Uppkörning utan lektioner?

gringoo

Mästarn
Gick med
7 Sep 2003
Hoj
ingen hoj just nu, DTn såld
Tja. Ja har uppkörning på torsdag fast ja har inte lyckats få några körlektioner än. Ni som tagit lektioner eller kan, vad ska man tänka på, och vad ingår i uppkörningen?

gringoo skrev:
Tja. Ja har uppkörning på torsdag fast ja har inte lyckats få några körlektioner än. Ni som tagit lektioner eller kan, vad ska man tänka på, och vad ingår i uppkörningen?

sök på "uppkörning" så lär du få alla svar du letar efter + lite till :tummenupp

gringoo skrev:

Kan nog bli knepigt, om du inte ens vet hur man ska köra i konbanan.

gringoo skrev:
Räkna inte med att bli godkänd första gången, men du har absolut inget att förlora på att köra upp. Det är om inte annat mycket bra träning. Kör bara lugnt och sansat och se till att följa trafikreglerna :tummenupp

gringoo skrev:

Oj... det är en hel del att tänka på, både när det gäller teknik (manövrering) och trafikuppträdande.
Känn efter ordentligt om du tror att du har en bra chans att klara uppkörningen med de kunskaper du har, och var ärlig mot dig själv. Om svaret blir nej, kanske du borde ringa återbud så att någon som *är* motiverad och *har* övat kan få köra upp, och sikta på en senare tid själv...?

Inget personligt, men det är trist när uppkörningstillfällen förbrukas bara på ren chans, om de är mer eller mindre dödsdömda från början. ;)

69:an skrev:
Oj... det är en hel del att tänka på, både när det gäller teknik (manövrering) och trafikuppträdande.
Känn efter ordentligt om du tror att du har en bra chans att klara uppkörningen med de kunskaper du har, och var ärlig mot dig själv. Om svaret blir nej, kanske du borde ringa återbud så att någon som *är* motiverad och *har* övat kan få köra upp, och sikta på en senare tid själv...?

Inget personligt, men det är trist när uppkörningstillfällen förbrukas bara på ren chans, om de är mer eller mindre dödsdömda från början. ;)
Nja riktigt så illa är det nog inte. Jag har ju kört bil i typ ett år nu och kan köra bra i trafiken. Sedan så har ja åkt mycket motorcykel så att ja kan ju manövrera den bra osv. Får hoppas att de går bra.

Ja men köra bil och köra hoj är inte precis samma sak...det har och göra med placering och uppärkasamhet....i bil behöver man inte tänka på balans och sånt så planeringen är annorlunda på hoj....men lycka till :tummenupp

BlackArmy skrev:
Ja men köra bil och köra hoj är inte precis samma sak...det har och göra med placering och uppärkasamhet....i bil behöver man inte tänka på balans och sånt så planeringen är annorlunda på hoj....men lycka till :tummenupp
Jag tänkte mest på trafikreglerna. De är samma hoppas jag haha.

Jag vill inte vara taskig men jag tror att du är rätt körd, om du inte ens vet vad som ingår i en uppkörning så.

Att man kan manövrera en mc innebär inte att man klarar av en garagevändning och manöverbanan.

Men lycka till! :tummenupp

Jag tog en lektion på manöverbanan, före jag körde upp. Var mycket värdefullt att fått se och känna på banan före själva uppkörningen.

Ska också köra upp inom en mkt snar framtid. Men hur kinkiga är dom egentligen, kuggar dom en på minsta lilla eller? Som om man kör på för höga varv/låg växel eller liknande :confused: man är ju lite nervös iaf :)

Finns alltid idioter, du kan bli kuggad för att ha visiret nedfällt i 50-knyck.. Sök och kika på andra trådar, där finns en bild på hur konbanan ser ut.

gringoo skrev:

Måste fråga,skämtar du eller..?
Hur mycket har du övningskört i trafiken med mc ?
hur länge har du haft körkort på bil ?
Har du provat bromsningen på körprovet ?
Skulle vara kul att se dig prova köra upp ...........
Utan att vara elak på något vis, jag tror på allvar att du ska tänka efter vad du ska göra på torsdag egentligen...... :7peta

mossen skrev:
Låter genomtänkt det där...
Hoppas man slipper möta dig på gatan... :kocko

Låter lite överdrivet det där...
Ska själv köra upp på Torsdag och har inte varit 1 min på körskola.
Däremot så har jag övningskört relativt mkt privat och har även satt upp manöverbanan enl vägverkets anvisning och den är INTE svår!!!
Bromsprov 50-70-90 är oxå relativt enkelt om du bara har övat det innan...
Det enda som var halvjobbigt att nöta in var garagesvängen men som sagt.. övning ger färdighet!!!

Men men... jag kanske har "jättefel" :arsele :confused: Dock så e jag inte så värst oroad..
Om du eller (gud hjälpe mig) jag skulle kugga så kostar en uppkörning bara ytterst lite mer än en körlektion så varför inte prova!!

Så nu får ni akta er nere i Blekinge oxå!!! :lol :lol :)
Ha det gott och skriv gärna lite arga motargument nu...
Gör mig bara mer taggad att klara provet på Torsdag!!

//Andreas

<<<Andreas>>> skrev:
Låter lite överdrivet det där...
Ska själv köra upp på Torsdag och har inte varit 1 min på körskola.
Däremot så har jag övningskört relativt mkt privat och har även satt upp manöverbanan enl vägverkets anvisning och den är INTE svår!!!
Bromsprov 50-70-90 är oxå relativt enkelt om du bara har övat det innan...
Det enda som var halvjobbigt att nöta in var garagesvängen men som sagt.. övning ger färdighet!!!

Men men... jag kanske har "jättefel" :arsele :confused: Dock så e jag inte så värst oroad..
Om du eller (gud hjälpe mig) jag skulle kugga så kostar en uppkörning bara ytterst lite mer än en körlektion så varför inte prova!!

Så nu får ni akta er nere i Blekinge oxå!!! :lol :lol :)
Ha det gott och skriv gärna lite arga motargument nu...
Gör mig bara mer taggad att klara provet på Torsdag!!

//Andreas
Jag har inte heller kört Mc på körskola en endaste gång. Tog mitt Akort 30juli förra året :)

Ska bli kul att höra hur uppkörningen gått =)
Men visst man kan ha tur oxå.

Lycka till......för det kommer ni behöva :D

Jag körde upp utan att ha gått i körskola och det gick bra!

Jag övade manöverbanan på ett ställe där körskolorna brukar köra = uppmärkt och klart.

Lycka till :tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...