Ut och ge!!

Jörgen Karlsson skrev:
2252085 Om det är Polisens "blodbuss" du trakterat så brukar de ta nycklarna...
;)
Haha :rofl ja det är nog ingen hit...men man undrar ju, om det nu är blodbrist som tusan, å man råkar lämna blod när man e bakis..om dom tar det ändå, å tycker "äh bättre me lite promille alkohol än inge blod alls"

:va

IronMike skrev:
2252090 Haha :rofl ja det är nog ingen hit...men man undrar ju, om det nu är blodbrist som tusan, å man råkar lämna blod när man e bakis..om dom tar det ändå, å tycker "äh bättre me lite promille alkohol än inge blod alls"

:va
Ingen aning, jag var aldrig bakis när jag gav. Man blir tillräckligt slö ändå efteråt tycker jag. Någon som till skillnad från mig läste medicin kanske kan svara på den frågan samt även hur man i Sverige testar allt blod innan det används?
Det vore intressant att höra!

Djefla skitväder, hade tänkt ut och bränna ikväll! :(

/Jörgen

Fakkverk skrev:
2251833 Jag var precis lika rädd som du för nålar men såg det som en möjlighet att bli av med rädslan. Det är fortfarande otäckt när denna jeffla pipeline borrar sig in i underarmen men jag fixar det nu och det känns riktigt bra! Övervinn!

Ytterligare en fördel är ju att man får blodet "besiktigat", bra för straighta människor med promiskuöst leverne!

/ Johan

Sitte ri sen barnsben, har fått förklarat för mig att sjuksköterskan stack fel 5-6 ggr på mig som ca 5åring varav 2 var avbrutna nålar pga att jag ryckte till när det tog fel.

Tro mig ingen vill mer än jag att det ska gå över, suger att gå till tandläkaren och inte våga ta bedövning när det ska borras, och ja det har hänt flertalet gånger men jag står hellre ut med smärta än bli stucken <--- så ILLA ligger jag till när det gäller sprutor.

Jörgen Karlsson skrev:
2252101 Ingen aning, jag var aldrig bakis när jag gav. Man blir tillräckligt slö ändå efteråt tycker jag. Någon som till skillnad från mig läste medicin kanske kan svara på den frågan samt även hur man i Sverige testar allt blod innan det används?
Det vore intressant att höra!

Djefla skitväder, hade tänkt ut och bränna ikväll! :(

/Jörgen

Enligt obekräftad uppgift är blodtesterna så dyra att man slår ihop blod från ett gäng blodgivare och gör ett test på blandningen, om man då får ett svar att blodet är smittat så testar man dom individuella påsarna tills man hittar den smittade, man kasserar dessutom alla påsar ur den testgruppen för att vara på säkra sidan.

Jag kanske ska tillägga att jag också tycker att sprutor är jävligt obehagliga, men nålen dom använder vid blodgivning är inte speciellt grov, nålen dom använde när jag tappade blod och sörja ur knäet, det var ett stuprör...
(har kvar ett fult blåmärke runt hålet än...)

Och angående preferenserna när dom väljer bort blodgivare Jörgen, jag beklagar, jag tvivlar inte alls på att det finns många homosexuella som lever mer städat än den genomsnittlige hetro-krograggaren.
Orena transfusioner har redan bidragit till att sprida eländet ännu mer, och det var det sista mänskligheten behövde.
Vad vi verkligen behöver är att utrota sjukdomen, så att alla kan leva det liv dom väljer utan att behöva leva med ångest för att dö av det.

Homofobi är ju oftast underblåst med rädsla, utrotar vi smittan kan vi kanske minska homofobin i samhället, skulle en människa smittas av en transfusion skulle homofoberna genast använda det som bränsle till brasan.

Du har ju redan gjort ditt som blodgivare, du kan säkert göra annat för att bidraga, eller det har du ju redan gjort, du har uppmanat andra att ge blod, du har gjort mer än dom flesta!

GuW skrev:
2253291 Enligt obekräftad uppgift är blodtesterna så dyra att man slår ihop blod från ett gäng blodgivare och gör ett test på blandningen, om man då får ett svar att blodet är smittat så testar man dom individuella påsarna tills man hittar den smittade, man kasserar dessutom alla påsar ur den testgruppen för att vara på säkra sidan.

Jag kanske ska tillägga att jag också tycker att sprutor är jävligt obehagliga, men nålen dom använder vid blodgivning är inte speciellt grov, nålen dom använde när jag tappade blod och sörja ur knäet, det var ett stuprör...
(har kvar ett fult blåmärke runt hålet än...)

