Utbetalning för stulen cross

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag hade en väldigt fin Kawasaki KX 250 -03 som blev stulen. Jag köpte den för 27 500:- och hade en jäkla tur som fick den, 8 personer ringde på den på en förmiddag men jag hann dit först. Det säger ju en del om hur billig den var i förhållande till skicket och andra likadana hojar.

Tyvärr blev crossen stulen för en månad sen och nu vill försäkringsbolaget betala ut 27 500 kr - självrisk. Enligt min försäkringsgubbe så ska ersättning för likvärdig cross betalas ut, och de tittar efter liknande crossar på blocket etc.

De billigaste crossarna ligger på 27 och de i samma skick som min för ca 31-32. Då tyckte tydligen min skadereglerare (inte samma gubbe som jag pratat med tidigare) att 27500 kr var alldeles tillräckligt, trots att jag har styrkt skicket på crossen med bilder.

Eftersom de säger att ersättning för likvärdig cross ska betalas ut och de tittar på crossar i sämre skick trots att jag har skickat bilder på skicket på min så är ju något fel nånstans?

Vad har jag för rätt att ompröva det här? Kan man få prata med någon annan skadereglerare eller nåt?

Tacksam för svar!

//Emmi

Emmi skrev:
Vad har jag för rätt att ompröva det här? Kan man få prata med någon annan skadereglerare eller nåt?

Tacksam för svar!

//Emmi

Du kan be att få tala med hans chef.
Annars har du rätt till en opartisk värdering. Bolaget är skyldiga att upplysa dig om hur du överklagar.

Emmi skrev:
Jag hade en väldigt fin Kawasaki KX 250 -03 som blev stulen. Jag köpte den för 27 500:- och hade en jäkla tur som fick den, 8 personer ringde på den på en förmiddag men jag hann dit först. Det säger ju en del om hur billig den var i förhållande till skicket och andra likadana hojar.

Tyvärr blev crossen stulen för en månad sen och nu vill försäkringsbolaget betala ut 27 500 kr - självrisk. Enligt min försäkringsgubbe så ska ersättning för likvärdig cross betalas ut, och de tittar efter liknande crossar på blocket etc.

De billigaste crossarna ligger på 27 och de i samma skick som min för ca 31-32. Då tyckte tydligen min skadereglerare (inte samma gubbe som jag pratat med tidigare) att 27500 kr var alldeles tillräckligt, trots att jag har styrkt skicket på crossen med bilder.

Eftersom de säger att ersättning för likvärdig cross ska betalas ut och de tittar på crossar i sämre skick trots att jag har skickat bilder på skicket på min så är ju något fel nånstans?

Tacksam för svar!

//Emmi
Glutta i försäkringsvillkoret, där står det hur man går tillväga vid tvist.

Emmi skrev:

Tacksam för svar!

//Emmi

Men de är jävligt bra på att TA betalt!!!

Hur kom han fram till 27500.- ?? Det är svårt att bråka med skadereglerare, men det kan gå!!! Jag har lyckats ett par gånger vid Bilstölder. Försök Träffa honom öga mot öga och diskutera saken. Det brukar vara lättare så. Jag fick min ersättnig höjd från 5000 till 15000 på en bilstereo bara genom att snacka med killen (givetvis hade jag kvitton på grejerna) Det jag försöker säga är att det går lättare om man pratar med personen som har hand om ärendet i person, än över telefon. Med fotografier kan du ju bevisa att den var i toppskick. Hoppas det går bra!! Mitt ärende är ju faktiskt 8 år gammalt. Men det är ju värt ett försök...

Hell_Man skrev:
Hur kom han fram till 27500.- ?? Det är svårt att bråka med skadereglerare, men det kan gå!!! Jag har lyckats ett par gånger vid Bilstölder. Försök Träffa honom öga mot öga och diskutera saken. Det brukar vara lättare så. Jag fick min ersättnig höjd från 5000 till 15000 på en bilstereo bara genom att snacka med killen (givetvis hade jag kvitton på grejerna) Det jag försöker säga är att det går lättare om man pratar med personen som har hand om ärendet i person, än över telefon. Med fotografier kan du ju bevisa att den var i toppskick. Hoppas det går bra!! Mitt ärende är ju faktiskt 8 år gammalt. Men det är ju värt ett försök...

Jo, jag vet att det står en del i försäkringsvillkoren men jag ville veta hur ni andra har gjort om ni har haft problem med det här. Jag betalade ju 27 500 kr för crossen trots att den var värd mycket mer, därför tänker han betala ut samma summa.

//Emmi

Jag tror nog att det e att bita i det sura äpplet och nöja dig med dom pengarna. Dom betalar väl aldrig ut mer än vad du gav. Man skall inte tjäna pengar på att hojen blir stulen. Sen att du hade gjort ett fynd när du köpte hojen bryr dom sig nog inte om. Det e som att någon snor din volvo med ett nytt avgasrör på. Du får nog inte mer pengar för bilen för det.

nej... ta inte det budet!.. dom ska tydligen alltid lägga ett lågt första bud!
så bråka på du skarru se

Vafför är brudar så snåla.. ta 27 lax å va glad :tummenupp

Numera ska man va glad om man ens får ut ngt alls - som kille, tjejjer ska ju alltid ha tillbaks det dubbla.

*suck*

Det är dom som är bovvarna i samhället..

Du har rätt till en opartisk värdering av hojen.
Kommer dom fram till samma eller lägre pris än vad FB ville ge dig så får du pröjsa kostnaden för värderingen. (1000kr på TH)

Emmi skrev:

1. Du ber om en opartisk värdering, som tidigare sagts.
2. Det kostar försäkringsbolaget cirka 1000 kronor att få en opartisk värdering. Därför brukar dom erbjuda kunden att få 1000 kronor mer på ersättningen istället, dvs du skulle få 28500 i det här fallet.

Jag har aldrig lyckats få till något tredje alternativ själv.

ducceper skrev:
Jag tror nog att det e att bita i det sura äpplet och nöja dig med dom pengarna. Dom betalar väl aldrig ut mer än vad du gav. Man skall inte tjäna pengar på att hojen blir stulen. Sen att du hade gjort ett fynd när du köpte hojen bryr dom sig nog inte om. Det e som att någon snor din volvo med ett nytt avgasrör på. Du får nog inte mer pengar för bilen för det.

Nej, men enligt dem ska man ju få ut likvärdigt vad crossen är värd för att köpa en ny likadan? Hur kan de då komma fram till mindre pengar än vad den är värd?

Vill du ha kontantersättning i handen så ska du vara nöjd, blir nog svårt att få ut mer. Vill du ha en likvärdig så kolla vad handlarna tar och visa handläggaren det. Jag tycker det brukar löna sig att matta ut dem med många telefonsamtal. Givetvis måste man ha nåt vettigt att säga, men du verkar kunna backa upp kraven.
//Frank

ducceper skrev:
Dom betalar väl aldrig ut mer än vad du gav.
Det stämmer inte, man ska få ersättning för att kunna skaffa ett likvärdigt objekt, nu har hon i o f sig kunnat skaffa sin för 27' så det går uppenbarligen men hur hade det blivit om hon vunnit den på bingolotto? Tycker du att hon ska bli utan ersättning då?

Be om att få en opartisk värdering en handelskammarman som du själv kan få välja men försäkringsbolaget betalar. Är du inte nöjd med det budet kan du få en prova en gång till med en annan handelskammarvärderingsman men får betala själv. Kostar ca 600kr + moms.

Har själv fått två crossar stulna inom ett år. :(

Godta inte första budet, fast du har fått långt mycket bättre än de skambuden jag fick.

Emmi skrev:
Nej, men enligt dem ska man ju få ut likvärdigt vad crossen är värd för att köpa en ny likadan? Hur kan de då komma fram till mindre pengar än vad den är värd?

Be din mamma ringa och prata med FB, eller be min mamma ringa...hon är INTE dålig när det gäller att förhandla fram pengar... :tummenupp

Jag gick ABSOLUT INTE minus när det handlade om min hoj.....så stå på dig.

I love money :banana :banana

De vill ju alltid komma så billigt undan som möjligt....

Räkna antalet likadana crossar på blocket, samma årsmodell oavsett skick... och se efter vad snittpriset är. Blir de över 27500:-??
Förklarar sedan snällt för herr skadereglerare att din hoj faktiskt var i bättre skick än de flesta på blocket... och att den därför ska värderas lite högre än snittpriset.... Går de inte med på de så be dem skaffa en likvärdig hoj!!

De går att förhandla med dem... bara man kommer med bra o riktiga argument. Stå på dig :tummenupp

ducceper skrev:

Om jag vunnit eller fått hojjen...blir jag utan ersättning då?! :fatta!

Allt handlar i stora drag om list pris.

En stor sak man ska tänka på när man försäkrar är vilket bolag.
Vissa är bra när det betlas ut och vissa ej.

Vad cykeln är värd och inte värd är i stora drag ointressant för dem.
Det man ska klar göra innan man köper något och försäkrar
är att man visar upp cykeln och får den värderad, om den är finare än andra.
Det är oftast enda chansen att bli bätte betald.

En vinst (mc) som krockas eller blir stulen ersättes enligt listpris.
utbetalning innestår ej.

Om man ej är nöjd så överklagar man helt klart.
Dock har många blivit sämre betalda än budet innan.
Om man får en oberoende som värderar kan i vissa fall bli bra i vissa ej!.

List priser som försäkringsbolag utgår ifrån finner ni i tidningar som Bike, mcnytt, m.m.

Beklagar förlusten.
Håller tummarna..
Peace

:tummenupp

Emmi... jag skulle gärna vilja veta vad du har för försäkringsbolag på din cross. har du någon slags garageförsäkring eller? jag och mina kompisar har blivit av med några crossar och vi har inte haft några försäkringar på dom. vi ringde till några bolag och frågade och dom sa bara att dom inte försäkrar crossar. jag skulle även vilja veta hur mycket en sån försäkring går på på ett ungefär.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!