Ut med benet i kurvor?

Lennartsson skrev:
2266137 Å när du tuchar marken å får ett framhjulssläpp vad händer då tror du Einstein..... Testa det här med motard tycker jag, det är kul. Väl mött på gridden i SM.

Jag tror inte att du och jag menar samma sak med att "stötta med foten i marken".
Har begränsat med tid och resurser, men kliver kanske över till motard när jag börjar tycka att crossen är för jobbig. Såg på mylaps att du klår mig där också.

Jag slipar mycket skor, alltså jag har foten i ganska mycket. Tycker inte jag får plats i huvudtaget om jag inte kastar upp foten, i vissa fall böja knät i andra fall rakt ut.

Att fastna i asfalten med foten har jag aldrig varit med om vare sig när det gått sakta eller fort. Har blivit "varnad" för det förut men jag kan inte åka runt och ändra på körstilen eftersom jag KAN bli skadad tycker jag.

Jag är än så länge nöjd med min "stil" får se om det ändras när det börjar gå ännu snabbare.

Tja, jag tog ett par Metzler drift och klistrade på mina stövlar när det var hål i dom. Då blev det grepp på dojorna! Hade väl tendens att fastna någon gång men har du vanliga dojor bedömmer jag risken som miniml.

Utan att köra i tävlingstempo.
Men jag har testat både "ben fram" och "böjt ben" och jag är på Barrets sida, känns rätt obehagligt att ha benet där framme samtidigt som fotpinnen skrapar i.
Trillar man där lär man ju får rätt "intressant" fraktur på benet.

Det var betydligt enklare att bara slänga fram benet, men det kändes som jag hade lite bättre koll på läget med "böjt ben" metoden.
Men, jag har testat de olika metoderna för lite för att göra en rättvis bedömning.
Får väll börja med "böjt ben" tekniken i trafikkörning oxå... :hihi

Sen så är jag ju lite skadad av sporthojskörandet så jag kör ju med knäskraps stilen lite då och då... :lol

:hej

acura skrev:
2264903 Om man körde så vart skulle då foten ta vägen när man lägger ner så här mycket
06-06-24-20-23-mzdelepines306.JPG
Men han gör ju som alla andra och burkar åt fel håll (enligt mig :hihi ). Skulle han burka innåt istället för utåt så skulle hojen få mindre lutningsvinkel och vipps så får man plats med foten på pinnen. Dom två ggr jag testat bana så skrapar pinnarna i men men skorna har aldrig tagit i, kan iof. bero på att jag åkt i ett par clown-minimoto-dojjor men har skaffat riktiga stövlar, får se hur det blir med dom...

Så här åker jag:
http://gyfflo.com/bilder/mc/enkoping_20060618/gron/14.html
http://gyfflo.com/bilder/mc/enkoping_20060618/gron/49.html

supermoppe skrev:
2267596 Men han gör ju som alla andra och burkar åt fel håll (enligt mig :hihi ). Skulle han burka innåt istället för utåt så skulle hojen få mindre lutningsvinkel och vipps så får man plats med foten på pinnen. Dom två ggr jag testat bana så skrapar pinnarna i men men skorna har aldrig tagit i, kan iof. bero på att jag åkt i ett par clown-minimoto-dojjor men har skaffat riktiga stövlar, får se hur det blir med dom...

Så här åker jag:
Lite killar (eller situationer) som inte sitter på cykeln utan "följer med" (alla VM-förare):

06-06-25-19-54-mziddon306.JPG

06-05-28-09-48-Gozzini%209608.jpg

06-05-28-09-52-Bussei%209635.jpg

06-05-28-09-48-Chareyre%20Thom%209588.jpg

Olof Eriksson skrev:

Jätte OT:
Men, har inte Husqvarna Brembo prylar orginal?
Undrar varför han bytt till Beringer. Bättre pryttlar eller är han sponsrad??

supermoppe skrev:
2267596 Men han gör ju som alla andra och burkar åt fel håll (enligt mig :hihi ). Skulle han burka innåt istället för utåt så skulle hojen få mindre lutningsvinkel och vipps så får man plats med foten på pinnen. Dom två ggr jag testat bana så skrapar pinnarna i men men skorna har aldrig tagit i, kan iof. bero på att jag åkt i ett par clown-minimoto-dojjor men har skaffat riktiga stövlar, får se hur det blir med dom...

Så här åker jag:
Lyfter en gammal tråd då det är så lugnt på forumet.
Burkar du innåt så får du inte slag och stötar att gå rakt igenom din kropp för att tas upp av fjädringen. En riktig grop eller släpp skulle få din tyngdpunkt att flyttas för mycket innåt (om du burkade innåt dvs) vilket skulle medföra att du krachade. Jag som gammal RR åkre märker det tydligt när jag kör cross och även vid motard.

Stoffy skrev:
2350787 Lyfter en gammal tråd då det är så lugnt på forumet.
Burkar du innåt så får du inte slag och stötar att gå rakt igenom din kropp för att tas upp av fjädringen. En riktig grop eller släpp skulle få din tyngdpunkt att flyttas för mycket innåt (om du burkade innåt dvs) vilket skulle medföra att du krachade. Jag som gammal RR åkre märker det tydligt när jag kör cross och även vid motard.
Jag måste säga att jag håller med om att det blir svårare att rädda. Men å andra sidan så tycker jag speciellt på cross att det går åka bra mycke fortare om man följer med cykeln in i kurvorna.

Olof.B skrev:
2254887 Kom att tänka på varför man/vissa slänger ut benet i kurvorna.
Ni som gör det får gärna berätta varför. Är chansen större att man håller sig kvar på hjulen vid ev. lowsider eller kanske att man klarar sig bättre vid ev. krasch?
Tycker inte riktigt att det verkar stämma, känns som risken att bryta foten är större om man åker med benet ute och kraschar.

Måste även tillägga att jag provade lite idag och tyckte inte alls att det kändes bra, känns som man inte har lika bra kontakt med hojen. Man är inte "ett" med hojen när man har slänger ut benet (eller foten om ni så vill).

På grus har det räddat mej ca 10g att sparka ifrån med foten, så jag kastar gärna ut benet i en stark kurva med offroaden

Stoffy skrev:
2350787 Lyfter en gammal tråd då det är så lugnt på forumet.
Det där lät vettigt så det kan jag gå med på. :) Hur ofta måste man byta skydden på fotpinnarna när dom ligger och släpar i backen i varenda kurva?

Olof Eriksson skrev:
2351393 Men å andra sidan så tycker jag speciellt på cross att det går åka bra mycke fortare om man följer med cykeln in i kurvorna.
Vad menar du med att följa med cykeln?

PutteLiten skrev:
2267148 Utan att köra i tävlingstempo.
Men jag har testat både "ben fram" och "böjt ben" och jag är på Barrets sida, känns rätt obehagligt att ha benet där framme samtidigt som fotpinnen skrapar i.
Trillar man där lär man ju får rätt "intressant" fraktur på benet.

Det var betydligt enklare att bara slänga fram benet, men det kändes som jag hade lite bättre koll på läget med "böjt ben" metoden.
Men, jag har testat de olika metoderna för lite för att göra en rättvis bedömning.
Får väll börja med "böjt ben" tekniken i trafikkörning oxå... :hihi

Sen så är jag ju lite skadad av sporthojskörandet så jag kör ju med knäskraps stilen lite då och då... :lol

Jag har vurpat med benet framåt utan att bryta det (se bild), men ju mer jag åker bana destu mer har jag fötterna på pinnarna och bara lyfter fötterna lite då fotpinnarna tar i.

Bifogat

• DSC00111.JPG
    DSC00111.JPG
    75.2 KB · Visningar: 104
Det där med att släpa/stödja med foten i backen(asfaltskurvor) finns det en liten sann historia/förklaring om.
Christian Iddon som är ett typexempel har den körstilen. Förklaringen har har gett till det är: att med en fot i backen, knät uppe vid styret (som Davve på Bilden) så har han möjlighet till snabb kurvtagning, djupare nedlägg med bibehållen kontroll (Se Stoffys förklaring) samt att OM det släpper så har han stöd med foten för att kunna rädda hojen.
Börjar det släppa pressar han ner foten & glider på den, den manövern gör i sin tur att han då automatiskt pressar ned (trycker utåt) yttre delen av styret (utåt i kurvan) & således även trycker ner framhjulet i backen eftersom han häver upp hojen. Det samma sker med bakhjulet då ytterbenet i detta fall pressar ner på yttre fotpinnen vilket ger ökat tryck på bakhjulet. Han bryter/häver upp hojen & får då mer däckstryck i backen. "Piis åv ö kejk":tuttar :rolleyes:

En förklaring som låter trovärdig i mina öron trots att jag inte testad än då jag har fyra meter kvar till hans nivå av nedlägg.

Tilläggas ska att han (Iddon) med hjälp av denna teknik ovan, har skrapat underramen på sin Husaberg. Det var dock inte meningen då försöket gick ut på att försöka skrapa handtagen:yoparty

/Mange

Bifogat

• alp-davve.jpg
    alp-davve.jpg
    81.1 KB · Visningar: 75
Last edited:
supermoppe skrev:
2351869
Vad menar du med att följa med cykeln?
Att följa vinkeln me cykeln eller burka innåt och inte sätta sig "på" cykeln som en del förare gör (Johan Ejdehage tex)

CoRuS skrev:
2352253
Tilläggas ska att han (Iddon) med hjälp av denna teknik ovan, har skrapat underramen på sin Husaberg. Det var dock inte meningen då försöket gick ut på att försöka skrapa handtagen:yoparty

/Mange
Hjälper nog en hel del att ha den fjädring som sitter på hans cykel också ;)

Jag lyfte ofta knät utanför armen istället för innanför.
Resultatet blev att armbågen "vilar" mot benets insida. Det gör att jag har väldigt mkt kraft till att hålla upp hojen när framhjulet släpper.
Och trots att en del här påstår att man inte alls kan/orkar hålla upp hojen med benet när det går lite fortare så har dom uppenbarligen
ingen erfarenhet av situationen.
Det är inte farten som avgör om du klarar rädda situationen utan reflexerna, styrkan och utrustningen.
För jag skulle inte prova utan glidskydd på stövlarna. Dom är guld värda i en sådan situation.

/Stefan

stilarna är många. det kan man ju konstatera. :tungan
det där med att vurpa med benet fram så långt det går är ingen fara. jag har vurpat många gånger sittande så här:
PICT6231.JPG

aldrig övehuvudtaget skadat mej det minsta. inte beroende på detta i alla fall. :tungan
jag föredrar att lägga fram benet som på bilden, eller dra upp knät bakom styret. det beror lite på hur det ser ut med nästa kurva. kommer det en kurva åt andra hållet direkt efter är det ju snabbare att få tillbaka foten på fotpinnen om man drar upp knät bara.
apropå stilar ja..
sleepa.jpg

så här kan man ju oxå göra. :)

eller så här: :yoparty
fight.jpg

cool bild.

knä bakom styre:
depart.jpg

jag tänker i alla fall fortsätta hålla fram benet eller lyft knät. köra med båda fötterna på fotpinnarna känns helt fel för mej i alla fall.

supermoppe, vi får fightas på bana snart igen! :yoparty

Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti