Uppkörning, vilken fot vid stopp?

bechmeister

Fotograf, Designer, Filmare, Allsysslare
Gick med
13 May 2011
Ort
Uppsala
Hoj
Triumph Street Triple 675 -2010
Hallåj gott folk!..
För 1,5 månad sedan fick jag något ryck och bestämde mig för att ta mc-körkort. En dröm man haft sedan 13-14 års ålder, moppetiden var en av dom bästa tiderna helt klart ;). Så jag köpte en Triumph Street Triple 675 -2010

Hur som helst så köpte jag en hoj, lyckades få en snabb tid för risk1 samtidigt som jag fick lämpan strax där efter och då gjorde jag risk2 följt av teoriprov en vecka senare och nu nästa vecka blir det uppkörning..

Har väl bara en simpel fråga. Finns det något "facit" över vilken fot man skall sätta ner när man ex stannar vid ett rödlyse? Har för mig att det här höger fot men hur noga är de där egentligen?
Snacka om att skriva en bok för en enkel fråga haha.

Tack på förhand!
 
I vissa lägen kan det vara bra att hålla på bakbromsen, och i andra att växla, tveksamt att det spelar roll.
 
Den som känns bäst?

Min körskolärare sa att jag skulle sätta ner den foten som var på den sida åt det håll jag skulle svänga för att då blev starten lättare, men ärligt talat gör det ingen större skillnad när man startat från stillastående en handfull gånger, tycker jag iaf.
 
Höger. Naturligt då man har vänstern sedan på växeln för att åka iväg. Frågan är dock, vad säger dom om man tar båda fötterna ner, det gör jag då och då.
 
Vad jag förstått är det höger fot i backen så man snabbt kan lägga i växel med vänstern.

Fast själv sätter jag nog oftare ner höger fot vid rödljus mm.
 
Okej rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att jag lärde mig att sätta ner samma fot som det hållet jag skulle svänga åt för att luta åt rätt håll när jag kör iväg. Kan det stämma? Hur som så kuggar du inte genom att ta "fel". Men ta inte båda, det ser lite n00bigt ut ;-)
 
Ska väl inte ha någon betydelse? Man nyper ju in koppling och frambroms ändå, alternativt lägger i friläge.

Däremot sätter jag i regel ned höger fot eftersom jag vill kunna lägga i växel och växla snabbt när det väl blir grönt med den vänstra foten.
 
blåser det kraftigt kan det vara bra med båda i marken;)
 
Last edited:
Höger. Naturligt då man har vänstern sedan på växeln för att åka iväg. Frågan är dock, vad säger dom om man tar båda fötterna ner, det gör jag då och då.

Ärligt talat så hinner inte ens jag med mina tokkorta växlar igenom ettan innan jag har foten på pinnen och redo att växla från stopp när jag haft vänsterfoten i marken.

Ska man rejsa kanske det spelar roll iofs.
 
När jag tog körkort fick jag lära mig att höger fot skulle ned för att man skulle kunna lägga i ettan så fort som möjligt, detta för att vara redo för grönt ljus.
 
När jag tog körkort fick jag lära mig att höger fot skulle ned för att man skulle kunna lägga i ettan så fort som möjligt, detta för att vara redo för grönt ljus.


Varför inte lägga i ettan när man bromsar in för rödljuset? Eller gillar dom inte att man håller in kopplingen å inte lägger ur växeln?:P

Själv äre nog höger fot nere som gäller. Just för å va säker att jag har ettan när jag åker iväg, så pinsamt med motorstopp...:död:död
 
När jag tog körkort fick jag lära mig att höger fot skulle ned för att man skulle kunna lägga i ettan så fort som möjligt, detta för att vara redo för grönt ljus.

Lite den teorin brottas jag med just nu men ville bara ha den bekräftad. Men samtidigt så vill man ju använda fotbromsen i mindre hastigheter, blir ju lätt att man nyper till lite för hårt på frambromsen ibland och då ser det ju väldigt noobigt ut så att säga :)
 
Höger sa körläraren till min tjej när hon tog kort för några år sen.
 
Höger, lägg i ettan - du ska alltid vara redo för ett rödljusrace!
 
jag hade båda benen nere på uppkörningen, vart inget konstigt med det. lämna hojen i 1an när du stannar och om det är plant så behöver man ju inte broms. annars kan bakbroms vara bra om det är brant.
 
ja som alla andra fick oxå höra högerfot på körskolan men inte av anledning att snabbt lägga i växel utan att man inte vill stoppa ner foten på samma sida som trafiken:)
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top