Uppgradera bromsar på cbr1000

Panucci

Mr
Gick med
27 Oct 2008
Ort
Solna
Hoj
Ja
Hej

Nån som kan ge rek på lämplig åtgärd; tycker frambromsen känns rätt slö och träig på min cbr1000rr ´08 -SC59

Om man vill få till mer bett räcker/funkar det med att enbart byta till en större cylinder eller bör man investera även i ok och skivor?

Har varit på oljan och kliat mig i huvudet på om månne de eftermonterade stålomspunna slangarna spökar... på min 7 år äldre 01 sp1:a känns bromsarna hästlängder bättre.

-Kör med orginalbellägg for the record...

Emotser synpunkter!

Tack på förhand

mvh
 
Exakt samma problem på min cbr 1000. Funderar på att byta till Brembopump.
 
Är det ABS bromsar så är det väl meningen ? Ni ska inte kunna bromsa omkull när det är halt ?
Är det inte ABS bromsar så har jag kört med att göra rent bromsskivor och bromsbelägg med aceton och hushållspapper ?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Rengoring/Aceton-2000030019/
Efter jag rengöring med aceton så låste jag frambromsen på Triumphen diReKt när jag bromsade som vanligt.
Eftersom det inte räckte aceton med på GSX1300R så blev det nya bromsbelägg.
Brembos Röda. Fram Och det blev skillnad. Fick också förslag på EBC HH. Som jag tog bak men inte monterat ännu.
Tog Brembos för de var dyrare än EBC HH. Och Dyrare är väl bättre ? :dummer
Handlade hos Demon Tweeks. Varje förpackning räcker till ett Bromsok/Bromsskiva, d.v.s. innehåller bromsbelägg till båda sidorna av skivan.
Valde Roadbelägg. Så hög friktion också med kalla skivor / belägg.
http://www.demon-tweeks.co.uk/motorcycle/brakes
Fungerade bra med leveransen.
 
Last edited:
Är känslan trist så är renovering av oken samt ny bromspump vägen att gå. Vill man ha mer bett så är det högre friktion man behöver så då är det värre belägg och eller skivor som gäller.
 
Bromspumpen på din hoj är notoriskt jobbig att få en bra känsla i.
Börja med, som sagt ovan, renovera pumpen och oken.
Sedan gäller det att lufta till förbannelse, brukar alltid stanna lite luft i anslutningsbanjon under pumpen.
Om du inte blir nöjd tycker jag första steget är en ny bromspump. Själv kör jag med Accossatos prylar och det funkar kanonfint:)
IMG_2232.JPGIMG_0056.JPG
 
Börja med det enklaste först, kolla bromscylindrarna och se till att de rör på sig bra, om inte tvätta rent och smörj upp cylindrarna.

Om det inte räcker, gå vidare med de övriga punkter I denna tråd.
 
Handlade hos Demon Tweeks. Varje förpackning räcker till ett Bromsok/Bromsskiva, d.v.s. innehåller bromsbelägg till båda sidorna av skivan.

Skönt, hatar när man ska köpa en förpackning nya belägg och bara får belägget för endast ena sidan av skivan, så typiskt
 
inte nått tips- men SP1 bromsar var OCH är en mycket fin kombo som svår att hitta nått bra jämförbart med nu 16/17 år senare.
dom är eftertraktade vid ombyggnader pga just kvaliten/ känslan på dom.

prova med ISR skivor med matchande belägg och en brembo/ accosato pump eller just en ISR pump- borde bli en klar förbättring över originalet (som vid provkörnng av dylik maskin tyckte jag sög ankröv i frambromsen- bläää!!)
 
inte nått tips- men SP1 bromsar var OCH är en mycket fin kombo som svår att hitta nått bra jämförbart med nu 16/17 år senare.
dom är eftertraktade vid ombyggnader pga just kvaliten/ känslan på dom.

prova med ISR skivor med matchande belägg och en brembo/ accosato pump eller just en ISR pump- borde bli en klar förbättring över originalet (som vid provkörnng av dylik maskin tyckte jag sög ankröv i frambromsen- bläää!!)

Nya skivor från ISR och brembo bromspump later rätt så dyrt :brinnerup
 
Tack alles för tips!

Borde kanske nämnt att det är utan ABS samt för gubbracing på bana med gatreggat... Böt förra året från SP1´an och känner mig inte trygg vid hårda inbromsningar, får den liksom inte att sätta sig...

Har luftat och rengjort, men såklart inte till förbannelse, tror kanske bäst att börja med pumpbyte, om inte annat så för placeboeffekten...

Har spanat på Accossatopumpar - antar justerbar är lämpligast?

Finns det lokal aktör eller är det ebay som gäller vid införskaffande?

mvh

Bromspumpen på din hoj är notoriskt jobbig att få en bra känsla i.
Börja med, som sagt ovan, renovera pumpen och oken.
Sedan gäller det att lufta till förbannelse, brukar alltid stanna lite luft i anslutningsbanjon under pumpen.
Om du inte blir nöjd tycker jag första steget är en ny bromspump. Själv kör jag med Accossatos prylar och det funkar kanonfint:)
View attachment 434112View attachment 434113
 
Justerbar är inte nödvändigt...
Slå en signal till Fredrik SBKONE, han har på hyllan.
 
När jag sökte radialbromsar tidigare så visade det sig att många uppgraderar sina bromsar på CBR1000 till R1:ans. Det är samma bultavstånd men man behöver spacers.

Själv har jag Cbr1000 ok, galfer skivor och slangar och orignalpump med Zeta handtag på min R6:a. Tycker det funkar riktigt bra. Jag kör inte så hårt iofs och bara gata.
 
Apropå värre bromspumpar, så är jag nöjd med bettet på min gsxr 600 med original skivor och brembo rcs17 med kort handtag :tummenupp fast har bara kört 2 knix och mycket stoppies, inge bana eller landsväg..

När jag sökte radialbromsar tidigare så visade det sig att många uppgraderar sina bromsar på CBR1000 till R1:ans. Det är samma bultavstånd men man behöver spacers.

Själv har jag Cbr1000 ok, galfer skivor och slangar och orignalpump med Zeta handtag på min R6:a. Tycker det funkar riktigt bra. Jag kör inte så hårt iofs och bara gata.
De är samma bultavstånd på alla japanska radialok med 4 kolvar, men höjden på oken beror på vilken hoj oket kommer från :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top