Usel info om SM

Varför saknas Pro SBK helt på sajten? De har väl t ex bra redovisning av resultat via stcc.se som går att använda.

Visst skulle man kunna länka till STCC för Pro SBK info. Fast de är annars officiell site för Pro SBK, liksom för 600 tidigare i Veidec. Om "STCC" reviderar ett resultat i Pro SBK kommer vi aldrig få reda på det och vi skulle sitta där med gamla felaktiga resultat för klassen.

Jag tycker inte roadracing.se är sämre än annat innom svensk roadracing.
Men det säger inte så mycket.

Diskussion är bra, handling är bättre.
Kan någon ge mig lite svar på hur jag blir aktiv innom Svemo och svensk roadracing. Och då snackar jag inte om bilder och artiklar till hemsidan. Saker måste förbättras och jag är berädd att ta tag i dom.

Skicka PM.

Visst skulle man kunna länka till STCC för Pro SBK info. Fast de är annars officiell site för Pro SBK, liksom för 600 tidigare i Veidec. Om "STCC" reviderar ett resultat i Pro SBK kommer vi aldrig få reda på det och vi skulle sitta där med gamla felaktiga resultat för klassen.

Jag tänkte närmast på att all info om Pro SBK saknas trots att de är en SM-klass, de borde vara med i högerkanten och ha en liten text. Den i sin tur kan innehålla en länk till stcc.se om de är officiell sajt för just den klassen. En mindre att bry sig om att jaga resultat till. :D

Kan någon ge mig lite svar på hur jag blir aktiv innom Svemo och svensk roadracing.

Den vanliga vägen är att man är aktiv i sin klubb och blir nominerad därifrån till Svemo när platser är lediga där.

Last edited:
Jag tycker inte roadracing.se är sämre än annat innom svensk roadracing.
Men det säger inte så mycket.

Diskussion är bra, handling är bättre.
Kan någon ge mig lite svar på hur jag blir aktiv innom Svemo och svensk roadracing. Och då snackar jag inte om bilder och artiklar till hemsidan. Saker måste förbättras och jag är berädd att ta tag i dom.

Skicka PM.
Du har pm :tummenupp

3106666 Har faktiskt svårt att ta dig på allvar. Tror att du misstolkar det jag har skrivit samt att du (vilket jag känner igen) ogillar att arbete som har utförts ideellt utsätts för något som liknar kritik. Dessutom skriver jag redan i mitt första inlägg: "Nu börjar jag låta som en parodi på en gnällig gubbe märker jag.". Hur är det med den egna självinsikten? För egen del anser jag att ämnet är utagerat. Over and out.
En anledning är ju att du trots att jP givit dig svarpå varför det dröjer med resultaten, klubbarnas varierande förmåga att skicka in korrekta resultat, fortsätter att tjata om det.

Jag tänkte närmast på att all info om Pro SBK saknas trots att de är en SM-klass, de borde vara med i högerkanten och ha en liten text. Den i sin tur kan innehålla en länk till stcc.se om de är officiell sajt för just den klassen.

Medhåll!

Valda citat från mail skickat till roadracing.se 070404

"Förslaget med en beskrivning av Pro Superbike och en länk till STCC tycker jag låter bra. Dubbel redovisning är sällan bra. Jag trycker det ser lite "tunt" ut i lista när det inte finns någon SM-klass för 1000 cc."

"Om man klickar på "SM-klasserna" kommer Nordic Superbike upp vilket inte längre gäller. Klickar man på "Supportklasser" saknas Superbike Challenge. Bortsett från detta tycker jag att nya sidan är ett stort lyft."

"Hoppas ni uppfattar detta som konstruktiv kritik och inte gnäll. Tack för en bra sida."

Tycker dock inte att hänt så mycket på dessa punkter.
Som sagts innan är rr.se den officiella sidan för ett svenskt mästerskap och bör hålla en viss klass.

...klubbarnas varierande förmåga att skicka in korrekta resultat...
Tycker det låter som en något klen ursäkt. Resultaten finns ju att ta del av på diverse andra sajter så som MyLaps. Och skulle det vara så att någon klubb/arrangör/deltagare inte har offentliggjort resultaten har jag svårt att förstå hur några telefonsamtal inte skulle kunna lösa detta. Klubbarna har ju knappast något intresse av att hemlighålla resultaten.

Tycker det låter som en något klen ursäkt. Resultaten finns ju att ta del av på diverse andra sajter så som MyLaps. Och skulle det vara så att någon klubb/arrangör/deltagare inte har offentliggjort resultaten har jag svårt att förstå hur några telefonsamtal inte skulle kunna lösa detta. Klubbarna har ju knappast något intresse av att hemlighålla resultaten.

Nyteknik är bitter som fan
Ingen hoj bara blöjbyte på barn
Avis på alla som tävlar i Racing
Undrar om det hjälper med pacing

Ta dig i kragen och köp en moped
Trimma och fixa så är du snart med
Vi som jobbar gratis med denna sport
Vill se fler människor av samma sort

Hjälp till nu och gör allt bättre för oss
Har du tur får du bestämma och bli boss
Men det hänger på dig om det ska funka
Sitt inte vid tangentbordet och R***A

Men eftersom det är en offentlig site så måste de resultat jP publicerar vara de korrekta dvs. underskrivna av tidtagningsansvarig och tävlingsledning samt efter att alla justeringar som diskvalificeringar, protester etc gjorts.
Där är inte infon på www.mylaps.com tillförlitlig.
Men allt det här står redan i jPs svar om man orkar läsa.

Första svaret har kommit från Lodnert...

HEJ

KUL DU TYCKTE DET GICK BRA PÅ KNUTSTORP.

MEN VISST FINNS DET MYCKET ATT ÄNDRA PÅ.

HADE DU HAFT ADRESS SKÅNE HADE VI LÖST DET ENKELT.

I STOCKHOLM HAR DU VÄSTRA SOM AKTIV KLUBB,MEN DOM GÖR IN RR ARANGEMANG LÄNGRE.

MITT TIPS ÄR ATT DU TAR KONTAKT MED MIKE I KARLSKOGA OCH PRATAR MED HONOM VAD DU VILL GÖRA. DET FINNS MÅNGA ANSVARSOMRÅDEN ATT JOBB UNDER SÅ DET GÄLLER ATT HITTA RÄTT OCH PROVA SIG FRAM.

MIKE HAR xxxx xxxxx

MVH

KENNETH
---------------------------------

Jag tolkar det som att jag inte var välkommen till Svemo.
Men att det kanske finns saker jag kan hjälpa Mike med på Gelleråsen.
Och ska jag bara jobba för en klubb så ligger ju LMS närmare för hjärtat då det är min hemmaklubb.

Men jag provar att maila Mike och se vad som händer.
Jag uppdaterar när jag hör mera...

Jag tolkar det som att jag inte var välkommen till Svemo. Men att det kanske finns saker jag kan hjälpa Mike med på Gelleråsen. Och ska jag bara jobba för en klubb så ligger ju LMS närmare för hjärtat då det är min hemmaklubb.

Finns väl ingen anledning att tolka det svaret negativt, det är som sagt normalt att man går vägen via sin egen klubb. Att Lodnert sedan gissade Karlskoga åt dig i stället för LMS är en annan sak.

Hos LMS kan du börja gå på månadsmötena som är första tisdagen varje månad året runt. Under säsongen så är mötena direkt efter träningen. Det finns massor av saker att ta tag i hos klubben och på ett eller annat sätt är de relaterade till Svemo så det är ett bra sätt att komma dit om det är målet. :tummenupp

Finns väl ingen anledning att tolka det svaret negativt, det är som sagt normalt att man går vägen via sin egen klubb. Att Lodnert sedan gissade Karlskoga åt dig i stället för LMS är en annan sak.