Och angående preferenserna när dom väljer bort blodgivare Jörgen, jag beklagar, jag tvivlar inte alls på att det finns många homosexuella som lever mer städat än den genomsnittlige hetro-krograggaren.
Orena transfusioner har redan bidragit till att sprida eländet ännu mer, och det var det sista mänskligheten behövde.
Vad vi verkligen behöver är att utrota sjukdomen, så att alla kan leva det liv dom väljer utan att behöva leva med ångest för att dö av det.

Homofobi är ju oftast underblåst med rädsla, utrotar vi smittan kan vi kanske minska homofobin i samhället, skulle en människa smittas av en transfusion skulle homofoberna genast använda det som bränsle till brasan.

Du har ju redan gjort ditt som blodgivare, du kan säkert göra annat för att bidraga, eller det har du ju redan gjort, du har uppmanat andra att ge blod, du har gjort mer än dom flesta!
Tack du.
Då förstår jag lite mer om principerna hur testerna går till. Ja jag kan hålla med dig om att det å andra sidan är skönt att ha en anledning att slippa nuförtiden. Ska träffa några läkare på smittskyddsområdet jag känner privat under helgen. Ska fråga dem lite om hur de veneriska sjukdomarna i dagsläget propagerar olika i ålders- samt befolkningsgrupper. När jag frågat dem förr brukar de säga att det oavsett läggning och etnicitet är bland 80-talisterna det är värst vad avser nmya fall av både hiv och klamydia men även andra sjukdomar. De yngre har inte genomlevt den smittskyddskampanj som var i slutet av 80- och början av 90-talet brukar de säga som förklaring. Värst lär det vara med klamydia hos unga tjejer. Äldre homosar än jag har ofta varit på så många begravningar att de blir direkt arga när de bara läser om barebacktrender hos yngre mm.

Ja du har rätt, jag har nog inte dåligt samvete. Jag ville bara inledningsvis vara lite motvals till trådskaparens formulering som kunde få folk att tro att det var "allemansrätt" att ge blod. Men mitt huvudbudskap var ju precis som ditt, att stödja trådskaparen i budskapet få folk att ge blod! Vi hojåkare konsumerar ju en hel del jämfört med andra medborgare.

Undrar förresten om de verkligen vill ha mina organ om jag kör ihjäl mig, de har ju genomströmmats av sekunda blodkvalité? :va Men jag har ju sagt ja till donation! Hahaha! Harkel... :va
Jag får hålla mig på vägen helt enkelt. :banana
Nåväl, dags att sova.
/Jörgen

Last edited:
Jörgen Karlsson skrev:
2253314 Undrar förresten om de verkligen vill ha mina organ om jag kör ihjäl mig, de har ju genomströmmats av sekunda blodkvalité? :va Men jag har ju sagt ja till donation! Hahaha! Harkel... :va
Jag får hålla mig på vägen helt enkelt. :banana
Nåväl, dags att sova.
/Jörgen

(humor)
Jag skulle vara jävligt glad om någon ville ha mitt organ medans jag lever till att börja med!
(/humor)

Det var IOFS en intressant frågeställning, men jag antar att samma sak gäller där, det lär väl inte hinnas med att göras tester om organen ska vara transplanterbara, vilket ÅAS innebär att man riskerar att få en okänd sprutpundares organ hursomhelst...
Vill du helgardera dig så kan du ju alltid göra ett tillägg på donationskortet.

Att hålla sig på vägen är alltid en bra idé, då gäller det bara att ha tur med mottrafikanterna också. (som motorcyklist har man väldigt få MEDtrafikanter)

Last edited:
GuW skrev:
2253324 (humor)
Jag skulle vara jävligt glad om någon ville ha mitt organ medans jag lever till att börja med!
(/humor)

Det var IOFS en intressant frågeställning, men jag antar att samma sak gäller där, det lär väl inte hinnas med att göras tester om organen ska vara transplanterbara, vilket ÅAS innebär att man riskerar att få en okänd sprutpundares organ hursomhelst...
Vill du helgardera dig så kan du ju alltid göra ett tillägg på donationskortet.
Men det är väl klart att dom på ngt vis kollar organen?? ....om mitt hjärta lägger av, och dom har ett annat "på g" när jag ligger på op-bordet, så skulle dom väl inte stoppa i mig en alkis-80-årig gubbes hjärta, eller en astmatikers eller rökares lungor?

