Uppdrag Granskning 28/8 20.00 - Ansvar för vägstandard?

Att man ö.h.t. med teknikaliteter i rättssystemet kan gå ostraffad för något som uppenbart är fel, är rätt skrämmande. Brottslingar utnyttjar ju dessa hål i systemet hela tiden, och så väl myndigheter uppenbarligen.

Kollade precis på programmet men förstår nog inte riktigt hur du menar. Exakt vilken teknikalitet i rättssystemet är det som satte käppar i hjulet nu? Och vem/vilka av alla inblandade personer är det som skulle straffas?
 
Fick mig en lektion av polisen häromdagen om hur EXTREMT viktigt det var att hålla hastigheten. Några stackars km/h för mycket beivrades med en räkning på 2.400SEK.

Men om de själva, våra statliga myndigheter, gör ett så uselt arbete ja-då går det minsann inte att finna något fel.
Nejdå, alla har gjort rätt för så står det i kvalitetsystemet. Visst allt gick käpprätt åt skogen det kan man hålla med om. Men att någon gjort fel och skall ta sitt ansvar det är otänkbart.

Hände det ändå så är det ett strukturfel. ... Man kommer osökt att tänka på salig bortgångna T. Danielssons osannolikhets monolog.:huvet
 
Fick mig en lektion av polisen häromdagen om hur EXTREMT viktigt det var att hålla hastigheten. Några stackars km/h för mycket beivrades med en räkning på 2.400SEK.

Men om de själva, våra statliga myndigheter, gör ett så uselt arbete ja-då går det minsann inte att finna något fel.
Nejdå, alla har gjort rätt för så står det i kvalitetsystemet. Visst allt gick käpprätt åt skogen det kan man hålla med om. Men att någon gjort fel och skall ta sitt ansvar det är otänkbart.

Hände det ändå så är det ett strukturfel. ... Man kommer osökt att tänka på salig bortgångna T. Danielssons osannolikhets monolog.:huvet

Du är osammanhängande i din argumentation.
 
Kollade precis på programmet men förstår nog inte riktigt hur du menar. Exakt vilken teknikalitet i rättssystemet är det som satte käppar i hjulet nu? Och vem/vilka av alla inblandade personer är det som skulle straffas?

Ja, det är ju mer ett systemfel där det är i praktiken omöjligt att få rätt mot ett statligt verk.
 
Bra ämne och en vettig sak att belysa. Men efter ett UG-program, känner jag tyvärr alltid att de är så väldigt bajsnödiga. Jag vet, jag är en sur grin-gubbe.

Försöker kolla på UG på svtplay men det är med teckenspråk wttffffffff:va

Samma här, mucho konstigt. Som jag förstår det tolkade hon även när det var textat (när Christopher pratade engelska). Döva kan väl ändå läsa text? [Disclaimer] Det är så jag uppfattade hennes teckentolkning, fast hon kommunicerade kanske något helt annat. Jag kan inte teckenspråk. Mer än "jävla kanin jävel" förstås...
 
Alla är jämlika inför lagen, både myndigheter och privatpersoner. Fast myndigheter är liksom lite mer jämlika än privatpersoner. Ansvaret bollas mellan den jättejämlika myndigheten och den fifflande underentreprenören. Ansvaret är en ping pong boll som aldrig stannar utan ständigt går fram och tillbaka. Så länge bollen är i luften har ingen förlorat matchen. Men varningen från bilisten då, mejlet som myndigheten struntade blankt i, håller det för åtal? Nehej säger åklagaren, för myndigheten var på semester och hade minsann autoreply. Game over.
 
Sandstrom - utan att tala för Swedie tror jag han refererar till den "lilla människans" tillkortakommande inom vitt skilda områden inom juridiken i f t resursstarka individer och organisationer, kan t ex gälla miljö-, trafik- eller skattelagstiftning.

Tycker Du inte själv att Du tvingas verifiera Din prestation i trafiken genom t ex polisövervakning, kameror och besiktningar? Är det då inte lite underligt att ingen person eller organisation kan ställas till ansvar för fyra rätt svåra olyckor där en mc-förare slutligen omkom?

Det handlar inte om att ställa en stackars lägre tjänsteman hos myndighet eller Entreprenör till svars för sakens egen skull, utan mer om att vi trafikanter uppenbarligen inte kan utkräva ansvar för den trafikmiljö vi tvingas vistas i (lagningsmetoder, räckestyper, beläggningar, skyltning etc bara för att nämna några exempel). Var finns då Nollvisionens "delade ansvar" enligt Din åsikt?

Kollade precis på programmet men förstår nog inte riktigt hur du menar. Exakt vilken teknikalitet i rättssystemet är det som satte käppar i hjulet nu? Och vem/vilka av alla inblandade personer är det som skulle straffas?
 
Last edited:
Tycker programmet var bra. Mest tragiskt vilka som styr och bestämmer hur vägar utformas och hur man kan slå ifrån sig ansvaret för människors lidande. Det skulle finnas 100-tals oberoende inspektörer över hela landet som kör det fordonsslag som är mest utsatt, dvs. mc. Hur många sträckor skulle få ha noll friktion då? Blödningar i vägbanan eller lösgrus? Vintertid förstår förhoppningsvis de flesta att det är halt. Men man räknar inte med halka på sommaren. :confused:
 
Har en gång försökt skicka en anmälan om väg underhåll till Trafikverket som resulterade i ett punkterat bakdäck. Man fyller i en anmälan på deras hemsida, alltså inte till enskilda personer på Trafikverket, vilket var en fråga i inslaget på IG, varför man inte uppmärksammade det mail som skickades till Trafikverket från den engelska däcksleverantören, men han kanske har några mail adresser till enskilda personer på Trafikverket, vad vet jag.
Åter till min historia, svaret från Trafikverket var att dom hade varit i kontakt med den lokala väg hållaren och det material som används som ytbeläggning var helt enligt avtalet mellan väghållare och Trafikverket.. Vi var ca 20 hojar som stannade utanför bryggeriet i Vimmerby och rensade däck och kåpor från stenflis, men tyvärr missade jag några i mitt bakhjul, så det blev punka på vägen hem.
Svaret från Trafikverket var att INGEN hade gjort fel, och om jag ville gå vidare så fick jag stämma Trafikverket.. Insåg ganska snabbt att jag inte ville utmana denna byråkratiska gigant för ett bakdäck a' 1500 pengar

Så Ingen kommer att få eller ta på sig ansvaret för det som hände på E4:an, nollvisionen till trots.
 
Last edited:
Kollade precis på programmet men förstår nog inte riktigt hur du menar. Exakt vilken teknikalitet i rättssystemet är det som satte käppar i hjulet nu? Och vem/vilka av alla inblandade personer är det som skulle straffas?

Det var ett generellt påstående innan programmet visades. Inget mer.
 
De första och mest irriterande är ju åklagaren viljen slö jävel sträck på dig och skaffa en hals. Så jävla tydligt han fått sig en bit av kakan. Hoppas jag inte ser han på stan ska jag säga han ett sanningens ord:rock
Sen är de ju tydligt hur de gått till inspektionen har sköts så länge de har protokoll sen uppdagades blödningarna
knegaren informerar chefen som slätar över den hela "de går till sig låt de vara ett par veckor". :huvet
 
Tingvall och hans gelikar påminner mer och mer om religiösa fanatiker som vägrar lyssna på nya ideer och sanningar. "We have the truth"
Sista 20 sekunderna för den som inte orkar se hela...
 
Tingwall är en skenhelig skitstövel som inte klämmer till NCC,,, det var ju felgjort av NCC och då har väl NCC gjort fel när NCC lade asfalten. NCC är förmodligen bara tagit över den gamla organisation Vägveket, alltså Tingwalls gamla kompisar.

Svensk Flathet AB
 
man kanske skulle bli politiker eller högt uppsatt på nått statligt verk. aphög lön (för lite arbete) lite resor å konferenser på det (mums) å sist men inte minst..juridisk immunitet genom att skylla på någon annan...typ bögarna
 
Ja, det är ju mer ett systemfel där det är i praktiken omöjligt att få rätt mot ett statligt verk.

Du vill iaf att det ska vara på det sättet så att du kan tycka synd om dig själv? För du menar väl inte vi ska bortse från att JK faktiskt betalar ut skadestånd för fel som staten begått och att våra förvaltningsdomstolar inte är blyga för att ge staten på fingrarna?
 
Jag tycker det är rent skrattretande att varken Trafikverket eller NCC ser något problem med att det är samma företag som både gör arbetet och har ansvar för att kontrollera det. Sedan säger Tingvall att han inte kan se att NCC skulle ha något att vinna på att inte underkänna sitt eget jobb om det nu varit bristfälligt.

Det är ju också ganska intressant att det är just den mest olycksdrabbade perioden som det saknas inspektionsrapporter för. Vilket NCC försvarar med att "inspektionsrapporterna har ingen betydelse för att bevisa att vi har varit där". Så en rapport som man gör för att visa hur ett arbete har utförts har ingen betydelse när det kommer till att bevisa att arbetet har utförts. Istället så hänvisar de till dessa "dagboksanteckningar" som säger att arbetet ska utföras. Inte att det har utförts.

Det är som om jag ska köpa en mc och ber att få se de senaste besiktningsprotokollen, men istället blir visad bokningsbekräftelserna på att besiktningstider har varit beställda. Sedan säger säljaren "besiktningsprotokollen har ingen betydelse för att bevisa att besiktningarna verkligen har blivit genomförda".
 
Tingvall och den galne Dansken käckar väll en hel del lunch tillsammans. Är det inte dags att SMC slutar med sin tysta nepotism och visar lite mer stake i debatten. Tingvall är ju inget annat en stor bluff och borde för länge sedan flyttat ännu längre ut till höger.:huvet
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top