Ut med benet i kurvor?

Jag förstår nog inte ens i vilket läge det finns en chans att rädda ett framhjulssläpp med benet förutom vid inbromsning (dvs. relativt upprät cykel) Och då släpper det ju i princip aldrig så vida asfalten är ren ändå så vad finns där att rädda?

Barrett skrev:
2258051 Jag förstår nog inte ens i vilket läge det finns en chans att rädda ett framhjulssläpp med benet förutom vid inbromsning (dvs. relativt upprät cykel) Och då släpper det ju i princip aldrig så vida asfalten är ren ändå så vad finns där att rädda?

dom ggr jag gjorde de va på gata på tveksamt underlag.
halvblött, vita streck mm

Bucho skrev:
2258361 Det gör ruskigt ont att sätta ner benet om man studsar i. Gör det bara om det regnar och/eller är riktigt halt...och går sakta... :brinnerup

Roadracing förare håller väl emot med knät vid framhjulssläpp... Sätter man ner foten innan det släppt och styr upp cykeln med knät/benet går det rädda situationer även på motarden....Men det kostar sulor åka så....

Lennartsson skrev:
2258387 Roadracing förare håller väl emot med knät vid framhjulssläpp... Sätter man ner foten innan det släppt och styr upp cykeln med knät/benet går det rädda situationer även på motarden....Men det kostar sulor åka så....

Om du ligger och släpar foten i marken redan innan det släppt går det knappast särskillt fort för dig heller. När du lägger foten mot marken tar du bort last från hjulen vilket gör att däckens möjlighet att ta upp horisontella krafter minskar.

Barrett skrev:
Asfalt: .....i kurvor med mkt nedlägg lyfter jag knät rakt upp.... Aldrig benet utsträckt & framåt......
Hear, hear !! Kolla bara på hur världseliten kör (typ Iddon på bilderna), knät rakt upp bakom styret. Detta av två anledningar; det finns ingen plats för ett framåtsträckt ben med dom nedläggen + man kan på ett mycket lättare sätt få rätt tryck på cykeln/fjädringen/däcken. Trycket skall ligga längre bak än man tror. För mycket tryck fram under inbromsning och sväng och framhjulet försvinner.

Det är nog bara Ejdehage som har fysiken till att få upp/fram benet så in å h-e så det räcker till.

Kolla även hur Iddon sitter på hojen på andra bilden, lutar med med hela kroppen (t.o.m. huvet - helt omöjligt enl. min mening, man vill ju ha huvet rakt) för att belasta fjädringen rakt upp-å-ner.

Den dag jag kan åka som jag snackar är jag världsmästare.....

.

Bifogat

• iddon1.jpg
    iddon1.jpg
    38.4 KB · Visningar: 106
  • iddon2.jpg
    iddon2.jpg
    33.4 KB · Visningar: 116
Two stroke man skrev:
2259483 Om du ligger och släpar foten i marken redan innan det släppt går det knappast särskillt fort för dig heller. När du lägger foten mot marken tar du bort last från hjulen vilket gör att däckens möjlighet att ta upp horisontella krafter minskar.

Se bilder ovan..... Tror dom flesta snabba stöttar med foten i backen... Lika mycket för "Känslans" skull som att det funkar vid släpp fram....

Spider skrev:
2261643 Hear, hear !! Kolla bara på hur världseliten kör (typ Iddon på bilderna), knät rakt upp bakom styret. Detta av två anledningar; det finns ingen plats för ett framåtsträckt ben med dom nedläggen + man kan på ett mycket lättare sätt få rätt tryck på cykeln/fjädringen/däcken. Trycket skall ligga längre bak än man tror. För mycket tryck fram under inbromsning och sväng och framhjulet försvinner.

Det är nog bara Ejdehage som har fysiken till att få upp/fram benet så in å h-e så det räcker till.

Kolla även hur Iddon sitter på hojen på andra bilden, lutar med med hela kroppen (t.o.m. huvet - helt omöjligt enl. min mening, man vill ju ha huvet rakt) för att belasta fjädringen rakt upp-å-ner.

Den dag jag kan åka som jag snackar är jag världsmästare.....

.

Får la ta å följa upp med några bilder då

Kurt Nicoll: (i toppen i AMA supermoto)
1750.jpg

Jeff Ward: (har också lite tempo i AMA, nr 3 på bilden)
102504top.jpg

En mini på Kuenzel:
1.1123362166.jpg

Olof Eriksson skrev:
Får la ta å följa upp med några bilder då......
Coolt, droppa namn. :tungan :) Jag me :banana

Då kör vi Beltrami, Bolley, Chareyre, Heimer, Levetti, Maxwald

:hihi

.

Bifogat

• Beltrami.jpg
    Beltrami.jpg
    62.1 KB · Visningar: 80
  • bolley.jpg
    bolley.jpg
    73.3 KB · Visningar: 73
  • Chareyre.jpg
    Chareyre.jpg
    59.5 KB · Visningar: 91
  • heimer.jpg
    heimer.jpg
    79.4 KB · Visningar: 79
  • levetti.jpg
    levetti.jpg
    117.9 KB · Visningar: 87
  • maxwald.jpg
    maxwald.jpg
    116.6 KB · Visningar: 95
Okay... :mad: :hihi :tungan

Delpine: (Okay denna var väl inte så jättebra men)
06-06-24-20-23-mzdelepines306.JPG

Blandade stilar:
06-04-30-19-20-s1start106.JPG

Okay, det var fler som körde den slappa stilen. Skönt, då behöver man inte jobba så hårt på det ;D

Olof Eriksson skrev:
Det intressanta med detta är väl egentligen var på cykeln dom sitter, både på 'dina' och 'mina' bilder. Alla sitter så pass långt bak att dom får upp knät bakom styret. Att sen underbenet pekar rakt ner eller snett framåt..... Man får helt enkelt inte plats att peka benet spikrakt framåt (och hur Ejdehage gör är för mig en gåta). Att sitta så gör oxå att man belastar fjädringen/däcken bak/fram jämnt.