Hos LMS kan du börja gå på månadsmötena som är första tisdagen varje månad året runt. Under säsongen så är mötena direkt efter träningen. Det finns massor av saker att ta tag i hos klubben och på ett eller annat sätt är de relaterade till Svemo så det är ett bra sätt att komma dit om det är målet. :tummenupp

Jag arbetar med att utveckla företag, tjänster och varumärken.
Och jag gör det som konsult i mitt egna företag.
Jag är inte intresserad av åka 44 mil för att diskutera om hur banan skall sopas eller om kaffestugan skall målas om. Det var därför jag kontaktade Svemo direkt.

Aktiv i klubbar har jag redan varit i andra sammanhang. Bla HSK "hockey" och Skå IK "Motorcross".

Ska jag vara ärlig så förstår jag inte inställningen till att man ska bevisa något för att få göra en insatts i Svensk Roadracing. Svensk roadracing ser ut som något från 60 talet, eller to.m sämre. Där resultatet ser ut att ha utförts av dom som offrar sig och gör det ingen annan vill göra.

Dock måste jag ge kredd till hur det fungerat i år. Det är faktiskt betydligt bättre än det var förra året. Men det finns mycket kvar att göra.

3107665 Jag arbetar med att utveckla företag, tjänster och varumärken.
Och jag gör det som konsult i mitt egna företag.
Jag är inte intresserad av åka 44 mil för att diskutera om hur banan skall sopas eller om kaffestugan skall målas om. Det var därför jag kontaktade Svemo direkt.

Aktiv i klubbar har jag redan varit i andra sammanhang. Bla HSK "hockey" och Skå IK "Motorcross".

Ska jag vara ärlig så förstår jag inte inställningen till att man ska bevisa något för att få göra en insatts i Svensk Roadracing. Svensk roadracing ser ut som något från 60 talet, eller to.m sämre. Där resultatet ser ut att ha utförts av dom som offrar sig och gör det ingen annan vill göra.

Dock måste jag ge kredd till hur det fungerat i år. Det är faktiskt betydligt bättre än det var förra året. Men det finns mycket kvar att göra.
När du jämför med de andra klubbar du varit aktiv i så är det ju just klubbarna. Jag tror inte att du skulle röstast in direkt i något annat idrottsförbund elelr styrelse efter att du mailat och sagt att du vill jobba med dem.
Jag vill inte dissa dina intentioner eller erfarenheter men det är inte för att RR är förlegad och från 60 talet utan för att det är ett idrottsförbund under Riksidrottsförbundet och man tar inte in folk hur som helst, vilket ju är samma sak som inom företagsvärlden eller hur?

Jag arbetar med att utveckla företag, tjänster och varumärken.......

Tycker klubbarna sköter tävlingshelgerna ok, rr.se ok osv.
Men ok. är kanske inte ok. för en SM serie.

Dock förstår jag svemo, om de skulle ta hänsyn till alla "spontana" kommentarer och synpunkter skulle de bli mycket arbete och ev. förändringar kanske inte skulle vara så genomtänkta.
Ändringar tar lång tid att genomföra och i vissa fall ännu längre tid innan de positiva effekterna syns.

Fråga: är svemo och SM serien beroende av att få klubbar att arrangera tävlingar eller är klubbarna beroende av att få arrangera SM tävlingar..?
Vem ställer kraven på hur en SM tävling ska utformas? (söker inte det officiella svaret utan hur det fungerar i praktiken)
Läste i IB att sista ansökningsdag för att arrangera en SM deltävling snart går ut, sitter svemo och håller tummarna att någon klubb vill arrangera SM tävlingar även nästa år eller..?:va

Jag tror det skulle gynna samtliga om man försökte få SM serien lite enhetligare.

- En serieavgift som skulle kunna gå till administration (rr.se mm).
- Serieanmälda förare får rabatterat pris så att det blir fördelaktigt att köra alla 5 deltävlingar. De får dessutom förtur om det är fler anmälda an banan klarar i en grupp/klass. Dessutom blir de publicerade på rr.se.
- Tidschema och klasser standardiseras för förhoppningsvis enklare arrangemang.
- Arrangörer förbinder sig att bidra med i förhand specificerad information till tex. rr.se. (att söka information eller ta fram den i efterhand är tidskrävande).
- Information som "skiss över klassuppställning i depån " skall bifogas inbjudan (jag tror inte att så många ställer sig fel bara för att jävlas, fanns informationen tillgänglig skulle det bli bättre ordning).

Upptäckte att jag kanske halkat en aning från ämnet i tråden men de kanske man kan ha överseende med då jag ju löst alla problem, eller?

Svara mig själv men är dessa förslag så dumma?
STCC, SO och ERF här om jag förstått det rätt en liten serieavgift som täcker lite av administrativa kostnader, eller? :confused:

Last edited:
När du jämför med de andra klubbar du varit aktiv i så är det ju just klubbarna. Jag tror inte att du skulle röstast in direkt i något annat idrottsförbund elelr styrelse efter att du mailat och sagt att du vill jobba med dem.
Jag vill inte dissa dina intentioner eller erfarenheter men det är inte för att RR är förlegad och från 60 talet utan för att det är ett idrottsförbund under Riksidrottsförbundet och man tar inte in folk hur som helst, vilket ju är samma sak som inom företagsvärlden eller hur?
Ja det är ju vanligtvis så det fungerar, man engagerar sig i sin motorklubb, jobbar på och om man visar framfötterna så blir man tids nog kontaktad av förbundet när dom anser att man har något att ge förbundet.

Det är som inom politiken, man får jobba sig upp i organisationen innan man blir stadsminister.

Dock går det utmärkt att framföra sina åsikter till sitt lokala förbund som i sin tur kontaktar Lodnert.

Fråga: är svemo och SM serien beroende av att få klubbar att arrangera tävlingar eller är klubbarna beroende av att få arrangera SM tävlingar..?
Vem ställer kraven på hur en SM tävling ska utformas? (söker inte det officiella svaret utan hur det fungerar i praktiken)
Läste i IB att sista ansökningsdag för att arrangera en SM deltävling snart går ut, sitter svemo och håller tummarna att någon klubb vill arrangera SM tävlingar även nästa år eller..?:va
Klubbarna ansöker till Svemo med tävlingsdatum för SM, klubbarna vet vilka krav som ställs på ett SM, sedan tillkommer diverse andra tillstånd som skall vara inlämmnade och betalda för att ett SM skall få genomföras.

Klubbarna får sedan ragga funkisar, brand, ambulans, domare, jury, TL och övrigt som måste finnas på plats, det är en ganska stor och omfattande process som kräver många sena kvällar med möten och mycket ideellt arbete.

Ibland undrar man varför man gör detta, men när man lyckas med en bra tävling och får positiv feed back från förarna så blir man glad och nöjd.

Förarna är klubbarnas kunder, det är förarna som skall få valuta för startavg.

Fungerar allt bra så får vi dessutom en nöjd publik, men det är en ren bonus.

/Micke HMS, Svemo Södra RR

Du har helt rätt.
Men då Svensk roadracing verkar drivas av totalt inkompetenta personer. Alternativt (vilket jag tror ligger närmare sanningen) några stackars kompetenta personer med för stor arbetsbörda. Så förväntade jag mig att intresset skulle vara större, när någon erbjuder sin kompetens.

Ja det är ju vanligtvis så det fungerar, man engagerar sig i sin motorklubb, jobbar på och om man visar framfötterna så blir man tids nog kontaktad av förbundet när dom anser att man har något att ge förbundet.

Det är som inom politiken, man får jobba sig upp i organisationen innan man blir stadsminister.

Dock går det utmärkt att framföra sina åsikter till sitt lokala förbund som i sin tur kontaktar Lodnert.

Så flaskhallsen till att Svensk Roadracing ser ut som något man gör i sandlådan. Är för att man har en intern ryggdunkarpolitik ?

Skillnaden med ett parti och svemo är att gillar man inte hur ett parti fungerar, så kan man faktiskt starta ett till. Och det kan vi inte med Svemo.
Man måste in i svemo för att påverka svensk roadracing.

Och då man inte kommer in i Svemo så tar man upp diskusioner på ett forum för just roadracing. Men när man gör det så får man skit för att man gnäller i stället för att engagera sig. Lite moment 22.
Så ni som säger att folk ska sluta gnälla. knip brödinkastet och acceptera folks frustration över att dom lägger 100tals tusenlappar på en sport dom älskar. Men inte får vara med att påverka, när dom märker att den fungerar som ett garageföretag.

Edit: Garageföretag är nog att överdriva. Snarare ett garage med hobbymekar utan företag.

Last edited:
Klubbarna ansöker till Svemo med tävlingsdatum för SM, klubbarna vet vilka krav som ställs på ett SM, sedan...
/Micke HMS, Svemo Södra RR

OK, tack för saklig och bra info.
Är medveten om att det är mycket arbete att arrangera ett SM och tycker det gick väldigt bra nu i helgen.
Det finns såklart saker att förbättra men det ligger till stor del över klubbnivå. Om man kunde få enhetligare upplägg på tävlingarna tror jag arrangemangen skulle gå enklare, tävlingsledning och arrangörer kan koncentrera sig på sitt och slipper alla frågor från förvirrade förare som undrar allt mellan himmel och jord.

Av inbjudan till förare bör framgå:
-Tider för träning, tävling, förarmöten, besiktning osv. (gärna samordnade för alla i SM ingående tävlingar)
-Karta över depå med plats för ovan nämnda aktiviteter samt var respektive klass skall campera.
-Seriöst förarmöte likt nu i helgen, där tillfälle gavs att svara på så många frågor som möjligt på en gång.
-SC, kanon! Tiderna höll, finns det möjlighet så bör de finnas samtliga tävlingar.
-Om det är tekniskt möjligt, anmälningsstopp när respektive klass är full.m (anmälda och betalda)

Antag att alla förare är "idioter", var övertydliga i informationen och ändra inga tider om det inte är absolut nödvändigt. Då kommer tävlingsledningen märka att vi inte är "idioter" och allt kommer bli kanon!:yoparty

Dessutom...
Av inbjudan/reklam till publik bör framgå:
Tider för de olika klasser både för kval och tävling.
Inträde respektive dag.
Övrig relevat info om arrangemanget.
Denna info bör finnas tillgänglig på rr.se.

Last edited:

Så flaskhallsen till att Svensk Roadracing ser ut som något man gör i sandlådan. Är för att man har en intern ryggdunkarpolitik ?
Du verkar ha lite attityd problem, kan det bero på att du vurpade och slog något nu senast eller är det generellt hur du brukar uttrycka dig.

OK, tack för saklig och bra info.
Är medveten om att det är mycket arbete att arrangera ett SM och tycker det gick väldigt bra nu i helgen.
Det finns såklart saker att förbättra men det ligger till stor del över klubbnivå. Om man kunde få enhetligare upplägg på tävlingarna tror jag arrangemangen skulle gå enklare, tävlingsledning och arrangörer kan koncentrera sig på sitt och slipper alla frågor från förvirrade förare som undrar allt mellan himmel och jord.

Av inbjudan bör framgå:
-Tider för träning, tävling, förarmöten, besiktning osv. (gärna samordnade för alla i SM ingående tävlingar)
-Karta över depå med plats för ovan nämnda aktiviteter samt var respektive klass skall campera.
-Seriöst förarmöte likt nu i helgen, där tillfälle gavs att svara på så många frågor som möjligt på en gång.
-SC, kanon! Tiderna höll, finns det möjlighet så bör de finnas samtliga tävlingar.
-Om det är tekniskt möjligt, anmälningsstopp när respektive klass är full.m (anmälda och betalda)

Antag att alla förare är "idioter", var övertydliga i informationen och ändra inga tider om det inte är absolut nödvändigt. Då kommer tävlingsledningen märka att vi inte är "idioter" och allt kommer bli kanon!:yoparty
Tack för dina kommentarer, sådant uppskattas och granskas vid nästa tillfälle.

:tummenupp

Last edited:
Back