Urusla Svenskar

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Visst kan man önska större intresse kring sporten, men sett till det låga deltagarantalet är jag inte säker på att den förtjänar det, eller vad man ska säga.

Jag tänkte på detta när jag deltog i SM i rullskidor nu i helgen, en sport som de flesta mest tränar i väntan på snön, men som ändå har en egen världscup och säkert något tusental utövare (tävlande) i Sverige dvs. ungefär samma storleksordning som det finns aktiva roadracing-förare . Sverige kan väl anses vara snudd på bäst i världen på längdskidor och trots att stjärnor som Björn Lind och Jörgen Brink deltog i tävlingen var mediabevakningen obefintlig och publiken bestod på sin höjd av ett par hundra icke-betalande i Trollhättan.

Poängen är väl ungefär att det nog finns rätt många andra sporter som också "borde" ha mer publik, men där intresset av någon anledning inte finns. Därmed inte sagt att det inte går att göra något åt. :)

:tummenuppVarför inte prata med lokala företag att dom kan komma till banan och ställa ut lite av deras sortiment och visa upp,dom får betala en slant för att ställa ut och då får ban ägaren in lite extra pengar och han som har butiken får lite reklam för sina grejor som han säljer.Ett exempel är ju stcc där kommer dom från Honda och Mekonomen t.ex.Dom får ju betala för att ställa ut.Där kan ju vi som förare/mekaniker/närmast sörjande göra en insats!Det kostar ju inget att fråga.Vi måste ha lite jippon och utställning/försäljning för att kunna få folk till tävlingarna.När jag började vara med på mitten 90-talet så fanns det folk som sålde lite godis och fräcka t-shirts m.m.Tänk en familj som kommer till tävlingen dom har ett eller två små barn dom vill inte sitta på en läktare hela dagen dom vill gå runt och titta,äta glass köpa en fräck keps eller t-shirt.Dom vill ha lite mer!Nu går ju inte det här att göra på en gång men man måste börja någon gång.Som nr:18 sa all måste hjälpas åt,varför inte fråga den eller dom sponsorer som ni har om dom vill ställa ut på en tävling.Det var mina ideer,rätt eller fel döm själva.Micke

:tummenuppVarför inte prata med lokala företag att dom kan komma till banan och ställa ut lite av deras sortiment och visa upp,dom får betala en slant för att ställa ut
...
Tänk en familj som kommer till tävlingen dom har ett eller två små barn dom vill inte sitta på en läktare hela dagen dom vill gå runt och titta,äta glass köpa en fräck keps eller t-shirt.Dom vill ha lite mer!
...
Micke

Men publiken kommer bara om dom vet att det är tävling den dagen. Inte ens MC-folket vet när och var det är tävling.
Utan publik är det förlustaffär för företagare att komma dit, tro fan att dom inte är intresserade.

Naturligtvis kan inte Sverige producera speciellt många bra förare eftersom vår regering (oavsett färg) länge har motarbetat allt som har med motorer att göra.
Bestämmelserna kring en motorbana här är mer än rigorösa, medan de i andra länder tas med en klackspark. (kolla på Imola, där har de hyreshus mitt i banan)
Eftersom motorsport är djävulens påfund enligt alla politiker i detta land så kommer ingen, oavsett talang att kunna utvecklas här.
Utomlands kanske en talang kan få leva vidare.
Om det funnes ett motorsportparti så skulle mitt val kommande val vara enkelt.

Men det handlar mer om navelskåderi, hemmaporr och popularitet, med en nypa salt.

...vår regering...motarbetat...motorer...andra länder tas med en klackspark
Trams.

Jag körde på flera banor i olika EU-länder i somras och med ett undantag gällde hårda regler för decibel. Originalsystem så långt ögat nådde. Det är fullt begripligt och desto tidigare vi kan vänja oss vid och acceptera detta, desto tidigare kan vi möjligen få fler banor.

Å andra sidan var det inte buller, utan det myckna fortkörandet på allmän väg som hindrade Claes Tingvall från att bygga massor av banor för motorcyklar i Sverige. Läs intervju i senaste Bike.

mycket är regeringens fel men att en sport och dess utövare inte kan marknadsföra sig eller prestera attraktiva evenemang är knappast i den mängden. Inproduktivt gnäll.

Trams.

Å andra sidan var det inte buller, utan det myckna fortkörandet på allmän väg som hindrade Claes Tingvall från att bygga massor av banor för motorcyklar i Sverige. Läs intervju i senaste Bike.

Jag tror du uttryckte dig otydligt eller så fattade jag fel.

Annars vill jag vill varna för en chockvåg som närmar sig dig med hög fart. Min Bullshit-O-meter exploderade nämligen precis i ett prydligt svampmoln. :brinnerup

Har inte läst intervjun, men om så Sveriges samtliga motorcyklister låg 10kmh under hastighetsbegränsingen, skulle det byggas 0 nya banor.

Last edited:
Trams.

Jag körde på flera banor i olika EU-länder i somras och med ett undantag gällde hårda regler för decibel. Originalsystem så långt ögat nådde. Det är fullt begripligt och desto tidigare vi kan vänja oss vid och acceptera detta, desto tidigare kan vi möjligen få fler banor.

Hur mycket tid har du lagt ned i förarbetet att bygga en bana?
Jag käftar inte, bara undrar.

Jag vet hur mycket tid jag lagt ned.

Naturligtvis kan inte Sverige producera speciellt många bra förare eftersom vår regering (oavsett färg) länge har motarbetat allt som har med motorer att göra.
Bestämmelserna kring en motorbana här är mer än rigorösa, medan de i andra länder tas med en klackspark. (kolla på Imola, där har de hyreshus mitt i banan)

Är det verkligen det som är orsaken då? Det finns ju ändå fortfarande banor att köra på, bantid att köpa osv. Här i Gbg-området finns t.ex. ett antal crossbanor där ungarna kan börja köra när dom är 3-4 år om dom vill.

Har inte läst intervjun, men om så Sveriges samtliga motorcyklister låg 10kmh under hastighetsbegränsingen, skulle det byggas 0 nya banor.
Läs hans egna ord i Bike. Han skulle gladligen bygga massor av banor för motorcyklar om dess förare uppvisade bättre trafikmoral.

Hur mycket tid har du lagt ned i förarbetet att bygga en bana?
Jag käftar inte, bara undrar.

Jag vet hur mycket tid jag lagt ned.
Grabben, det var du, inte jag, som påstod att man i andra länder tar bestämmelser med ”en klackspark”. Det stämmer inte.

Last edited:
Läs hans egna ord i Bike. Han skulle gladligen bygga massor av banor för motorcyklar om dess förare uppvisade bättre trafikmoral.

Han skulle alltså bygga "massor" med motorbanor för skattebetalarnas pengar? Väldigt troligt. Du vet bättre Nyteknik, den här punkten kan du släppa för det påståendet är så skrattretande att käken går ur led.

Ett hundratal licencierade aktiva RR förare är inte mycket om man jämför med andra sporter eller andra länder.

Många motorklubbar sprider ideellt information på motorträffar och liknande, vill man sätta upp vägskyltar och reklam skyltar så kostar det oftast en massa pengar som det senare i regel visar sig att det inte lönade sig att investera i.

Det som verkar fungera är att blanda RR med dyra räcerbilar och andra liknande aktiviteter, då kommer det iaf mer publik än på ett vanligt SM.

Men att rodda detta kräver många eldsjälar och tur med vädret, det är inte så svårt att som arrangör göra en brakförlust.

Men att rodda detta kräver många eldsjälar och tur med vädret, det är inte så svårt att som arrangör göra en brakförlust.
Och där har du ett av grundproblemen. Eldsjälar som gör saker gratis brukar aldrig leda till något positivt i längden. Tvärtom blir det sämre efter ett tag vilket tex årets inställda tävling på Knutstorp är ett bevis för. Folk tröttnar till slut!
Berätta för oss varför Tingvalls löfte är så skrattretande.
För att det är i princip omöjligt att bygga en ny motorbana för tävlingsbruk i dagens Sverige. I Enköping har de hållit på i 12 år utan att ens få ner spaden och då har de ändå kommunen på sin sida.

Dingvall är stolpskott utan dess like och lika trovärdig som Bagdad Bob.

man kan ju börja att vara positiv och uppskattande mot folk som ställer upp ideellt.
alltför ofta så pissas det på folk som lägger energi, tid och pengar på att fixa grejer.

om alla förare la sig vinn om att funktionärerna har en positiv upplevelse av sitt slit så känns det roligt att ställa upp nästa gång också.

man kan ju börja att vara positiv och uppskattande mot folk som ställer upp ideellt.
alltför ofta så pissas det på folk som lägger energi, tid och pengar på att fixa grejer.

om alla förare la sig vinn om att funktionärerna har en positiv upplevelse av sitt slit så känns det roligt att ställa upp nästa gång också.

Känner jag också.
Efter ca ett års jobb med kommunen som samarbetspartner var det fan inge rolit när de hellre ville sälja till nåt tyskt företag.
Men så vart det.
Å så är det.

Trist att en så potent bana ska läggas till kommunknull.
Menmen.

Tur man kan glädjas åt andra.

Jag är väldigt tacksam mot dem som ställer upp som funktionärer och applåderar alltid alla posteringar efter racet. Ställer även upp själv som funktionär en gång om året.

Hur som helst så växer ingen sport för att ett par stycken i varje klubb sliter häcken av sig. Det kommer ingen publik så det ideella spåret har kommit till vägs ende. In med någon kommersiell kraft, tex Mike Luff eller Eric Hulth, som får ta ansvar för arrangemang och marknadsföring.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT