Uppkörning, vilken fot vid stopp?

Beror på hoj! Cromhoj: båda fötterna i backen, paddla sedan 10m
med båda fötterna vid start.
Övriga gör som det passar, jag har alltid vänster ben i backen.

Höger fot helt klart! Vänstern skall vara uppe vid växelpedalen, ifall du kommer iväg och skall växla upp. (Far min är mc instruktör och har lärt mig använda högern.) Själv gjorde jag så på uppkörningen.

Cromhoj: båda fötterna i backen, paddla sedan 10m
med båda fötterna vid start.

Här beskriver du start, men brukar också synas vid inbromsning, krypkörning samt alla former av vändningar:D

Höger fot helt klart! Vänstern skall vara uppe vid växelpedalen, ifall du kommer iväg och skall växla upp. (Far min är mc instruktör och har lärt mig använda högern.) Själv gjorde jag så på uppkörningen.

Men vänstern åker ju upp på fotpinnen en halv sekund efter att man rullat iväg = redo för att växla upp...och min hoj gör i alla fall 100 på ettan, så man brukar ha ett par sekunder på sig...? Det där med att inte ha foten i trafiken känns som ett töntigt argument. Får man foten överkörd av en tradare så har man nog andra problem också gissar jag.

Personligen trycker jag alltid ner vänsterfoten i backen eftersom högerfoten sitter beredd att krypbromsa när man kryssar fram mellan bilarna till rödljuset. Fast det ska du nog inte göra på uppkörningen. :yoparty

• Gilla
Reaktioner: eha
Höger fick jag också lära mig av min lärare. Dock spelar det ingen roll vilken fot du stoppar ner precis när motorcykeln slutat rulla, men byt sedan till höger om du satt ner vänster då det är högerfoten du "ska" ha i mark när du kör igen. Sen när du har kortet... ja du fattar.

Jag skulle argumentera för vänster.

Detta för att påvisa att du planerat din körning i god tid och har rätt växel redan innan du stannar ditt fordon helt.
Fötterna ska upp på pinnarna så fort som möjligt vid avfärd och på en uppkörning kör du knappast så hårigt att du behöver spara den halva sekunden det tar att kasta upp fötterna.
Dessutom har du bättre/mjukare kontroll över krypkörningen med bakbromsen.

Sen beror det även på situation. Kort stopp, 1:an, vänster. Långt stopp, friläge, båda fötterna.

Jag tar den som känns bäst. Oftast höger så jag kan fippla i neutralen osv.

Höger foten är det logiska valet av nämnda anledningar. Men jag tror att det viktigaste är att du är konsekvent, och sätter ner samma fot vid stoppen. Oavsett om det svänger höger eller vänster! balansen sköter du med överkroppen. Bonne chance!
//Micke

Spelar ingen roll vilken/vilka fötter du sätter ner bara du stannar och kommer iväg snyggt.

Vill de verkligen imponera på uppkörningssnubben (vad heter det? Uppkörningskontrollant?) så sätter du inte ner någon. Du anpassar körningen till den grad så du aldrig behöver stanna. Krypa och balansera, det är skillz det... :)

• Gilla
Reaktioner: eha
Spelar ingen roll vilken/vilka fötter du sätter ner bara du stannar och kommer iväg snyggt.

Vill de verkligen imponera på uppkörningssnubben (vad heter det? Uppkörningskontrollant?) så sätter du inte ner någon. Du anpassar körningen till den grad så du aldrig behöver stanna. Krypa och balansera, det är skillz det... :)

hm, e de lagligt att stanna och köra utan o sätta ner foten vid rödljus?
tänkte på man kan stå helt still sen ge lite kraftigare gas o komma iväg snyggt ju,

hm, e de lagligt att stanna och köra utan o sätta ner foten vid rödljus?
tänkte på man kan stå helt still sen ge lite kraftigare gas o komma iväg snyggt ju,

Vid rödljus är det ingen fara att smyga långsamt framåt tills det blir grönt. Vid stopplikt (stoppskylt) däremot är det inte bra att göra så. :) Vid stoppplikt ska man ha minst en fot i backen och stå still.

Däremot finns det, mig veterligen, ingen stopplikt vid rödljus, bara ett förbud att köra så länge det är rött.

Jag fick förra sommaren när jag tog kortet lära mig att vänster fot ska ner först, eftersom att det är bättre/lämpligare att bromsa i lågfart med bakbromsen. Man lägger i ettan direkt när man saktar in så är man klar för avfärd så fort det är dags eller att ljuset slår om.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT