Uppkörning i ösregn!

SV Rider

Sporthojsnörd
Gick med
16 Mar 2021
Hoj
Suzuki SFV Gladius 650
Tjena! Hur är det med er som kört upp i ösregn hur brukar det vara? Kan ni med erfarenhet berätta hur ni har upplevt det? Skulle vara kul att vet lite just hur det är med uppkörning i regn. Känner ingen som kört upp i regn därför startar jag denna tråd. Brukar dem ställa in det om det regnar mycket eller kör man som vanligt, och brukar dem vara annorlunda på bromsprovet? Jag vet inget om det så det skulle vara kul om ni som har erfarenhet kunde dela med er detta. Ha en fortsatt trevlig dag
 
Jag hade inte regn på min uppkörning, men frost. Vi väntade nån halvtimma då det fick en chans att smälta lite på asfalten.
Regn är ju normalt väder och kan drabba en när man är ute och kör så tycker inte de borde ställa in uppkörning för det, om det inte är monsunklass på nederbörden så att man inte kan se något alls, då kan jag tänka mig att man väntar en stund på att det ska lätta lite.
 
Regn är inte skäl för att ställa in. Se Ulvhamnes svar. Samma övningar. Använd sen förnuft när du kör i trafiken. Vilket du iofs alltid ska göra.
 
Jo absolut ska man vara förberedd att det kan regna när man är ute och kör men jag tänkte mer hur dem brukar vara på manövr provet och broms provet? Sen att det regnar är alla medvetna om. Inget jag är rädd för igen är det något dem kan göra för att höja marginalerna osv det var det jag tänkte på
 
Jo absolut ska man vara förberedd att det kan regna när man är ute och kör men jag tänkte mer hur dem brukar vara på manövr provet och broms provet? Sen att det regnar är alla medvetna om. Inget jag är rädd för igen är det något dem kan göra för att höja marginalerna osv det var det jag tänkte på

Det är ingen fara att köra manöverprovet i regn. Bromsa är inte heller någon fara. Om du inte är bekväm med att bromsa eller svänga i regn ska du nog ge dig ut och träna i regn lite. Har man vettiga däck (dvs inte gatlagliga bandäck eller kinapuckar) så är det rätt gott om fäste även i regn.

Jag hade en körlektion i ösregn på just högfart och bromprovet. Läraren klagade på att vi fegade för mycket på grund av regnet, och körde sedan båda i full fart utan problem bara för att visa oss att det inte var någon fara.
 
Körde upp i ösregn 3:dje advent 1985. Detta efter att snön legat i någon vecka runt lucia.
Vi var ett 20-tal som fick uppkörning denna söndag för att få körkortet innan 31/12 (då fick man senare tungt kort "på köpet"). Alla körde bromsprov mm. sedan blev jag förste man att köra. När vi kom ut på vischan och det var blöt blankis på vägen tyckte kontrollanten att vi skulle vända och ta lite stadskörning istället. I stan såg jag 2 bilar (+ några parkerade) denna tidiga söndagmorgon! Sedan blev det kaffe för en frusen kontrollant på körskolan, som sedan skulle ta sig an de andra (jag var ensam från min körskola). Minns denna dag med glädje trots vädret!
 
En annan grej som jag kom på, hur brukar det vara i Växjö där? Har dem några kluriga korsningar där och brukar det finnas något dem försöker med att testa en om man ska göra så att säga?
 
Ett tips och en fråga.

Tips. Har du kört i regn tidigare? Annars så försök göra det och klura på hur du ska göra med visiret. Det kan imma rejält om du inte har pinlock.
Annars är det ju det vanliga, med en friktionsskillnad mellan vita linjer, brunnslock och sådant, men det kan du säkert.

Fråga - Vilka är "dem"?
Om det är din provförättare som du oroar dig för så ta det lite piano. Kan du köra, så får du körkort. Kan du inte, så öva lite till och ta till dig av feedbacken som du får.
 
Alla uppkörningstrådar får mig att tänka på en konversation jag hörde när jag skulle skriva för BE för många år sedan.
En kille går fram till den som sitter bredvid mig och morsar och säger - Jasså ska du också skriva provet? Svaret blir, Ja, för femte gången.
Första killen säger, ha ha, du kanske skulle plugga lite. Svaret blir -Men någon gång måste jag ju få lätta frågor.
Jag hoppas innerligt att han aldrig fick lätta frågor.
Och jag hoppas att alla som oroar sig för uppkörningen skall inse att är man färdig för att klara sig i trafiken så klarar man uppkörningen.
Är man orolig för korsningar så är man inte färdig. Ta fler lektioner! Det kommer inte en "lätt" uppkörning till dig.
De är inte ute efter att sätta dit dig, de vill bara att du ska överleva efter att du fått körkortet.
 
När jag körde upp för många år sedan så hade jag ösregn deluxe, prövoledaren sa att vi inte behövde köra fortare än 45 på manöverbanan t.ex. Det var inga problem! hojen klarar ösregn utan problem, dom kör moto-gp med grova nerlägg i ösregn till o med.

Tänk på att övningsköra i ösregn också så du är van, det hjälper jätte mycket! ett hett (men blött) tips
 
Alltid kul att veta hur andra upplever det. Sen ska dem väl inte vara lika ivriga och kräva Max fart i regn osv? Jag menar köra ska man kunna i alla väder och sunt förnuft men undrar hur dem brukar vara på kraven om det verkligen regnar och är blött ute.
 
Ja man kör upp oavsett väder. Visst åskar det eller haglar så väntar man av ren säkerhetssynpunkt. Du förväntas kunna framföra ditt fordon i regn också. Jag hade pissregn på min uppkörning men klarade provet för jag hade åkt i den typen av väder många gånger tidigare. Är man orolig för väder så är man helt enkelt inte redo för kortet heller.
 
Det är 50. Inte 150.

Öva på att klara undanmanövern i 70 så är du safe.
Kan du motstyra? Annars öva.

Släpp det, sluta noja, öva mera.
 
Jag körde upp i hällregn. Jag minns det som blött. Vi körde precis lika fort som vanligt i manöverbanan. Bromstestet antar jag att dom inte hade lika höga krav i. Jag bromsade bara så mycket som det gick utan att absen gick in och det blev godkänt.
 
Jag körde upp i ösregn och kraftig blåst. Kontrollanten tyckte det regnade för mycket, så han satte sig i en bil istället för att ta hojen.

Kan väl inte säga att det var något särskilt. Manöverprovet känns läskigare i vått än i torrt, men hade tränat manöver i vått väglag tidigare, så det var inga konstigheter. Minns att jag nojade lite över att råka få igång ABSen, men det gick bra.

Det enda som kan ha stått ut var att jag undvek att köra om en lastbil på leden. Det kändes inte "uppkörningssäkert" att göra omkörning med kastvindar och nedsatt sikt. Tog upp detta med kontrollanten när vi kom in, som ansåg att jag agerat rätt.
 
Din största utmaning är att hålla dig varm och torr. Blir du kall och stel så tappar du mycket av känslan för hojen, och du får betydligt sämre finmotorik i händerna. Regnar det så ska man köra lite mjukare, men det är svårt att köra mjukt om man är kall och stel.
 
Det tokregnade när jag körde upp, -det är helt normalt att det regnar ibland ....
Jag körde balansövningarna på en grusplan,
 
Jag körde upp för lätt mc, ja, det hette så förr.
I storm. Alla blåste omkull på manöverprovet.
Efter några försök så sa gubben att vi skiter i det här!
 
Jag körde upp för 'tung MC' på 1990-talet.
En ösregnig dag i slutet av september. Hade stora problem med (envägs)intercom i hjälmen och hörde knappt det som uppkörningsledaren sa... jag chansade lite och svängde där jag trodde att han sa 'sväng höger nästa', typ :)
Vid bromsprovet var det 50, 70 resp. 90 km/h som skulle klaras av. 50 och 70 gick galant, men vid 90-bromsningen så låste jag framhjulet och var så obeskrivligt nära att gå omkull, men mina gamla crossreflexer satte in blixtsnabbt och jag fick ner vänsterbenet och lyckades hålla mig på hjulen! Uppkörningsförrättarens ord; 'Mja... vi struntar nog i 90-provet idag...' Så jä*la dags att säga det då. Kunde ha kostat mig både ben, armar och liv i värsta fall.
Vi var 2 som körde upp från Staffans trafikskola i Älvsjö och vi båda klarade oss utan någon som helst tvekan. Det var riktigt roligt att få köra hojen tillbaka till trafikskolan, UTAN Staffan's överinseende :cool:
(För övrigt ska jag säga att Staffan är den bästa trafikskollärare jag har haft på mina 3 olika utbildningar (A, B och C+E)).
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top