Uppdrag Granskning 28/8 20.00 - Ansvar för vägstandard?

"Vi skickade det vi alltid skickar" Hur fan e läget:dummer:confused::huvet:död

"Sen tycker jag att det pratats för lite om den troligaste orsaken till olyckorna, hastigheten" Asså skjut den där snubben. E re motorcyklisternas fel helt plötsligt...

SKÄMS:fakta
 
Så djävla förbannad!:mad:

Och killen som ska sluta köra hoj för att han inte litar på Trafikverket!:mad:
Då har ju MC-hatarna vunnit.:huvet

Någon som fortfarande tror att Nollvisionen är till för oss på hoj! Det är Noll Vision :död
 
Kopierar mitt inlägg från en annan tråd.

Skulle vilja veta om trafikverket hade någon hypotes om varför den låga mätningen hade kunnat vara "kvalitetsbristande", om de hade någon förklaring varför mätningen kunnat visa så låga värden om vägen inte skulle varit hal. För som jag förstod det var det anledningen varför de inte ville dela med sig av den rapporten. För visst är det viktigt att ge ut korrekt information. Men om det nu inte fanns anledning att tro att mätningen var gjord inkorrekt eller hade några brister så är det klart att informationen ska delas. Skulle det vara så att de inte hade hunnit verifiera att det var en korrekt gjord mätning vid polisens förfrågning så ska ju även det tas upp av trafikverket tycker jag.

Försöker vara objektiv i saken, men tycker trafikverket verkar oklara i sitt försvar. De hade inte mycket att komma med. Jag vet inte om de bara gör ett misstag i att ta diskussionen framför kamera och därför får svårt att tänka på fötterna.

Modigt att sitta framför kamera och ljuga annars.
 
När man ser det här programmet så blir man återigen påmind om vilken enorm "maktfaktor" Tingwalls "bygge" blivit i det vi "tror" är Trafiksäkerhetsarbete!

Men det handlar mest om att sysselsätta tillräckligt många "avdelningschefer" med "icke uppgifter" så att INGEN i "byggnaden" kommer på den geniala iden att "kritisera" vad dom i själva verket håller på med.
Nämigen leken:..... "Jag kliar din rygg så kliar du min rygg!

För VEM skulle komma på den brilianta iden att berätta vad som i själva verket pågår i "huset", då skulle en massa "jag tycker som du"-sägare bli tvugna att söka sig till AF!

Tyvärr är TrafikVerket en stoor klubb för inbördes beundran som istället för att jobba med Trafiksäkerhetsarbete, tex. bygga riktiga vägar istället för "fattigdomsbeviset" 2+1 vägar med vireräcken!

OM inte dessa avslöjanden av den interna korruptionen inom TrafikVerket får konsekvenser så finns bara ett kvar att göra, STÄNG ner skiten, och börja om med nytt friskt blod och trafiksäkerhetshöjande riktlinjer!

/KentW
 
Killen som skadade sig i olyckan utanför Gävle borde med det material som UG fått fram ha en skaplig sits för att kunna stämma Trafikverket för all den värk och smärta som han har framför sig pga. deras underlåtenhet att kontrollera entreprenörernas arbete.

Lider själv av sviterna från ett möte med en älg för 30år sen, och smärtorna är konstanta, ibland något mindre men lika ofta mycket värre. Och med åren blir dom konstant värre, man knaprar smärtstillande som andra äter salta nötter.

Hade mitt möte varit en följd av liknande underlåtenhet från TrafikVerkets sida så hade jag "jagat" dom tills jag fått rätt, nu var det inte så i mitt fall men jag förstår hans reaktion när sanningen gick upp för honom vem som bär ansvaret för att han sitter där med konstanta smärtor.

/KentW
 
Ja, vad säger man som inte redan är sagt? Killen med smärtor som lägger ner hojåkat när han inser att den myndighet han avlönar med skatter undanhåller information och bevis som skulle i vart fall hjälpa honom förstå vad som hände?

En myndighet som tar sig rätten att undanhålla väsentlig information från rättsväsendet? Och gömmer sig bakom ursäkter som kvalitetssäkring? Lika klipskt som att tvätta utvärderingar från försök medicinska provserier. En riktig ingenjör, forskare eller sakkunnig översänder naturligtvis samtliga mätningar, tillsammans med eventuella kommentarer kring uttolkandet.

När man dessutom vet vilka beviskrav och vilka processkostnader en stackars liten trafikant som gått omkull på rullgrus tvingas till för att påvisa otillräcklig skyltning. Och få rätt till ett skadestånd motsvarande sex långsjalar.

Det är väl då man inser att något är oerhört fel med den myndighet som vi tillsammans bekostar via skattemedel ör att säkra vår trafikmiljö. Innan något mer händer bör Trafikverket, med Tingvall i spetsen besvara en enda fråga:

Vems ärenden går vi? För vems skull finns vi till?
 
Jag betalar dubbel avgift nästa år till SMC om ni sätter dit dom där skitstövlarna. :(

Vi får se vad åklagaren kommer fram till - SMC har överlämnad mycket material, men jag måste i ärlighetens tala om att det inte är enkelt att få fram vad "brottet" är - hur konstigt det än låtar.

Etik, moral, sunt förnuft och det vi tror är ansvar, samt Noll-Vision, Tylösands Deklaration, etc., - är inte samma sak i en domstol..

Tycker vi alla kan vara glada att Uppdrag Granskning lyfte frågan på ett bra sätt (och vi var på rätt sida denna gång).. Självfallet stannar jobbet i frågorna inte efter två TV program - SMC kör på..
 
Jag begriper inte hur man kan gagga om kvalitetssäkring. Vad jag förstått har samtliga friktionstester utförts av VTI med samma metod och utrustning. Är det så att man tror att en mätserie är suspekt så måste alla inom en viss tidsrymd och om de utförts med samma utrustning vara det och inte bara den vars resultat man inte gillar.
 
"Sen tycker jag att det pratats för lite om den troligaste orsaken till olyckorna, hastigheten" Asså skjut den där snubben. E re motorcyklisternas fel helt plötsligt...

SKÄMS:fakta

Här är hela det citatet:
Det är ju väldigt lätt hänt att det blir, liksom 'halkan är den enskilt största orsaken till att en olycka inträffar'. Men det är ju en serie samverkande faktorer som påverkar en olycka. Och det som jag tycker inte har kommit fram, det är ju också den kanske enskilt största faktorn, och det är ju hastigheten.

Så, man kan inte skylla på bara halkan, för det är måååånga faktorer som spelar in? Vi kan däremot skylla på hastigheten? Som vanligt, med andra ord.
 
"Farten", eftersom han nämnde utrycket som alltid är rätt kommer denna skatteförslösare för alltid ha minst ett generaldirektörs arbete oavsett vad som händer.

Det kommer Dingvall se till. Jag bara instämmer i all ilska. Man blir helt förstummad över den fullständiga och totala kollapsen av integritet och normalt sunt förnuft våra myndigheter återigen uppvisar:död
 
Jag orkade inte se hela programmet, jag blev bara arg och stängde av. Totalt vårdslöst av dem att inte delge den information man fått fram. Nakcskått direkct!
 
Här är hela det citatet:


Så, man kan inte skylla på bara halkan, för det är måååånga faktorer som spelar in? Vi kan däremot skylla på hastigheten? Som vanligt, med andra ord.

Ja precis, att kör vi motorcykel, kör vi för fort och får skylla oss själva....
 
Jan-Erik Lundmark, jag har nog aldrig varit med om en sämre direktör till en så pass hög makt inom Sveriges gränser. Han måste ju sparkas för fan! Tidigare avsnittet vid dödens väg var han ju inte konkret heller. Men eftersom ljuva Sverige, så säger jag bara, håller absolut INTE med, 1 gång är ingen gång 2 gånger är 1 gång för mkt. - själv tycker jag han skulle sparkas direkt efter granskningen av dödens väg.
 
Graverande, sjukt och rent äcklande.

Samtidigt är jag förundrad över att det bara är Trafikverket, som i och för sig är beställare, endast är dem som står till svars för detta. Entreprenören då? Hur är det möjligt att man får tillverka vägen som entreprenören gjort? De är ju direkt vållande till olyckorna.
 
Trafikverket är ytterst ansvarig.

Alla kan göra fel. Men det ska f-n inte mörkas vid en polisutredning.
 
Får tacka sporthoj, fick nys om både den första och denna uppdrag granskning via sporthoj. Man blir arg, förtvivlad och känner sorg för alla offer. både dödsoffret i Gävle och mc-läraren i förra programmet, man kan ställa sig frågan "vad kostar ett liv", för mig betydligt mer än vad det kostar att bygga ordentliga vägar.

som vanligt skall man ju även se till o skylla på hastigheten. alla motorcyklister kör ju för fort, eller risken är ju större.


Finns det inte någon undersökning utav polisen? eller om det var trafikverket som visade att mc kör ca 5-10km/h fortare än bilister (De hade ställt ut Fartkameror utan böter vid olika mätstationer).
Men så gott som Samtliga Topp hastigheter vid kamerorna gjordes utav bilister, typ 200 på 50väg med mera. Tror det var 2011 eller 2012
 
Last edited:
Jag begriper inte hur man kan gagga om kvalitetssäkring. Vad jag förstått har samtliga friktionstester utförts av VTI med samma metod och utrustning. Är det så att man tror att en mätserie är suspekt så måste alla inom en viss tidsrymd och om de utförts med samma utrustning vara det och inte bara den vars resultat man inte gillar.

Jag satt också och irriterade mig nåt så i hvte på kvalitetssäkringsbladdret och varför inte frågan om vad det är som gör att de undanhållna mätningarna är så väldigt tvivelaktiga. Men nu har jag funderat ett par timmar och kommit fram till att det nog är så att de inte är vana vid mätningar på skarv. Mätmetoden har sen tiotals år sedan varit att man mäter i hjulspåren för då har man bra stabila förhållanden för det hjul man mäter med mot asfalten och det är lätt för föraren att hålla spåret. Den här specialmätningen på skarven ligger utanför "hur man gör" och innebär nog vissa osäkerheter. Till exempel kanske det är svårare för föraren av provfordonet att ligga mitt på skarven hela tiden. En liten nivåskillnad finns nog mellan gammalt och nyasfalterat vilket gör att mer last ligger på ena sidan av däcket och som då bromsar bättre medans andra sidan bromsar sämre osv. Allt sånt gör att mätningen blir svajig och svårtolkad jämfört med vad man är van vid och då kanske "kvalitetssäkrad" är ett ord som kommer upp.

Sen kan man ju tycka, och det tycker nog trafikverket också vid det här laget, att det hade varit smartare att skicka allt underlag även om det inte varit kvalitetssäkrat och de kunnat dra 100 %-iga slutsatser om resultatet.

Spontant känns det ju i alla fall som att ena figuren nedan indikerar att friktionen ligger under 0,5 och att man kanske för säkerhets skulle borde fixa det bums. (vilket kanske var den slutsats som drogs även om fixen kanske inte kom bums).

Normal bra mätning.jpg


Skarvmätning.jpg

För övrigt anser jag att VTI m fl. får fundera ut nån "kvalitetssäkrad" metod för att mäta hela vägbanan och inte bara där bilar normalt har sina hjul. Då kanske man kan få med extrahalkiga vägmarkeringar också.
Nån som vet om det finns friktionskrav för sådana förresten? Nä det gör det nog inte för dom ligger inte hjulspåren och då går de inte att mäta....
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top