Uppdatering - Stulen Hayabusa

hansome skrev:
Handläggaren heter Thor Inge Nyström, men han är på semester idag så jag pratar med vem som helst jag får tag på, sist med Jonas Nylander.
Varför? Någon man ska "akta" sig för eller?

Jag vill inte namnge någon person... får man väl ett helvete för det antagligen.. Men du har inte haft kontakt med denna...:pangihuve så du kan kanske vara lugn... Han har väl ingen fanclub i dethär forumet tror jag... :fatta!

Tilläggsutrustning ersätter de väl? i alla fall folksam om man har kvitto på grejjerna.

hansome skrev:
600 (lugna) mil! Dvs. knappt inkörd.
Räknar man som Trygg Hansa blir det en värdeminskning på 58 kr/mil! :va

billigt!
:3freak

600 mil?
Då känns ju 114,5 som en helt vettig ersättning.
Att en ny hoj sjunker ganska rejält i värde är väl ingen nyhet och tyvärr gäller det även om den blir stulen eller såld.
Jag förstår inte varför de ska ersätta dig med en -05a, du hade en -04a?

Dock tycker jag att de borde kunna skaka fram en hoj till dej likvärdig eller bättre än din, helt klart.

Det är ju inte pengar du har försäkrat utan en hoj, det tycker jag du ska trycka på hos dem.

Att inte få ersättning för pipa och sånt är väl inte så konstigt egentligen?
Du betalar ju inte mer i premie än en som inte har ett trioval på hojen.

/fRRedde

freddexwing skrev:
600 mil?
Då känns ju 114,5 som en helt vettig ersättning.
Att en ny hoj sjunker ganska rejält i värde är väl ingen nyhet och tyvärr gäller det även om den blir stulen eller såld.
Jag förstår inte varför de ska ersätta dig med en -05a, du hade en -04a?

Dock tycker jag att de borde kunna skaka fram en hoj till dej likvärdig eller bättre än din, helt klart.

Det är ju inte pengar du har försäkrat utan en hoj, det tycker jag du ska trycka på hos dem.

Att inte få ersättning för pipa och sånt är väl inte så konstigt egentligen?
Du betalar ju inte mer i premie än en som inte har ett trioval på hojen.

/fRRedde

113' är det T-H har bjudit för cykeln! Och precis som du säger är det cykeln och inte pengarna som är försäkrade! Men eftersom det inte finns några -03 eller -04 att få tag i idag, nya eller begagnade, tycker jag att en -05 är det närmaste man kan komma. Jag tar gärna en -04, skaka fram en den som kan!
113' kanske är vettigt, men jag får ju ingen likvärdig cykel för det! Jag har därför förhandlat till mig ett pris på 133' för en -05 med tri-oval-system hos en handlare. Det är det närmaste "markanden" har att erbjuda, men då vill T-H att jag skall lägga 20.000 i mellan. Summa-summaro en självrisk på 26.000 för mig för att få en likvärdig cykel! Rimligt?
Och då får jag ändå inget för extra grejerna (kåpglas, blinkers och bakljus) som jag hävdar är försäkrade!
Så här står det i villkoren:
Försäkrad egendom
"Normal utrustning som hör till och finns på fordonet."

Last edited:
hansome skrev:
113' är det T-H har bjudit för cykeln! Och precis som du säger är det cykeln och inte pengarna som är försäkrade! Men eftersom det inte finns några -03 eller -04 att få tag i idag, nya eller begagnade, tycker jag att en -05 är det närmaste man kan komma. Jag tar gärna en -04, skaka fram en den som kan!
113' kanske är vettigt, men jag får ju ingen likvärdig cykel för det! Jag har därför förhandlat till mig ett pris på 133' för en -05 med tri-oval-system hos en handlare. Det är det närmaste "markanden" har att erbjuda, men då vill T-H att jag skall lägga 20.000 i mellan. Summa-summaro en självrisk på 26.000 för mig för att få en likvärdig cykel! Rimligt?
Och då får jag ändå inget för extra grejerna (kåpglas, blinkers och bakljus) som jag hävdar är försäkrade!
Så här står det i villkoren:
Försäkrad egendom

Men då får du ju en bättre cykel.... :va

En splitter ny kan ju knappast räknas som likvärdig, vi vet ju alla hur mycket dom tappar i värde så fort man bara rullar ut den ur hallen.

hansome skrev:
Försäkrad egendom

Åfan, där ser man, så då är det ju solklart att du ska få pengar för extra utrustningen... hade jag ingen aning om, de kanske räknar med att det på hojar finns lite lulllull. Sen instämmer jag preics med dej att du ska ha en likvärdig hoj och vore jag i din brallor skulle jag inte ta pengarna även om det står på en lista si och så. Det är ju en hoj du vill ha och inte pengar.

Stå på dej!

/fredde

freddexwing skrev:
Sen instämmer jag preics med dej att du ska ha en likvärdig hoj och vore jag i din brallor skulle jag inte ta pengarna även om det står på en lista si och så. Det är ju en hoj du vill ha och inte pengar.

Stå på dej!

/fredde

Tack! Jag visste att jag skulle kunna vinna över även dig! :Bugar
Som sagt: Det mest likvärda som finns tillgängligt idag är en -05! Skall jag behöva betala extra för det???

Min R1 -03 som hade rullat 300 mil blev stulen förra året..... Hade köpt den för 119 000.....fick ut 92 000..... :gråta

hansome skrev:
Som sagt: Det mest likvärda som finns tillgängligt idag är en -05! Skall jag behöva betala extra för det???

Prismässigt känns det inte som om man kan jämföra en 1år gammal hoj med en ny, men jag kanske är ensam om att tänka så... :va

En skurk som knullar en i ena änden försäkringsbolaget i andra änden och brevid står rättsväsendet och klappar takten...

Typ såhär...

attachment.php

Bifogat

• sporthoj.jpg
    sporthoj.jpg
    76.2 KB · Visningar: 524
hansome skrev:

No problemo, fb blåser en alltid, det är en regel.
Man får alltid mindre i ersättning än man borde.
Du ska dega självrisken och de ska ge dig en likvärdig hoj, thats it!
/fredde

wheelieman skrev:
Prismässigt känns det inte som om man kan jämföra en 1år gammal hoj med en ny, men jag kanske är ensam om att tänka så... :va

Nä jag håller med om det, men om det inte finns en likvärding att få tag i så är det bolagets problem inte försäkringstagaren eller hur?

Har jag en -04 busa med 600 mil på mätaren vill jag ha en likadan. Om inte försäkringsbolaget kan skaka fram likvärding får de skaka fram något bättre.
Det är ju deras problem.

bara en fråga..
vad går en 05:a på utan allt lull lull som du vill ha?
En tanke kan vara att du kanske har större chans på standard 05:a än en med allt godis på som drar upp priset??
Dock har jag inge koll på vad de hojarna går på men det kan kanske vara värt en tanke..

Hurtig skrev:
bara en fråga..
vad går en 05:a på utan allt lull lull som du vill ha?
En tanke kan vara att du kanske har större chans på standard 05:a än en med allt godis på som drar upp priset??
Dock har jag inge koll på vad de hojarna går på men det kan kanske vara värt en tanke..

Listpris på en ny är 133.900. Jag har förhandlat ned det till ca. 120.000 för mc:n om jag köper cykel, hel-system, kåpglas, luftfilter, PCIII och bänkning i ett paket för 140.000 totalt. PCIII och luftfilter betalar jag själv plus att jag står för en del av bänkningskostnaden. Jag räknar högt och betalar 7.000 för detta.
Kvar blir då 120' för cykeln och 13' för kåpglas, hel-system och montering. Hel-systemet kostar 14.600 nytt och mitt var 2 veckor gammalt. Fair? Jag tycker det!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman