Ut och ge!!

Skinnpåven

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
KTM 690 SMC
Just nu råder det stor brist på blod i hela landet. I synnerhet i Skåne och Västerbotten. Operationer får skjutas på framtiden eftersom det inte finns blod nog.
Så gör något för era medmänniskor och börja ge blod!! Nån gång är det du eller någon av dina anhöriga som behöver!

Jag gav allltid blod när jag bodde i Halmstad. Nu bor jag i Malmö och de är inte värda att få mitt blod. De har helt enkelt inte visat sig värdiga. Än.

Malmöiterna får helt enkelt se till att lära sig köra bil istället.

Skinnpåven skrev:
2249388 Just nu råder det stor brist på blod i hela landet. I synnerhet i Skåne och Västerbotten. Operationer får skjutas på framtiden eftersom det inte finns blod nog.
Så gör något för era medmänniskor och börja ge blod!! Nån gång är det du eller någon av dina anhöriga som behöver!

Jag gav regelbundet blod eftersom jag tränar, sköter mig och är frisk och så. Tänkte dessutom att en vacker dag kan man bli kund på några påsar eftersom man åkar hoj dessutom. Men så läste jag att bögar inte får ge blod så nu går jag inte ned till blodbussen när den kommer till jobbet längre.
Blodet duger ju inte.

Men det skulle iofs räcka med att medborgare fick ge en påse vare sig de ville eller inte när de var 20 eller ngn liknande regel. Då skulle Sverige kunna exportera.

Mvh
Jörgen

Last edited:
jag försökte här i örebro men jag fick fan inte.. dom tyckte att mina blodådror
var för klena!

Jag som ville ha saft o kakor!! :huvet

Jag har lämnat ett par gånger i Sthlm. Skall ta mig i kragen och fixa så jag kan lämna här i E-tuna också. Det är fanimej viktigt. Skall släpa med mig sambon också.

Jörgen Karlsson skrev:
2249466 Jag gav regelbundet blod eftersom jag tränar, sköter mig och är frisk och så. Tänkte dessutom att en vacker dag kan man bli kund på några påsar eftersom man åkar hoj dessutom. Men så läste jag att bögar inte får ge blod så nu går jag inte ned till blodbussen när den kommer till jobbet längre.
Blodet duger ju inte.

Men det skulle iofs räcka med att medborgare fick ge en påse vare sig de ville eller inte när de var 20 eller ngn liknande regel. Då skulle Sverige kunna exportera.

Mvh
Jörgen

Så du får inte ge blod för att du är bög?

Jag har själv inte gett blod, men det är till största delen beroende på att det är besvärligt att ta sig till sjukan.

Jörgen Karlsson skrev:
2249466 Jag gav regelbundet blod eftersom jag tränar, sköter mig och är frisk och så. Tänkte dessutom att en vacker dag kan man bli kund på några påsar eftersom man åkar hoj dessutom. Men så läste jag att bögar inte får ge blod så nu går jag inte ned till blodbussen när den kommer till jobbet längre.
Blodet duger ju inte.

Mvh
Jörgen

Jag tror att rent generellt så har homosexuella män ett mer promiskuöst sexuellt leverne än den "medelheterosexuelle" Ja, att det helt enkelt är större risk för den homosexuelle att drabbas av blodsmitta.. (ofta anala samlag) Så därför tycker jag det verkar klokt att exkludera denna grupp från blodgivandet.
Kan dock förstå att det känns diskriminerande för denna grupp att bli nekade att ge blod..

Skinnpåven skrev:
2249651 Jag tror att rent generellt så har homosexuella män ett mer promiskuöst sexuellt leverne än den "medelheterosexuelle" Ja, att det helt enkelt är större risk för den homosexuelle att drabbas av blodsmitta.. (ofta anala samlag) Så därför tycker jag det verkar klokt att exkludera denna grupp från blodgivandet.
Kan dock förstå att det känns diskriminerande för denna grupp att bli nekade att ge blod..

Jag har inget lust att diskutera sådan generella resonemang, det spårar bara ur här om rassarna dyker upp i tråden.

Blip skrev:
2249620 Så du får inte ge blod för att du är bög?

Jag har själv inte gett blod, men det är till största delen beroende på att det är besvärligt att ta sig till sjukan.

Det är en lag som tillkom med andra lagar (tex bastuklubbslagen tex) i en hast när hysterin var stor under 80-talet. Jag kan bara konstatera att jag (i likhet med många andra homosar jag känner) inte lever promiskuöst Har bott själv hela mitt liv, har sex långt mindre än de flesta här skulle vara nöjda med och aldrig haft oskyddad sex.
Mina blodvärden var dock anledning till beröm när jag "blodade", men nu är det som sagt slut med det. Jag har iaf gjort min "vänplikt" till blodgiveriet nu, om alla gav en påse så skulle det bli överflöd. Jag har gett flera. Man borde ha en pliktlag för det där, idag behöver ju inte ens alla killar göra lumpen. Nog om det!

