Jag förstår nog inte ens i vilket läge det finns en chans att rädda ett framhjulssläpp med benet förutom vid inbromsning (dvs. relativt upprät cykel) Och då släpper det ju i princip aldrig så vida asfalten är ren ändå så vad finns där att rädda?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Barrett skrev:2258051Jag förstår nog inte ens i vilket läge det finns en chans att rädda ett framhjulssläpp med benet förutom vid inbromsning (dvs. relativt upprät cykel) Och då släpper det ju i princip aldrig så vida asfalten är ren ändå så vad finns där att rädda?
Bucho skrev:2258361Det gör ruskigt ont att sätta ner benet om man studsar i. Gör det bara om det regnar och/eller är riktigt halt...och går sakta...![]()
Lennartsson skrev:2258387Roadracing förare håller väl emot med knät vid framhjulssläpp... Sätter man ner foten innan det släppt och styr upp cykeln med knät/benet går det rädda situationer även på motarden....Men det kostar sulor åka så....
Hear, hear !! Kolla bara på hur världseliten kör (typ Iddon på bilderna), knät rakt upp bakom styret. Detta av två anledningar; det finns ingen plats för ett framåtsträckt ben med dom nedläggen + man kan på ett mycket lättare sätt få rätt tryck på cykeln/fjädringen/däcken. Trycket skall ligga längre bak än man tror. För mycket tryck fram under inbromsning och sväng och framhjulet försvinner.Barrett skrev:Asfalt: .....i kurvor med mkt nedlägg lyfter jag knät rakt upp.... Aldrig benet utsträckt & framåt......
Two stroke man skrev:2259483Om du ligger och släpar foten i marken redan innan det släppt går det knappast särskillt fort för dig heller. När du lägger foten mot marken tar du bort last från hjulen vilket gör att däckens möjlighet att ta upp horisontella krafter minskar.
Spider skrev:2261643Hear, hear !! Kolla bara på hur världseliten kör (typ Iddon på bilderna), knät rakt upp bakom styret. Detta av två anledningar; det finns ingen plats för ett framåtsträckt ben med dom nedläggen + man kan på ett mycket lättare sätt få rätt tryck på cykeln/fjädringen/däcken. Trycket skall ligga längre bak än man tror. För mycket tryck fram under inbromsning och sväng och framhjulet försvinner.
Det är nog bara Ejdehage som har fysiken till att få upp/fram benet så in å h-e så det räcker till.
Kolla även hur Iddon sitter på hojen på andra bilden, lutar med med hela kroppen (t.o.m. huvet - helt omöjligt enl. min mening, man vill ju ha huvet rakt) för att belasta fjädringen rakt upp-å-ner.
Den dag jag kan åka som jag snackar är jag världsmästare.....
.
Coolt, droppa namn.Olof Eriksson skrev:Får la ta å följa upp med några bilder då......
Det intressanta med detta är väl egentligen var på cykeln dom sitter, både på 'dina' och 'mina' bilder. Alla sitter så pass långt bak att dom får upp knät bakom styret. Att sen underbenet pekar rakt ner eller snett framåt..... Man får helt enkelt inte plats att peka benet spikrakt framåt (och hur Ejdehage gör är för mig en gåta). Att sitta så gör oxå att man belastar fjädringen/däcken bak/fram jämnt.Olof Eriksson skrev:Ok.....
supermoppe skrev:2264884Varför burkar man inte åt "rätt" håll och åker med knät i backen istället för med foten? Måste ju bli stabilare känns det som.
Jag tror att det har å göra med hur långa killarna är också. Vad jag vet är det väl nästan ingen som e svensk-lång i VM, dvs 180cm+?Spider skrev:2264883Det intressanta med detta är väl egentligen var på cykeln dom sitter, både på 'dina' och 'mina' bilder. Alla sitter så pass långt bak att dom får upp knät bakom styret. Att sen underbenet pekar rakt ner eller snett framåt..... Man får helt enkelt inte plats att peka benet spikrakt framåt (och hur Ejdehage gör är för mig en gåta). Att sitta så gör oxå att man belastar fjädringen/däcken bak/fram jämnt.
.
Man lutar innåt även om man kör me fot ut, varför Delepine inte gör det på den bilden har nog å göra med att han vill (eller har gjort) vika över till andra sidan fortare. Tar längre tid att burka vänster till höger än att sitta rakt upp på hojjen och bryta över vänster -> höger.supermoppe skrev:2264884Varför burkar man inte åt "rätt" håll och åker med knät i backen istället för med foten? Måste ju bli stabilare känns det som.
Lennartsson skrev:2264564Se bilder ovan..... Tror dom flesta snabba stöttar med foten i backen... Lika mycket för "Känslans" skull som att det funkar vid släpp fram....
Olof Eriksson skrev:2265194Jag tror att det har å göra med hur långa killarna är också. Vad jag vet är det väl nästan ingen som e svensk-lång i VM, dvs 180cm+?
Äsch, störst skillnad gör man med att justera gas å broms. Bara man inte håller på å fladdrar me armar å ben hursomhelst så kommer det nog funka.
Fast jag menade ju tvärt om... Längre förare måste gå bak mer för att få upp knäet bakom styret...Barrett skrev:2265628
Hur långa förarna i VM är i snitt har jag ingen aning om. Med precis som Spider säger sitter dom allra flesta (även dom som är 180+) så långt bak att knät får plats bakom styret om dom så önskar. Lind är väl ett lysande exempel på det.
Är det för att dom gasar för lite?![]()
Two stroke man skrev:2265329Orkade inte ens svara först... Men nu har du fått lite fler bilder så nu kan du sluta tro. Notera att de flesta håller foten strax över marken eller möjligen precis tuchar marken.
Inget stöttande!
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP