Uppdrag Granskning - Bogesund

Status
Ej öppen för fler svar.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Är du på riktigt?

Det tvivlar jag starkt på.

Med den summeringen så kvalade du direkt in i den grupp omogna personer man inte vill möta i trafiken...

Som mest körde jag 2000 mil på en säsong och det på rätt snabba hojar. Standardmässigt blir det nog 1000 mil +...De enda öveträdelser jag bötfällts för under de år jag kör hoj var blinkers som blinkar för snabbt, skylt som är för liten och speglarna som saknas. Jag har nog hyffsatt mogen inställning till hojkörning ändå känns det som...

Bara att vistas nära Bogan sägs förkorta ens liv med 30% (eller kanske kommer att sägas av någon som deltar i UG på onsdag), ändå verkar det som att ståhejet inte riktigt står i proportion till antalet olyckor.

Fö vore det intressant om UG skulle klämma fram ett programm om "bilisten från Bogan som riskerade livet på en MC åkare och sitt barn genom att bete sig som ett svin i trafiken.." ?
 

Marqus

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Kungsgården
Hoj
Ducati 620, Husqvarna WR 125 -96, Iq shift 600
Vad är det för dynga ?? Vad jag förstår var den andra olyckan ju när en jävla kromoxe drämde in i en bil vilket har inte ett skit med varken Bogan eller bombrepor att göra utan kunde hända (och händer) lite varsom helst. Dessutom vet vi ju inte om vad bilisten gjorde för att förtjäna en HD i baksätet...kanske en vä sväng med ögonen i röven ? Jag skulle köpa snacket om 2 olyckor på kort tid på en stenhård bombad sträcka om det var en plastraket som rammade en stackars bilist som dessutom gjort allt rätt själv. Grejen är att olyckor är relativ sällsynta där i relation till hur oerhört livsfarligt det är att ens vistas i närheten av vägen.

Men du har dom där kromsladarna sånna där saker som gör att dom bara kan köra enligt hastighetsbegränsningen ? shit asså. :yoparty

Om du vore någorlunda klar i huvudet så borde du fatta att det inte bara är sporthojar som kör för fort, så du menar att 15 olyckar, varav 9 döda på 2 vägar, och de tycker du är sällsynt ? :va
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Ja, det har du nog fått. För vem/vilka har pratat om att gola, och mot vem/vilka ska det golas menar du?

Hoppas verkligen det.



Vadå problem, jag har inge problem att dom ställer ut poliser eller fartkamerer för att få ner hastigheten på bogan och bulten :arsele

MEN om det blir effektbegrännsningar eller liknande på grund av er 08er som kör som idioter efter väl trafikerade vägar, med hus och antagligen barn, då ***** har vi ett problem :mad: å det är NI! (biker boys, roller, dan the man och restan av stockholm som inte fattar bättre) :huvet

Det är ju det som är problemet, du förstår, inga är glada i Bogesund längre. Det är därför du ska namedroppa hos UG så du får bort 2st av alla fortkörare, då är det inte så många kvar sedan.


Ne det kanske inte hjälper att sätta dit 2st, men det är en god bit på vägen, fattar inte att man kan försvara att köra förfort bland oskyldiga.
 

Marqus

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Kungsgården
Hoj
Ducati 620, Husqvarna WR 125 -96, Iq shift 600
Fö vore det intressant om UG skulle klämma fram ett programm om "bilisten från Bogan som riskerade livet på en MC åkare och sitt barn genom att bete sig som ett svin i trafiken.." ?


Ja men MR WRX, i detta fall har alla olyckor vart av MC-klass inte bil, och motorcyklisten som riskerar pappan och barnets liv då ?

du är helt otrolig och börja att snacka om andra saker alltså :huvet

Mr WRX har fått årets OT bemärkelse.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Men du har dom där kromsladarna sånna där saker som gör att dom bara kan köra enligt hastighetsbegränsningen ? shit asså. :yoparty

Om du vore någorlunda klar i huvudet så borde du fatta att det inte bara är sporthojar som kör för fort, så du menar att 15 olyckar, varav 9 döda på 2 vägar, och de tycker du är sällsynt ? :va

Vore du klar i huvudet skulle du nog försöka att ställa det FAKTISKA antalet olyckor som inträffar på denna sträcka till hur jävla livsfarlig den påstås att vara för de som bor där...då kanske du hade fattat att det är fan ingen hejd på sensastionsjournalistik.

Jag har aldrig hört talas om 9 döda på Bogan och INGA där boende från vägkanten varit inblandade. Kromsladdarna kör in i bilar lite varstans (och i varandra) och det har inte ett SKIT med Bogan att göra. Det som är specifikt är att just där förekommer det extrema fortkörningar relativt ofta och att det skulle då innebära livsfara för de som bor omkring. Jag tror knappast att någon med en kromoxe eller en low end hoj kan ens komma upp i en fart som kan klassas som bombrepa där borta.

Ja men MR WRX, i detta fall har alla olyckor vart av MC-klass inte bil, och motorcyklisten som riskerar pappan och barnets liv då ?

du är helt otrolig och börja att snacka om andra saker alltså :huvet

Mr WRX har fått årets OT bemärkelse.

Grejen är att en olycka på Bogan blåses upp och genast blir det vatten på kvarnen för murvlarna som ska skapa lite panik. Om det senast faktisk berodde på att en MC förare körde alltför fort (eller inte) medan bilisten uppförde sig som folk (eller inte) spelar ju ingen roll. Jävligt mycket ON TOPIC. En olycka rycks ut ur sitt sammanhang och används för att skapa lite extra sensation...

Det var visst någon som fick sätta livet till där förra året...i ett dike..ensam. Singel olyckor som inte påverkar de omkringboende inträffar överallt. Det är alltid lika tragiskt, men det är inget Bogan specifikt.
 
Last edited:

Marqus

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Kungsgården
Hoj
Ducati 620, Husqvarna WR 125 -96, Iq shift 600
Vore du klar i huvudet skulle du nog försöka att ställa det FAKTISKA antalet olyckor som inträffar på denna sträcka till hur jävla livsfarlig den påstås att vara för de som bor där...då kanske du hade fattat att det är fan ingen hejd på sensastionsjournalistik.

Jag har aldrig hört talas om 9 döda på Bogan och INGA där boende från vägkanten varit inblandade. Kromsladdarna kör in i bilar lite varstans (och i varandra) och det har inte ett SKIT med Bogan att göra. Det som är specifikt är att just där förekommer det extrema fortkörningar relativt ofta och att det skulle då innebära livsfara för de som bor omkring. Jag tror knappast att någon med en kromoxe eller en low end hoj kan ens komma upp i en fart som kan klassas som bombrepa där borta.

Ja sm sagt, vad hade hänt om killen som hamnade på grusfläcken eller hur de nu var för nån dag sen, hade det vart en gård med barnkalas ellr liknande då?

Du kan ju inte sitta och säga att det aldrig kommer hända, för det kommer det i takten som den är på väg nu.

HAaha, varför skulle inte 1800cc cromsläde inte kunna komma upp i 200 ?
SLuta skyll på allt annat än hojåkarna nu, för det är dom det beror på :mad:
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Ja sm sagt, vad hade hänt om killen som hamnade på grusfläcken eller hur de nu var för nån dag sen, hade det vart en gård med barnkalas ellr liknande då?

Du kan ju inte sitta och säga att det aldrig kommer hända, för det kommer det i takten som den är på väg nu.

HAaha, varför skulle inte 1800cc cromsläde inte kunna komma upp i 200 ?
SLuta skyll på allt annat än hojåkarna nu, för det är dom det beror på :mad:

Jag tvivlar på att de som vill köra 200 på en väg som Bogan köper en blytung kromoxe och att de som köper en sådan vill köra bombrepor där. Det är nog inte de som står för de bombrepor som påstås göra vägen livsfarlig. Något säger mig att det inte är franskillarna som står för bulken av fortkörningsböter man drar in...

Jodå, givet tid...antal upprepningar osv kommer saker att hända. Med lite fantasi kan jag faktiskt föreställa mig att en Gixxer flyger in genom ett vardagsrumsfönser och ödelägger hela huset..jag menar det KAN faktiskt hända. Vad jag är ute efter är helt enkelt att med tanke på vilken livsfarlig bild man skapar av företeelsen och den uppståndelse man skapar borde det ha hänt hemskheter redan. Det har körts fort där sedan 80 talet. Kan det vara så att nog fan är det farligt och rätt omdömmeslöst men inte så att men behöver göra UG av det ?

Det vore intressant att få reda på statistik och typ av olyckor som inträffade där och se om det i själva verket inte handlar om helt vanligt förekommande MC olyckor som kan inträffa överallt...och kanske inträffar på Bogan lite oftare mest för att det är fler som kör där.
 

Marqus

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2007
Ort
Kungsgården
Hoj
Ducati 620, Husqvarna WR 125 -96, Iq shift 600
Jag tvivlar på att de som vill köra 200 på en väg som Bogan köper en blytung kromoxe och att de som köper en sådan vill köra bombrepor där. Det är nog inte de som står för de bombrepor som påstås göra vägen livsfarlig. Något säger mig att det inte är franskillarna som står för bulken av fortkörningsböter man drar in...

Jodå, givet tid...antal upprepningar osv kommer saker att hända. Med lite fantasi kan jag faktiskt föreställa mig att en Gixxer flyger in genom ett vardagsrumsfönser och ödelägger hela huset..jag menar det KAN faktiskt hända. Vad jag är ute efter är helt enkelt att med tanke på vilken livsfarlig bild man skapar av företeelsen och den uppståndelse man skapar borde det ha hänt hemskheter redan. Det har körts fort där sedan 80 talet. Kan det vara så att nog fan är det farligt och rätt omdömmeslöst men inte så att men behöver göra UG av det ?

Det vore intressant att få reda på statistik och typ av olyckor som inträffade där och se om det i själva verket inte handlar om helt vanligt förekommande MC olyckor som kan inträffa överallt...och kanske inträffar på Bogan lite oftare mest för att det är fler som kör där.

Självklart vet jag också att dom inte drar bombrepor med fartygen, men som sagt inget som hindrar dom från att gasa på som resten av gänget gör och till slut smäller det för dom med... som det nu gjorde.

Det du sa efter radbrytningen var det dummaste ja nånsin hört, vi kan ta ett exempel, du vet att du kanske håller på att få cancer eller en dödlig sjukdom. Men för att det aldrig hänt tidigare så skiter du i det och efter ett tag/år/månader/veckor/dagar ligger du KANSKE på sjukhussängen och dör för att du sket i och göra något åt saken. Om du inte är helt väck förstår du vad jag menar och då kan vi inte heller låta dom åka bombrepor, ellr fortsätta som förut.
 

Katte.N

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
StockholM
Hoj
Hojlös
Bygg en jävla hög mur längst hela bogan på bägge sidorna.
Då kan ingen av dom som bor där komma in på vägen och bli skadad.
Och vi kan fortsätta köra våra BOMBER repor.
Och till nån skåne mjölkaren tidigare i tråden. Man blir inte självutnämnd Kung Av bulten/bogan. Vi nämner ut det. Han får en pokal också skall du veta. Ha re gött eller va fan ni säger i skåne:finger
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
En intressant grej...Förra veckan jobbade jag i Hamburg och undrade om man i Tyskland någonsin skulle göra ett sensationsprogram om en sådan skitgrej. En kille på kontoret som kör en Hayabusa dag in och dag ut på autobahn skakade bara på huvudet när jag berättade om det här och frågade hur många döda det var. Idag jobbade jag i Warszawa och pratade med några killar jag känner från en Polsk motsvarighet till SH...De vek sig dubbla av skratt när jag berättade om vår tråd och UG. De frågade om jag menar allvar att man gör ett debattprogram trots att "ingen ens blivt dödad ens en gång ?". De tyckte att vi i Sverige har alltför lite att oroa sig för och därför oroar vi oss alltför mycket för skitsaker. Nu vet jag varför man gör en UG om detta...det är inte värdeökningen..det är bara en jävla seriös nyhetstorka. Det skulle nog ligga fint med lite maffiauppgörelser, sprängda amfetaminlabb och tonbeslag, trafficking razzior och reportage om RIKTIGA problem som inte hittat hit än...då skulle murvlarna på UG inte vara så desperata och fartdårarna skulle få ha Bogan och Bulten ifred.
 
Last edited:

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
Bygg en jävla hög mur längst hela bogan på bägge sidorna. Då kan ingen av dom som bor där komma in på vägen och bli skadad.
Och vi kan fortsätta köra våra BOMBER repor.

Mycket bra idé!

Det lär juhe även göra så de som kör som stollar där och gör något misstag kletas ut på muren som flugorna på ett visir. Färre som kör bombrepor och övriga hojåkare i Sverige slipper bestraffas för ett fåtal stollar.

Gött mos! säger vi i Göteborg :tummenupp
 

Instant-Suicide

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Nej, tyvärr ingen i år
Jag röstar för att alla säljer sina zuppher-snhabba hojjar, sedan öppnar vi en fond, där alla petar in sina pengar från sin(a) sålda hoj(ar) med tillhörande utrustning.

Tanken är att vi ska köpa så många nya volvo och saab som möjligt för pengarna, så vi får lite fart på fordonsindustrin, någon som är på?

Själv har jag inte ens en hoj, dock har jag ett par gore-tex stövlar i fint skick som säkert kan ge några hundra!
Och först då kanske journalisterna förknippar ordet motorcykel med något positivt!

Av över 250 000 registrerade motorcyklar (alla klasser och typer inräknade), så dog förra året 51st åkare om jag inte minns fel från rapporten, och i kollision med annat fordon, oftast med personbil, så var hojföraren på pappret oskyldig i över 60% av fallen, sedan kan man ju vända o vrida på den statistiken.

Men det här handlar egentligen inte om dödsantalet, dock tror jag många får bilden, tack vare orättvis media som förstorar upp problemet, att ett enormt antal hojåkare dör årligen, när antalet är mindre än en femtiodel av en procent, av antalet registrerade mc.

Så ser man det i siffror är det inget "stort" problem, dock är det väl jävligt störande med konstant oväsen utanför bostaden. :gnissla
Man kan ju alltid fråga sig hur stort problemet verkligen är, och hur stor sanning det ligger i kritiken, samt varför man bosätter sig längs med vägen.

Är det bara någon surgubbe/kärring som har för lite att göra, ringer svt och säger att han har hittat film på "vansinneskörningar" via nätet, i närheten av hans bostad? Eller kör allt för många för fort där?

Oavsett om jorden är platt eller ej så verkar de flesta överrens om att denna publicitet varken går att försvara, att den kommer att vinklas samt att den inte är positiv alls!
 
Last edited:

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
-
En intressant grej...Förra veckan jobbade jag i Hamburg och undrade om man i Tyskland någonsin skulle göra ett sensationsprogram om en sådan skitgrej. En kille på kontoret som kör en Hayabusa dag in och dag ut på autobahn skakade bara på huvudet när jag berättade om det här och frågade hur många döda det var. Idag jobbade jag i Warszawa och pratade med några killar jag känner från en Polsk motsvarighet till SH...De vek sig dubbla av skratt när jag berättade om vår tråd och UG. De frågade om jag menar allvar att man gör ett debattprogram trots att "ingen ens blivt dödad ens en gång ?". De tyckte att vi i Sverige har alltför lite att oroa sig för och därför oroar vi oss alltför mycket för skitsaker. Nu vet jag varför man gör en UG om detta...det är inte värdeökningen..det är bara en jävla seriös nyhetstorka. Det skulle nog ligga fint med lite maffiauppgörelser, sprängda amfetaminlabb och tonbeslag, trafficking razzior och reportage om RIKTIGA problem som inte hittat hit än...då skulle murvlarna på UG inte vara så desperata och fartdårarna skulle få ha Bogan och Bulten ifred.

Konstigt att några polacker inte bryr sig, Polen har nog "lite" större problem än så...:rolleyes:
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Konstigt att några polacker inte bryr sig, Polen har nog "lite" större problem än så...:rolleyes:

Det är ju just det som är problemet, vi har för lite att oroa oss, och förfäras över. :) Nästa DÖDS-problem-du-kan-vara-drabbad-köp-lösnummer-här-problem måste lyftas fram.

Faktum kvarstår, det busas över hela landet, det enda riktiga bekymret här är att det är väl koncentrerat till ett par vägar...

/J
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Efter en visit i Stockholm är jag inte ett dugg förvånad att
UG vill ''sätta åt'' alla hojåkare.
När media och myndigheter finns i Stockholm så blir ett lokalt
problem en riksangelägenhet:gnissla
Alla hojåkare i Sverige få nu lida för ert uppträdande i trafiken!
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
ons 27 maj
20:00 Uppdrag granskning
Del 20 av 22. Norge ratade svenska JAS Gripen för att prislappen var för hög. Det kan stå norska staten dyrt. Dessutom: Polisen maktlös mot MC-förarnas vansinnesfärder på svenska vägar. Programledare: Karin Mattisson.
* Även i SVT24 28/5, SVT1 28/5, SVT1 30/5 och SVT24 1/6
* Textat sid. 199

Frågan är om man ska se det, eller inte.
Ser man det så kanske de tror att det finns
intresse och sänder mer.
Samtidigt är jag lite nyfiken på vad de kommer
ta upp, så jag vill ju se det. Å andra sidan är jag
förmodligen inte hemma så det avgör ju.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top