Uppfinnar-Jocke vill ansöka om patent

Det kostar massa pengar att få ett patent, sisådär över 30.

Nja. Ett patent i Sverige kostar 3.000:-. Ska man sedan ha det gällande i Europa får man pynta upp med mer och för världen än mer. Men om det visar sig att det är en bra grej så kan man ju få igen det.

Nja. Ett patent i Sverige kostar 3.000:-. Ska man sedan ha det gällande i Europa får man pynta upp med mer och för världen än mer. Men om det visar sig att det är en bra grej så kan man ju få igen det.

Ja, ja...inlämningsavgiften ja.

cirkus 30 lax genom patenbyrå, runt en mille för en hyfsad global täckning

Ja det GÅR att fixa patent för 3000, men mjae, då ska du va bra duktig på att skriva patent själv.

Ja, ja...inlämningsavgiften ja.

cirkus 30 lax genom patenbyrå, runt en mille för en hyfsad global täckning

Då blev det rätt mycket. Hade väl först tänkt fråga någon som är insatt i patent, om idén är patenterbar. Det räknade jag skulle hamna på ungefär 1.500:- (ungefär vad advokater tar ut i timmen). Sedan om de skulle hjälpa mig skriva det så gick där ytterligare 1.500:-. Sedan är det väl bevakningen av patentet som kostar en massa extra, så att de håller koll på att ingen gör intrång i patentet? Det kan säkert kosta ungefär hur mycket som helst.

Kontakta NUTEK. De har gratis rådgivning för såna som dig.

Tack! Det har jag inte tänkt på. :gnissla Ska kolla upp det med en gång, men först ska jag iväg på lunch. :)

Last edited:
Då blev det rätt mycket. Hade väl först tänkt fråga någon som är insatt i patent, om idén är patenterbar. Det räknade jag skulle hamna på ungefär 1.500:- (ungefär vad advokater tar ut i timmen). Sedan om de skulle hjälpa mig skriva det så gick där ytterligare 1.500:-. Sedan är det väl bevakningen av patentet som kostar en massa extra, så att de håller koll på att ingen gör intrång i patentet? Det kan säkert kosta ungefär hur mycket som helst.

Det bästa är att helt enkelt gå till en privat patentbyrå, en ansökan om patent kostar som sagt inte många kronor, men det är sjävla utformandet så att säga, se till att skriva det rätt som kostar.

Det går som sagt skriva själv man mjae, leta upp ett patent på en liknande produkt och sen skriva om det lite så det passar din kan funka.
Men det är som sagt svårt att skriva ett patent så att det blir säkert så att säga...

ett tips..

har ni en bra idé så skydda den så här:

skriv ner vad det går ut på etc, ta med bilder, ritningar mm.

gå till posten och köp ett rekommenderat brev som du sen skickar till dig själv, öppna det inte när du får det.
Detta håller i svensk domstol.

ett tips..

har ni en bra idé så skydda den så här:

skriv ner vad det går ut på etc, ta med bilder, ritningar mm.

gå till posten och köp ett rekommenderat brev som du sen skickar till dig själv, öppna det inte när du får det.
Detta håller i svensk domstol.

För att skapa bevis ang. tidpunkt för tillhörande sekretessavtal vilket skall finnas med, så visst.

Vad jag läst mig till om patent, så kan man ta befintliga uppfinningar och kombinera dem så att man får ny funktionalitet, eller förbättring. Det är vad min idé skulle leda fram till. Dessutom skulle de kunna skapa en affärsmodell med idén till grund som skulle generera mer intäkter.

Blir väl något i denna stilen

[YOUTUBE-ID]bAFjVboBKes[/YOUTUBE-ID]

Blir väl något i denna stilen

[Youtube-klipp]

Det där får jag titta på när jag kommer hem. Brandväggen här stoppar det mesta. :gnissla

Det bästa är att helt enkelt gå till en privat patentbyrå, en ansökan om patent kostar som sagt inte många kronor, men det är sjävla utformandet så att säga, se till att skriva det rätt som kostar.

Det går som sagt skriva själv man mjae, leta upp ett patent på en liknande produkt och sen skriva om det lite så det passar din kan funka.
Men det är som sagt svårt att skriva ett patent så att det blir säkert så att säga...

Ja, det är ju inte helt enkelt. Räcker man skriver lite fel, så finns det alltid någon som hittar kryphål.

Last edited:
Det är inte programkod jag tänkte patentera. Sådant går väl bara att göra i USA? Det är däremot en idé, med en affärsmetod som kan inbringa pengar till de som säljer produkten vidare, jag skulle vilja patentera.

Affärsmetoder går enbart att patentera i USA. Inom EU och i princip resten av världen är det omöjligt sedan några år tillbaks.

Programkod går utmärkt att patentera inom EU också, men du måste bevisa att programkoden löser ett problem på ett sätt som ingen annan har löst problemet förut (eller ens i närheten av liknande sätt).

Egentligen är det algoritmen som du patenterar, inte själva koden (eftersom du kan åstadkomma samma sak i många olika programspråk).

Du bör absolut använda en duktig patentkonsult, som har IT som specialitét.

Dock kan du antagligen glömma att få patent på den idé som företaget stulit ifrån dig, eftersom det numera finna flera parter som känner till den idén (men dubbelkolla med patentkonsult). Men se till att patentera din vidareutveckling av idén!

Även om du inte har patent på den idé som de stulit ifrån dig så är du ju upphovsmannen, och bör således kunna driva en process emot dom.

Lycka till!

Du kan inte söka patent längre eftersom produkten är tillverkad nu och då räknas som "allmänt känd".

Att firman blåst dig verkar ju ganska sannolikt men vad du kan göra åt det får nån annan svara på. Du har ju i alla fall dina mail som bevismaterial.

Du kan inte söka patent längre eftersom produkten är tillverkad nu och då räknas som "allmänt känd".

Att firman blåst dig verkar ju ganska sannolikt men vad du kan göra åt det får nån annan svara på. Du har ju i alla fall dina mail som bevismaterial.

Den är ju faktiskt inte "tillverkad" riktigt än. Om ett par veckor lär den finnas internt, utan att vara känd för allmänheten, och efter än längre tid kommer den givetvis komma ut till kunderna.

Finns det något som säger att de ska ta patent på det? Det kan väl mycket gärna vara så att de helt enkelt ändå ska använda det och att det fortfarande inte går att ta patent på. Det finns vatten i hårspray trots att man inte kan ta patent på vatten..

Kontakta Almi om hjälp, de är en statligt finansierad enhet som är till för att hjälpa entreprenörer och uppfinnare....kostar gratis:tummenupp

Upp! Hur går det? Jag är oxo nyfiken på hela patentcirkusen..

Cirkusens premiärföreställning har ännu inte börjat. :)

Finns det något som säger att de ska ta patent på det? Det kan väl mycket gärna vara så att de helt enkelt ändå ska använda det och att det fortfarande inte går att ta patent på. Det finns vatten i hårspray trots att man inte kan ta patent på vatten..

Visst kan det vara så, att det bara är en idé som inte går att patentera, som de kommer använda ändå. Bara lite tråkigt att ägna en del av sin fritid till att fundera och klura lite på en sak utan att få något för det.

Hela tråden går ut på att få tag på någon som kan det här med patent, så att jag får veta från en utomstående källa om idén är patenterbar eller ej.

Kontakta Almi om hjälp, de är en statligt finansierad enhet som är till för att hjälpa entreprenörer och uppfinnare....kostar gratis:tummenupp

Tack! Ska kolla upp deras hemsida i morgon.

Last edited:
Cirkusens premiärföreställning har ännu inte börjat. :)

Visst kan det vara så, att det bara är en idé som inte går att patentera, som de kommer använda ändå. Bara lite tråkigt att ägna en del av sin fritid till att fundera och klura lite på en sak utan att få något för det.

Hela tråden går ut på att få tag på någon som kan det här med patent, så att jag får veta från en utomstående källa om idén är patenterbar eller ej.

Tack! Ska kolla upp deras hemsida i morgon.

www.uppfinnare.se

ta kontakt med någon som verkligen har rätt kunskaper .

Trådlyft som heter duga. :) Såg nu att du PM:at mig om detta i samband med att du startade tråden, men jag har inte varit inloggad sedan i höstas så det tog en stund för mig att hitta den.

Det var många funderingar, och jag är inte säker på att jag kan svara på alla, men jag ska försöka gå igenom en del av dem i alla fall.

1) Om jag förstått saken rätt så är du anställd på en konsultfirma och har presenterat din idé på företaget som hyr in dig som konsult? Det kan eventuellt vara problematiskt i sig, eftersom de flesta konsultavtal innehåller klausuler som ger kunden rätt till i princip allt du producerar inom ramen för uppdraget. Om du tagit fram detta själv vid sidan om uppdraget, och alltså inte i din roll som konsult från din arbetsgivare så, och försöker sälja in idén direkt till kunden så kan det eventuellt falla in under konkurrerande verksamhet och ge dig problem med din arbetsgivare istället. Det är ju svårt att uttala sig om utan att veta hur idén sammanfaller med vad konsultfirman erbjuder för tjänster, men var medveten om risken i alla fall.

2) Om ovanstående är grönt, dvs du faktiskt har rätten till idén så är ju nästa fråga hur du kan tjäna pengar på den. Av din beskrivning låter det inte troligt att idén är patenterbar, då det i grunden är tre saker som ska vara uppfyllda för det:

A: Det ska vara en teknisk lösning på ett problem.
B: Den ska vara ny.
C: Den ska ha uppfinningshöjd.

Jag tror du har problem med både A och B här. Lösningen verkar av din beskrivning inte vara av teknisk karaktär, och dessutom faller det nog tyvärr på nyhetsvärdet också. Om du presenterade idén för kunden utan att skydda informationen med ett NDA (non-disclosure agreement) eller motsvarande så är du ute på tunn is redan där, och eftersom du nu hört talas om att de tänker använda idén så pratas det uppenbarligen om den, och därmed så är det rätt kört. Det spelar ingen roll hur idén blivit offentliggjord, är den offentliggjord så är den, och då går den inte att patentera längre.

3) Angående kostnaden för ett patent så går det mycket riktigt att skriva en egen ansökan och lämna in för en ganska billig penning, men är man inte kung på juridisk prosa så är det pengar i sjön. Det kommer inte att hålla vid en tvist. Räkna med 20-30 tusen för Sverige om du anlitar en billig firma och det är ett hyfsat enkelt patent, mycket mer om du anlitar en dyr firma eller det är många/komplicerade krav.

Vad gäller världspatent så finns det inget, och har aldrig funnits, något som heter så. Patent söker man i princip per land, även om det finns lite synergier vad gäller granskningen i vissa fall (EU exempelvis). Ganska många länder godtar ansökan på engelska, men annars tillkommer även översättningar för varje land.

Är det då helt kört för dig? Det kan kanske låta så, men det behöver det inte alls vara. Patent är inte det enda här i världen som ger skydd av intellektuella rättigheter. Det finns ett intressant rättsfall som jag tror du ska titta närmre på, där en konsult Jan Hedvall hade tagit fram en affärsmodell som han presenterade för lärarförbundet, som sedermera slängde ut honom och snodde affärsplanen. Han vann i tingsrätten, förlorade i hovrätten men vann till slut i högsta domstolen.

Jag vet inte hur väl ditt fall stämmer in på det, men jag skulle undersöka det i alla fall. För honom tog processandet sex år, men nu finns ju ett prejudicerande fall från HD, så det bör kunna gå snabbare om fallen liknar varandra.

Lycka till!

Last edited:
Hur har det gått nu då, några nyheter? Förresten, RD:n funkar igen!:yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...