Men som rubriken säger. Ut och ge! Att ge blod borde imponera mer än att köra ifrån snuten i en grupp människor som denna. SH är utan konkurrens det community, av de jag deltar i, som har högst dödlighet :(
Oavsett leverne...

Mvh
Jörgen

Last edited:
Har gett blod/plasma sedan 18-årsåldern, ständigt med hemoglobinvärden på gränsen till det tillåtna. På senare tid har de varit under tillåtna värden och jag blir inte ens kallad till blodgivning nuförtiden. Fan jag är ju den friskaste personen i Sverige!

Knappt så jag vågar mig på att sy pga att jag är så in i norden rädd för nålar so lämna blod är nog inget alternativ för mig ... skulle dock om jag nu inte hade fobi.

Jag gav blod förr, när jag jobbade på en arbetsplats dit blodbussen kom.
Nu ger jag inte blod för att det är besvärligt, men även för att jag blev fruktansvärt slö efter att ha gett blod, och det satt i länge efteråt.
Dessutom tålde jag inte riktigt järntabletterna, fick magknip som tusan av dom.
(därför åt jag dom inte, kanske därför jag återhämtade mig så segt???)

Men behöver västerbotten blod så ska jag ge blod, jag får väl äta broccoli och leverpastej istället...

GuW skrev:
2250050 Jag gav blod förr, när jag jobbade på en arbetsplats dit blodbussen kom.
Nu ger jag inte blod för att det är besvärligt, men även för att jag blev fruktansvärt slö efter att ha gett blod, och det satt i länge efteråt.
Dessutom tålde jag inte riktigt järntabletterna, fick magknip som tusan av dom.
(därför åt jag dom inte, kanske därför jag återhämtade mig så segt???)

Men behöver västerbotten blod så ska jag ge blod, jag får väl äta broccoli och leverpastej istället...

Blir du slö av att ge blod så kan du ge plasma istället. Då blir du pigg i stället :banana Åtminstonde om det stämmer vad "blodsjuksköterskan" berättade..

Jag gick iväg och skulle börja lämna blod direkt när jag fyllde 18 eftersom jag tycker det är en jäkligt viktig grej att göra. efter provtagningen gick det fem veckor men jag hörde inget. Kompisen som var med fick en tid redan efter 3 veckor ör att lämna. Jag ringde upp dom och fick beskedet att jag inte får lämna blod. Jag frågade naturligtvis varför. Dom sa att det berodde på att jag har haft cancer när jag var barn. Tyckte det var lite löjligt först eftersom jag varit friskförklarad sen jag var tio år, men såhär efteråt så känns det ju tryggt att dom är stenhårda för då vet man ju att man får bra blod.

ghandi skrev:
2250002 Knappt så jag vågar mig på att sy pga att jag är så in i norden rädd för nålar so lämna blod är nog inget alternativ för mig ... skulle dock om jag nu inte hade fobi.

Jag började lämna blod för några månader sedan just för att fösöka bli av med min (egentligen löjliga) rädsla för sprutor. Blev lite "svimsig" när jag var där men de var så snälla så mot mig. :nurse
Känns förbaskat bra att genom något så enkelt kunna hjälpa folk.

Jag har lämnat blod så ofta jag får sen jag fyllde 18, men har nu haft ett uppehåll på 6 månader pga tatuering.
Börjar dock bli dags igen nu snart :)

ghandi skrev:
2250002 Knappt så jag vågar mig på att sy pga att jag är så in i norden rädd för nålar so lämna blod är nog inget alternativ för mig ... skulle dock om jag nu inte hade fobi.

Jag var precis lika rädd som du för nålar men såg det som en möjlighet att bli av med rädslan. Det är fortfarande otäckt när denna jeffla pipeline borrar sig in i underarmen men jag fixar det nu och det känns riktigt bra! Övervinn!

Ytterligare en fördel är ju att man får blodet "besiktigat", bra för straighta människor med promiskuöst leverne!

/ Johan

Anser att det är oerhört viktigt att sjukvården har höga krav på sina blodgivare. Någonstans måste man dra en gräns. Samma sak gäller om man kommer ifrån vissa länder. Det hanlar om risker och sannolikheter. Man kan inte kostnadseffektiv kartlägga/utreda varje persons förehavanden.

Alternativet är ju att alla skall få lämna blod eftersom man inte vill riskera att diskriminera någon. I så fall är det nog inte bara Jehovas som skulle tacka nej till tranfusion.

ah17 skrev:
2251895 Anser att det är oerhört viktigt att sjukvården har höga krav på sina blodgivare. Någonstans måste man dra en gräns. Samma sak gäller om man kommer ifrån vissa länder. Det hanlar om risker och sannolikheter. Man kan inte kostnadseffektiv kartlägga/utreda varje persons förehavanden.

Alternativet är ju att alla skall få lämna blod eftersom man inte vill riskera att diskriminera någon. I så fall är det nog inte bara Jehovas som skulle tacka nej till tranfusion.

Så var då en god(känd) medborgare ge dig iväg och ge blod, du anonyme! ;)
/J

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back