:huvet

IronMike skrev:
2253325 Men det är väl klart att dom på ngt vis kollar organen?? ....om mitt hjärta lägger av, och dom har ett annat "på g" när jag ligger på op-bordet, så skulle dom väl inte stoppa i mig en alkis-80-årig gubbes hjärta, eller en astmatikers eller rökares lungor?

:huvet

Joodå!! "Nu kom skrotmicke in med helikopter från bulten igen. Ge han nått billigt. Han vurpar ändå snart igen" :tungan

/Jörgen

Jörgen Karlsson skrev:
2253314 Tack du.

Ja du har rätt, jag har nog inte dåligt samvete. Jag ville bara inledningsvis vara lite motvals till trådskaparens formulering som kunde få folk att tro att det var "allemansrätt" att ge blod. Men mitt huvudbudskap var ju precis som ditt, att stödja trådskaparen i budskapet få folk att ge blod! Vi hojåkare konsumerar ju en hel del jämfört med andra medborgare.

/Jörgen

Jag är väl medveten om att blodgivning inte är en rättighet. Dels tyckte jag inte det var min sak i öppnandet av denna tråd att uppplysa om vilka som får ge och inte. Skitsamma om folk nu uppfattade det som att nästan alla får ge. Huvudsaken är väl den att personerna i fråga pallrar sig i väg till blodgivarcentralen. Väl där får de svart på vitt om de får ge eller inte, och all info de kan önska sig av de snälla sköterskorna..

Förövrigt så anser jag att homofobi inte har något att göra med faktumet att de homosexuella inte får ge blod. De tillhör en riskgrupp helt enkelt.

Skinnpåven skrev:
2253626 Jag är väl medveten om att blodgivning inte är en rättighet. Huvudsaken är väl den att personerna i fråga pallrar sig i väg till blodgivarcentralen. Väl där får de svart på vitt om de får ge eller inte, och all info de kan önska sig av de snälla sköterskorna

Naturligtvis. Och nu har vi alla lyckats ge en komplett bild av den verksamhet vi båda ville slå ett slag för ty tråden blev lång och fylld med smaskiga detaljer varvid många läsningar blev resultatatet och därigenom kanske ngn ny blodgivare kom till vilket är huvudsaken. Därtill blev många upplysta om en lag de inte kände till. (Genom att därtill vara öppen med min läggning i tråden kan det dessutom ev ha gjort livet lite lättare för ngn ung SH-tjej eller -kille som själv gruvar sig över sin läggning genom att i denna tråd se att de trots allt kanske oroat sig i onödan för att hojvärlden skulle stöta bort dem om ngn visste). Tre flugor i en smäll klarade vi!

Klart jag förstår att det hade sett märkligt ut om du hade gått igenom allt det finstilta kring blodgiveriet i ditt inlägg :)

Tror fö att det stora problemet med vårt SH-blod är att det är för mycket bensin i det ;)

Ha en skön midsommar! Om 3 timmar startar jag Seffle-tändkulan, Sthlms skärgård here I come!!

/J

Last edited:
Jörgen Karlsson skrev:
2253556 Joodå!! "Nu kom skrotmicke in med helikopter från bulten igen. Ge han nått billigt. Han vurpar ändå snart igen" :tungan

/Jörgen
:rofl *peppar peppar*

Om man nu behöver ngt nytt.. Vart går gränsen? Kan dom ge mig ett nytt öra, måste det vara organ eller kan det vara kroppsdel i övrigt?

IronMike skrev:
2254100 :rofl *peppar peppar*

Om man nu behöver ngt nytt.. Vart går gränsen? Kan dom ge mig ett nytt öra, måste det vara organ eller kan det vara kroppsdel i övrigt?

Jag har hört att poserbikers ofta lär vara missnöjda med längden, men tror du verkligen inte att det är bättre med att operera den du har isf! ;)

Snygg wheelie i måndagskväll på Svea. Verkar som din tvåa funkar nu! =)
/J

Jörgen Karlsson skrev:
2254221 Jag har hört att poserbikers ofta lär vara missnöjda med längden, men tror du verkligen inte att det är bättre med att operera den du har isf! ;)

Snygg wheelie i måndagskväll på Svea. Verkar som din tvåa funkar nu! =)
/J
:crash hehe ..jo visserligen är man lite posör kanske, men inte nödvändigtvist så hm :hihi ett billigre alternativ än op borde vara att köpa en sån j-lo trosa å ha bakåfram som de nämner i ngn roller film.

:)

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back