Uppdatering - Stulen Hayabusa

freddexwing skrev:
Nä jag håller med om det, men om det inte finns en likvärding att få tag i så är det bolagets problem inte försäkringstagaren eller hur?

Har jag en -04 busa med 600 mil på mätaren vill jag ha en likadan. Om inte försäkringsbolaget kan skaka fram likvärding får de skaka fram något bättre.
Det är ju deras problem.

:Bugar Kunde inte sagt det bättre själv! :tummenupp

Problemet är att om du läser det finstilta så står det att fb har rätt att välja att ersätta antingen motorcykelns marknadsvärde eller med värdet för en likvärdig motorcykel. Tyvärr är det oftast det för dem billigaste alternativet som blir aktuellt. Been there... :fatta!

Surrade med konsumentverket och försäkringsbolagens konsumentbyrå och fick höra att det visserligen gick att gå vidare men att det oftast blev samma utfall. Angående lull-lull så tyckte iaf IF att det räknades som "estetiskt" typ som att man lackat om hojen och att det inte ingick i det försäkrade värdet. Likförb så står det ju att hojen ska ersättas i det utförande den var vid olycks/stöldtillfället.

Men, det är ju trist hur som helst...mitt i säsongen och allt. Lider med dig, försök stå på dig så länge du orkar och tycker det är värt. Good luck!
icon_thumleft.gif

Last edited:
hansome skrev:
Listpris på en ny är 133.900. Jag har förhandlat ned det till ca. 120.000 för mc:n om jag köper cykel, hel-system, kåpglas, luftfilter, PCIII och bänkning i ett paket för 140.000 totalt. PCIII och luftfilter betalar jag själv plus att jag står för en del av bänkningskostnaden. Jag räknar högt och betalar 7.000 för detta.
Kvar blir då 120' för cykeln och 13' för kåpglas, hel-system och montering. Hel-systemet kostar 14.600 nytt och mitt var 2 veckor gammalt. Fair? Jag tycker det!

ahh ok.. låter ju inte helt överdrivet då. :)

Jag förstår att du vill ha en knarr illa kvickt och jag förstår dilemmat att du inte får tag på en av samma årsmodell. Men läget är ju att en nyare knarr har större värde även när du en vacker dag ska sälja den. Du räknar väl knappast inte med att fb ska betala dyrt för att du ska få bra betalt den dag du säljer knarren antar jag.
Det blir nog till att ta pengarna (dvs det belopp du lyckas förhandla dig till) och sen skjuta till en peng till den hoj du kan hitta.

För övrigt lider jag med dig.

Edit: Du har ju fått ett bud av fb, det är väl vad du ska anse som deras utgångsbud. Du borde ju svara ungefär så här: "För lågt, jag vill ha minst xx kr, alternativt så får ni leta reda på en motsvarande hoj som jag sedan god-eller underkänner".
Kan också nämna hur det gick till då jag small med en Chrysler Voyager som motpartens fb valde att lösa in. Då kostade motsvarande bil runt 60-70 000:-. "Ja, du vet att i Canada kostar ju inte dom där mer än 25 000:-". Skaderegleraren räknade alltså med att jag skulle sitt aoch åka till Canada för att köpa en ersättningsbil. :kocko
Därefter hittade skaderegleraren en likadan bil nånstans söderöver i Sverige för ca 50 000:- och ville betala därefter. Vafan, jag har inte tid att åka land och rike runt för att hitta en ersättningsbil, jag ville ha betalt för att kunna köpa en likadan bil inom låt säga 10 mils radie eller så. Det var lögn i helvete, jag fick överklaga och fick så småningom ut ett belopp som var dugligt men inte bra.
Beloppen ovan är höftade eftersom jag inte minns dom exakt men jag lärde mig i alla fall att aldrig mer ha en dyrbar bil eftersom man blir rånad av fb om det händer nåt.

Last edited:
säg så här..jag hade så mycke extra grejer till den så om ni ger mig en 05 så e vi kvitt på dom sakerna..
kan alltid prova :)

Vet inte om jag är hely ute och cyklar men orginal system/blinkers osv har ett värde som dom med största sannolikhet räknar av på lulllullet du har köpt. Det verkar konstigt om försäkringsbolaget skulle betala för orginal prylarna som ligger i källaren.

Mina 2 öre

Puttefnask skrev:
Vet inte om jag är helt ute och cyklar men orginal system/blinkers osv har ett värde som dom med största sannolikhet räknar av på lulllullet du har köpt. Det verkar konstigt om försäkringsbolaget skulle betala för orginal prylarna som ligger i källaren.

Mina 2 öre
Dom får ta det nya orginal systemet och göra vad dom vill med! Jag vill inte ha det! Varför ska jag betala för det????

hansome skrev:
Dom får ta det nya orginal systemet och göra vad dom vill med! Jag vill inte ha det! Varför ska jag betala för det????

Det är inte orginal prylarna som vart stulna dom har du fortfarande alltså behöver dom inte betala för dem och lullullet. Kan vara så att i vissa fall är ett eftermarknads system billigare än orginal.

Puttefnask skrev:
Det är inte orginal prylarna som vart stulna dom har du fortfarande alltså behöver dom inte betala för dem och lullullet. Kan vara så att i vissa fall är ett eftermarknads system billigare än orginal.
Jag vet inte riktigt vad du är ute efter, men min åsikt är att allt vad som byts ut på en ny cykel får FB behålla och göra vad dom vill med! Jag vill inte ha det! Jag har orginal-grejerna från min nollfyra! det räcker, har inte plats för mer!

hansome skrev:
Jag vet inte riktigt vad du är ute efter, men min åsikt är att allt vad som byts ut på en ny cykel får FB behålla och göra vad dom vill med! Jag vill inte ha det! Jag har orginal-grejerna från min nollfyra! det räcker, har inte plats för mer!

Jag märker att du inte har koll på vad jag säger. Om du byter något på din mc så blir värdet ett annat det blir inte orginal pluss eftermarknads pryttlar.
Försäkringsbolaget räknar på det som sitter på hojen då den stjäls inte pluss det du har i källaren. Jag vet av erfarenhet.

Puttefnask skrev:
Jag märker att du inte har koll på vad jag säger. Om du byter något på din mc så blir värdet ett annat det blir inte orginal pluss eftermarknads pryttlar.
Försäkringsbolaget räknar på det som sitter på hojen då den stjäls inte pluss det du har i källaren. Jag vet av erfarenhet.
Okej! Sorry! :Bugar Trött, sliten och sur just nu! :död
Ja, men ett Yoshimura 4-1 Tri-Oval Carbon höjer helt klart värdet, särskilt som det bara har suttit på 2 veckor, eller 100 mil. Sen det som plockas av får dom ta, jag vill som sagt inte ha det (jag ju ett som suttit på 500 mil)
Okej? :tummenupp

hansome skrev:
Okej! Sorry! :Bugar Trött, sliten och sur just nu! :död
Ja, men ett Yoshimura 4-1 Tri-Oval Carbon höjer helt klart värdet, särskilt som det bara har suttit på 2 veckor, eller 100 mil. Sen det som plockas av får dom ta, jag vill som sagt inte ha det (jag ju ett som suttit på 500 mil)
Okej? :tummenupp

Allt är :tummenupp

Jag vet hur det är att bli bestulen har en massa orginal delar kvar till en KLR nere källaren, som f-bolaget inte vill ha och inte ersatte för dom vart inte stulna.

hansome skrev:
Jo, jag har sett det, tack för tipset :tummenupp Men jag vill ha en Busa :yoparty
Har gjort upp med FB, och hämtar cykeln på måndag, en "slut tråd" på detta ärende kommer så snart Busan är hemma :)

lyckos dig.... :tummenupp

en annan får ju helt enkelt vänta, och vänta och vänta lite till, sedan väntar vi ytterligare ett tag :huvet

hansome skrev:
Jo, jag har sett det, tack för tipset :tummenupp Men jag vill ha en Busa :yoparty
Har gjort upp med FB, och hämtar cykeln på måndag, en "slut tråd" på detta ärende kommer så snart Busan är hemma :)

Kul att du hittat en ny hoj

gjorde en snabb sökning och fann utan problem en 04'a med 200 mil och en prislapp under 100 000

Kanske inte är rätt

ZAH880-1001.jpg

/oXydex

oXydex skrev:
Kul att du hittat en ny hoj

gjorde en snabb sökning och fann utan problem en 04'a med 200 mil och en prislapp under 100 000

Kanske inte är rätt

ZAH880-1001.jpg

/oXydex

Tack för tipset!!!! Vart hittade du den?
Det är inte min hoj i alla fall, jag hade 4-1 kolfibersystem och klara blinkers runt om.
Jag försöker lägga detta bakom mig nu, men kommer självklart inte sluta titta efter "gammel-Busan"... Nya cykeln går som en dröm... :) :yoparty

hansome skrev:
Tack för tipset!!!! Vart hittade du den?
Det är inte min hoj i alla fall, jag hade 4-1 kolfibersystem och klara blinkers runt om.
Jag försöker lägga detta bakom mig nu, men kommer självklart inte sluta titta efter "gammel-Busan"... Nya cykeln går som en dröm... :) :yoparty

Har du hört något från polisen ? har dom/du hittat hojen eller delar från den ännu ?
eller är den som helt borta från denna planeten ?

// Henke

wonderwizard skrev:
Har du hört något från polisen ? har dom/du hittat hojen eller delar från den ännu ?
eller är den som helt borta från denna planeten ?
// Henke

Inte ett spår! Den är som bort-blåst! Står väl i något garage nere på kontinenten... Försöker som sagt lägga skiten bakom mig, vill inte bli en grinig jävel :gnissla

Handläggare

hansome skrev:
Hej på Er alla! Hoppas ni har det bra ute i sommar-solen!

Idag har det gått 32 dagar sen något :kocko stal min Hayabusa och med stor förväntan ringde jag Trygg Hansa för att höra utfallet av deras "värdering".
Jag vet att listpriset för en -04 är ca 99.000 (ett fall med >30%!!! :va ) men har pratat med en hel del firmor (typ 90% av alla Suzukiåterförsäljare i landet) och blivit lovad bra priser på en noll-femma. Det finns inte en enda -04 att få tag på, ny eller begagnad.
Bästa priset jag har just nu är 138.000 för en ny med monterat 4-1 Yoshimura TriOval, PCIII, KN filter bänkad och klar. Bra pris som FB inte kan säga nej till tycker jag.
I alla fall ringer jag väl förberedd och vill slutföra hela den här :huvet -historien.
Vad tror ni jag får för svar?
- Vi har så mycket just nu! Tidigast i slutet på nästa vecka kan vi börja behandla ditt ärende. Det är så många cyklar som har blivit stulna just nu!
Är dom förvånade?? Det är ju för f*n säsongsberoende! Det vet väl alla?? :va
När jag pratade med TH för två veckor sen lovade dom att behandla mitt ärende så snart som möjligt men behövde ett par dagar på sig. Okej, sa jag, jag hör av mig i slutet av denna vecka!
Ser ut som om Trygg Hansa kommer att försöka vänta ut mig... som om det skulle lyckas? :kocko
Det är tacken för att man jagat land och rike runt för att spara pengar åt Trygg Hansa och i förlängningen oss försäkringstagare.
FAAN! :huvet va förbandad man kan bli!

Någon som något tips om vad man kan göra eller förhålla sig till FB? Dela gärna med er av erfarenheter!
Och tack alla för stöd och hjälp dom senaste veckorna! Vi ses snart på vägarna, det lovar jag! :tummenupp
/hansome

Maila detta inlägg till avdelnigsansvarig och handläggaren på TH de måste väl fasen förstå att det är du som gör deras arbete och sparar pengar åt ett redan pengastint TH

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back