.

Varför burkar man inte åt "rätt" håll och åker med knät i backen istället för med foten? Måste ju bli stabilare känns det som.

supermoppe skrev:
2264884 Varför burkar man inte åt "rätt" håll och åker med knät i backen istället för med foten? Måste ju bli stabilare känns det som.

Om man körde så vart skulle då foten ta vägen när man lägger ner så här mycket
06-06-24-20-23-mzdelepines306.JPG

Spider skrev:
2264883 Det intressanta med detta är väl egentligen var på cykeln dom sitter, både på 'dina' och 'mina' bilder. Alla sitter så pass långt bak att dom får upp knät bakom styret. Att sen underbenet pekar rakt ner eller snett framåt..... Man får helt enkelt inte plats att peka benet spikrakt framåt (och hur Ejdehage gör är för mig en gåta). Att sitta så gör oxå att man belastar fjädringen/däcken bak/fram jämnt.

.
Jag tror att det har å göra med hur långa killarna är också. Vad jag vet är det väl nästan ingen som e svensk-lång i VM, dvs 180cm+?

Äsch, störst skillnad gör man med att justera gas å broms. Bara man inte håller på å fladdrar me armar å ben hursomhelst så kommer det nog funka.

supermoppe skrev:
2264884 Varför burkar man inte åt "rätt" håll och åker med knät i backen istället för med foten? Måste ju bli stabilare känns det som.
Man lutar innåt även om man kör me fot ut, varför Delepine inte gör det på den bilden har nog å göra med att han vill (eller har gjort) vika över till andra sidan fortare. Tar längre tid att burka vänster till höger än att sitta rakt upp på hojjen och bryta över vänster -> höger.

Lennartsson skrev:
2264564 Se bilder ovan..... Tror dom flesta snabba stöttar med foten i backen... Lika mycket för "Känslans" skull som att det funkar vid släpp fram....

Orkade inte ens svara först... Men nu har du fått lite fler bilder så nu kan du sluta tro. Notera att de flesta håller foten strax över marken eller möjligen precis tuchar marken.

Inget stöttande!

Last edited:
Olof Eriksson skrev:
2265194 Jag tror att det har å göra med hur långa killarna är också. Vad jag vet är det väl nästan ingen som e svensk-lång i VM, dvs 180cm+?

Äsch, störst skillnad gör man med att justera gas å broms. Bara man inte håller på å fladdrar me armar å ben hursomhelst så kommer det nog funka.

Att folk sätter benet rakt fram istället för upp är nog i de flesta fall en "cross-skada". Sen finns det ju givetvis olika körstilar, tycke & smak etc. Att jag inte vill göra det på asfalt är pga skaderisken. Hugger hälen i med sträckt knä kan inte knäleden ta upp smällen utan man kan få en kompretion i knät. Aj aj.
Hur långa förarna i VM är i snitt har jag ingen aning om. Med precis som Spider säger sitter dom allra flesta (även dom som är 180+) så långt bak att knät får plats bakom styret om dom så önskar. Lind är väl ett lysande exempel på det.
Är det för att dom gasar för lite? :tungan
Jag kan väl följa erat exempel & infoga lite bilder som "bevis".
wm_sos_s1_05_7462.sized.jpg

wm_sos_s1_05_7494.sized.jpg

Fast så långt bak sitter dom väl ändå inte.

Lite svenska top-killar:
jsf_2751_std.jpg

jsf_2755_std.jpg

jsf_2021_std.jpg

jsf_2072_std.jpg

Det blev en riktig killertråd för modemisar det här :D

Barrett skrev:
2265628
Hur långa förarna i VM är i snitt har jag ingen aning om. Med precis som Spider säger sitter dom allra flesta (även dom som är 180+) så långt bak att knät får plats bakom styret om dom så önskar. Lind är väl ett lysande exempel på det.
Är det för att dom gasar för lite? :tungan
Fast jag menade ju tvärt om... Längre förare måste gå bak mer för att få upp knäet bakom styret...

Och de e väl ganska uppenbart att dom gasar för lite i VM? :banana

Last edited:
Och jag menar att huvida man vill ha upp knät bakom styret eller inte har inget att göra med vart man sitter. :)

Nog spekulerat. Det som vill kan ju testa att hoppa bak en dm eller så på asfalten & se vad det gör på varvtiderna.

Two stroke man skrev:
2265329 Orkade inte ens svara först... Men nu har du fått lite fler bilder så nu kan du sluta tro. Notera att de flesta håller foten strax över marken eller möjligen precis tuchar marken.

Inget stöttande!

Å när du tuchar marken å får ett framhjulssläpp vad händer då tror du Einstein..... Testa det här med motard tycker jag, det är kul. Väl mött på gridden i SM.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti