Uppkörning utan lektioner?

Att se en uppkörning som en lite dyrare övningskörningslektion, känns väldigt dumt eftersom det inte finns direkt gott om uppkörningstider nu på våren.

Zator skrev:
Att se en uppkörning som en lite dyrare övningskörningslektion, känns väldigt dumt eftersom det inte finns direkt gott om uppkörningstider nu på våren.

Det e ju tiden från det du beställer tid tills det du skall köra upp som du kan välja att köra på skola.... Det förlänger ju inte kötiden du får vänta!!!!
Men skulle jag kugga så självklart så får jag vänta ca: 14dag - 1mån.....
Men det e ju sånt som jag får leva om det nu händer!!!

Zator skrev:
Säker på att det resonemanget håller? På sikt anpassar de väl antalet uppkörningstider efter antalet anmälningar?

Skall oxå köra upp om 1 månad å jag skall inte ta nån körlektion, får se hur det går, men jag nöter varje dag å kväll så jag SKA klara det... Fast det är klart, köra här uppe i skogen är ju en sak mot att köra mitt i storstan..haha, var ju helt förskräckt när jag körde bil i huvudstaden :gnissla Fast det gick kanon på bil uppkörningen här hemma...haha

Klarar du det blir jag väldigt imponerad, utan en enda lektion. :yoparty

<<<Andreas>>> skrev:
Det förlänger ju inte kötiden du får vänta!!!!

Men det förlänger den kötid *alla andra* får vänta, om somliga bokar uppkörning bara som diagnostiskt prov.
(Rent allmänt resonerat, jag vet ju inte hur mycket killen som startade tråden kan ha pluggat och övat privat.)

mb skrev:
Säker på att det resonemanget håller? På sikt anpassar de väl antalet uppkörningstider efter antalet anmälningar?

Historiskt sett har det inte slagit så väl ut. De senaste 20 åren har det ofta funnits fler villiga körkortsaspiranter än uppkörningstillfällen under de månader på våren och försommaren när de flesta är intresserade av att ta hojkort...

Last edited:
mb skrev:

Ok, du har en poäng där, men jag skulle ändå gärna se att de gjorde om så att de som körde upp första ggn fick relativt kort väntetid, de som kör upp för andra ggn får vänta lika länge igen, men de som ska köra upp 3, 4 eller kanske 5:e ggn bör vänta längre. Man stoppar upp för alla "seriösa" kk aspiranter genom att själv köra lite "går det så går det, och om inte annat så har jag fått öva".

/J

mb skrev:

Jo, det kanske de göra men det känns ändå som om det alltid är alldeles för få uppkörningstider. Jag hade stora problem med att få en tid när jag skulle köra upp och då känns det onödigt att en massa tider försvinner på folk som chansar på att lyckas. Om de misslyckas så måste det beställa en ny o så blir köerna längre o längre.

Tog själv lektioner (fick lära sej en hel del nytt trots mycket övning hemma), men har hört talas om de som klarar det ändå så lycka till, ta det lugnt och tänk efter före bara.. :tummenupp

Bara för att vissa av er behövde 20 lektioner på körskola för att lära er köra hoj så kanske inte alla behöver det. Killen kanske är kanonduktig på att framföra hoj och trafikreglerna är väl ändå samma som för bil?

(med enda skillnaden att man oftast följer dem bättre när man kör bil men det är ju sen när man haft körkort ett tag och blivit av med det en sväng och fått tillbaka det :rolleyes: )

Jag har själv aldrig vart in på en trafikskola och har både A, B och C behörighet. Tog alla uppkörningar och teoriprov på första försöket och på den tiden var då iaf teorin svårare.

Kan man köra hoj och är lite trafikvan så ska man väl klara uppkörningen också? Sen att vissa blir kuggade på rena skitgrejer kan väl hända.

Jag hade iof kört massa cross, lätt motorcykel och offroad innan jag tog körkort (uppväxt i Hedemora nära skogen och massa grusvägar) men jag hade aldrig sett en sån där konbana som de ställt upp föränn på uppkörningen men det var då inga problem, har faktiskt svårt att se vad som skulle kunna vara svårt i den om man är van att hantera en hoj? Samma sak att tvärnita från 90 knyck, det gör man väl lite då och då, varför skulle det vara svårare på uppkörningen?

Det där resonemanget om att folk som knappt suttit på en hoj bokar upp och slösar bort viktiga uppkörningstider för andra seriösa som kan köra hoj håller jag dock med om. Men sambandet med hur många lektioner man tagit på körskola håller jag inte alls med om.

Det är fullt möjligt att vara en väldigt skicklig mc-förare utan att ha behövt betala massa tusenlappar till nån körskola. Man kan köra med släkt, vänner och bekanta och träna mycket själv istället, är minst lika bra och ger säkert mer timmar och mil i ryggraden.

När jag veckan efter att jag fyllt 18 år körde upp med bilen hade jag på de två åren jag lagligt fått övningsköra hunnit med över 2000 mil bakom ratten med över 10-talet erfarna förare som privatlärare. Tror inte att det är många som tagit 20 lektioner på körskola som har den erfarenheten eller mängdträningen. Mångfalden av lärare och att jag säkert kört över 30 olika bilmodeller redan då var då mer värt än att sitta bredvid en körskollärare nån timme.

(Nu hade vi bara två körskolor i Hedemora och mitt förtroende för båda var väl rätt begränsat redan när jag var 16 av olika anledningar. Det kan vara lite av en förklaring till varför jag undvek dem och gick min egen väg.)

Till slut vill jag önska alla er som ska köra upp lycka till, ta det bara lugnt så går det säkert bra! :tummenupp

<<<Andreas>>> skrev:
Låter lite överdrivet det där...
Ska själv köra upp på Torsdag och har inte varit 1 min på körskola.
Däremot så har jag övningskört relativt mkt privat och har även satt upp manöverbanan enl vägverkets anvisning och den är INTE svår!!!
Bromsprov 50-70-90 är oxå relativt enkelt om du bara har övat det innan...
Det enda som var halvjobbigt att nöta in var garagesvängen men som sagt.. övning ger färdighet!!!

Men men... jag kanske har "jättefel" :arsele :confused: Dock så e jag inte så värst oroad..
Om du eller (gud hjälpe mig) jag skulle kugga så kostar en uppkörning bara ytterst lite mer än en körlektion så varför inte prova!!

Så nu får ni akta er nere i Blekinge oxå!!! :lol :lol :)
Ha det gott och skriv gärna lite arga motargument nu...
Gör mig bara mer taggad att klara provet på Torsdag!!

//Andreas

Klart vi klarar det haha

Zator skrev:
Jag vill inte vara taskig men jag tror att du är rätt körd, om du inte ens vet vad som ingår i en uppkörning så.

Att man kan manövrera en mc innebär inte att man klarar av en garagevändning och manöverbanan.

Men lycka till! :tummenupp
Jag har ju övningskört privat ett par gånger, och övat på manöverbanan och och garagevändningen. Sedan så har ja läst till mig ganska mycket om vad som ingår i uppkörningen.

tassen skrev:
Måste fråga,skämtar du eller..?
Hur mycket har du övningskört i trafiken med mc ?
hur länge har du haft körkort på bil ?
Har du provat bromsningen på körprovet ?
Skulle vara kul att se dig prova köra upp ...........
Utan att vara elak på något vis, jag tror på allvar att du ska tänka efter vad du ska göra på torsdag egentligen...... :7peta
Haha alla tror att jag är nån galning med noll koll. Jag har övningskört ett par gånger privat och kan alla grundläggande trafikregler eftersom ja kört bil länge. Sedan har ja vart uppe på manöverbanan privat och tränat bromsprov och vändningen mm. Du får gärna komma och kolla på uppkörningen om du vill :tungan

skabe skrev:
Tog själv lektioner (fick lära sej en hel del nytt trots mycket övning hemma), men har hört talas om de som klarar det ändå så lycka till, ta det lugnt och tänk efter före bara.. :tummenupp
Alla har så glad och god inställning till allt här :banana
Jag har 2 polare som klarade det helt utan lektioner, och dom sa att det enda som var halvsvårt var att fixa säkerhetskontrollen perfekt.

