mediaövervakning än RR SM, dessutom är det inte fel att synas hos hos bilfolket.

Som sponsor kan jag säga att man inte är nöjd att ta med sina kunder att titta på när ett gäng hojar åker efter en SC!
Då tar jag hellre mina kunder och kollar på en fotbollsmatch trots att jag hatar fotboll !!

Det tråkiga med detta "evenemang" är att det bara blivit värre, frågan är om hojarna någonsin kommer att få samma status som bilarna? Men kanske Hults arbete kommer ge resultat, men frågan är hur många år roadracingen måste offra innan den är där?
Och idag är det våran kungaklass som offras!!

Jag menade inte att Pro SBK skulle lämna STCC helt utan även köra sina race på SM-tävlingarna för att där kunna KÖRA om SM-guldet och sin heder!

För idag är det bara att inse att ProSBK har för låg status under STCC helgerna annars skulle dom inte bli behandlade på detta sätt.

E d inte ganska enkelt... Dom som jobbar idiellt...(gratis)...Hade vi en riktig bana i Sverige så hade vi 100.000. åskådare för ETT race...o biljett pris på boende,mat, osv,genererar i mer pengar. den kommun som greppar att motorsport kan luffta kommunens budet är en vinnare!... o med de pengarna kan miljöpartiet dra så åt helvete så att alla dredlocks blir raka...
mvh terje.

KUL! men vi åker den Svenska stilen,,,,,,vi blir intre bättre förren vi får åka me eliten....

Var med och stöd banan som är på G här i Enköping. Där har du förutsättningar för att ta stor publik. (finns tråd i raceforumet)

Pro Superbike har inte med Kalle-Anka serien STCC att göra. Låt bilarna hållas för sig själva & leka.

Motorcyklarna kommer alltid att hamna i skymundan av STCC hur vi än bär oss åt.

Jag förstår ju poängen i att få mediatid åt roadracingen för att få fler att få upp ögonen för vår sport, men hittills har det alltid känts som att hojarna är "den efterblivna kusinen från landet" som mest stjäl tid för bilarna. När sedan produktionen och arrangemanget blir till ett spektakel som på Knutstorp senast, ja då ger det ingen bra reklam.

Min dröm är att få se Pro Superbike stå som egen kungaserie utan några som helst bilar och med övriga klasser som SBK Challenge, Stock 1000/600, R600/1000. Vore även kul om Pro SBK kunde köra två heat precis som i BSB / WSB.

Fortsätt kämpa!

Sporten eller publiken - vad är det vi vill åt? (Självklart båda)

Liten reflektion,
Vi ser alla saker från olika synvinklar. Där några ser problem med avhuggna race för säkerheten (ja det ÄR inte bra!) ser andra ett större perspektiv. De event (ja - det ÄR EVENT) STCC tillhandahåller är att ett smörgåsbord av motorsporter. Publiken kommer dels för racing men lika mycket för allt från Camaros barntimme, Gridshowen och mötet med de bästa förarna i landet. Dessutom träffar de likasinnande människor i en spännande motoratmosfär.

Ut med hakan(!)
Försökt tänk klart nu: Om det Du/Ni/Publiken verkligen vill ha är MC & Roadracing i arrangemang utan avbrott för Safteycar, snabba funktionärer som rensar en krasch på nolltid etc . DVS! tävlingar som några av de SM arrangörer vi redan har idag gör (och det rätt bra faktiskt).

:va
Om detta är det bästa för RR i landet - varför körs dessa race inför tomma läktare?!

Hakan ut - vi måste kosta på oss en marknadsmässig syn på vad vi sysslar med!
Inse att RR i sig är försvinnande liten sport utanför våra kretsar. Publiksiffror talar tydligt + avsaknad av sponsorer & TV talar sanning här. Vi måste vara där publiken/TV/Median är - annars så får RR fortsätta leva sitt liv i engångsgrillarnas depå.
Sista gången (?) - SM i RR har de senaste 20 åren levt på förarfinansierade engagemang. Kort skrivet - vill du utöva sporten - betala i kassan och ut lek på banan....

Att jobba med motorsport kostar pengar - därför måste publik och mediaintresse finnas.
Om inte detta finns så har du NOLL i mervärde att leverera till en partner, dvs ingen möjlighet att sälja värden och ingen finansiering. Denna möjlighet finns inom STCC eventen. Fanns de på andra platser med samma marknadsplattform så skulle Pro SBK köra där... Ja ja, tror ni förstår vad jag menar.

Utmaningen,
Att få fler som dig att tala FÖR denna fantastiska publiksport utan att fokusera på "hickups". Att ta med dig vänner & bekanta (helst på 2-hjul) till eventen och träffa likasinnande och dela upplevelserna med.

:ajjabajja
I dag är det för FÅ som har för MÅNGA att tacka för så LITE. Och det gäller nog inte bara RR utan motorsporten generellt i Sverige.

Vi syns på Stadion strax - el säkert på nästa race!

/Eric

Inse att RR i sig är försvinnande liten sport utanför våra kretsar. Publiksiffror talar tydligt + avsaknad av sponsorer & TV talar sanning här. Vi måste vara där publiken/TV/Median är - annars så får RR fortsätta leva sitt liv i engångsgrillarnas depå.

Frågan kvarstår dock om det inte vore bättre att inte synas alls än att se ut som på Knutstorp sist. Jag personligen har sett för lite bra från Pro Superbike (för att inte tala om SM i Destruction Derby) för att vilja betala för att gå på det och jag är rätt nöjd med att åka på RR-SM, där förarna visar vem som är snabbast, inte vem som är bäst på att värma däcken bakom SC.

Det arbete du gör är kanonbra för att locka nytt folk till sporten men hur behåller vi dem sen? Vi som redan är intresserade av roadracing, hur får vi upp intresset för Pro Superbike?

Liten reflektion,
Vi ser alla saker från olika synvinklar. Där några ser problem med avhuggna race för säkerheten (ja det ÄR inte bra!) ser andra ett större perspektiv. De event (ja - det ÄR EVENT) STCC tillhandahåller är att ett smörgåsbord av motorsporter. Publiken kommer dels för racing men lika mycket för allt från Camaros barntimme, Gridshowen och mötet med de bästa förarna i landet. Dessutom träffar de likasinnande människor i en spännande motoratmosfär.

Ut med hakan(!)
Försökt tänk klart nu: Om det Du/Ni/Publiken verkligen vill ha är MC & Roadracing i arrangemang utan avbrott för Safteycar, snabba funktionärer som rensar en krasch på nolltid etc . DVS! tävlingar som några av de SM arrangörer vi redan har idag gör (och det rätt bra faktiskt).

:va
Om detta är det bästa för RR i landet - varför körs dessa race inför tomma läktare?!

Hakan ut - vi måste kosta på oss en marknadsmässig syn på vad vi sysslar med!
Sista gången (?) - SM i RR har de senaste 20 åren levt på förarfinansierade engagemang. Kort skrivet - vill du utöva sporten - betala i kassan och ut lek på banan....

Att jobba med motorsport kostar pengar - därför måste publik och mediaintresse finnas.
Om inte detta finns så har du NOLL i mervärde att leverera till en partner, dvs ingen möjlighet att sälja värden och ingen finansiering. Denna möjlighet finns inom STCC eventen. Fanns de på andra platser med samma marknadsplattform så skulle Pro SBK köra där... Ja ja, tror ni förstår vad jag menar.

Utmaningen,
Att få fler som dig att tala FÖR denna fantastiska publiksport utan att fokusera på "hickups". Att ta med dig vänner & bekanta (helst på 2-hjul) till eventen och träffa likasinnande och dela upplevelserna med.

:ajjabajja
I dag är det för FÅ som har för MÅNGA att tacka för så LITE. Och det gäller nog inte bara RR utan motorsporten generellt i Sverige.

Vi syns på Stadion strax - el säkert på nästa race!

/Eric

Så du menar att bara vi syns i media och har stor publik så kvittar det om racen är bra?

Jag älskar allt som har med motorsport att göra och försöker att se det mesta som erbjuds. Men STCC cirkusen lockar inte för fem öre pga sina rätt så kassa sportsliga arrangemang(jag har varit och sett det live flera gånger).

Men ta inte åt dig Eric, ditt engagemang är klanderfritt.

/Pär C (en av dom som betalar i kassan innan race och grillar på engångsgrill)

När ska vi lära oss att det är evenemanget som står i centrum.
Ingen del i motorsportsverige idag klarar av att stå på egna ben.

Vill vi ha stor publik måste vi locka till oss de som inte redan är frälsta.
Det gör man med ett brett utbud av olika delar som tillsammans utgör en helhet.

Vad anser förarna i Pro Superbike om upplägget av STCC? Är dom nöjda?

Anser förarna att STCC gynnar deras satsningar inom RR, samt får deras sponsorer valuta för sina pengar? Är STCC hjälpande..eller..stjälpande?

Att motorsport behöver en hjälpande hand att nå ut i media tror jag de flesta förstår, där bla Eric är en enormt drivande kraft. Men till vilket pris, när är gränsen nådd för att ett PR företag ska styra över sporten?

Nu är jag personligen helt ny inom området och saknar bakgrundsinformation samt hur hela upplägget ser ut inom STCC/banägare. Men det som räknas är vad själva slutprodukten blir.

Rätta mig gärna och upplys om det är något jag har fått om bakfoten :tummenupp

När ska vi lära oss att det är evenemanget som står i centrum.
Ingen del i motorsportsverige idag klarar av att stå på egna ben.

Vill vi ha stor publik måste vi locka till oss de som inte redan är frälsta.
Det gör man med ett brett utbud av olika delar som tillsammans utgör en helhet.
Huvudet på spiken, för att locka publik så räcker det inte med bra racing, det måste finnas annat att kolla på samt andra aktiviteter för att dra mer publik.

STCC bjuder på Radical, Superkart, Camaro och massor av annat i depån som drar en bredare publik.

Luff har dock ett bra koncept med Bike Week, allmänhetens avåkning samt camping under SO.

Min dröm är att få se Pro Superbike stå som egen kungaserie utan några som helst bilar och med övriga klasser som SBK Challenge, Stock 1000/600, R600/1000. Vore även kul om Pro SBK kunde köra två heat precis som i BSB / WSB.

Fortsätt kämpa!

Instämmer det hade jag velat se. Både på plats och framför tv:n
Jag tycker alla som jobbar för o lyfta fram sporten gör ett riktigt bra jobb men jag tror man kunde komma längre genom att köra Kungaklassen med mcsupportklasser istället för o låta det som ska vara roadracingens kungaklass vara supportklass åt bilarna.
/Per

Kan lägga till en historia som jag inte är säker på men som andra äldre medlemmar i Svemo kanske kan kommentera.

Motorcyklarna och bilarna fanns tidigare under samma organisation och tävlade ibland i samma evenemang (likt STCC).

Några eldsjälar tyckte då att eftersom alla egentligen var mest intresserade av Mc och bilarna bara var utfyllnad så borde de organisera sig i ett eget förbund. Detta var starten på Svemo.

Om detta var fel tänkt eller beror på något annat spelar ingen roll, men någonstans på vägen har SM i Roadracing tappat bort publiken.

I vilket fall som helst så har SM i Racing, som ju STCC är, lyckats ganska bra med konceptet evenemang så jag tror nog att den bästa vägen är att vara kvar där och jobba på att förbättra sin del.

Först när den delen blir tillräckligt stark som produkt, kan man börja skissa på ett evenemang med flera klasser där huvudattraktionen är SM i Roadracing.

My 2 cents.

VIll bara säga att Falken var en trevlig upplevesle i alla fall! Såg sändningen, även om kommentatorn tappat stinget sista tiden, tycker det svamlas mycket som inte är relevant eller nära sanningen. Hubbe gör ett bra jobb i depån tycker jag :)

Sen var kameran som satt i kurbsen en riktig höjdare! Vore även kul om man fick se lite mer av den förare som är i bild, mer insomad... Och ljudet, vart är ljudet, hör ju bara ett lätt surrande i bakrunden.. MEN, MYCKET BÄTTRE än någon gång tidigare i år!!

På G åt rätt håll!! :tummenupp

Håller med Alex, allt var bättre nu och på väg åt rätt håll! :tummenupp

Angående kommentatorn kanske han borde kolla lite mer på TV-bilden istället för att försöka gissa från tornet vem som tex gått av.

Tävlingsledare på knutstorp

Sten Gunnarsson var den som stod i direktsändning och skyllde på förarmisstag. Såg racet i dag igen.

Sten Gunnarsson är en idiot som borde förbjudas vara i närheten av mc-racing igen.

Det samma gäller följande ansvariga personer för skandalen Knutstorp

Tävlingsledning, Tävlingsledare: Martin Cruce
domare, tekniker Bitr. tävlingsledare: Christer Lövgren
MC: Domare: Björn Andersson

Jag har på möte med samtliga inblandade sagt att ska någon av dessa vara med på någon tävling framöver så kommer jag inte att köra. De flesta tävlande i Pro Superbike håller med. Jag är glad som överlevde Knutstorp efter att blivit utvinkad på banan med grön flagga när det står 6 fordon bakom ett skymt krön.

Det är säkrare att köra på bakhjulet i sicksack bland trafik i 300 än att köra tävling när dessa personer har hand om säkerheten.

Tävlingen på Falkenberg motorbana sköttes av ett helt annat gäng och fungerade exemplariskt. Karlskoga funkade också hyffsat. Nu är det bara att hålla tummarna för att resten av säsongen ska bjuda på lika bra racing som helgens tävling.

Sten Gunnarsson är en idiot som borde förbjudas vara i närheten av mc-racing igen. Jag har på möte med samtliga inblandade sagt att ska någon av dessa vara med på någon tävling framöver så kommer jag inte att köra. De flesta tävlande i Pro Superbike håller med.
Här var det ord och inga visor. Skönt med någon som säger ifrån :tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...