Uppgradera bromsar på cbr1000

Panucci

Mr
Gick med
27 Oct 2008
Ort
Solna
Hoj
Ja
Hej

Nån som kan ge rek på lämplig åtgärd; tycker frambromsen känns rätt slö och träig på min cbr1000rr ´08 -SC59

Om man vill få till mer bett räcker/funkar det med att enbart byta till en större cylinder eller bör man investera även i ok och skivor?

Har varit på oljan och kliat mig i huvudet på om månne de eftermonterade stålomspunna slangarna spökar... på min 7 år äldre 01 sp1:a känns bromsarna hästlängder bättre.

-Kör med orginalbellägg for the record...

Emotser synpunkter!

Tack på förhand

mvh
 

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Exakt samma problem på min cbr 1000. Funderar på att byta till Brembopump.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är det ABS bromsar så är det väl meningen ? Ni ska inte kunna bromsa omkull när det är halt ?
Är det inte ABS bromsar så har jag kört med att göra rent bromsskivor och bromsbelägg med aceton och hushållspapper ?
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Rengoring/Aceton-2000030019/
Efter jag rengöring med aceton så låste jag frambromsen på Triumphen diReKt när jag bromsade som vanligt.
Eftersom det inte räckte aceton med på GSX1300R så blev det nya bromsbelägg.
Brembos Röda. Fram Och det blev skillnad. Fick också förslag på EBC HH. Som jag tog bak men inte monterat ännu.
Tog Brembos för de var dyrare än EBC HH. Och Dyrare är väl bättre ? :dummer
Handlade hos Demon Tweeks. Varje förpackning räcker till ett Bromsok/Bromsskiva, d.v.s. innehåller bromsbelägg till båda sidorna av skivan.
Valde Roadbelägg. Så hög friktion också med kalla skivor / belägg.
http://www.demon-tweeks.co.uk/motorcycle/brakes
Fungerade bra med leveransen.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är känslan trist så är renovering av oken samt ny bromspump vägen att gå. Vill man ha mer bett så är det högre friktion man behöver så då är det värre belägg och eller skivor som gäller.
 

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -12 Honda CBR1000RR
Bromspumpen på din hoj är notoriskt jobbig att få en bra känsla i.
Börja med, som sagt ovan, renovera pumpen och oken.
Sedan gäller det att lufta till förbannelse, brukar alltid stanna lite luft i anslutningsbanjon under pumpen.
Om du inte blir nöjd tycker jag första steget är en ny bromspump. Själv kör jag med Accossatos prylar och det funkar kanonfint:)
IMG_2232.JPGIMG_0056.JPG
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Börja med det enklaste först, kolla bromscylindrarna och se till att de rör på sig bra, om inte tvätta rent och smörj upp cylindrarna.

Om det inte räcker, gå vidare med de övriga punkter I denna tråd.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Handlade hos Demon Tweeks. Varje förpackning räcker till ett Bromsok/Bromsskiva, d.v.s. innehåller bromsbelägg till båda sidorna av skivan.

Skönt, hatar när man ska köpa en förpackning nya belägg och bara får belägget för endast ena sidan av skivan, så typiskt
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
inte nått tips- men SP1 bromsar var OCH är en mycket fin kombo som svår att hitta nått bra jämförbart med nu 16/17 år senare.
dom är eftertraktade vid ombyggnader pga just kvaliten/ känslan på dom.

prova med ISR skivor med matchande belägg och en brembo/ accosato pump eller just en ISR pump- borde bli en klar förbättring över originalet (som vid provkörnng av dylik maskin tyckte jag sög ankröv i frambromsen- bläää!!)
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
inte nått tips- men SP1 bromsar var OCH är en mycket fin kombo som svår att hitta nått bra jämförbart med nu 16/17 år senare.
dom är eftertraktade vid ombyggnader pga just kvaliten/ känslan på dom.

prova med ISR skivor med matchande belägg och en brembo/ accosato pump eller just en ISR pump- borde bli en klar förbättring över originalet (som vid provkörnng av dylik maskin tyckte jag sög ankröv i frambromsen- bläää!!)

Nya skivor från ISR och brembo bromspump later rätt så dyrt :brinnerup
 

Panucci

Mr
Gick med
27 Oct 2008
Ort
Solna
Hoj
Ja
Tack alles för tips!

Borde kanske nämnt att det är utan ABS samt för gubbracing på bana med gatreggat... Böt förra året från SP1´an och känner mig inte trygg vid hårda inbromsningar, får den liksom inte att sätta sig...

Har luftat och rengjort, men såklart inte till förbannelse, tror kanske bäst att börja med pumpbyte, om inte annat så för placeboeffekten...

Har spanat på Accossatopumpar - antar justerbar är lämpligast?

Finns det lokal aktör eller är det ebay som gäller vid införskaffande?

mvh

Bromspumpen på din hoj är notoriskt jobbig att få en bra känsla i.
Börja med, som sagt ovan, renovera pumpen och oken.
Sedan gäller det att lufta till förbannelse, brukar alltid stanna lite luft i anslutningsbanjon under pumpen.
Om du inte blir nöjd tycker jag första steget är en ny bromspump. Själv kör jag med Accossatos prylar och det funkar kanonfint:)
View attachment 434112View attachment 434113
 

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -12 Honda CBR1000RR
Justerbar är inte nödvändigt...
Slå en signal till Fredrik SBKONE, han har på hyllan.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
När jag sökte radialbromsar tidigare så visade det sig att många uppgraderar sina bromsar på CBR1000 till R1:ans. Det är samma bultavstånd men man behöver spacers.

Själv har jag Cbr1000 ok, galfer skivor och slangar och orignalpump med Zeta handtag på min R6:a. Tycker det funkar riktigt bra. Jag kör inte så hårt iofs och bara gata.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Apropå värre bromspumpar, så är jag nöjd med bettet på min gsxr 600 med original skivor och brembo rcs17 med kort handtag :tummenupp fast har bara kört 2 knix och mycket stoppies, inge bana eller landsväg..

När jag sökte radialbromsar tidigare så visade det sig att många uppgraderar sina bromsar på CBR1000 till R1:ans. Det är samma bultavstånd men man behöver spacers.

Själv har jag Cbr1000 ok, galfer skivor och slangar och orignalpump med Zeta handtag på min R6:a. Tycker det funkar riktigt bra. Jag kör inte så hårt iofs och bara gata.
De är samma bultavstånd på alla japanska radialok med 4 kolvar, men höjden på oken beror på vilken hoj oket kommer från :)
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top