utan hjälm

antonoliver

steve
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
Yamaha r1
:kocko
En liten undran....kikar lite på olika slags mc filmer.inkl Ghost rider det är ett par st som åker och stuntar utan hjälm.......varför..enligt mig jävligt omoget.det var ju inte så länge sen en kille som ramla i 20- 30 km/ utan hjälm och aldrig kommer vakna upp igen...

:corn

Okej då, ett lite vettigt inlägg för engångsskull :tungan

Dom kanske känner sig så säkra att dom kör utan hjälm,
att dom inte tänker på konsekvenserna får dom ångra sen.

Jag skulle aldrig köra utan hjälm sålänge det inte var på ett
självklart säkert ställe t ex om du ska ställa den rätt i garaget
eller flytta den lite när du parkerar vid vägkanten.

Kanske för att jag har sett en hel del bilister som får en att
undra var dom fick körkortet ifrån, plus att ALLT kan hända.

Last edited:
Att åka utan hjälm är kasst. Att ligga i koma är helkasst.

Nästa tråd !

antonoliver skrev:
:kocko
En liten undran....kikar lite på olika slags mc filmer.inkl Ghost rider det är ett par st som åker och stuntar utan hjälm.......varför..enligt mig jävligt omoget.det var ju inte så länge sen en kille som ramla i 20- 30 km/ utan hjälm och aldrig kommer vakna upp igen...

Man har nog inte mycket bakom panbenet om man åker utan hjälm :kocko Det är en arbetskamrats brorson som inte har vaknat upp ännu från den vurpan som han tydligen gjorde i ca 20-30 km/h Det sägs att han hade hjälm på sig men det är ju tveksamt. Troligtvis kommer han inte att vakna upp heller efter alla operationer dom har försökt med :( men man hoppas ju på det bästa.

237 skrev:
Man har nog inte mycket bakom panbenet om man åker utan hjälm :kocko Det är en arbetskamrats brorson som inte har vaknat upp ännu från den vurpan som han tydligen gjorde i ca 20-30 km/h Det sägs att han hade hjälm på sig men det är ju tveksamt. Troligtvis kommer han inte att vakna upp heller efter alla operationer dom har försökt med :( men man hoppas ju på det bästa.
Oturligt nog så hade han hjälmen på men hade inte knäppt den,och ramla och hjälmen åkte av ...

antonoliver skrev:
Oturligt nog så hade han hjälmen på men hade inte knäppt den,och ramla och hjälmen åkte av ...

Ja just det så var det, snacka om otur. Vi får väll hoppas att han vaknar upp o är klar i knoppen men det är väll inte så stor chans att han gör.

Ser många som åker på mopeder som inte knäpper igen låset,både moppefuckon
och vuxna...och dom puttrar ju inte fram i 15km/h heller,vad händer om dom kör omkull då? splash....

unlock26 skrev:
och vuxna...och dom puttrar ju inte fram i 15km/h heller,vad händer om dom kör omkull då? splash....

eller stuntar på sjöborakan utan hjälm......

säger bara: organdonatorer!

moralMODE off.

unlock26 skrev:

Det finns ju många moppefuckon som har hjälmen ovanpå huvvet också, som en fez. Ramlar den inte av innan dom slår i backen så hjälper den nog effektivt till att bryta bort huvvet från axlarna! :kocko

Sen kvittar det ju om vissa har hjälm också, jeansklubbskillarna kan ju skippa den tex. Har man hasat efter vägen i 150 utan några som helst skyddskläder har man nog plockat ner skylten oavsett om man hade hjälm eller inte!

Hjälm är alltid bra!
En av mina vänner cyklade i uppförsbacke, trillade och slog huvudet väldigt olykligt!
Han dog av trycket i skallen 6 dygn senare!
Varför då utmana ödet med MC utan hjälm?? :kocko

Ptja, det är väl som med allting, det är risker man själv väljer att ta, just pga att man tror att inget ska hända.

Ok, inte samma sak, men drar en dålig jämnförelse.
Nån smäller dit en miniskylt, ljuddämpare som inte dämpar nog mycket, miniblinkers och nånting annat på cykeln. Personen blir stoppad, får böter och kommer in hit och klagar, svär och lever fan och tycker polisen är dum i huvet.
Varför ens stoppa på de sakerna om man inte är beredd att ta risken för böter?

Tydligen är många, däribland jag, beredd att ta risken för att skada sig eller till och med offra livet för att köra utan hjälm.

Hoztic skrev:
Det finns ju många moppefuckon som har hjälmen ovanpå huvvet också, som en fez. Ramlar den inte av innan dom slår i backen så hjälper den nog effektivt till att bryta bort huvvet från axlarna! :kocko

Japp, det där har jag inte förstått mej på, väldigt vanligt i invandrartäta områden verkar det som av nån anledning.

Hostic skrev:
Sen kvittar det ju om vissa har hjälm också, jeansklubbskillarna kan ju skippa den tex. Har man hasat efter vägen i 150 utan några som helst skyddskläder har man nog plockat ner skylten oavsett om man hade hjälm eller inte!

Finns iofs jeans som har skydd inbyggda, alltså typ cordurabrallor som ser ut som jeans, det kombinerat med en vettig skinnjacka avsedd för MC ger faktiskt rätt bra skydd, men ser ändå ut som att man kör oskyddat.

Då är jag mer "orolig" för nissarna som blåser om en i 150+ på motorvägen iförda enbart shorts, hjälm och flippflopptofflor.. såg en sån senast förra veckan, CBR900 tror jag det var, på E4 i höjd med Kista.

Själv är jag så försiktig att jag till och med har hjälm på mej i min avatar :tummenupp

GlennB skrev:
Japp, det där har jag inte förstått mej på, väldigt vanligt i invandrartäta områden verkar det som av nån anledning.
Nej, det förekommer inte i störst utsträckning i invandrartäta områden. Det är något som moppefuckon i hela Sverige gör, oavsett ursprung eller bostadsort.

Min teori om varför de gör det:
De ska kunna dumpa hjälmen snabbt om de får snutjag.

Min teori om varför de gör något så idiotiskt:
De har läst något skitsnack på Moppenet eller liknande om att poliserna MÅSTE sluta jaga dem om de försöker fly. Jag har däremot för mig att det är så att det är upp till den enskilde polismannen (eller poliskvinnan) att avgöra om denne kan förfölja mopedisten utan att riskera liv eller lem hos den de förföljer.

Esquire skrev:
Min teori om varför de gör något så idiotiskt:
De har läst något skitsnack på Moppenet eller liknande om att poliserna MÅSTE sluta jaga dem om de försöker fly. Jag har däremot för mig att det är så att det är upp till den enskilde polismannen (eller poliskvinnan) att avgöra om denne kan förfölja mopedisten utan att riskera liv eller lem hos den de förföljer.
Lite OT kanske men min kompis tryckte till en hojåkare med sin bil för ett tag sedan.
Hojen skulle vända och kom ut på en gräsmatta och då hade de tröttnat på att jaga honom.
Kan tilläggas att hojen var stulen och föraren narkoman.

Hoztic skrev:

Hehe ja de är fina..
Pricken över i:et är ju när de i 45 knyck försöker röka en cigg samtidigt :va

Det är mer spektakulärt att köra utan hjälm, en del får en extra kick av öka insatserna och konsekvenserna av sitt handlande, samma sak som att gå på hög lina utan skyddslina eller friklättra utan säkringar.

Sen finns det nog en grupp som inte vet vad som händer om man bankar huvudet i något hårt och helt enkelt inte har tänkt över sitt handlande och vilka konsekvenseer det kan få.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa