Utbetalning för stulen cross

Har du inte bråttom med stålarna så säg att du inte accepterar budet och mena på att det inte går att få en likvärdig till det som dom vill betala ut. Dom spelar oftast på att försäkringstagaren vill ha sina pengar fort.

Bmwjohan; det finns redan flera trådar om det.

Medelvärdet på KX 250 -03 på blocket ligger på 31143 kr, medianvärdet på 32 000 kr.

Blir så trött på försäkringsbolagen, får väl tjata vidare på dem idag.

//Emmi

Efter att ha läst tråden, inte undra på att försäkringspremierna ökar ..........

Badger skrev:
Efter att ha läst tråden, inte undra på att försäkringspremierna ökar ..........

Du får gärna förklara hur du menar? Har jag som betalt försäkringspremie för en cross inte rätt att få ut ersättning för att köpa en likvärdig igen när min blev stulen i garage, trots dubbla lås och ihoplåst med kätting i en annan cross?

//Emmi

Last edited:
Du verkar vara ute efter kontanta pengar.........Då mer än du gav, dessutom verkar du inte haft den så länge. Poängen är inte att tjäna pengar.

Mer seriöst hade varit om du diskuterar med säljare av likvärdig maskin, sen tar kontakt med försäkringsbolag ang. betalning. Men detta verkar inte vara syftet, eller?

Badger skrev:
Du verkar vara ute efter kontanta pengar.........Då mer än du gav, dessutom verkar du inte haft den så länge. Poängen är inte att tjäna pengar.

Mer seriöst hade varit om du diskuterar med säljare av likvärdig maskin, sen tar kontakt med försäkringsbolag ang. betalning. Men detta verkar inte vara syftet, eller?

Vad vet du om vad jag är ute efter? :kocko

Jag köpte en cross för ca 2½ månad sen, hade den 1½ månad innan den blev stulen och körde 3 gånger för jag väntade på att byta kolv. Det är ju knappast så att jag tycker det är kul att den blev stulen och få betala självrisk, krångla med försäkringsbolag och missa halva crossäsongen. Jag vill köpa en likadan cross och får inte en likadan cross för 27 500 kr.

Jag har redan pratat med försäkringsbolaget om det men de gör inte så utan de betalar endast ut kontanter.

Prata inte om du inte vet vad du pratar om.

Emmi skrev:
Vad vet du om vad jag är ute efter? :kocko

Jag har redan pratat med försäkringsbolaget om det men de gör inte så utan de betalar endast ut kontanter.

Prata inte om du inte vet vad du pratar om.

Jisses, tog visst skruv........

Men, Det är inte ovanligt att FB gör upp med säljaren ang. betalning. :7peta

Sök, så hittar du även trådar i ämnet.

Badger skrev:
Jisses, tog visst skruv........

Men, Det är inte ovanligt att FB gör upp med säljaren ang. betalning. :7peta

Sök, så hittar du även trådar i ämnet.

Jag blir irriterad när folk uttalar sig om saker de inte vet ett dyft om.

Nej, jag vet att det inte är ovanligt men LF Jönköping gör inte så enligt skaderegleraren.

För att få en likvärdig, är det enda sättet verkar det som med ersättningsköp. Tjata...

Eftersom du har haft den så kort tid går de på det enklaste, din köpeskilling verkar det som. LF är ett av de kinkigaste bolagen.

Angående min kunskap i ämnet är den rätt stor, teoretiskt och praktiskt :) .

Ekonomie Magister / Badger :banana

Visst kan man, människa till människa, lyckas få till en "bra" deal med skaderegaleraren, de har rätt fria händer har jag märkt.

Men att få ut mer än det som står på kvittot är nästan skitsvårt, ta pengarna och var glad att du slapp de problem som brukar uppstå..

Chronic skrev:
Visst kan man, människa till människa, lyckas få till en "bra" deal med skaderegaleraren, de har rätt fria händer har jag märkt.

Men att få ut mer än det som står på kvittot är nästan skitsvårt, ta pengarna och var glad att du slapp de problem som brukar uppstå..

Stämmer bra:tummenupp

Emmi: Ursäkt eller..........

Badger: Dina kunskaper om vad jag tycker, tänker och vill har du inte en aning om och det var det du uttalade dig om. Dina ekonomiska kunskaper är säkert jättebra och det du säger om det stämmer säkert.

Blom: Den hojen ser ut som fan i jämförelse med min.

Chronic: Vilka problem brukar/skulle kunna uppstå?

Last edited:
Badger skrev:
Emmi: Ursäkt eller..........
Menar du att Emmi - efter att du praktiskt taget anklagat henne för försäkringsbedrägeri - skulle be dig om ursäkt? Och varför, för att du har några högskolepoäng?

Säg att det inte är så. :confused:

Jag fick min GSX1000R-02 stulen som jag hade köpt för 72.000 tusen en månad innan. Jag visste liksom du att jag hade gjort en grymt bra affär och gjorde som så att jag skrev ut varenda annons som fanns på Sporthoj samt på Blocket på likadana motorcyklar. Till varje annons skrev jag en kommentar om hur min mc var utrustad till skillnad från den i annonsen, (allt från stora saker som helsysten till småsaker som tankpad), och även om den hade fler mil eller fler ägare. Jag bifogade alla dokument till min skadereglerare. Jag pratade även med dom auktoriserade mc-handlarna på Suzuki i Sthlm och beskrev min mc och frågade vad dom skulle uppskatta priset till och informerade skaderegleraren om detta. Jag fick på så sätt ut 90.000 - självrisk.

Varför ska man kunna köpa en likvärdig hoj? Är inte vitsen att inte lida ekonomisk skada? Dvs få igen de pengar man lagt ut på varan man köpt.

Den där hojen såldes ju till ett vrakpris med flera intressenter på enligt tidigare tråd, det gäller att ha lite flyt när nästa hoj ska köpas då.

Blip skrev:
Varför ska man kunna köpa en likvärdig hoj? Är inte vitsen att inte lida ekonomisk skada? Dvs få igen de pengar man lagt ut på varan man köpt.

Den där hojen såldes ju till ett vrakpris med flera intressenter på enligt tidigare tråd, det gäller att ha lite flyt när nästa hoj ska köpas då.

Man ska aldrig behöva förlora på att göra en bra affär. Om du köper något som är värt 100.000 för 75.000 och försökrar det så är det ju fortfarande 100.000 som värdet är på objektet, och FB räknar ju ut sina premier efter listpris och årsmodell mm mm. Det är ju inte så att du får sänkt premie om du berättar till vilket bra pris du köpte varan. Det ska inte spela roll att du har gjort en bra affär, punkt.

Magnus-Sthlm; Tack för ett bra svar. Jag får åka till Cross & Endurokompaniet och be dem uppskatta ett pris.

Blip. Är det inte självklart att man ska köpa en likvärdig hoj? Eller om du har en CBR1000RR -04 som blir stulen så tycker du det är ok om du får pengar motsvarande en CB 750 -84? Skillnad mot mitt ärende men principen är samma.

Emmi skrev:
Badger: Dina kunskaper om vad jag tycker, tänker och vill har du inte en aning om och det var det du uttalade dig om. Dina ekonomiska kunskaper är säkert jättebra och det du säger om det stämmer säkert.

Blom: Den hojen ser ut som fan i jämförelse med min.

Chronic: Vilka problem brukar/skulle kunna uppstå?

En typ som jag skulle få problem med att ens få ut pengar för en nyinköpt-direktstulen-oregistrerad motorcykel.....Såna problem menar jag.

Neutral skrev:
Menar du att Emmi - efter att du praktiskt taget anklagat henne för försäkringsbedrägeri - skulle be dig om ursäkt? Och varför, för att du har några högskolepoäng?

Säg att det inte är så. :confused:

Nope, är faktiskt ganska ödmjuk, väldigt ödmjuk.

Kan bara försöka förstå hennes syfte genom att läsa tråden. och det är att få ut mer pengar än hon har gett. Hon ska således vara skadelös. FB erbjuder henne således 27500, köpeskillingen som hon har betalat. Blir på så sätt skadelös.(vet FB om att hon har betalat 27.500?, isådant fall kommer det att hamna där. Annars hade det ev. blivit möjligt med högre ersättning)

Problem: Eftersom hon inte känner att hon blir skadelös, eftersom enligt henne är likvärdig hoj dyrare och vill på så sätt bli ersätt kontant med vad säljare begär (marknadspris?.) är "skitsvårt" som cronic skriver

Kontentan är väl ändå att kollektivet försäkringstagarna inte ska finansiera ekonomiskt dyrare inköp än vad de facto har skett vilket då leder till ökade försäkringspremier.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT