Trådlyft som heter duga.

Såg nu att du PM:at mig om detta i samband med att du startade tråden, men jag har inte varit inloggad sedan i höstas så det tog en stund för mig att hitta den.
Det var många funderingar, och jag är inte säker på att jag kan svara på alla, men jag ska försöka gå igenom en del av dem i alla fall.
1) Om jag förstått saken rätt så är du anställd på en konsultfirma och har presenterat din idé på företaget som hyr in dig som konsult? Det kan eventuellt vara problematiskt i sig, eftersom de flesta konsultavtal innehåller klausuler som ger kunden rätt till i princip allt du producerar inom ramen för uppdraget. Om du tagit fram detta själv vid sidan om uppdraget, och alltså inte i din roll som konsult från din arbetsgivare så, och försöker sälja in idén direkt till kunden så kan det eventuellt falla in under konkurrerande verksamhet och ge dig problem med din arbetsgivare istället. Det är ju svårt att uttala sig om utan att veta hur idén sammanfaller med vad konsultfirman erbjuder för tjänster, men var medveten om risken i alla fall.
2) Om ovanstående är grönt, dvs du faktiskt har rätten till idén så är ju nästa fråga hur du kan tjäna pengar på den. Av din beskrivning låter det inte troligt att idén är patenterbar, då det i grunden är tre saker som ska vara uppfyllda för det:
A: Det ska vara en teknisk lösning på ett problem.
B: Den ska vara ny.
C: Den ska ha uppfinningshöjd.
Jag tror du har problem med både A och B här. Lösningen verkar av din beskrivning inte vara av teknisk karaktär, och dessutom faller det nog tyvärr på nyhetsvärdet också. Om du presenterade idén för kunden utan att skydda informationen med ett NDA (non-disclosure agreement) eller motsvarande så är du ute på tunn is redan där, och eftersom du nu hört talas om att de tänker använda idén så pratas det uppenbarligen om den, och därmed så är det rätt kört. Det spelar ingen roll hur idén blivit offentliggjord, är den offentliggjord så är den, och då går den inte att patentera längre.
3) Angående kostnaden för ett patent så går det mycket riktigt att skriva en egen ansökan och lämna in för en ganska billig penning, men är man inte kung på juridisk prosa så är det pengar i sjön. Det kommer inte att hålla vid en tvist. Räkna med 20-30 tusen för Sverige om du anlitar en billig firma och det är ett hyfsat enkelt patent, mycket mer om du anlitar en dyr firma eller det är många/komplicerade krav.
Vad gäller världspatent så finns det inget, och har aldrig funnits, något som heter så. Patent söker man i princip per land, även om det finns lite synergier vad gäller granskningen i vissa fall (EU exempelvis). Ganska många länder godtar ansökan på engelska, men annars tillkommer även översättningar för varje land.
Är det då helt kört för dig? Det kan kanske låta så, men det behöver det inte alls vara. Patent är inte det enda här i världen som ger skydd av intellektuella rättigheter. Det finns ett intressant rättsfall som jag tror du ska titta närmre på, där en konsult Jan Hedvall hade tagit fram en affärsmodell som han presenterade för lärarförbundet, som sedermera slängde ut honom och snodde affärsplanen. Han vann i tingsrätten, förlorade i hovrätten men vann till slut i högsta domstolen.
Jag vet inte hur väl ditt fall stämmer in på det, men jag skulle undersöka det i alla fall. För honom tog processandet sex år, men nu finns ju ett prejudicerande fall från HD, så det bör kunna gå snabbare om fallen liknar varandra.
Lycka till!