gringoo skrev:
Haha alla tror att jag är nån galning med noll koll. Jag har övningskört ett par gånger privat och kan alla grundläggande trafikregler eftersom ja kört bil länge. Sedan har ja vart uppe på manöverbanan privat och tränat bromsprov och vändningen mm. Du får gärna komma och kolla på uppkörningen om du vill :tungan

Hi hi.. jag tror på dej ja, lova att berätta hur det gick! :banana

Kreuger skrev:
Bara för att vissa av er behövde 20 lektioner på körskola för att lära er köra hoj så kanske inte alla behöver det. Killen kanske är kanonduktig på att framföra hoj och trafikreglerna är väl ändå samma som för bil?

(med enda skillnaden att man oftast följer dem bättre när man kör bil men det är ju sen när man haft körkort ett tag och blivit av med det en sväng och fått tillbaka det :rolleyes: )

Jag har själv aldrig vart in på en trafikskola och har både A, B och C behörighet. Tog alla uppkörningar och teoriprov på första försöket och på den tiden var då iaf teorin svårare.

Kan man köra hoj och är lite trafikvan så ska man väl klara uppkörningen också? Sen att vissa blir kuggade på rena skitgrejer kan väl hända.

Jag hade iof kört massa cross, lätt motorcykel och offroad innan jag tog körkort (uppväxt i Hedemora nära skogen och massa grusvägar) men jag hade aldrig sett en sån där konbana som de ställt upp föränn på uppkörningen men det var då inga problem, har faktiskt svårt att se vad som skulle kunna vara svårt i den om man är van att hantera en hoj? Samma sak att tvärnita från 90 knyck, det gör man väl lite då och då, varför skulle det vara svårare på uppkörningen?

Det där resonemanget om att folk som knappt suttit på en hoj bokar upp och slösar bort viktiga uppkörningstider för andra seriösa som kan köra hoj håller jag dock med om. Men sambandet med hur många lektioner man tagit på körskola håller jag inte alls med om.

Det är fullt möjligt att vara en väldigt skicklig mc-förare utan att ha behövt betala massa tusenlappar till nån körskola. Man kan köra med släkt, vänner och bekanta och träna mycket själv istället, är minst lika bra och ger säkert mer timmar och mil i ryggraden.

När jag veckan efter att jag fyllt 18 år körde upp med bilen hade jag på de två åren jag lagligt fått övningsköra hunnit med över 2000 mil bakom ratten med över 10-talet erfarna förare som privatlärare. Tror inte att det är många som tagit 20 lektioner på körskola som har den erfarenheten eller mängdträningen. Mångfalden av lärare och att jag säkert kört över 30 olika bilmodeller redan då var då mer värt än att sitta bredvid en körskollärare nån timme.

(Nu hade vi bara två körskolor i Hedemora och mitt förtroende för båda var väl rätt begränsat redan när jag var 16 av olika anledningar. Det kan vara lite av en förklaring till varför jag undvek dem och gick min egen väg.)

Till slut vill jag önska alla er som ska köra upp lycka till, ta det bara lugnt så går det säkert bra! :tummenupp

Massor av fina poäng där Kreuger. Det är klart att man inte kan klara provet om man aldrig suttit på en båge förut. Jag känner mig iallafall rätt säker på att bete mig rätt i trafiken och hantera motorcykeln. Jag hade ju varit moppekung i alla år och även kört en del cross. Man får hoppas på det bästa. Garagevändningen är bromsningen är inga problem alls, det är mest konbanan som kan bli svår eftersom jag bara har 9kw och är förbannat tung :tungan haha

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT